Gespeeld: FIFA 19 – Ook dit jaar verschijnt er natuurlijk weer een nieuwe FIFA voetbalgame. Hoewel FIFA 17 en FIFA 18 zo hier en daar enkele oneffenheden kenden, waren het vrij solide footies. Toch verwachten we van het nieuwe deel wel wat meer. Na eerdere hands-on mogelijkheden kregen we op de gamescom nogmaals de kans om aan de slag te gaan met het aankomende deel. Of EA de basis die is gelegd in eerdere delen naar een hoger niveau heeft weten te tillen, lees je hieronder.

Op het veld

Wat gelijk opvalt als je het spel speelt is dat de balaanname is verbeterd. Het komt veel minder vaak voor dat de bal raar van je voeten stuitert, de speler de bal naast zich uit laat rollen terwijl hij er makkelijk bij kon komen of dat de bal veel te ver voor je uit wordt gespeeld na een aanname. Het nieuwe ‘active touch’ systeem zorgt er namelijk voor dat het aannemen van een pass vloeiender gaat wat op zijn beurt weer natuurlijker en soms spectaculairder – denk hierbij aan een aanname op de borst – oogt.

‘Timed Finishing’ zorgt ervoor dat je een schot op doel wat meer effect kan geven door twee keer te drukken op de schotknop. Dit heeft tot gevolg dat de bal onhoudbaar wordt voor de keeper óf dat de bal meters over het doel vliegt. Deze mechaniek draait om timing en de speler waarmee je probeert te scoren, wat zich het beste lijkt te vertalen naar de ‘druk’ die een voetballer voelt tijdens een echte wedstrijd.

In de voorgaande delen was het toch wel storend te noemen dat jouw speler het soms niet eens probeerde om naar de bal te gaan daar waar de tegenstander ernaartoe sprintte. Niet langer loop je als aanvaller heel gemakkelijk weg uit de rug van de verdediger in zo’n situatie. Het zogeheten ’50/50′ systeem houdt in dat beide spelers die voor een vrije bal gaan, net zoveel kans hebben om deze te bemachtigen. Het nadeel van dit systeem, maar daarmee wel realistischer, is dat wanneer jouw speler de bal niet weet te veroveren hij achter de feiten aanloopt.

Subtiel maar merkbaar

Tijdens een match kon je in voorgaande delen net iets meer druk zetten of de bus parkeren als je voorstond. In dit deel is dit tactische element ook aangepakt. ‘Dynamic Tactics’ houdt in dat je voordat je aan een wedstrijd begint je een plan van aanpak maakt voor verschillende scenario’s. Tijdens een wedstrijd kan je van tactiek veranderen waardoor jouw spelers het van te voren bedachte plan, met eventueel een andere opstelling en rol van spelers, moeiteloos uitvoeren. Hierdoor kan je nog beter anticiperen op de wedstrijd om voor te blijven staan en de overwinning binnen te halen.

Op visueel vlak zijn de gezichtsanimaties en de physics van het shirt weer iets verbeterd. Het is te merken dat EA veel tijd en energie heeft gestoken in het scannen en namaken van alle bekende spelers uit de meest gekeken/populaire competities. Een nadeel is wel dat de wat minder bekende spelers, bijvoorbeeld Jørgensen van Feyenoord, nog steeds totaal niet lijken op hun daadwerkelijke evenbeeld. Desalniettemin is er vooruitgang geboekt en naast de spelers zelf, lijkt ook het publiek onder handen genomen te zijn, met hier en daar wat meer details.

Avondje FIFA

De Kick-off modus is in FIFA 19 ook uitgebreider. Zo heb je de keuze uit een ouderwets normaal wedstrijdje, maar ook uit uit- en thuisduels achter elkaar en best out of 5. Hierdoor is het met vrienden op de bank spelen nog toegankelijker en simpeler geworden, omdat je niet alles steeds opnieuw in hoeft te stellen. Een andere nieuwe modus in Kick-off die nieuw is, is natuurlijk de aanwezigheid van de Champions League en zijn kleinere broertje; de Europa League.

Hoewel er op gameplay gebied niets zal veranderen, zijn de introducties van deze belangrijke wedstrijden wel echt anders. Vooral de Champions League ademt erg veel sfeer op het moment dat je het commentaar en de bekende hymne hoort. Ook bevat Kick-off een modus genaamd House Rules. Dit houdt in dat je zelf je eigen regels kan instellen, zoals de afwezigheid van de buitenspel-regel, waardoor een potje veel interessanter of juist grappiger kan worden. Wat ons betreft perfecte toevoegingen voor een avondje FIFA met vrienden. Meer daarover kan je hier vinden.

De laatste Journey?

Ook dit jaar keert The Journey weer terug onder de naam ‘The Journey: The Champions’. Het was al bevestigd dat FIFA 19 het laatste jaar zal zijn waarin we Alex Hunter en zijn reis tot ongeëvenaarde voetbalster volgen. Het doel van Hunter dit seizoen is natuurlijk de Champions League winnen met zijn nieuwe club Real Madrid. Voor de spelers van The Journey in FIFA 18 die juist zijn geëindigd bij stadsrivaal Atletico Madrid is dit wellicht jammer, maar gelukkig zijn controversiële transfers niet onmogelijk in de voetballerij.

Naast Alex Hunter spelen zijn zusje Kim Hunter en zijn beste vriend Danny Williams dit jaar ook een grote rol. Deze twee personages hebben namelijk een eigen verhaallijn gekregen. Nu had je in het vorige deel al bepaalde wedstrijden die je met deze personages kon spelen, maar dat ze nu ook een eigen verhaal hebben dat zich wellicht afspeelt rondom die van Alex Hunter, is een goede vooruitgang. Danny Williams is immers nog steeds actief in de Premier League en Kim Hunter vanzelfsprekend in het vrouwenvoetbal op wereldniveau. Zo is er voor iedereen wat wils die het verhaal vanuit een ander perspectief wil beleven.

Voorlopige conclusie

FIFA 19 moet het vooral hebben van het verbeteren van de gameplay op verschillende vlakken. Zo zijn veel slordigheden en oneffenheden waar veel FIFA 18 spelers zich aan stoorden aangepakt. FIFA 18 op zichzelf was een prima game, maar FIFA 19 heeft naast een paar nieuwe mechanieken die het spel ten goede komen, ook subtiele verbeteringen aangebracht dat leidt tot een meer vloeiend spelverloop. De opzet van dit deel is allemaal net wat groter en ambitieuzer, met meer modi en mogelijkheden waaronder een paar die je positief zullen verrassen. Doordat de basis van de afgelopen FIFA’s al solide was, was het verbeteren, aanpassen en nuanceren van bepaalde gameplay elementen in veel gevallen de enige optie om FIFA 19 fris aan te laten voelen en dat doet het.