DLC Special: Far Cry 5 – Dead Living Zombies


DLC Special: Far Cry 5 – Dead Living Zombies – Na bezoekjes aan Vietnam en Mars is het nu tijd voor de zombie apocalypse. Ubisoft heeft besloten het met de Far Cry 5 DLC over een andere boeg te gooien en met drie losse avonturen te komen. In Vietnam stapten we in de schoenen van Wendell “Red” Redler die ten strijde trok tegen de Vietcong. Op Mars beleefden we een bizar avontuur met Hurk die daar terecht was gekomen en iets teveel vertrouwen had in een AI. Deze keer volgen we de ideeën van Guy Marvel, een filmregisseur die er eigenlijk niet zoveel van kan.

Beleef elke filmpitch

In Dead Living Zombies ben jij de actieheld die in verschillende films van Guy Marvel zal spelen. Hij is een iets te fanatieke regisseur die nogal graag zombiefilms maakt, maar echt van de grond komen doet het niet. Daarom heeft hij zeven filmpitches die hij telkens aan een andere producent probeert te slijten en langzaam maar zeker komt hij bij zijn doel, een heuse film uitbrengen. De filmpitches worden op een leuke manier gepresenteerd, want bij elke film – wat een level is dat jij doorloopt – krijg je een korte introductie en nadien vertelt Guy alles over de film terwijl jij het daadwerkelijk aan het spelen bent. Vanzelfsprekend is het zo cliché als maar kan en dat betekent dat je vooral als een idioot zombies aan het slachten bent.

In totaal beschikt deze uitbreiding dus over zeven levels en elk hebben ze een ander verhaal. Dat brengt iedere keer een andere omgeving met zich mee, maar het doel is voornamelijk om van A naar B te gaan en alles kapot te schieten wat je op je pad treft. Voor de afwisseling heeft Ubisoft diverse locaties gebruikt. Zo doe je een brug aan waar het wemelt van de zombies, een stuk land waar zombie opwekkende pods zijn geland, een stuk langs een tropisch strand, in de bergen en ga zo maar door. Keer op keer is het weer een verrassing wat je voorgeschoteld krijgt en dat met het commentaar van Guy die tijdens de actie de film uitlegt, zorgt op zich voor een leuke ervaring.

Knallen tot je een ons weegt

Het is vooral het geleuter van Guy die het spelen van Dead Living Zombies vermakelijk maakt. Met name als hij in discussie raakt over een bepaalde scene, waarbij de producent het liever ’s nachts ziet afspelen. Het gevolg is een welles nietes discussie waarbij het continu wisselt tussen dag en nacht terwijl je speelt. Grappig gevonden en dat geeft het toch een ietwat unieke twist. Dat neemt echter niet weg dat de uitbreiding voor de rest nogal een repetitieve aangelegenheid is, bij momenten zelfs saai en frustrerend. De omgevingen zorgen voornamelijk voor de afwisseling en Guy is grappig om te horen en dat is eigenlijk het enige wat het een beetje de moeite waard maakt.

In elk level is de gameplay niet veel meer dan gewoonweg schieten tot je een ons weegt met zo hier en daar wat extra gameplay elementen. Dit kan rijden met een tractor of varen met een jetski zijn, alsook het slingeren aan een bergwand. Ook neem je het op tegen zombie beesten, maar echt bijzonder kunnen we het niet noemen. Dat de filmpitches zo cliché als wat zijn is op zich niet erg, maar de gameplay is dat ook en na twee uur heb je alle pitches gehad en dan ben je er ook wel klaar mee. Je hebt een geinige ervaring achter de rug, maar het is er niet echt eentje die je per se moet meepakken. Daarvoor is het te beperkt en simplistisch, ook omdat het in essentie niet zoveel toevoegt.

Kleine zombies

Enige nuance is overigens wel dat je alles in coöp kunt doorlopen en indien je over die optie beschikt, dan raden we je aan dat te doen. In sommige levels heb je te maken met oneindige zombie spawns en die bemoeilijken het voltooien van een opdracht behoorlijk. Deze zombies zijn bovendien razendsnel, waardoor je vaak op twee dingen tegelijk moet schieten en dat zal je lang niet altijd even goed af gaan. In je eentje alles doorlopen is zeker mogelijk, maar dat is een heel stuk minder leuk dan het in coöp beleven. Puur omdat je in coöp beter kan samenwerken en de zombies kan misleiden, wat leuker is en frustratie tegen gaat.

Doordat die zombies zo snel zijn en je niet teveel dingen tegelijk kunt doen, is het op een gegeven moment bijzonder irritant als er tig zombies om je heen staan die allemaal aan het slaan en bijten zijn. Natuurlijk, dat is praktisch hetgeen waar een zombie voor ‘leeft’, maar doordat ze zo snel zijn krijg je bij momenten amper ademruimte. Daarbij komt nog dat elke zombie een kop kleiner is dan jou, waardoor het lastiger is om ze uit te schakelen als ze vlak voor je staan. Waarom bijna elke zombie een kop kleiner is, is ons een compleet raadsel, het bevordert de gameplay in ieder geval niet.

Ga de uitdaging aan

Zodra je een filmpitch hebt uitgespeeld zul je de volgende vrijspelen en dat gaat zo door tot je de zevende bereikt hebt. Zoals al aangegeven ben je er in twee uur doorheen, maar als je meer wilt dan biedt de game je daartoe de mogelijkheid. Elke film kan je namelijk opnieuw spelen in een Score Attack modus waarin je punten krijgt voor kills, snelheid en meer. In elk level kan je drie sterren halen en per behaalde ster – op basis van je score – krijg je een perk. Denk zoal aan direct herladen en healen. Dat maakt de volgende playthrough in dat level net wat gemakkelijker, zodat je weer een hogere score kan halen om uiteindelijk die drie sterren te bemachtigen, wat natuurlijk het beste resultaat is. Op zich leuk voor de fanatieke speler en iets wat de replay waarde ten goede komt, maar ook hier geldt weer dat het niet al te bijzonder is.

Conclusie

Dead Living Zombies moet het vooral van de onnozele pitches van Guy Marvel hebben wat je daadwerkelijk al spelend zult beleven. Zijn verhalen zijn zo slecht dat het grappig wordt en het ontbreekt de uitbreiding niet aan slechte grappen, rare gebeurtenissen en suggestieve opmerkingen. Dat is echter niet genoeg om van deze uitbreiding een echte aanrader te maken. Je bent er in twee uur doorheen en de Score Attack modus is een extra uitdaging die vooral de speelduur wat doet oprekken. Toch kan je je wel degelijk vermaken met de uitbreiding, met name in coöp omdat je daadwerkelijk wat aan elkaar hebt. Desalniettemin is Dead Living Zombies niet indrukwekkend of boeiend genoeg om te moeten spelen, dus als je het besluit over te slaan zal je niet veel missen.

Boxshot Far Cry 5

Far Cry 5

Releasedatum:
27-03-2018
Genre:
Actie
Uitgever:
Ubisoft
Ontwikkelaar:

12 reacties

  1. Anoniem -   
    82.73.214..xxx's avatar

    Net zo dom als zombies in COD. Next.

  2.    72 XP
    Paper Mario's avatar

    Far Cry 5 mag ik toch wel beschouwen als een miskoop. De helft van de game liep ik in de nacht te spelen door een vervelende bug terwijl de graphics overdag juist geweldig waren. De AI was bar en barslecht. Arcade was even leuk maar ook niet meer dan dat, stelde niet veel voor imo en van de 3 DLC’s is alleen die van Mars te doen, de andere 2 zijn gewoonweg niet boeiend genoeg en al helemaal Vietnam niet, wat een gedrocht was die DLC.

  3.    251 XP
    Gio-the-Gamer's avatar

    Ik vond, misschien wel 1 van de weinigen lijkt het, die van Vietnam wel leuk. Mars vond ik juist minder leuk, maar dat komt omdat ik niet zo gek ben van space games. Binnenkort Zombie testen.

    Spel zelf op 100% platinum gedaan. Game+ mode ga ik niet eens aan beginnen met alle nieuwe games (F1 2018, Tomb, BF5, Just Cause 4) wat er nu zijn/aankomen.

    Laat Far Cry 6 maar komen 🙂

  4. Anoniem -   
    92.109.154.xxx's avatar

    @82.73.214..xxx:

    Zombies zijn nou eenmaal niet slim inderdaad. Je zou ze nooit zien autorijden of fietsen.

  5. Anoniem -   
    109.139.64.xxx's avatar

    @92.109.154.xxx: hahaha:)

  6. Anoniem -   
    40.77.16.xxx's avatar

    seasonpass was zonde geld

  7. Anoniem -   
    2a02:a440:919b:1:3cda:5d6b:cd97:e.xxx's avatar

    @40.77.16.xxx: klopt

  8.    162 XP
    Shibito's avatar

    @Gio-the-Gamer: Snap het ook niet, vond die Vietnam dlc ook retecool, zou er zelfs een hele game van willen, weliswaar wel hier en daar met wat uitbreiding/aanpassing, maar zeker gaaf. Wordt sowieso te weinig gedaan met de Vietnam oorlog.

  9.    251 XP
    Gio-the-Gamer's avatar

    @Shibito: Gelukkig, dat zijn er al 2 :-p

    Zou het ook kopen. Ik vond het grafisch iets mooier dan FC5 base game zelf. Air support vond ik ook cool.

  10.    162 XP
    Shibito's avatar

    @Gio-the-Gamer: Klopt ja, air support was een gaaf concept. Miste wel voertuigen, hoe cool was het geweest om een dikke chopper rond te vliegen met born to be wild door de speakers :p

  11.    251 XP
    Gio-the-Gamer's avatar

    @Shibito: hahaha leuk idee man!! Hahaha

  12. Anoniem -   
    84.81.97..xxx's avatar

    @Shibito: doe mij maar , CCR fortunate Son . Een Klassieker

Nieuwe wapens en voertuigen voor Far Cry 5 dankzij update 1.11
Far Cry 5 update voegt New Game+ modus toe
Far Cry 5: Dead Living Zombies DLC schittert in spectaculaire launch trailer