In actie gezien: Dying Light 2 – Dying Light 2 is het vervolg op het zeer populaire Dying Light dat verscheen in 2015, wat geen verrassing mag zijn gezien de titel. Op de afgelopen E3 werd dit nieuwe deel aangekondigd en Techland heeft ons op de gamescom iets meer uitgelegd over de survival-horror action-RPG. Door middel van een live demo die aan ons getoond werd kregen we meer te zien van de apocalyptische stad en alles wat zich in deze spectaculaire omgeving afspeelt.

Verhalend aspect

De demo die we te zien kregen draaide voornamelijk om het verhalende aspect van de game. Chris Avellone, bekend van onder andere Fallout: New Vegas en Prey, heeft zich bij het team van Techland gevoegd als narrative director en dat is merkbaar. De schrijver heeft voor de game een boeiend verhaal gecreëerd en heeft geprobeerd om ook van de stad een personage te maken. De stad waar Dying Light 2 zich afspeelt heeft namelijk, naast de zombies die in dit deel voornamelijk ’s nachts rondlopen, allerlei andere problemen, zoals criminelen en bendes. Daar komt ook het probleem nog bij dat diverse facties om de macht in de stad strijden, waaronder de Peacekeepers die het goed bedoelen, maar ondertussen een gevaarlijk zero-tolerance beleid voeren, of de Scavengers.

Zwart of wit

In Dying Light 2 is het zo dat elke keuze die in de game gemaakt wordt weer andere gevolgen zal hebben. Tijdens de demo werd dit geïllustreerd door een level te tonen waarbij het doel was om boven bij een watertoren te komen om zo iedereen in de stad te voorzien van water. Door middel van parkour en het oplossen van simpele puzzels, werd de watertoren beklommen. Eenmaal boven stonden er twee mensen genaamd Jack en Joe te wachten en er werd een keuze gepresenteerd. Of in discussie te gaan met Jack en Joe om ze nadien uit de weg te ruimen en voor iedereen water te regelen, of in overleg met deze twee verdachte types gaan om wellicht samen tot een andere oplossing te komen.

Eenmaal een keuze gemaakt werden de gevolgen duidelijk. Door het water voor iedereen beschikbaar te maken en daarmee de Peacekeepers te helpen, stonden er meer handhavers op straat. Dit heeft als resultaat dat je als speler minder in gevecht raakt met criminelen, omdat zij hier een stokje voor steken. Ook betekende dat water voor iedereen, ook voor jou, gratis en voor niets. Dit zorgt er in jou geval voor dat je je health dan gemakkelijker aan kunt vullen, omdat het veel meer beschikbaar is.

Als er echter was gekozen om met de twee bandieten in zee te gaan, was het op straat veel gevaarlijker geweest met meer criminelen. Bovendien zou water niet langer gratis zijn, maar verkocht worden tegen een hogere prijs. Een voordeel hiervan voor de speler zou dan weer wel zijn dat hij ook meedeelt met zijn partners in de winst op het water. Op lange termijn betekent dit ook dat er een stabiele bron van inkomsten aanwezig is dat kan worden uitgegeven op de zwarte markt. De gemaakte keuze had overigens ook nog een ander effect op het uiterlijk van het district in de stad zelf, afhankelijk van je keuze verandert het naar een gezonde gloed of juist naar een duistere aura.

Niet alleen was de keuze zichtbaar door de factie-kleuren die overal aanwezig waren. Ook op gameplay gebied wijzigen er kleine dingen. Een keuze is niet alleen bedoeld om het goede te doen voor de stad zelf, want het kan het de speler ook daadwerkelijk makkelijker maken. De stad kreeg door de gemaakte keuze namelijk meer of minder parkour mogelijkheden. Hoewel de Peacekeepers een streng beleid voeren, zorgen ze er wel voor dat de speler zich makkelijker door het district kan voortbewegen. Als de speler besluit al het water te verkopen in plaats van weg te geven, word hij/zij vaker opgehouden en ook zal de speler zich minder snel kunnen verplaatsen in het district, omdat voorzieningen zoals een snelle lift, niet zijn aangebracht.

Hele andere koek

Techland heeft voor Dying Light 2 het parkour repertoire van het personage uitgebreid en aangepast, zodat de speler zich nog vloeiender kan voortbewegen. Op sommige momenten, zoals in een huis waar de infected slapen, is het echter nodig om te kruipen, sluipen en de confrontatie helemaal te vermijden, zodat de speler niet overrompeld wordt. Het is namelijk nog steeds het geval in Dying Light 2 dat het gaat om één persoon tegen de rest. Bovendien werd tijdens de demo ook al snel duidelijk dat hoewel veel dingen een wapen kunnen zijn, echte mensen in tegenstelling tot de infected toch wat moeilijkere tegenstanders zijn. Zo zagen we in de presentatie dat wanneer het tot een man tot man gevecht in de watertoren komt, dit niet echt gemakkelijk is en dat geduld belangrijk is om op het juiste moment toe te slaan.

Voorlopige conclusie

Techland probeert met Dying Light 2 het eerdere deel in alle opzichten te overtreffen. Een veel grotere omgeving met andere bedreigingen, betere en vloeiendere gameplay door middel van aanpassingen in de combat en parkour-systemen en een sterker verhaal met veel meer keuzes. Tel hierbij op dat elke keuze ook daadwerkelijk invloed kan hebben op de gameplay en dat elke keuze kan leiden tot een ervaring die verschilt van persoon tot persoon. Dit alles maakt Dying Light 2 tot een ambitieus project dat er zeker eentje is om in de gaten te houden, helemaal als je met plezier het vorige deel hebt gespeeld.