Gespeeld: Hitman 2 – In 2016 verscheen er een nieuw deel in de Hitman-reeks, die simpelweg Hitman genoemd werd. Deze game kwam in losse episodes uit met zo hier en daar een bonus episode als leuk extraatje. Nu is het bijna tijd voor een nieuw avontuur met de toepasselijke titel Hitman 2. In tegenstelling tot het deel uit 2016 zal dit deel niet in episodes verschijnen, maar gewoon als complete game in één keer. Agent 47 is nog steeds onze kale go-to huurmoordenaar die contracten geheel naar wens uitvoert… voor de juiste prijs uiteraard.

Hitman 1.5?

Wat direct opvalt, is dat het spel visueel erg veel lijkt op het voorgaande deel. Grafisch zijn er wel wat verbeteringen, maar Hitman 2 is geen enorme stap voorwaarts te noemen ten opzichte van Hitman. Ook qua gameplay is het erg vergelijkbaar, wat de indruk zou kunnen wekken van Hitman 1.5. IO Interactive heeft er echter voor gekozen om de reeds bestaande gameplay tot in de puntjes te perfectioneren en aan een groter Hitman universum te werken.

De ontwikkelaar is namelijk een enorme wereld van plan onder de naam: World of Assassination. Dit betekent dat Hitman 2 naadloos zal aansluiten op de reeds eerder verschenen Hitman. Als voorbeeld (en bonus) voor de term World of Assasination komen de levels uit de episodische Hitman game met alle nieuwe mogelijkheden, al dan niet gratis, naar Hitman 2. Op die manier probeert de ontwikkelaar alle spelers bij elkaar te houden en het genoemde universum vorm te geven.

Wees op je hoede!

Natuurlijk komt Hitman 2 wel degelijk met wat verbeteringen, maar wat is er dan precies verbeterd? Hitman 2 probeert de basis die is neergezet met het vorige deel uit te breiden en vooral te verbeteren. Zo kent de vijand een betere AI, waardoor ze sneller om hulp roepen of beter samenwerken met elkaar om jouw missie tegen te houden. Ook hebben ze de beschikking over de mogelijkheid om een groepje collega’s naar de camera te sturen die jou gefilmd heeft om te onderzoeken wat er precies aan de hand is. Verder zijn spiegels in dit deel niet te vertrouwen, want deze tonen namelijk jouw spiegelbeeld, met als gevolg dat je nog beter op je omgeving moet letten als je wilt toeslaan.

IO Interactive heeft ook gekozen voor een ‘picture in picture’ aanpak, om zo meer informatie met de speler te delen. Zo zie je door middel van een picture in picture kadertje linksboven in het scherm wat er precies gebeurt op sommige momenten. Het kan dus zijn dat dit beeld toont hoe iemand reageert op jouw afleiding, doordat deze persoon bijvoorbeeld het bekende rubberen badeendje gevonden heeft. Ook kan dit kadertje tonen wat de camera precies van jou gefilmd heeft, zodat je wat meer op de hoogte bent van wat er precies om je heen gebeurt.

Agent 47 beschikt verder nog over een paar nieuwe wapens in zijn arsenaal. Zijn bekende koffer is bijvoorbeeld nieuw, of voor de fans van het eerste uur, terug van weggeweest. In plaats van een stash die zich ergens in een level bevindt, kan je nu gewoon op zoek naar je koffer waar je sluipschuttersgeweer in zit. Leuk detail is trouwens dat de koffer zelf ook een wapen is; daarmee kan je namelijk vijanden overmeesteren en uitschakelen, wat creatieve gameplay in de hand werkt.

Agent 47 beschikte in het vorige deel over zijn instinct en die kun je wederom activeren om bepaalde zaken te spotten. Zodra je deze activeert krijgen items een gele gloed om zich heen en doelwitten krijgen een rode gloed. De rest van de wereld wordt dan dof grijs, zodat er goed onderscheid gemaakt kan worden. Wat overigens een erg toffe feature is, is dat je nu onder de camera kunt zien waar de kabels naartoe gaan. Mocht je gefilmd worden, dan kun je de kabels naar de computer van de beveiliging volgen om daar de beelden te wissen, zodat je onherkenbaar blijft. Als laatste is het voor 47 ook mogelijk om zich te verstoppen in hoog gras of bosjes en dat komt het betere sluipwerk nog meer ten goede, zeker wanneer er geen muurtjes of dergelijke objecten beschikbaar zijn om achter te verstoppen.

Goedemiddag 47… welkom in Miami

Wij mochten tijdens onze hands-on aan de slag in het Miami level waar een race-evenement gaande was. Naast de contractmissie bevat dit level ook meer dan 80 optionele doelen wat de replay waarde natuurlijk enorm in de hand werkt. Het level is in vergelijking met het vorige deel precies zoals je gewend bent, dus veel routes en enorm veel mogelijkheden tot het voltooien van je contract. Je kunt met een doelwit afrekenen door een afleiding in te zetten, je kunt het ook als sluipschutter veilig van een afstand proberen. Jij bent de man voor de missie en je krijgt alle vrijheid om te beslissen hoe je een doelwit aanpakt.

Door middel van de vele variatie in de aanpak, alsook via de eerder genoemde optionele middelen, word je wederom uitgedaagd om levels opnieuw te spelen en een andere aanpak te hanteren wat weer tot leuke resultaten leidt. Zo werd aan het begin al snel duidelijk dat ons koffertje met het scherpschuttersgeweer zich in een busje in de kelder bevond. Bij het busje komen was al geen gemakkelijke opdracht, maar zeker geen onmogelijke opgave. Verschillende oplossingen voor dit probleem waren aanwezig en onderweg naar het busje kwamen zelfs meerdere kansen om ons doelwit uit te schakelen boven water drijven.

Dat geeft de diversiteit van de gameplay dus al aan, want hoewel je gebruik kan maken van de middelen die in je koffertje zitten, heb je die bij momenten ofwel kansen niet eens nodig. Het is maar net welke situatie zich voordoet, hoe je hier op anticipeert en belangrijker nog, hoe je hier efficiënt mee omgaat. Het infiltreren en het completeren van een contract werkt overigens nagenoeg hetzelfde als voorheen, waarbij plannen, geduld en stealth de manier naar het beste resultaat zijn.

Voorlopige conclusie

Hitman 2 speelt heel goed weg, maar doet het wiel niet zozeer opnieuw uitvinden. Hierdoor weet het gevoel dat de game op sommige vlakken neigt naar een Hitman 1.5 ons niet te ontsnappen. Desalniettemin valt niet te ontkennen dat IO Interactive de Hitman ervaring met succes probeert te perfectioneren. De wereld om je heen en de nieuwe toevoegingen zorgen namelijk voor een veel betere ervaring en een hogere replay waarde, met ontzettend veel opties om je contract te voltooien. Of dit vernieuwend en uitdagend genoeg voor iedereen zal zijn, is nog de vraag. Gelukkig heeft IO Interactive nog enkele maanden over in aanloop naar de release om van Hitman 2 vooral een unieke ervaring te maken.