Assassin’s Creed: Origins toverde een bijzonder waarheidsgetrouwe versie van het Egypte uit de klassieke oudheid op je scherm, zo tot in het kleinste detail nagemaakt dat geschiedenisleerkrachten het gerust zouden kunnen gebruiken om het één en ander te illustreren in hun lessen. Dit huzarenstukje hoopt Ubisoft Quebec dunnetjes over te doen met de oude Griekse stadstaten en daarvoor werken ze nauw samen met historica Stéphanie-Anne Ruatta. De onderstaande video laat zien hoe ze te werk gaan, met Athene als studieobject.

Het spreekt voor zich dat het niet evident is om in Griekenland even de klok twee millennia terug te draaien. Mensen hebben bijvoorbeeld het idee dat de oude Grieken vooral in koude, witte en voornamelijk marmeren bouwwerken rondhingen, maar de werkelijkheid blijkt een stuk kleurrijker te zijn. Ook het feit dat Athene inmiddels letterlijk een opeenstapeling van verschillende steden is geworden, maakt het lastiger om de locatie die past bij het gekozen tijdperk weer te geven. Ik laat world director Ben Hall even aan het woord:

“Greece isn’t the white and cold it’s often depicted as. It’s very colorful and vibrant and we wanted to make sure we reflected that in the world as you traveled around.”

“We had to try to understand which parts of it were contemporary to our time period, because… it’s been built on by so many different civilizations over the years that it’s important for us to figure out which layer of this was the correct layer for us.”

Het zal dus niemand verbazen dat Ubisoft een grondig onderzoek uitgevoerd heeft om met Assassin’s Creed: Odyssey de historisch correcte reputatie van de franchise niet te schaden. Neem hieronder gerust even een kijkje.