Review: Phantom Doctrine – Oorlog is een interessant onderwerp voor games en er zijn dan ook genoeg titels te vinden die dit onderwerp aansnijden. Een oorlog is bijna altijd een gewapend conflict tussen twee of meer landen, maar er zijn ook wat unieke situaties. Denk dan aan gewapende vrede, zoals we in Korea zien, maar ook de Koude Oorlog is hier een goed voorbeeld van. Het aanbod van games die dit sub-onderwerp aansnijden is echter een stuk minder. Creative Forge springt met Phantom Doctrine in dat gat. In deze turn-based strategy-game krijg je de controle over de CIA of KGB en moet je genoeg informatie zien te vinden om de geheimen van je vijand te ontrafelen. Is Phantom Doctrine door zijn niet vaak gebruikte onderwerp een schot in de roos of kom je van een koude oorlog thuis?

Twee voor de prijs van één

Phantom Doctrine bestaat uit twee onderdelen. Als eerst kom je terecht in je thuisbasis. Hierin kan je bijvoorbeeld je agenten voorzien van een betere uitrusting, gewonden opvangen of bewijzen die je hebt gevonden in missies uitpluizen om belangrijke informatie te vinden, dit door middel van een mini-game. Tevens heb je hier een kaart van de wereld waarop te zien is waar verdachte activiteiten de kop opsteken. Je kan hier dan agenten op af sturen om te kijken wat er aan de hand is. Dit betekent niet direct dat je in een missie belandt, want het kan ook zo zijn dat er niets aan de hand is of dat je een plek hebt gevonden voor eventuele relocatie van je thuisbasis. Je vijanden houden jou namelijk ook in de gaten en willen natuurlijk weten waar hun vijand zich bevindt. Door naar een andere plek te vertrekken als je op het punt staat om ontdekt te worden, voorkom je grotere problemen.

Toegevoegde waarde

Je kan dus zeggen dat je hier alle voorbereidingen doet voor de daadwerkelijke missies. De gameplay bestaat in je basis hoofdzakelijk uit metertjes en icoontjes. Daar zijn er veel van, maar alles is overzichtelijk gehouden, dus je kan zonder problemen voorbereidingen treffen. Zoals al aangekaart speel je ook een mini-game als je een document wilt ontcijferen. Dit is heel erg simpel qua gameplay, want je moet belangrijke woorden vinden in documenten en deze met elkaar verbinden, maar het past perfect bij het spel. Het geeft je het gevoel dat je echt als een volwaardige spion aan het onderzoeken bent en dat er door jouw werk een belangrijk vijandelijk kopstuk wordt ontdekt, ook al stelt de mini-game op zich weinig voor.

Actie!

In het tweede gedeelte van de game trek je er daadwerkelijk op uit en ga je over tot actie. Hier speel je met een team van spionnen en moet je een bepaalde opdracht volbrengen, bijvoorbeeld het ombrengen of ontvoeren van een persoon met belangrijke informatie over jouw organisatie. De omgeving waarin je terecht komt is opgedeeld als een raster en per beurt kan je een bepaald aantal vakjes overbruggen. Tevens heb je punten waarmee je bepaalde taken kunt uitvoeren, zoals het vuren met een wapen. Per beurt ben je dus beperkt in je mogelijkheden, dus het is zaak om goed te plannen. Zo moet je onder andere rekening houden met vijanden die op de loer liggen en camera’s die je kunnen zien. Dit is natuurlijk niets anders dan andere games in hetzelfde genre, maar toch is er wel degelijk een verschil te bespeuren.

Vooruit denken

Waar Phantom Doctrine zich onderscheidt van XCOM is dat je nu ook kan zien waar je vijanden met de volgende beurt naartoe lopen. In de eerder genoemde titel moest je altijd maar gokken waar je tegenstanders naartoe zouden gaan, maar als je nu met je cursor naar de diverse personages op de map gaat, zie je welke route ze zullen lopen tijdens hun volgende beurt. Je kan dus anticiperen op wat ze gaan doen. Nu hoor ik je al denken dat er hierdoor geen uitdaging meer over is, want je weet immers wat er gaat gebeuren. Nou, dat is niet het geval. Zo is er bijvoorbeeld altijd wel een vijand die je over het hoofd ziet, omdat deze bijvoorbeeld een paar etages hoger staat dan jou. En hoe hoger je staat, hoe meer overzicht je hebt op wat er beneden je gebeurt. Ook hier geldt weer dat er veel icoontjes zijn, maar ook deze zijn zeer overzichtelijk.

To the extreme

Het is ook zo dat Phantom Doctrine zich meer focust op stealth en minder op actie. Nu kun je er wel degelijk op los knallen, maar dit wordt vaak genadeloos afgestraft. Als je eenmaal wordt opgemerkt, dan komen de vijanden op je af als bijen op honing en dat resulteert heel vaak in een wisse dood. In sommige missies is het echter haast onmogelijk om ongezien langs vijanden te komen. Hierdoor heb je regelmatig grote ‘spikes’ in de moeilijkheidsgraad en dat werkt het spel een beetje tegen. Nu is er natuurlijk niets mis met een beetje uitdaging, maar als deze soms extreem op en neer gaat, dan komt dat het spel niet ten goede. Dat is erg jammer, want de gameplay zelf is heel erg leuk. Je hebt veel mogelijkheden om je vijanden te slim af te zijn en het continu vooruit moeten denken zorgt er voor dat je je aandacht er bij houdt.

Een ogenblik geduld

Je zal in de levels waar de moeilijkheidsgraad opeens omhoog schiet dus veelvuldig opnieuw moeten beginnen en dan steekt er weer een ander ‘probleem’ op: de laadtijden zijn wat te lang. Je wilt zo snel mogelijk weer door als je opnieuw wilt of moet beginnen, want je hebt vaak het volgende plan van aanpak al in je hoofd zitten. Het duurt alleen meer dan 30 seconden voordat je weer van start kan gaan. Als dit ongeveer een kwart minder was geweest dan wat het nu is, dan had dit nog te overzien kunnen zijn. Nu haalt het je uit de ervaring en dat is toch erg jammer. Nu kun je wel wanneer je maar wilt saven, maar je weet natuurlijk niet wanneer het opeens moeilijk wordt en na elke beurt je voortgang opslaan is natuurlijk niet een leuke manier om een game te spelen.

Conclusie

Phantom Doctrine is een goed alternatief als je meer games zoekt zoals XCOM en het heeft in principe alles in huis om zeer goed te scoren. De gameplay zit goed in elkaar, je hebt tijdens missies veel mogelijkheden tot je beschikking en de game geeft je echt het gevoel dat je een spion bent. Alles is ook goed overzichtelijk gehouden, dus de vele icoontjes en metertjes zijn niet overweldigend. Alleen kan de moeilijkheidsgraad opeens extreem omhoog gaan, wat de game niet ten goede komt. Tevens zijn de laadtijden wat aan de lange kant en daardoor word je een beetje uit de ervaring gehaald. Phantom Doctrine zal je af en toe frustreren, maar biedt fans van turn-based strategy-games wel degelijk een leuke ervaring.

Pluspunten

  • Veel mogelijkheden om vijanden te slim af te zijn
  • Gameplay zit goed in elkaar
  • Menu’s en icoontjes zijn overzichtelijk
  • Je voelt je een echte spion

Minpunten

  • Extreme spikes in moeilijkheidsgraad
  • Laadtijden wat lang

8.0