Review: Yakuza Kiwami 2 – SEGA heeft de afgelopen tijd absoluut wat terrein weten te winnen met de Yakuza serie. Naast dat de verkopen buiten Japan nu een heel stuk rooskleuriger zijn, zien ook wij steeds meer positieve reacties op de Yakuza serie. En terecht, als je het aan ons vraagt. De PlayStation 4 heeft inmiddels al drie parels in deze serie mogen ontvangen en nu staat de vierde voor de deur in de vorm van wederom een remake, deze keer van het tweede deel dat origineel op de PlayStation 2 verscheen. Wij zette opnieuw voet in Tokio en daar voorbij.

Een oorlog voorkomen, Kiryu-stijl

Voor velen zal dit de eerste keer zijn dat ze in aanraking komen met het verhaal van Yakuza 2, dus proberen we er niet te ver op in te gaan. Na alles wat Kiryu in het eerste deel heeft meegemaakt, probeert hij samen met Haruka een rustig leven te lijden. Tijdens hun bezoek aan het kerkhof om overleden vrienden en de moeder van Haruka te eren, wordt Kiryu benaderd door Yukio Terada van de Tojo clan. Kiryu zijn hulp is nodig, gezien er een onvermijdelijke oorlog lijkt te komen met de Omi familie uit Osaka. Kiryu is weliswaar niet meer direct betrokken bij de Tojo clan, maar een oorlog zal ook op zijn rustige leven impact hebben. Voordat Kiryu antwoord kan geven zijn daar wat leden van de Omi familie die de entourage van Terada al uit de weg hebben geruimd en het ook op Terada hebben gemunt, die het helaas niet zal overleven.

Kiryu besluit om de Tojo clan een helpende hand te verlenen en biedt aan om in Osaka de confrontatie aan te gaan met de Omi. Daigo Dojima, dat jochie van Yakuza 0, is nu een volwassen man en lijkt in Kiryu z’n ogen een geschikte opvolger voor Terada. Daigo besluit echter om Kiryu te helpen tijdens zijn reis naar Osaka. Eenmaal daar vindt Kiryu een nieuwe rivaal in Ryuji Goda, de zoon van de Omi leider Jin Goda. Wanneer vervolgens Jin Goda en Daigo Dojima worden gekidnapt, blijkt dat de Omi familie niet het enige is waar Kiryu zich druk om moet maken. Hoe het verder loopt, mag je uiteraard zelf gaan ontdekken.

Oude bekenden

Een remake is natuurlijk geen remake zonder wat extra toevoegingen en daarom krijgen we wat extra verhaal voorgeschoteld over Goro Majima. Dit hoofdstuk, genaamd “The Truth of Goro Majima” legt uit wat er precies tussen Yakuza en Yakuza 2 is gebeurd met Majima. Waarom heeft hij de Tojo clan verlaten en hoe heeft hij zo plots een geheel bedrijf uit de grond weten te stampen genaamd Majima Construction? Ook leuk is om in dit segment wat bekenden terug te zien uit het verhaal van Majima in Yakuza 0, iets wat voorheen nooit verteld had kunnen worden. Als we dan toch één minpuntje mogen benoemen, is het wel dat dit hoofdstuk vrij kort is. We hadden het leuk gevonden om wat meer achtergrondverhalen te horen, zij het over Majima of iemand anders.

Déjà vu

Voor deze remake heeft SEGA natuurlijk gebruik gemaakt van dezelfde engine als Yakuza 6, die eerder dit jaar is verschenen. Je merkt dit direct aan het gebrek van laadtijden bij het binnengaan van gebouwen en gevechten op straat, maar ook aan de algehele gameplay die gewoonweg weer erg soepel is. Yakuza 2 is hiermee gemoderniseerd, aangezien je ook weer zal moeten letten op hoeveel Kiryu eet, want op basis daarvan zullen jouw stats verbeteren. Je kan dus stellen dat Yakuza Kiwami 2 op gameplay gebied meer op Yakuza 6 lijkt dan op het origineel. Is dat iets slechts? Absoluut niet. Voor nieuwe fans zal deze versie een stuk toegankelijker zijn dan het origineel.

Ook zijn de mini-games weer aanwezig en ook deze zijn wat uitgebreider ten opzichte van het origineel. Een nieuwe en tevens de meest opvallende, is een mini-game waarin je bij een urinoir staat. Op een soort van tablet zie je een aantal animaties die met waterkracht te maken hebben, terwijl je naast het scherm Kiryu zijn uiterste best ziet doen om goed te, tsja, urineren. Daarnaast zijn klassiekers, zoals golf, honkbal en karaoke ook weer van de partij. De typische Yakuza humor is in ieder geval terug van nooit weggeweest en we hebben zodoende een paar keer (on)smakelijk kunnen lachen om deze mini-games.

Een likje verf.

Mocht je onze review van Yakuza 6 ook gelezen hebben, dan weet je in hoeverre wij te spreken waren over de Dragon Engine. Onze mening hierover blijft ongewijzigd. Het is en blijft een perfecte toevoeging in de Yakuza serie. Personages zien er nog altijd goed uit, zowel Tokio als Osaka zullen je zo nu en dan een keer “wow” laten zeggen en de animaties zijn van een goed niveau. Jammer blijft wel dat bijfiguren in de wereld er minder gedetailleerd uitzien dan de rest en dat je soms in een straat twee keer precies dezelfde personen ziet rondlopen. Dat doet toch wat afbreuk aan de ervaring, maar het is zeker geen reden om moord en brand te schreeuwen.

Te veel van het goede?

Sommigen zullen zich misschien afvragen of de hoeveelheid Yakuza releases die we de afgelopen tijd hebben gezien misschien wat vermoeiend worden. Ons antwoord daarop is een luide en duidelijke “Nee”. We hebben SEGA de afgelopen maanden gigantische sprongen zien maken met deze serie en we moedigen dit juist alleen maar aan. Misschien dat een remake van een al geliefd deel uit deze serie wat experimenteler kon worden aangepakt, gezien de basis natuurlijk al als een huis stond. Door een extra hoofdstuk over Majima aan de al zeer uitgebreide lore toe te voegen en daarnaast nog wat nieuwe, maffe mini-games in de mix te gooien, heeft Kiwami 2 voldoende in zich om sowieso z’n fans weer voor zich te winnen.

Nog altijd een goed verhaal, een nieuw grafisch jasje én modernere gameplay om de gamer van vandaag de dag te bekoren. Yakuza Kiwami 2 flikt het gewoon weer. Wederom blijkt dat ze bij SEGA dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn. Een remake als deze kost veel tijd én moeite, maar "hard work pays off" is hoe je Yakuza Kiwami 2 kan samenvatten. We hadden natuurlijk nog wel op wat meer verbeteringen in de Dragon Engine gehoopt, met name het gebrek aan detail bij achtergrond personages valt op en ook hadden we toch graag wat meer nieuwe hoofdstukken gezien in het uitgebreide Yakuza universum. Desalniettemin, als je een liefhebber bent van de serie, zal je met Yakuza Kiwami 2 ook weer een flink aantal uurtjes zoet zijn.

• Verhaal blijft geweldig
  • Yakuza 2 voor het moderne publiek
  • Hilarische mini-games