Gespeeld: Assassin’s Creed: Odyssey – Assassin’s Creed: Odyssey is het nieuwste deel in de langlopende Assassin’s Creed-reeks dat over iets meer dan een maand al uitkomt. Dit deel speelt zich af in het oude Griekenland ten tijde van de Peloponnesische Oorlog die woedde tussen Sparta en Athene in 431 BC. We hebben recentelijk de kans gehad om een klein uurtje aan de slag te gaan met het spel. We mochten ons bezighouden met een missie van de end-game content, namelijk één van de vele zijmissies die zich afspeelt rond of na het einde van het verhaal. Pas wel op, dit artikel kan (lichte) spoilers bevatten.

Creëer jouw eigen verhaal

In Assassin’s Creed: Odyssey begin je door te kiezen uit een held of heldin voor het verhaal. Je hebt de keuze uit Alexios en Kassandra. Beiden zijn strijders die alleen vechten voor de juiste prijs en ook nog eens afstammelingen van Koning Leonidas. Als huursoldaat heb je tijdens de game de mogelijkheid om je te bemoeien met de oorlog door te vechten voor Sparta of Athene. De keuze is geheel aan jou. Dit voorbeeld illustreert ook gelijk één van de meest prominente vernieuwingen van dit nieuwe deel ten opzichte van eerdere delen. Alle keuzes die je maakt tijdens het avontuur kunnen van invloed zijn op het verhaal. Zo kan het zijn dat jouw playthrough uiteindelijk helemaal anders verloopt en eindigt dan die van iemand anders.

Legendes en Mythen

Onze interessante end-game missie draaide om het vinden en redden van een vrouw in opdracht van haar geliefde. Als eerste dienden we naar de plek te gaan waar deze vrouw was verdwenen. Veel wijzer werden we niet, aangezien we voor een dichte poort stonden, maar we vonden wel een aanwijzing dat we naar een eilandje moesten varen. Onderweg kregen we gelijk te maken met de Naval combat gameplay en het vechten op zee is niet zo heel anders dan wat je gewend bent. Eenmaal op het eiland deden we wat we moesten doen, namelijk vechten met verschillende vijanden en bepaalde items verzamelen om vervolgens daarmee de poort te kunnen openen. Tijdens iets meer interactie met onze opdrachtgever hoorden we een gil. Rennend en springend gingen we op het geluid af, waar we oog in oog kwamen te staan met de eindbaas van de missie: Medusa.

Spartaanse krijger

Het eerste wat gelijk opvalt als je in een gevecht komt, is dat je schild ontbreekt. Je kan alleen aanvallen ontwijken of op het juiste moment pareren en terug aanvallen. Op het eerste gezicht lijkt het een gemis, maar het ontbreken van een schild heeft een verhaaltechnische reden. In het oude Griekenland was het namelijk zo dat alleen soldaten in het leger een schild hadden en ook de bijbehorende training om te vechten hadden gekregen. Iedereen die niet in het leger zat, zoals ons personage, miste deze training en kon zich dus niet efficiënt met een schild verdedigen. Hoewel het ontbreken van een schild in het begin wat onwennig is, daagt het je ook uit om op zoek te gaan naar andere oplossingen tijdens een gevecht.

Het is te merken dat er door Ubisoft meer nadruk is gelegd op het verhaal van de missies en de RPG-aspecten van de game. Ook dit deel bevat namelijk een skillsysteem. Heb je eenmaal genoeg punten, dan kan je deze investeren in je karakter, zodat die iets beter wordt in bepaalde acties of nieuwe moves kan uitvoeren. In tegenstelling tot Assassin’s Creed: Origins is de skilltree in dit deel niet met elkaar verbonden en hierdoor heb je meer vrijheid in het investeren in je vaardigheden. Hiertoe heb je drie onderdelen. Zo heb je Assassin, dat gericht is op stealth; Warrior, dat gericht is op close combat; en Hunter, dat gericht is op je pijl en boog skills. Doordat de skills in dit deel niet met elkaar verbonden zijn, is het verstandig om vooruit te plannen en goed na te denken waar je de nadruk op wilt leggen voor jouw speelwijze.

Horend bij het skillsysteem zijn bepaalde speciale vaardigheden of moves die je kan activeren wanneer de meter op het scherm vol is. Je hebt de keuze om jezelf met acht vaardigheden uit te rusten – vier die horen bij je zwaard-speer combinatie en vier die horen bij je lange-afstandwapens. Een greep uit deze vaardigheden zijn een grote krachtige klap op de grond die vooral handig is als je omsingeld bent, of het terugkrijgen van een beetje leven als je dit nodig hebt. Voor je pijl en boog zijn onder andere een schotgun-achtig schot van pijlen en een vertraagde headshot-mechaniek beschikbaar.

Oog voor detail

Het is grafisch geen grote stap voorwaarts wat Assassin’s Creed: Odyssey maakt ten opzichte van het vorige deel, maar dit was ook niet per se nodig. De engine die Ubisoft gebruikte voor Assassin’s Creed: Origins werkt en oogt nog steeds prima. Het valt wel op dat de gezichten toch net iets expressiever zijn, wat het verhaal en de missies ten goede komt. Ook zien de omgevingen er weer prima uit met hier en daar wat extra detail. Op gameplay gebied zorgt het ontbreken van een schild er voor dat gevechten sneller en vloeiender verlopen. Ubisoft lijkt gelukkig de gehele gameplay subtiel te hebben verbeterd waardoor je ook wanneer je de boel aan het verkennen bent, soepeler lijkt te bewegen.

Voorlopige conclusie

Het is te merken dat Assassin’s Creed: Odyssey vooral op verhalend vlak een ambitieus en groot project is. Het voorgaande deel zette een hele solide basis neer waardoor Ubisoft meer tijd en aandacht heeft kunnen besteden aan het verhaal, de missies, de sfeer en setting, maar waarom ook niet? Het oude Griekenland leent zich hier natuurlijk perfect voor met alle mythes en legendes. De grafische verfijningen in combinatie met de subtiele veranderingen en tweaks in de gameplay zorgen ervoor dat, hoewel we maar een uur konden spelen, Assassin’s Creed: Odyssey aanvoelde als meer dan een kopie van het voorgaande deel, simpelweg gesitueerd in een ander tijdperk.