DOOM Eternal was twee dagen geleden de grote blikvanger bij de QuakeCon 2018 keynote van Bethesda. De shooter van id Software stond vol in de schijnwerpers en dit resulteerde in ruim een kwartier aan gameplay en wat nieuwe details. Na afloop van de presentatie is er nog veel nieuwe informatie over de game naar buiten gebracht.

Zo heeft game director Marty Stratton in een interview met Polygon onthuld dat DOOM Eternal ‘gewoon’ een traditionele multiplayer zal bevatten. De focus van de keynote lag bij de singleplayer en er werd al een nieuwe ‘Invasions’ feature uit de doeken gedaan. Daarom was het nog maar de vraag of het nieuwe deel een gewone competitieve multiplayer zou krijgen, iets dat het vorige deel uit 2016 wel had. Dit blijkt dus wel zo te zijn. Stratton gaf aan dat het PvP-gedeelte van DOOM Eternal volledig nieuw is en niet een uitbreiding van de bestaande multiplayer uit de vorige game.

“The Invasion stuff is just kind of one of the ways that we’re going to make the Doom experience social. But we’re not really going deep into that. We are working on a PvP component. It is new. It’s not an extension of what we did last time. So it’s new. It is something we’re developing internally, which we didn’t do last time. I think players are gonna really enjoy it.”

Een feature van de vorige game uit de serie die, in tegenstelling tot de traditionele multiplayer, niet terug zal keren in DOOM Eternal is SnapMap. In het vorige deel kregen spelers met SnapMap toegang tot verschillende tools waarmee ze hun eigen levels konden maken. In een Q&A-sessie heeft Stratton aangegeven dat er momenteel geen plannen zijn om SnapMap in DOOM Eternal te laten terugkeren.

De ontwikkelaar zal zich daarentegen gaan focussen op andere vormen van post-launch ondersteuning. Zo heeft Stratton onthuld dat DOOM Eternal na de release zal worden uitgebreid met singleplayer DLC. Dit is iets dat men niet deed bij het vorige deel. Dat zorgde voor teleurstelling binnen de community, maar id Software heeft duidelijk naar de fans geluisterd en de studio zal de singleplayer van het nieuwe deel na de release dus nog verder gaan uitbreiden.

“One of the big criticisms – and even if I could go back and do it again – I think we’d do campaign DLC after launch. People really wanted that. They wanted stuff created by us. SnapMap was really cool. I loved it. But it didn’t really scratch that itch for people. But we know we can.”