Gespeeld: FIFA 19 – Ook dit jaar verschijnt er natuurlijk weer een nieuwe FIFA voetbalgame. Hoewel FIFA 17 en FIFA 18 zo hier en daar enkele oneffenheden kenden, waren het vrij solide footies. Toch verwachten we van het nieuwe deel wel wat meer. Na eerdere hands-on mogelijkheden kregen we op de gamescom nogmaals de kans om aan de slag te gaan met het aankomende deel. Of EA de basis die is gelegd in eerdere delen naar een hoger niveau heeft weten te tillen, lees je hieronder.
Op het veld
Wat gelijk opvalt als je het spel speelt is dat de balaanname is verbeterd. Het komt veel minder vaak voor dat de bal raar van je voeten stuitert, de speler de bal naast zich uit laat rollen terwijl hij er makkelijk bij kon komen of dat de bal veel te ver voor je uit wordt gespeeld na een aanname. Het nieuwe ‘active touch’ systeem zorgt er namelijk voor dat het aannemen van een pass vloeiender gaat wat op zijn beurt weer natuurlijker en soms spectaculairder – denk hierbij aan een aanname op de borst – oogt.
‘Timed Finishing’ zorgt ervoor dat je een schot op doel wat meer effect kan geven door twee keer te drukken op de schotknop. Dit heeft tot gevolg dat de bal onhoudbaar wordt voor de keeper óf dat de bal meters over het doel vliegt. Deze mechaniek draait om timing en de speler waarmee je probeert te scoren, wat zich het beste lijkt te vertalen naar de ‘druk’ die een voetballer voelt tijdens een echte wedstrijd.
In de voorgaande delen was het toch wel storend te noemen dat jouw speler het soms niet eens probeerde om naar de bal te gaan daar waar de tegenstander ernaartoe sprintte. Niet langer loop je als aanvaller heel gemakkelijk weg uit de rug van de verdediger in zo’n situatie. Het zogeheten ’50/50′ systeem houdt in dat beide spelers die voor een vrije bal gaan, net zoveel kans hebben om deze te bemachtigen. Het nadeel van dit systeem, maar daarmee wel realistischer, is dat wanneer jouw speler de bal niet weet te veroveren hij achter de feiten aanloopt.
Subtiel maar merkbaar
Tijdens een match kon je in voorgaande delen net iets meer druk zetten of de bus parkeren als je voorstond. In dit deel is dit tactische element ook aangepakt. ‘Dynamic Tactics’ houdt in dat je voordat je aan een wedstrijd begint je een plan van aanpak maakt voor verschillende scenario’s. Tijdens een wedstrijd kan je van tactiek veranderen waardoor jouw spelers het van te voren bedachte plan, met eventueel een andere opstelling en rol van spelers, moeiteloos uitvoeren. Hierdoor kan je nog beter anticiperen op de wedstrijd om voor te blijven staan en de overwinning binnen te halen.
Op visueel vlak zijn de gezichtsanimaties en de physics van het shirt weer iets verbeterd. Het is te merken dat EA veel tijd en energie heeft gestoken in het scannen en namaken van alle bekende spelers uit de meest gekeken/populaire competities. Een nadeel is wel dat de wat minder bekende spelers, bijvoorbeeld Jørgensen van Feyenoord, nog steeds totaal niet lijken op hun daadwerkelijke evenbeeld. Desalniettemin is er vooruitgang geboekt en naast de spelers zelf, lijkt ook het publiek onder handen genomen te zijn, met hier en daar wat meer details.
Avondje FIFA
De Kick-off modus is in FIFA 19 ook uitgebreider. Zo heb je de keuze uit een ouderwets normaal wedstrijdje, maar ook uit uit- en thuisduels achter elkaar en best out of 5. Hierdoor is het met vrienden op de bank spelen nog toegankelijker en simpeler geworden, omdat je niet alles steeds opnieuw in hoeft te stellen. Een andere nieuwe modus in Kick-off die nieuw is, is natuurlijk de aanwezigheid van de Champions League en zijn kleinere broertje; de Europa League.
Hoewel er op gameplay gebied niets zal veranderen, zijn de introducties van deze belangrijke wedstrijden wel echt anders. Vooral de Champions League ademt erg veel sfeer op het moment dat je het commentaar en de bekende hymne hoort. Ook bevat Kick-off een modus genaamd House Rules. Dit houdt in dat je zelf je eigen regels kan instellen, zoals de afwezigheid van de buitenspel-regel, waardoor een potje veel interessanter of juist grappiger kan worden. Wat ons betreft perfecte toevoegingen voor een avondje FIFA met vrienden. Meer daarover kan je hier vinden.
De laatste Journey?
Ook dit jaar keert The Journey weer terug onder de naam ‘The Journey: The Champions’. Het was al bevestigd dat FIFA 19 het laatste jaar zal zijn waarin we Alex Hunter en zijn reis tot ongeëvenaarde voetbalster volgen. Het doel van Hunter dit seizoen is natuurlijk de Champions League winnen met zijn nieuwe club Real Madrid. Voor de spelers van The Journey in FIFA 18 die juist zijn geëindigd bij stadsrivaal Atletico Madrid is dit wellicht jammer, maar gelukkig zijn controversiële transfers niet onmogelijk in de voetballerij.
Naast Alex Hunter spelen zijn zusje Kim Hunter en zijn beste vriend Danny Williams dit jaar ook een grote rol. Deze twee personages hebben namelijk een eigen verhaallijn gekregen. Nu had je in het vorige deel al bepaalde wedstrijden die je met deze personages kon spelen, maar dat ze nu ook een eigen verhaal hebben dat zich wellicht afspeelt rondom die van Alex Hunter, is een goede vooruitgang. Danny Williams is immers nog steeds actief in de Premier League en Kim Hunter vanzelfsprekend in het vrouwenvoetbal op wereldniveau. Zo is er voor iedereen wat wils die het verhaal vanuit een ander perspectief wil beleven.
Voorlopige conclusie
FIFA 19 moet het vooral hebben van het verbeteren van de gameplay op verschillende vlakken. Zo zijn veel slordigheden en oneffenheden waar veel FIFA 18 spelers zich aan stoorden aangepakt. FIFA 18 op zichzelf was een prima game, maar FIFA 19 heeft naast een paar nieuwe mechanieken die het spel ten goede komen, ook subtiele verbeteringen aangebracht dat leidt tot een meer vloeiend spelverloop. De opzet van dit deel is allemaal net wat groter en ambitieuzer, met meer modi en mogelijkheden waaronder een paar die je positief zullen verrassen. Doordat de basis van de afgelopen FIFA’s al solide was, was het verbeteren, aanpassen en nuanceren van bepaalde gameplay elementen in veel gevallen de enige optie om FIFA 19 fris aan te laten voelen en dat doet het.
kan niet wachten nog ff
Al gespeeld. Is niks waard.
Dat is goed nieuws want fifa 18 vond ik echt niet schitterend. Kben blij dat ze het hebben aangepakt. Ben benieuwd!
Waardeloos spel. Geef Pes een kans en je bent om.
Mvg
@2a02:a446:895b:1:49ca:a010:ea31:e.xxx: mooie dromert
@83.83.76.xxx:
AHAHAHAHA pes ga maar liever tafelvoetbal spelen ofzo jij
Dit jaar haal ik Fifa19
Sponsoring PSX-Sense? De beta is door alle doorgewinterde FIFA speler helemaal afgefakkeld en jullie hangen hier een haleluja verhaal op. Fijn dat Metacritic bestaat, dan hoef ik deze bs niet meer te lezen.
@184.72.115.xxx:
Kom dan met voorbeelden aan. Niemand die je verplicht om previews te lezen, ga je toch lekker naar een andere site?
Ik heb een check gedaan op gamesites en ze zijn allen positief over Fifa 19.
www.gamereactor.nl/previews/598313/FIFA+19/
We hebben nog niet heel veel kunnen spelen, maar onze wedstrijd gaf onze genoeg reden om optimistisch te zijn.
https://nl.ign.com/fifa-19-pc/107230/preview/fifa-19-preview-9-andere-dingen-die-opvielen
FIFA 19 lijkt een verfijning te gaan worden ten opzichte van de voorganger, maar de aanpassingen die worden doorgevoerd, zijn absoluut welkom.
https://tweakers.net/reviews/6291/fifa-19-eerste-kennismaking-levert-weinig-op.html
FIFA 19 speelde lekker. We maakten in onderlinge potjes een paar heerlijke goals, maakten onterechte gelijkmakers in blessuretijd, scholden op de keeper die rare capriolen uithaalde, en kregen strafschoppen waarbij niemand eigenlijk zag waarom we ze kregen. Kortom: typisch FIFA. Dat FIFA 19 beschikt over mooiere beelden, dat clubs en spelers een update hebben gekregen, en dat er toch nog wel wat kleine vernieuwingen links en rechts zijn doorgevoerd, maakt dat veel trouwe spelers de game waarschijnlijk gewoon in huis zullen halen, wijzelf incluis.
https://www.xgn.nl/fifa-19-preview-weer-een-stukje-beter
Vanaf 28 september is FIFA 19 verkrijgbaar en tot die tijd is het nog hard werken voor EA om de puntjes op de i te zetten. Vooralsnog is de eerste indruk een goede en kunnen wij niet wachten op wat het spel naast de gameplay nog meer in petto heeft!
https://www.telegraph.co.uk/gaming/features/fifa-19-release-date-champions-league-gameplay-preview-everything/
I had an enormous amount of fun in my few hours with FIFA 19 and, as a long-term player, was delighted to see some of my FIFA 18 bugbears seemingly addressed so fully. If EA keep up this level improvement through to release, we should be in for a significant footballing upgrade come September.
https://www.express.co.uk/entertainment/gaming/993490/FIFA-19-preview-five-ways-EA-has-changed-this-year-football-title
EA have clearly taken on board criticisms from prior iterations of its flagship football sports title and have attempted to make current systems more fluid and simple.
But the publisher has also introduced a number of new mechanics that don’t revolutionise FIFA’s formula, but make the game more fun, balanced and addictive.
After spending several hours with the title, we can’t wait to get our hands on the final product
https://www.stuff.tv/ea/fifa-19/review
Early impressions are good, though, with the new Active Touch System and 50/50 Battles making games feel looser, while the new Kick-Off modes could really revolutionise the way you play when you get together for a FIFA night with your mates
Ik hoop dat “Pro Club” beter is en vooral de keepers.
@83.83.76.xxx:
Nou heb de demo gespeeld en moet zeggen dat ik liever bij fifa blijf. Dat jij pes beter vind wil toch niet zeggen dat iedereen dat denkt?
Toch maar pes2019 kopen..volgende week..
Wanneer komtie demo van FIFA eigenlijk?
@144.76.14.xxx: 11 of 12 september FIFA 19 Demo.
@217.103.26.xxx: Okay, dankjewel!
@83.83.76.xxx: @2a02:a446:895b:1:49ca:a010:ea31:e.xxx: Mogen de mensen hier nog zelf beslissen wat ze zelf doen of willen ?
Dit jaar is Fifa voor mij eerst en pas met nieuwjaar als PES afgeprijst is koop ik hem dan misschien want deze van verleden jaar heb ik bijna niet gespeeld omdat Fifa beter was .
Wn er zitten hier menbers op dit topic die vriend zijn en dit kunnen bevestigen .
Als iedereen met zichzelf kan leven trolt dan niet op anderen want ik betaal men games .
@84.80.154..xxx: PSX vraag je om topics te tippen , lijkt me een leuke job voor je :O 😉
“Het nieuwe ‘active touch’ systeem zorgt er namelijk voor dat het aannemen van een pass vloeiender gaat wat op zijn beurt weer natuurlijker en soms spectaculairder – denk hierbij aan een aanname op de borst – oogt.”… Joh, de bal met de borst aannemen? Nooit eerder gezien!
“Timed Finishing’ zorgt ervoor dat je een schot op doel wat meer effect kan geven door twee keer te drukken op de schotknop. Dit heeft tot gevolg dat de bal onhoudbaar wordt voor de keeper óf dat de bal meters over het doel vliegt. Deze mechaniek draait om timing en de speler waarmee je probeert te scoren, wat zich het beste lijkt te vertalen naar de ‘druk’ die een voetballer voelt tijdens een echte wedstrijd.”… Exploit, exploit… Ze leren het nooit bij EA. Dit soort dingen verpesten de game. Dit zou niet moeten gebeuren a.d.h.v. een knoppencombo, maar aan de hand van physics, de houding van de speler, de afstand tot het doel, de voet waarmee hij schiet, etc.
“Het zogeheten ’50/50′ systeem houdt in dat beide spelers die voor een vrije bal gaan, net zoveel kans hebben om deze te bemachtigen. Het nadeel van dit systeem, maar daarmee wel realistischer, is dat wanneer jouw speler de bal niet weet te veroveren hij achter de feiten aanloopt.”… Het wat? 50/50 systeem? Ik lach de ballen uit mijn broek. Wat een onzin. Dus Pogba vs. Messi, zelfde afstand. Wedden dat Messi eerder bij de bal is. Andersom, duelkracht, wedden dat Messi die bal niet van Pogba verovert in een 1-vs-1 duel. Wat een ongelooflijke onzin dit en iedereen trapt er weer in als zoete koek.
“Op visueel vlak zijn de gezichtsanimaties en de physics van het shirt weer iets verbeterd. Het is te merken dat EA veel tijd en energie heeft gestoken in het scannen en namaken van alle bekende spelers uit de meest gekeken/populaire competities.”… Ja, de Premier League, Bundesliga en La Liga….. Ik zie ze al denken bij EA. De gameplay kunnen we niet beter maken, wat kunnen we wel doen? Ik weet het zegt Peter van de shirtjes, ik kan de physics van het shirtje beter maken! HAHAHAHA, het is bijna weekend, mooi man!
” Ook bevat Kick-off een modus genaamd House Rules. Dit houdt in dat je zelf je eigen regels kan instellen, zoals de afwezigheid van de buitenspel-regel, waardoor een potje veel interessanter of juist grappiger kan worden. Wat ons betreft perfecte toevoegingen voor een avondje FIFA met vrienden. Meer daarover kan je hier vinden.” Leuk voor een keertje, maar ehh? Zeg EA, hebben jullie nog iets aan de gameplay gedaan? Aan de scripting?
En dan de conclusie:
“FIFA 19 moet het vooral hebben van het verbeteren van de gameplay op verschillende vlakken.”… Ehhh? Volgens mij heb ik hierboven heel erg weinig over gelezen. Active Touch, een 50/50, Timed Finishing? Wat heeft dat met de gameplay te maken? Is de scripting weg? Zijn de keepers beter geworden? Is de speelsnelheid aangepast (sneller of juist langzamer)? Is de AI verbeterd (vooral van belang als je offline speelt)? Daar lees ik HE-LE-MAAL niets over. Ze hebben alleen maar aandacht voor randzaken. De gameplay is al jaren hetzelfde en staat stil. Paar marketing termen er tegenaan gooien, Champions League en Europa League licentie binnenharken en dan is de buit weer binnen. Het plebs koopt het toch wel.
Mensen die die de beta hebben gespeeld, zeggen unaniem dat er zo goed als niets aan de game is gewijzigd. Het is een grove schande.
FIFA 18 update voor de volle mep.
Stelletje graaiers bij EA.
@86.86.159..xxx: Haha, das een goeie
Pes kan eens geen echte namen kopen arme sloeber game ow wacht bedoelt voor mensen die arme sloebers zijn
@62.140.132.xxx:
Hahaha…. OTIO….
@217.103.26.xxx: 14 september komt de demo uit van Fifa 19
Gewoon weer de volle pond betalen om spelers en clubs te actualiseren. Dat we net doen alsof we een nieuw spel spelen is voor EA natuurlijk mooi meegenomen. Ik vraag mij af hoelang de respectabele gamesites hierin mee blijven gaan. Om jaar na jaar te schrijven dat de gameplay weer is verbeterd om vervolgens een dik cijfer te geven, gaat wat ongeloofwaardig worden.
Ik snap niet dat EA niet een gratis standalone Fifa Player Creationtool maakt waarin spelers/gebruikers zelf spelers kunnen aanmaken per club. Het is in feite een player-editor. Gebruikers kunnen elkaars creaties ranken. Op die manier kun je elk team ter wereld, zelfs je lokale club uit t dorp visueel nabouwen. Leuk om te delen op socialmedia. Maar waar het echt leuk wordt is dat de minder bekende spelers uit de hogere klassen waarschijnlijk ook 100x door gebruikers worden nagemaakt waarvan de hoogste gerankte waarschijnlijk het dichts bij de werkelijkheid ligt. Een EA medewerker hoeft dan alleen nog n check te doe en voila….alle gezichten in Fifa…maar dan ook alle, lijken dan op de werkelijkheid.
Wat lopen er een aantal weer te bitchen over FIFA?
Jongens, als jullie niks met voetbal hebben: er komt zo ontzettend veel andere games uit..why bother?
Jongens, als een aantal van jullie PES liefhebber zijn….dat kan toch? Waarom dan zo de concurrent afzeiken? Ondat jullie boos zijn dat ze de CL en EL licentie hebben afgenomen? Omdat jullie bang zijn dat Fifa nog beter is geworden?
Jongens, als een aantal van jullie Fifa liefhebber zijn en bang zijn voor een Fifa 18 update…lees eens wat andere previews zoals de persoon hierboven heeft gedaan. Er is echt wel wat meer gedaan dan jullie denken. Er is een Youtube kanaal die Fifa nieuwtjes brengt.
Neem eens een kijkje op: https://www.youtube.com/watch?v=46hmm0S9hQ8
En voor de rest: fijn weekend, game on!
@83.83.76.xxx: nee dat is gaaf koos licentie loos
1: Ik wil niet met Alex Hunter voor f&#*ing Real Madrid spelen. Ik ben een Barça fan. Geen The Journey voor mij.
2: Ik doe niet aan FUT, heb een hekel aan dat stomme kaarten systeem en de f&#*ing minitransactions. Geen online FUT voor mij.
3: Hebben ze nou de AI eens een keer verbeterd voor wanneer je een potje speelt offline? Of carrière modus? Of een toernooi met vrienden tegen de computer? En niet alleen AI maar ook dat stomme scripting?
4: Ga ik over de 60 euro betalen voor een game die alleen een beetje ge-fine-tuned is, waarvan ik de online modi bijna nooit doe, ik verplicht word om met Real te spelen in the journey, alleen de gezichten bij grote competities verbeterd zijn, suggereert alle stadiums van la liga te hebben maar niet Camp Nou en op de cover prijkt ook nog de rotkop van de op één na beste speler van de wereld met zijn Juve tenue? Dacht het NIET!!! 😉
@143.176.68.xxx:
De game is niet alleen ge-fine-tuned…de game is gewoonweg op alle gebieden verbeterd. Lees die posts hierboven gewoon voordat je begint met blaten.
Niet alleen de gezichten van teams in grote competities zijn verbeterd. En btw, daar is verder nog niks van bekend. Heb jij de complete game dan al gezien? Mathijs de Ligt lijkt bv. nu ook echt, dus ook hier praat je poep.
Microtransacties hoef je niet te gebruiken in FUT, bovendien zijn de microtransacties aangepast zodat je nu meer controle hebt over wat je krijgt. Ook hier praat je dus poep.
Barcelona zat ook vorig jaar niet in Fifa..so what, ook PES heeft soms licenties die Fifa niet heeft. Voor de rest heeft Fifa belachelijk veel licenties. Dat je hier over valt betekent dat je gewoon op zoek bent naar iets om af te kraken.
Btw, je kan niet voor Barcelona spelen in the Journey omdat PES de licenties heeft.
Carieremodus is flink onder handen genomen, kijk gewoon dat filmpje hierboven van ‘Zan OMG’ eens.
Van mij mag in fifa wel weer terug komen dat je eigen goal sound erin kan zetten op de ps4 of dat het publiek jou naam scandeerd
Zin in! Had FIFA 18 overgeslagen, en heb het afgelopen jaar ook amper FIFA gespeeld. Dus ik heb er zeker zin in om straks weer aan de slag te gaan met de nieuwe FIFA 🙂
@143.176.68.xxx: Tuurlijk wel Ronaldo is King. 😛
Daag pes
Off topic: op me mobiel krijg ok al filmpje rechts onder in beeld… fucking irritant haal dat weg en kap d’r mee…. reclame reclame reclame
Niks veranderd dus weer bijna, druk zetten kan al helemaal niet meer kun je lekker kijken hoe de tegenstander de bal rondspeelt (leuk) en niet ingrijoen wanneer jij dat wilt. Lekker timen zogenaamd ik wil drukken wanneer ik dat wil en niet wanneer het systeem het wil. Dat nieuwe verdedigen is echt walgelijk bij fifa! En dat die gezichten van de top 3 in NL niet kloppen is n regelrechte schande! Ik ga dit jaar voor pes lekker druk zetten met spelers en heerlijke tackles waar je wel bij de spelers in de buurt komt!
@178.33.231..xxx: nou, ff het filmpje van die ZAN OMG gekeken. Totaal niet bijzonder.
Alsof ik vrolijk moet worden van cutscenes. Die kijk je 1x, daarna klik je ze weg. Pure aankleding om de sfeer te verhogen. Daar moet je pas aan werken als de core gameplay mechanics in orde zijn.
Je moet geen opties aan een auto toevoegen als de auto voor geen meter rijdt, af en toe uit zichzelf links of rechtsaf rijdt(scripting). Dat los je eerst op en dan ga je alles mooier aankleden. Bij EA doen ze het andersom.
Ik heb ook ergens gelezen dat de CL en EL alleen als afzonderlijke modi te spelen zijn. Kan het mij niet voorstellen (zo kneuzig is EA ook niet lijkt me), maar als dat wel zo is…. shame
Dynamics tactics aka copy-paste van pes!
Ben benieuwd naar de demo!
Hopelijk is het tempo er een beetje uitgehaald
Is eigenlijk meer een update als een nieuwe game dus.. jammer.
@2001:985:785c:1:f4fe:4e78:dbff:2.xxx:
Dan heb je toch niet goed dat filmpje gekeken. Je ziet nl. dat je in career mode nu de CL en EL erbij hebt. Die mensen die met balletjes jouw team eruit halen. En FC Emmen die in de EL meedoet, haha 😉
En ik vind aankleding wel belangrijk hoor. Gameplay is verbeterd met de dynamische tactieken, met de 50-50 battles, met het Active Touch systeem, met het getimede schot en het verbeterde penalty systeem.
Een hoop veranderingen op gameplay gebied dus. Tel daarbij op de nieuwe survival mode (bv. lekker tegen vrienden een soort van Battle Royal mode spelen) en de aantal verbeteringen in FUT (microtransacties veranderd, omhoog stijgen in rang verbeterd, champions channel waar je input ziet van topspelers, dus je ziet wat ze intoetsen op hun controller)
Ik kan niet wachten op eind september. 🙂
Voor de mensen die PES kopen: veel plezier ermee, voor ieder wat wils he.
Fijn weekend en game on!
Wel jammer dat je the Journey moet spelen met Real Madrid en Manchester United. Laat dat nou net twee clubs zijn waar ik, op zijn zachtst gezegd, helemaal niets mee heb. Dat maakt het een wel haast onmogelijke opgave om me echt vol enthousiasme in te leven. Buiten dat wordt het vast weer een prima game. Uiteindelijk zal ik, op basis van de diepgang in de gameplay, de ongeëvenaarde spelersindividualiteit en het gevoel van controle, meer PES spelen, maar de hele aankleding en presentatie maakt FIFA voor af en toe een potje hartstikke leuk.
@62.140.132.xxx:
Als jij wel zo kapitaal krachtig bent. Koop dan een Nederlands cursus.
@62.140.132.xxx: Buk jij maar voor over met je uitkerings geld voor EA. Schijn je lekker te vinden 😉
@84.25.169..xxx: Kan hij eventueel ook voor jou een paar lesjes betalen?
Simpelweg is dit FIFA 17 versie 3.0. Er is gewoon weer een jaar niks veranderd. Maar buk maar lekker voor EA en hun marketing bs. Er is dit jaar weer niks veranderd aan Career Mode en aan Pro Clubs wat onacceptabel is. Er is gewoon te weinig veranderd om een prijs van 60 euro te rechtvaardigen.
En EL en CL geef ik geen fuck om. Dat zat jaren in PES en het voegt bar weinig toe. Je ziet gewoon dat EA alleen om FUT geven en andere modes niet aanraken omdat dat hun FUT-winst zou kunnen beinvloeden. Ik koop pas weer FIFA als career mode en pro clubs echt aandacht krijgen.
Vorig jaar expres een jaartje overgeslagen. Dit jaar toch maar gekocht zodat ik weer uren in de carrière modus kan stoppen. Leuk dat CL en EL erin zitten.
Alleen jammer dat PES hierdoor weer ene licentie kwijt is.
@82.176.222.xxx: Kon het mij al niet voorstellen dat dat uit de carrieremodus gelaten zou worden. Hoe dan ook, de gameplayverbeteringen die jij noemt vind ik niet noemenswaardig. M.i. hebben 50/50, Active Touch en dat soort zaken niets met het verbeteren van de gameplay te maken. Het werkt eerder beperkend denk ik. Zoals ik al zei, zouden physics moeten bepalen of je wel of niet genoeg kracht/richting kunt geven aan een pass of schot. Tactics hebben in FIFA al helemaal geen zin, want de CPU AI doet maar wat. Er zit totaal geen lijn in. Alles gaat naar voren.
Nu is bij de concurrent veel slecht, maar juist dit onderdeel (de core gameplay mechanics) hebben ze enorm goed voor elkaar. Sta je verkeerd voor de bal, of druk je te vroeg om een bal te koppen, dan kop je onder de bal door of juist veel te hoog. Precies zoals het moet zijn. Daarnaast is er veel minder scripting. In FIFA 18 kun je soms niet winnen, getuige:
https://www.youtube.com/watch?v=kZYsR3qUwJA
Dat kan niet en zo zijn er nog genoeg voorbeelden.
@144.76.14.xxx: Wel toevallig dat je uitgerekend de dynamische tactieken niet opnoemt, het is wel degelijk onderdeel van gameplay.
Maar prima: ga je toch lekker PES kopen? Mij kun je toch niet overtuigen van FIFA af te stappen, ik ga hem wederom kopen. jammer he?
Het feit dat er ontzettend veel topics zijn van FIFA, maar je echt moet zoeken naar een PES topic zegt mij ook genoeg: FIFA wordt wederom de betere footie dit jaar.
En gelukkig maar! Wie zit er nu te wachten om iedere keer die replay te moeten skippen, of 5 minuten te wachten op een online potje. Die menu’s bij PES zijn ook uit het jaar 0 en het commentaar ook.
FIFA all the way!
@144.76.14.xxx:
In die Youtube video is dit 1 van de comments waar ik achter sta:
Yes it looks weird after it hit the bar (the sudden change of direction, its game physics afterall) but that right there is the correct result, i mean it shouldnt be a goal, it spun itself out of the bar (it even hit more of the outside of the bar, not middle or inside), look at the direction of the ball spin and how its headed straight for the bar…. the ball had an outward spin so it SHOULD favor directing itself out of the goal after it hit the bar there, thats what would happen in reality… its called friction & physics, throw a ball up and spin it up, when it hits the ground the friction of the spin & ground will push the ball not sraight up but towards you..
IRL gebeurt dit ook.
https://youtu.be/87mS2Y6alE4?t=24s
Ik bedoel die van 0.24 seconde, het schot gaat via via ook weer naar buiten.
Dat bij FIFA was een glitch. De bal roteert zo, dat hij van de paal af naar het veld toegaat, en herstelt de glitchy animatie direct weer. Zou nl. nooit een goal zijn geweest.
Haha, perfecte review. Ik zag staan “FIFA 18 was een prima game”, dus weet ik al genoeg. Fifa 19 is weer even poep.
@144.76.14.xxx:
@82.176.222.xxx: Kon het mij al niet voorstellen dat dat uit de carrieremodus gelaten zou worden. Hoe dank ook, de gameplayverbeteringen die jij noemt vind ik niet noemenswaardig. M.i. hebben 50/50, Active Touch en dat soort zaken niets met het verbeteren van de gameplay te maken. Het werkt eerder beperkend denk ik. Zoals ik al zei, zouden physics moeten bepalen of je wel of niet genoeg kracht/richting kunt geven aan een pass of schot.
Dat was het oorspronkelijke bericht van 144.76.14
Wederom iemand die even snel zijn/haar bericht aanpast en er nu wel de tactics in zet.
Aan je verhaal kan ik zien dat je een onervaren FIFA speler bent. Als je Park the Bus speelt in FIFA 18, dan zie je echt wel dat je verdediging tot rond de 16 meter verdedigt. Eigen Tactieken werkt wel degelijk hoor. Wil je dat er meer via de flanken vandaan komt, dan zet je je Eigen Tactiek daar rond de 60/65.
Wil je buitenspel spelen? Dan werkt dat echt wel, het is alleen niet aan te raden, geen enkele pro-speler zet buitenspelval aan.
Spelertactieken werkt ook wel degelijk; een spits die je op achter de linies speelt, speelt anders dan dat hij de bal in de voeten vraagt.
@77.163.194..xxx: De rest laat je maar achterwege he? . Ga lekker weer in de zandbak spelen, kerel.
Wordt gewoon weer dezelfde schijtgame voor kleine kinderen als 18. Echte liefhebbers spelen PES
@62.72.192.xxx: Deze comment van jou zegt veel meer over jezelf. Wss ben je zeer jong en onzeker van aard en daarom maar een scheldwoord erbij gebruiken.
Wat maakt het nou uit of iemand PES of FIFA speelt? Laat iedereen lekker in zijn/haar waarde.
Fifa, Fifa, Fifa!
Nog een dik maandje…kan niet wachten!!
Van PES hoor je niks, boutgame .
@2001:985:785c:1:d4de:17ba:ac6c:4.xxx: dynamic tactics verandert niets aan de gameplay. Het zorgt ervoor dat je sneller je tactiek kunt aanpassen. Heeft niets met de gameplay te maken. Het is een feature. Je had nl ook tussentijds de tactiek kunnen wijzigen, maar dan was je langer bezig en telkens dingen aan het tweaken.
Dus nogmaals, geen gameplay. Verder hoef je van mij niets. Het is jouw geld, jij bepaalt.
Waarom je niets over PES leest? Waarom denk je? Dacht je dat EA niets “koopt”? En sales zeggen niets over of iets beter is of niet. Eerder toegankelijker voor en beter bekend bij de massa. Marketing….
De vraag is, stel dat PES de licenties zou hebben van de PL en Bundesliga en FIFA niet. Zou je dan alsnog voor FIFA gaan of toch voor PES?
@37.187.129..xxx: en als je weer de reacties van die reactie leest, zie je dat die gozer niet goed gekeken heeft naar het filmpje. De bal gaat via de paal eigenlijk de doellijn over, maar bounced dan terug.
@2001:985:785c:1:f4fe:4e78:dbff:2.xxx:
Nee, je snapt het niet. De afkaatsing naar de goal was een glitchy animatie. In eerste instantie draait de bal naar buiten en komt op de buitenkant vd paal terecht. Niet in het midden of de binnenkant. dat bedoelen ze met ´glitchy´.
Gelukkig dat dit geen goal was geworden.
@2001:985:785c:1:f4fe:4e78:dbff:2.xxx:
Als jij niet snapt dat tactics wel degelijk met de gameplay te maken hebt, dan houdt onze discussie op, ik heb wel wat beters te doen. Ik bedoel, als je PSX beticht van geld aannemen voor FIFA topics, dan ben je wel ver heen in je oordeel. Ga lekker naar je PES topic dan. Maar wss ben je een FIFA liefhebber die aan het trollen is.
edit: dat je denkt dat ik voor 1 footie ga zegt meer over jou hoor. Ik koop ze beide. Maar vind FIFA leuker spelen. kan toch? En bij PES heb je ook scipted play, zoek maar op Youtube…
@217.147.169.xxx:
https://www.youtube.com/watch?v=f3bpUUHdMYk
Ook bij pes is er sprake van script…
@217.147.169.xxx:
https://www.youtube.com/watch?v=1yKyiKAIU4s
echt te gek, die pes gameplay..ppfff
@82.176.222.xxx:
Het is verdomme een voetbal spel! Wtf moet je met een battle royale, last man standing speltype!
Aan je reactie te zien ben je al helemaal ingepakt door het promotie team van EA!
Even serieus die gasten kunnen jullie nog een vierkante bal verkopen en jullie zijn in de 7de hemel!
@217.147.169.xxx:
Een ander voorbeeld; pes is wat dat betreft net zo erg als fifa..
https://www.youtube.com/watch?v=6V4SEEy3rl4
@143.177.72..xxx:
Hou toch op, dit is gewoon leuk met een paar vrienden op de banken lol hebben. Aan je reactie te zien heb je dat een lange tijd niet gehad.
@143.177.72..xxx:
143.177.72..xxx Anoniem – 27/07/2018 om 18:45
Binnenkort al de demo! Ben benieuwd!
Aha, jij bent een PES liefhebber die een beetje in FIFA topics komt om de boel af te zeiken. Succes er verder mee, ga ik lekker weer naar m’n vrouw en m’n dochtertje toe. Ik ben klaar om op jochies te antwoorden met puisten in hun gezicht en amper gezichtsbeharing.
Beetje kritisch kijken is moeilijk he. Zie wel aan de reacties hoeveel fanboys er zijn die in hun broekje klaarkomen wanneer EA ze een nieuw glimmend kaartje of een battle royale mode geeft. De game is praktisch een copy-paste van 18, of je dat nou leuk vindt of niet.
@83.128.226..xxx:
Beetje kritisch naar PES kijken is ook moeilijk he, fanboy!
‘Scipts’ heb je ook in real life hoor.
Een Manchester City zou altijd moeten winnen bij een gepromoveerd team, nietwaar?
Nou, daar was vandaag niks van waar en er werd ook nog een penal onthouden. Youtube zou weer vol staan hoe ‘scripted’ pes of fifa weer is.
Manchester City heeft voor het eerst
dit seizoen punten laten liggen.De
kampioen bleef bij het gepromoveerde
Wolverhampton Wanderers op 1-1 steken.
Beide ploegen speelden op de aanval en
dat leverde een attractief duel op.De
thuisploeg dacht halverwege de eerste
helft op 1-0 te komen,maar de goal werd
terecht afgekeurd.Nog geen twee minuten
later had City paal en lat geraakt.
Na rust kwam Wolverhampton op 1-0 via
Boly,die buitenspel stond en met de arm
scoorde.Een minuut later baalde City
opnieuw dat er geen VAR was toen Silva
een strafschop werd onthouden.Laporte
kopte daarna hard de 1-1 binnen en in
de extra tijd raakte Agüero nog de lat.
@51.15.86..xxx: dit artikel gaat toch over FIfA, aardappel.
@83.128.226..xxx: Jij snapt niet wat ie bedoelt he…het gaat over ‘scipting’ wat in fifa en pes ook zit, kroketje.
Wachten op de demo. Wordt toch elk jaar iets sceptischer over fifa
@217.147.169.xxx: het heeft niets met de core gameplay mechanics te maken. Het is een feature, zo noemt EA het zelfs. Het voordeel (en dat zit ook in PES) is dat je vooraf kan zeggen hoe je wilt spelen in balbezit of als je de bal verliest, etc. Ook tijdens het spelen kun je die snel kiezen. Het is e reh handig. Net als ik vorig jaar de quick subs feature superhandig vond. Het veranderde echter niets aan de core gameplay. Het voordeel was gewoon dat ik niet het spel hoefde te pauzeren om te wisselen.
Het is vooral bedoeld om de user experience te verbeteren. Om het de speler gemakkelijker te maken. Superhandig en dus een toffe feature, geldt ook voor Dynamic Tactics.
De gameplay op het veld, de passing, de responsiveness, de physics e.d. worden er niet door veranderd.
Daarom heeft het dus niets met gameplay te maken.
Ik heb overigens elke editie van FIFA gespeeld. Sterker nog, ik speelde waarschijnlijk al FIFA toen jij nog in de luiers zat.
FIFA is een supercompleet spel, maar mist het realisme op het veld om mij te winnen. Juist daarom baal ik er van dat ze geen ene reet doen aan de gameplay. Ik ben kritisch. Een perfectionist.
PES is ook alles behalve perfect, heb genoeg te klagen ook over 19 (waarom begint thuis altijd aan de aftrap, relatief lange laadtijden, enzovoorts), maar de gameplay an sich is veel beter en realistischer.
@2001:985:785c:1:6108:a9f2:cc1d:7.xxx:
Ik heb de allereerste FIFA op de PS1 gewoon gespeeld, volgens mij FIFA 95 (kan ook 96 zijn). Was toen 16 jaar. Reken maar uit hoe oud ik nu ben. Ik kan je dan ook niet echt serieus nemen als je over luiers begint.
Dynamic Tactics is inderdaad een feauture, maar het 1 en ander kan ook samen gaan. Ik vind Tactieken wel degelijk onderdeel van gameplay. er zit een behoorlijk verschil in spelopvatting in als je superverdedigend en op de counter speelt, of dat je aanvallend en agressief doordekkend speelt.
Maar dat is natuurlijk niet het enige wat onderdeel is van gameplay. De 50/50 systeem, Active Touch systeem en het vernieuwde schieten is daar ook onderdeel van. Evenals de toegevoegde animaties daar onderdeel van zijn.
@144.76.14.xxx: Dan delen we waarschijnlijk dezelfde leeftijd.
Animaties maken de game mooier, maar voegen niets toe aan de gameplay. Wel aan het realisme en de sfeer. Dat is ook het probleem niet. De sfeer is fantastisch en daar zijn ze ook erg goed in.
Of 50/50 de gameplay verbetert moet je nog maar afwachten. Dat geldt ook voor het schieten. Ik gaf eerder al aan dat het een gebrek van de game is als je a.d.h.v. een knoppen combo wel of niet gericht schiet. Stats van spelers, hun houding en hun fitheid moeten bepalen of je een duel wel of niet wint. Ga nu eens in op mijn argumenten.
Ik zeg ook niet dat dit bij PES wel allemaal goed geregeld is. Ook daar is natuurlijk sprake van scripting (het is een game). Ik wil alleen aankaarten dat de wijzigingen die EA dit jaar heeft weten te realiseren schandalig mager zijn. De EL en CL zijn vet, maar zorgen voor een betere beleving. Het is een muziekje wat menu’s en twee commentatoren (dat dan weer wel) en dat is het zo ongeveer wel. Leuke feature wederom, maar niet hetgeen men op zit en zat te wachten. De gameplay moet verbeteren.
De ervaringen van de beta zijn zeer verschillend. De een vindt het top, de ander merkt weinig.
https://www.reddit.com/r/FIFA/comments/98wem8/fifa_19_beta_extended/?utm_source=amp&utm_medium=comment_list
@2001:985:785c:1:741e:f890:f6fd:9.xxx:
Check deze website, die praat over de animaties en dat het onderdeel is van de gameplay:
https://www.eurogamer.net/articles/2018-07-24-fifa-19-gameplay-is-all-about-the-animations
@40.77.16.xxx: gelezen. Wat er staat is dat hij merkte dat er veel animaties zijn bijgekomen en dat de game daardoor beter aanvoelt. Verder weinig verschil t.o.v. 18. Ook staat er (let op): EA Sports says….” Nogal logisch, wij van WC Eend…
“EA Sports says the new active touch system gives FIFA 19 a greater level of responsiveness and fluidity of animation, as well as more variety. Playing the game, you do get a sense of this, but I’d hardly call it a gameplay revolution. FIFA 19 feels better because there are more animations at play, more ways to control the ball and more skill moves, which you kind of expect with each version of the game. There’s added variety to the way you manipulate and come into contact with the ball, which as someone who’s pumped hundreds of hours into FIFA 18, I definitely appreciated, and there were multiple points during my hands-on when a new animation let me do something I can’t in previous versions, but otherwise FIFA 19 gameplay feels pretty familiar. I didn’t detect a significant change in game speed, and I found success playing the game as I play FIFA 18 – quick, accurate passing, plenty of one-twos and low driven shots (although I quite like the new shooting mechanic, which, again, adds variety).”
Verder concludeert hij nog niets, omdat hij langer moet spelen. Zijn het nice to haves of niet.
As with each FIFA, FIFA 19 won’t reveal its truth until launch and, even then, only after hours and hours of play will we get a handle on gameplay. The key question to answer is whether these fancy new animations have a genuine bearing on gameplay, or whether they’re nice to haves. Will these new ball-flicking animations and first-touch gubbins turn out to be useful for winning, or inconsequential crowd-pleasers?
Trap er niet in. Speel de demo en oordeel zelf. Iedereen is vrij om te kiezen.
@2001:985:785c:1:741e:f890:f6fd:9.xxx: Nee, dat klopt niet. Er zijn meer animaties nu, maar er zijn ook animaties bijgekomen of er zijn andere animaties voor in de plaats. En ja, dat heb wel met gameplay te maken.
Uiteraard concludeert hij nog niet, dat doet niemand. Iedereen wil de uiteindelijke game testen.
‘EA Sports says’ staat er inderdaad maar er staat ook:
‘Playing the game, you do get a sense of this’, dus het gaat wel degelijk om hun eigen beleving en het is niet een WC eend verhaal.
Dat jij zegt: ’trap er niet in’, geeft wel aan dat je er bevooroordeeld in staat.
Ik stop dan ook met reageren. Je mag van mij het laatste woord hebben, ik check het laatste woord alleen niet meer.
Mijn vrouw heeft nu de volle aandacht. 🙂
@144.76.14.xxx: haha, jij moet echt leren lezen. En zo eindigen, van…. ik ben wijs, mijn vrouw krijgt nu de aandacht. LOL! Nou, good for you, echt!
Ik sta er idd sceptisch (bevooroordeeld) tegenover op basis van de laatste jaren. Waarom mag dat niet? En zoals ik al zei PES haal ik ook niet. Demo is prima voor mij. Ik heb al een paar jaar amper tijd om te gamen.
Trap er niet in gaat om dat verhaaltje. Ik ben ook ooit in Parijs geweest bij EA. Echt, je wordt zo goed ontvangen, neemt aantekeningen (je krijgt nl een presentatie) en dan mag je de game zelf nog even testen. Geloof me, er zijn er zeer weinig die dan kritisch zijn.
Ik hou er nu ook maar over op. Mijn 3 kleintjes liggen al op bed en mijn vrouw is nu lekker aan het douchen. Ik duik ook in mn nest, morgen moet er weer gewerkt worden en helaas slapen de kleintjes niet altijd even goed door.
Fijne avond en doe de groetjes aan je vrouw.