Gespeeld: Tom Clancy’s The Division 2 – Ubisoft bracht ons in 2016 de open-wereld shooter The Division. Een epidemie die zich razendsnel heeft kunnen verspreiden op Black Friday heeft het o zo machtige Amerika op haar knieën gebracht met een uitgestorven stad als gevolg. We hebben mooie avonturen mogen beleven in een verlaten Manhattan en nu zijn we zeven maanden later. Het Amerika dat we kenden is niet meer en het strijdtoneel heeft zich verplaatst naar de hoofdstad, Washington D.C.. Ook die stad staat op het punt van vallen en de Division agenten zijn er hard nodig. Wij konden de game even spelen en dat leverde een uitstekende eerste indruk op.
Washington is virtueel precies hetzelfde
New York is een bijzonder veel gebruikte stad voor games en het is ook een wat veilige gok als je een open-wereld wilt creëren, aangezien er genoeg variatie te vinden is. Voor het vervolg vond Ubisoft het echter nodig om naar iets anders te kijken en tijdens het ontwikkelen van The Division 2 hebben ze Seattle en New Orleans overwogen. Toch bleven ze terugkomen bij Washington D.C., juist omdat die stad in vergelijking met de andere steden meer variatie bood voor wat de ontwikkelaar wilde doen met dit nieuwe deel. Gezien deze stad op een moeras is gebouwd, levert dat in een soort apocalyptische setting interessante mogelijkheden op.
De game speelt zich zeven maanden later af en het gevolg is een behoorlijk overwoekerde stad, omdat de grond erg vruchtbaar is waardoor planten vrij om zich heen kunnen grijpen. Het doet bij momenten enigszins denken aan The Last of Us, maar The Division 2 biedt wel veel meer kleur (letterlijk en figuurlijk) wat te danken valt aan de wijken, de inrichting van de stad en uiteraard de iconische bouwwerken die het hart van de Amerikaanse overheid vorm(d)en. Wat de natuur betreft kan het in de zomer erg warm zijn, mooier is echter de lente, want dan raakt alles volop in bloei en met overwoekerde gebieden levert dat veel meer een divers kleurenpalet op.
Wat deze game ook doet onderscheiden van het vorige deel is dat Washington D.C. vooral laagbouw kent tegenover de wolkenkrabbers van Manhattan. Dat zou voor de gameplay ook meer variatie in actie moeten opleveren, aangezien het geheel nog meer verticaal wordt, zonder dat spelers elkaar uit het oog verliezen door de beperkte hoeveelheid verdiepingen die panden kennen, mits het toegankelijk is. Dat verandert de speelruimte dus aanzienlijk en daarbij komt ook nog dat deze stad best veel open ruimtes kent, denk bijvoorbeeld aan het enorme Washington Memorial Park, wat voor de ontwikkelaars best een uitdaging bleek te zijn, waarover zo meteen meer.
De speelruimte die Ubisoft nu heeft gecreëerd omvat zes gebieden die elk net een beetje een andere stijl hebben. Ook is de gradatie in levensklasse zichtbaar, want de gebieden waar de wat rijkere bevolking woonde is tijdig geëvacueerd, waardoor er relatief weinig rommel op straat te vinden is. In de andere gebieden – waar geen (of late) evacuatie heeft plaatsgevonden – is het echt een puinzooi en daar is ook te zien dat chaos huisgehouden heeft. Dan heb je natuurlijk nog het eerder genoemde park wat een beetje het centrale punt is waar de andere gebieden omheen liggen en zo probeert de ontwikkelaar er een gevarieerde speelomgeving van te maken. Dat zonder de realiteit uit het oog te verliezen, want ze hebben de stad min of meer 1 op 1 overgezet naar de game. Een beperkt aantal gebieden rond Memorial Park overigens, want lang niet de gehele stad zit er in, dat zou iets teveel van het goede zijn.
Cover based shooter, maar…
De gameplay lijkt in dit nieuwe deel qua feeling en tempo min of meer gelijk te zijn, wat betekent dat je vooral goed moet nadenken over je acties. Zoek veel dekking, val aan als het kan en ga op een slimme manier met de middelen om die je tot je beschikking hebt. De demo die we speelden startte in een relatief afgesloten ruimte met veel cover, maar beperkte bewegingsvrijheid, waardoor vooral de bekende gameplay goed naar voren kwam. Niet veel later kwamen we echter in een groot open gebied terecht, waar Air Force One was neergestort en dat brengt toch wat andere gameplay naar voren. Die veel ruimere omgeving is voor de ontwikkelaar binnen de context van The Division een uitdaging geweest.
Daar waar Manhattan nog erg dichtbebouwd was, is dat nu veel minder aan de orde en helemaal op grote grasvelden. Hierdoor loop je veel meer risico, wat we tijdens het spelen ook hebben ondervonden. Niet alleen wij waren genoodzaakt om ons op de flanken te begeven, de AI tracht diezelfde manier van aanpak ook te hanteren, wat zorgt voor meer chaotische en ruimere gevechten. Dat verandert de gameplay ook op zo’n manier dat je nog meer tactisch te werk moet gaan en belangrijker nog, je moet je tijd nemen om de vijanden aan te pakken. Wel zijn vijanden relatief snel uit te schakelen, dus daarin lijkt Ubisoft de juiste balans te hebben gevonden, zodat je ook weer niet te lang vast zit in de open ruimtes tijdens gevechten.
Doordat de vijanden nu meer om je heen proberen te draaien en ook sterkere (lees: zwaar gepantserde) vijanden inzet, moet je alle middelen aanwenden om ze te grazen te nemen. Nu kan elke speler zijn eigen rol aannemen om zo op de meest efficiënte manier met de vijanden om te gaan. In het geval van hele sterke vijanden moet natuurlijk de Demolitionist ingezet worden die met zijn rocket launcher veel schade kan toebrengen. Tijdens de hands-on sessie speelde ik met drie Duitsers die van communicatie geen kaas gegeten hadden, dus het was vooral elke speler voor zichzelf. De bedoeling is echter – mits je samenspeelt – om te communiceren en een goed plan van aanpak te bedenken om op basis daarvan aan te vallen. Nu dat wegviel was het gevecht niet al te bijzonder, maar wel erg tof.
De meerwaarde zit hem in The Division 2 absoluut in samenspelen, omdat dat meer creativiteit en mooiere momenten tot gevolg zal hebben. Dat neemt niet weg dat je de game ook gewoon alleen kunt spelen als je dat wilt, want daarin heb je straks zelf de keuze. Desalniettemin gaf de demo een goede indruk van de gameplay en de potentie van de omgeving. Daar waar de gameplay zo goed als identiek aanvoelde als het origineel, is de nieuwe omgeving best wel een frisse ervaring. Voor spelers van het origineel zal de game dus erg vertrouwd zijn, maar toch biedt het door de meer open ruimtes in de speelwereld een wat andere ervaring. Na slechts een kwartier spelen hadden we sowieso al trek in meer wat aangeeft dat de eerste indruk goed was.
Voorlopige conclusie
The Division 2 lijkt op het eerste gezicht vooral meer van hetzelfde te zijn, maar Ubisoft heeft al meerdere malen aangegeven vooral op alle punten te willen verbeteren. De stad is een frisse nieuwe omgeving daar waar de gameplay erg vertrouwd aanvoelt. Over de game valt ook nog zoveel meer te vertellen, maar slechts een kwartier spelen is niet voldoende om dieper op alle randzaken in te gaan. We zullen The Division 2 ongetwijfeld nog wel een keer spelen voor de release daar is en dan zullen we dieper in gaan op de specialisaties en wat er allemaal nog meer verbeterd en vernieuwd is. Toch heeft het kwartiertje spelen en de losse presentatie erg veel indruk gemaakt, dit dankzij de fijne gameplay, de prachtige graphics, de gevarieerde actie en uiteraard de stad die aangemerkt mag worden als een boeiende omgeving voor een sequel.
Oké.. ik ben niks wijzer geworden haha maar toch bedankt voor de bijdrage.
Deze fake reviewerss….komen altijd met zelfde bullshit van de spel is leuk….uiteindelijk zijn ze even schuldig aan het manupileren van mensen om de spel te kopen ..iedereen weet nu al dat de gameindustrie vol met flikkers zijn….die het hebben gemunt op omze hardverdiende centen…behalve gamedevoplers als naughty dog,rockstar,cd project…en paar andere voor de rest bullshit dat weten jullie alsmaar te goed….anders zijn jullie niet fit om ons de juiste info te geven….. hoe je het went of keert fuck jullie
@159.100.91..xxx: 😀 lekker verhaal
verder lijkt me dik spel!
@159.100.91..xxx: Dus deze informatie is incorrect? Is gewoon puur op basis van een speelsessie en een presentatie, dus ik denk dat het wel meevalt. Trouwens, het is een preview, geen review.
En als laatste, ik denk dat Naughty Dog, Rockstar en CD Projekt RED ook in deze business zitten om geld te verdienen, dat is namelijk het punt van een bedrijf zijn en runnen…
@159.100.91..xxx: goeie speling en inturpunksie. Maar goed, vond deel 1 wel aardig bij release. Ze hebben de boel.daarna flink weten te verbeteren. De game was dus al op vele fronten verbeterd. Vanaf deze weg verder gaan en liefst zonder season pass.
@2a02:a445:984f:1:d5f8:3d28:2f1:6.xxx: Er is niet echt een Season Pass voor dit tweede deel. Alle grote/belangrijke uitbreidingen zullen gratis zijn. Als je ze eerder wilt spelen kan dat, dat kost dan wel geld onder het mom van een ‘Year 1 Pass’.
@2a02:a445:984f:1:d5f8:3d28:2f1:6.xxx: @Rastapopulos:
Kijk dat gaat de goede kant op
Wat een haat hier. Er staat nergens in de titel preview of review….
Wel weer goed om te zien dat de updates gratis zijn. Zelf wacht ik nog de gameplay beelden af.
@Titer_0344: Die gameplay beelden zijn er al voldoende hoor. Met name deze missie en de airforce one.
@Titer_0344: Ik snap die haat wel een beetje. Kijk naar Destiny 2 vorig jaar. Ze hype geven hoge review punten maar ondertussen is het allemaal heel magertjes.
Ook nu met deze hands-on. Ze zeggen allen de positieve punten om de hype op te voeren. Maar niet dat je in Division 2 moet betalen om spullen op te slaan in je Stach. En zo gaat de misleiding van de uitgever en gamejournalist gewoon verder.
Ondanks al het gezeik, zou ik zeggen ‘gewoon doorgaan met het geven van informatie zodra deze beschikbaar is’.
Leuk om wat te lezen over de opvolger van één van mijn favoriete games. Ik kijk uit naar meer nieuws.
Dus simpelweg een opgepoetste versie van deel 1?
Toch stoor ik me meer en meer aan al die luie ontwikkelaars.
Na een paar updates zou je wat veranderingen in de omgeving moeten zien vooral bij games waar alles beter wordt (behalve de omgeving dus …) na de ramp waarmee het spel begint, maar alles blijft bij elke game helaas hetzelfde;
– The Division (1): Er hangen/liggen al maandenlang dezelfde lijken, de sneeuwhoopjes/plassen water/voertuigen etc. etc. verdwijnen niet en er komen geen nieuwe, wijken/straten worden niet opgeknapt/opgeschoond terwijl alles “onder controle” is, etc. etc. etc.
– Destiny 2: De Tower is aangevallen en de stad is verwoest, je ziet kranen heel druk bezig zodra je in de nieuwe tower kunt komen, maar er is na al die tijd 0 verandering … WTF doen die kranen daar dan?
Laat verdorie een seizoenswisseling zien of dingen die veranderen/opgeknapt worden. Ga daar eens mee aan de slag …
Owja … en i.p.v. grafische verbeteringen mogen de laadtijden ook wel weer eens aangepakt worden … ff een paar minuten spelen zit er tegenwoordig niet meer in als je een fatsoenlijke game wilt spelen …
@Rastapopulos: Verschil tussen cd project is zij geven aandacht aan de game je weet wat je voor betaalt….ik hoef niet te wachten op preview of review….om te zeggen wat ik wil zeggen…..geloof mij niet……..maar dr is een verschil tussen een ferrari en een opel kadett…maa als je voor allebei hetzefde moet betalen dan zeg ik zulke shit…en helemaal de mensen die dan mij willen vertellen dat opel kadet turbo …even vet gaat worden als die ferrari ahahhah
@Rastapopulos: Waarom reageer je wel op trolberichten en als iemand een normale vraag stelt onder een preview/review dan ben je altijd druk met andere dingen en reageer je niet. Bespaar je de energie om dit soort onzinberichten waar je op reageerde te beantwoorden. 🙂
@94.130.67..xxx: Waar baseer je dat op? Als ik een vraag zie of het nodig acht om ergens op te reageren dan doe ik dat. Het kan best zijn dat ik weleens een vraag mis, dat is het nadeel van een continue commentstroom de hele dag door. Is het heel belangrijk? Dan kan er een PM gestuurd worden of tag me in een bericht, dan zie ik het vanzelf.
@Titer_0344: Bij PSX-Sense is ‘Gespeeld’ het equivalent van ‘Preview’, net zoals ‘In actie gezien’ wat samen een duiding geeft aan hoe we iets ervaren hebben. Zolang er geen ‘Review’ of ‘Special’ voor staat is het dus altijd een preview, tenzij het nieuws betreft uiteraard.
@84.25.186..xxx: Je hebt hier in bepaalde mate een punt. Met een presentatie of een vroege versie kunnen uitgevers ons misleiden en puur de goede punten opnoemen. Maar, om dat tegen te gaan zijn er reviews, dus maak je geen zorgen. Als The Division 2 bij de release niet goed is, dan maken we daar melding van.
Destiny 2 was in de kern een prima shooter toen het uitkwam in de ogen van onze reviewer. Dat achteraf blijkt dat het erg magertjes is ligt meer aan Bungie die er niet genoeg content voor uitbrengt, maar daar valt moeilijk op te anticiperen met een review dat voornamelijk een momentopname is.
@Rastapopulos: Na 2 jaar lang intensief gebruik maken van PSX-Sense valt me dat op. 🙂 Ik heb nu geen tijd om alle voorbeelden aan te halen, maar bv. bij de review van F1 2018 wordt er door Sam iets aangehaald en daar wordt niet op gereageerd. Terwijl een trolbericht van vandaag wel beantwoord wordt. Het loopt de laatste tijd de spuigaten uit met trollers, mss iets minder aandacht aan ze geven. En bv. met pre/reviews iets meer aandacht aan vragend/kritisch publiek zou fijn zijn. maar dat is de bescheiden mening van mij en wie ben ik..;-)
@162.158.68.xxx: Oh aha, maar dat heeft een hele goede reden. Ik ben maandagochtend naar Keulen gegaan voor de gamescom en pas vandaag weer aan het werk gegaan, dus ik ben simpelweg even een paar dagen niet op de site geweest omdat ik de hele dag games aan het spelen was 😛
@2001:985:c913:1:38d5:7e3c:2323:2.xxx:
Wat bedoel je eigenlijk?
Ze hadden er een shooter van moeten maken, als elk ander soortgelijk spel. 85 magazijnen voordat iemand gaat zitten heeft het voor mij deel 1 vernøkt. Slaat echt nergens op. Hou dan alles realistisch.
Is de gameplay niet net minder verticaal, aangezien er geen wolkenkrabbers zijn?
@Rastapopulos: Lekker, ben benieuwd naar al je reviews, topper!
@80.56.22..xxx:
Dat slaat als een l*l op een taart dus hè! Het is nooit bedoeld als realistische shooter!! Een RPG is toch écht iets anders. Het is dus gewoon geen spel voor jou.
@81.83.12.xxx:
Precies wat ik ook wilde zeggen. Het wordt juist veel HOROZONTALE gameplay. Wat ik overigens niet hoop en dat er misschien dan meer ondergronds gebeurd.
@89.205.132.xxx:
Klopt. Niks voor mij maar dat komt dus alleen door die 8 magazijnen.
Maar wat is nou het grote verschil tussen the division en bijvoorbeeld far cry?
Het enige verschil wat ik kan bedenken is dat je 8 magazijnen nodig hebt om iemand neer te krijgen. Ik heb dat vaker gehoord “Een RPG is heeelemaal anders” Maar wat is er dan zoveel anders aan? Ik niet begrijp.
In The division heb je een verhaal, jij bent een poppeke met missies en op elke hoek van de straat staan wat gasten die je neer moet knallen. Dat is in FarCry toch precies hetzelfde? Alleen gaan ze daar wel liggen 🙂
@159.100.91..xxx: En nu eens morgen met de andere been uit bed stappen? 😉