Review: F1 2018 – Codemasters brengt nu al een flink aantal jaren F1-games uit en ieder jaar weten ze de games weer verder uit te breiden. Met F1 2016 legde de ontwikkelaar een nieuwe basis die ze met F1 2017 flink hebben uitgebreid om er nu met F1 2018 een schep bovenop te doen. Wederom stapten we in de schoenen van een rookie, kozen we een team en gingen we de baan op om onszelf zo snel mogelijk tot wereldkampioen te kunnen kronen. Maar, zijn alle verbeteringen en vernieuwing hier en daar echter genoeg om de liefhebbers weer een jaartje zoet te houden?

Nog meer opties

De carrière modus ging vorig jaar een flinke stap vooruit dankzij het R&D systeem dat flink werd uitgebreid. Ook de oefenprogramma’s werden wat uitgebreid en zo diende je met meer zaken rekening te houden, wat het echte Formule 1 circus op een goede manier deed vertalen naar een game. F1 2018 gaat vooral op dezelfde voet verder in de carrière modus, dus dat betekent weer deelnemen aan oefenprogramma’s en punten verdienen die je kan spenderen aan specifieke verbeteringen voor je auto. Tussen de verschillende races door krijg je weer uitnodigingen voor Invitational Events en op die manier werk je min of meer het seizoen op identieke wijze als vorig jaar af.

Dit nieuwe deel biedt niet uitzonderlijk veel vernieuwingen, maar maakt het geheel wel allemaal wat dynamischer. Zo krijg je nu te maken met interviews na afloop van verschillende sessies en je antwoorden hebben invloed op hoe het team met je omgaat, hoe de buitenwereld je ziet en wat je algehele reputatie is. Als je tijdens het rijden moeite hebt en de muur raakt door slechte grip en je legt bijvoorbeeld de schuld daarvan bij de chassis, dan zal die R&D afdeling dat opmerken. Doe je dat te vaak – ongeacht of het daadwerkelijk een fout in de auto is – dan zal die afdeling minder gemotiveerd zijn, met als gevolg langere wachttijden op onderdelen of hogere prijzen in resource points.

Tegelijkertijd hebben deze interviews ook een impact op hoe je verhouding met je team is. Dat is weer van invloed op je contractbesprekingen, want zo nu en dan zul je moeten onderhandelen. Als je net komt kijken, dan kan je hele hoge eisen neerleggen, maar dat zal snel afgewimpeld worden. Per contractbespreking krijg je drie kansen om de juiste balans te vinden. Dus maak het niet te gek, maar wees ook weer niet te soft. Deze besprekingen zijn overigens best handig, want die leveren je sowieso voordelen op. Zo kan je eisen dat de ontwikkeling van bepaalde onderdelen sneller gaat of dat een afdeling twee grote upgrades tegelijkertijd kan ontwikkelen, dat je snellere pitstops krijgt en ga zo maar door.

Het is een stukje persoonlijk management wat hierbij om de hoek komt kijken en dat maakt het geheel net wat dynamischer. Er zijn meer zaken waar je rekening mee moet houden en op die manier creëert Codemasters steeds meer de illusie dat je een echte (belangrijke) coureur bent. Maar het hangt allemaal wel af van hoe je met de media omgaat, want je kan ook teveel pochen wat weer averechts werkt. Tegelijkertijd zijn de interviews zelf niet echt van fantastische kwaliteit. Het idee is erg tof en de uitvoering lijkt dat aanvankelijk ook te zijn, maar halverwege het seizoen heb je verschillende vragen meerdere malen zien terugkomen en ook de animaties zijn altijd hetzelfde.

Vervelender is nog dat er situaties kunnen ontstaan waarbij de vraag die gesteld wordt niet relevant is. Zo was er een moment dat er gevraagd werd waarom we zo vaak de muur hadden geschampt tijdens een training, waarna elk antwoord een nadelig effect had. Of de reputatie zakte wat of een R&D afdeling werd als schuldige aangewezen. Het hele punt was echter dat we de muur tijdens de gehele training geen enkele keer geraakt hadden. Dat soort situaties willen wel eens voorkomen en dat is een beetje slordig, met name omdat het enigszins een effect op jou als coureur dan wel je carrière heeft.

Het seizoen kan zomaar veranderen

Wat ook impact op je seizoen kan hebben is een wijziging in de reglementen. Die zijn willekeurig bepaald en als zo’n wijziging wordt toegepast, dan moet je je daar uiteraard op aanpassen. Het risico is dan dat een bepaald onderdeel dat nog in ontwikkeling is ineens niet meer toegepast mag worden, waardoor dat verloren tijd en punten zijn. Ook krijg je te maken met momenten waarop je moet bepalen of je je focust op het huidige seizoen qua ontwikkelingen of dat je op een gegeven moment je R&D afdeling zich laat bezig houden met het volgende seizoen. Als je voor een topteam rijdt is dat de meest veilige keuze, maar als je in de middenmoot of achteraan rijdt, dan is dat al snel een wat groter dilemma, wat afhankelijk is van je prestaties tot zover uiteraard.

R&D speelt dus in F1 2018 weer een behoorlijke rol, omdat dit stukje met alles samenhangt. De interviews hebben invloed, je prestaties zijn er deels van afhankelijk en ook wijzigingen in een seizoen hebben hier weer invloed op. Wat ook erg tof is, is dat ieder team zo zijn eigen specialiteit in R&D heeft. Dat wil zeggen dat Red Bull meesters zijn op het gebied van aerodynamica, maar dat Mercedes weer beter is op het gebied van de motor en Ferrari weer op het chassis vlak. Dat heeft als resultaat dat de R&D opties per team verschillen en dat het ene team meer opties dan het andere heeft. Ook dat is slechts een klein radartje in het geheel, maar het maakt het uiteraard wel een heel stuk realistischer als je dat bij de rest van de elementen optelt die allen invloed op je carrière hebben.

Vooral erg vertrouwd

F1 2018 lijkt weinig nieuws te bieden en daar zit in een bepaalde mate een kern van waarheid in. De gehele carrière modus is identiek aan die van vorig jaar, maar door de wat meer diepgaande opties voelt het net wat uitgebreider aan. Tegelijkertijd zijn ook de klassieke auto’s uitgebreid met wat nieuwe modellen en er zijn wat meer Invitational Events, alsook speciale kampioenschappen toegevoegd. In dat laatste neem je deel aan verschillende races met alternatieve regels. Denk bijvoorbeeld aan een kwalificatie rijden en je tijd zal je positie achterstevoren bepalen. Rijd je de snelste tijd, dan zul je niet vooraan maar achteraan starten en dan heb je vijf ronden de tijd om zover mogelijk naar voren te rijden. Voor beide onderdelen krijg je punten, dus goed presteren is altijd een noodzaak.

Dit is slechts één omschreven scenario, maar de game biedt er veel meer dus ook daar kan je je een behoorlijke tijd zoet mee houden. Verder zijn er nog specifieke scenario’s die Codemasters periodiek zal updaten en naast dat het leuk is om aan deel te nemen, plaats je ook je resultaat op een leaderboard. Verder biedt de multiplayer nu een nieuw element onder de noemer ‘Super License’ en dat betekent dat spelers gelabeld worden op basis van hun kunnen. Zo bouw je een ‘Skill Rank’ op aan de hand van hoe je het online doet en de game zal dan spelers van een vergelijkbare rank bij je plaatsen, zodat het niveau gelijkwaardig blijft.

In aanvulling daarop heb je nog de ‘Safety Rating’ en die wordt bepaald op basis van hoe ‘schoon’ je rijdt. Dus als je veel botst en als een idioot rondrijdt, dan zal je sneller bij andere brokkenpiloten geplaatst worden. Op die manier probeert Codemasters verschillende spelers van elkaar te scheiden, want niets is zo vervelend als 18 spelers die heel erg netjes rijden massaal crashen omdat 2 spelers het door geprutst en geklooi verpesten. Waar het met al deze genoemde punten vooral op neerkomt en wat eigenlijk door deze hele review heen wel op te maken valt, is dat het vooral meer van hetzelfde is en dat het op verschillende punten wat verder is uitgebreid of uitgediept en dat maakt van F1 2018 toch wel weer een verdomd fijne race ervaring.

Jij bent altijd de schuldige

Ook heeft Codemasters de besturing van de auto’s nog verder weten te verfijnen, waardoor de auto’s nog meer van elkaar verschillen qua handling en ook dat is een erg goede/fijne stap vooruit. Het komt de beleving van de echte Formule 1 immers eens te meer ten goede en uiteraard heb je ontzettend veel instelmogelijkheden die zo diep gaan als je zelf wilt. Je kunt alles zelf bepalen mocht je de kennis hebben. Heb je dat niet, dan kan je de game dat laten doen waardoor het voor iedereen te spelen valt. Toch hebben we ook het één en ander op de game aan te merken. Zo hebben we eerder al de interviews genoemd als een leuke toevoeging waar het toch nog wat aan schort, maar ook de AI doet soms wat gekke dingen.

Laten we vooropstellen dat je 90% van de tijd zeer spannende en gewaagde gevechten kunt hebben met de computer die echt tot op het randje gaan. Als je dan als winnaar uit de bus komt, dan geeft dat een behoorlijk goed gevoel. De AI kan echter ook roekeloos zijn en je pertinent geen ruimte geven waardoor je van de baan vliegt of in de zijkant van een ander rijdt. Wat er ook gebeurt, jij bent zo goed als altijd de schuldige. Stuur jij via de ideale lijn in en komt een ander iets te ruw inzetten die zijn vleugel kapot rijdt op je achterwiel, dan word jij aangemerkt als degene die een botsing veroorzaakt. Zelfs na wheelbangen – wat zeer geregeld voorkomt en vrijwel altijd onbestraft blijft in de realiteit – word jij als schuldige aangemerkt en dat is op een gegeven moment best wel vervelend. Met name omdat precies hetzelfde van toepassing was op F1 2017, waar dus duidelijk niets aan gedaan is.

F1 2017 was echt een fantastische racegame die behoorlijk veel vooruitgang boekte ten opzichte van F1 2016. Met F1 2018 hebben we een nog betere racegame in handen die vooral bekende elementen verdiept en verder doet verfijnen. Ook de specifieke besturing van de verschillende auto's is een goed element, wat het besturen altijd tot een uitdaging maakt. Voor de rest biedt F1 2018 vooral meer van hetzelfde plus een aanvulling op het geheel, zodat het wel weer interessant genoeg is om de game aan te schaffen. Jammer is wel dat het penalty-systeem nog steeds niet op orde is, waardoor jij altijd de schuld krijgt. Ook de AI wil zo nu en dan wat onzinnige dingen doen wat een nadelig effect voor jou oplevert en het gehele interview onderdeel is bij momenten niet kloppend, wat jammer is. F1 2018 is buiten dat om een uitstekende racegame die liefhebbers blind in huis kunnen halen.

• Nog diepgaander en meer uitgebreid
  • Meer klassieke auto's
  • Championship modus blijft vermakelijk