Voordat games daadwerkelijk mogen verschijnen dienen ze eerst van een leeftijdsbeoordeling te worden voorzien. PEGI doet dat in Europa voor veel verschillende landen en naast een leeftijdsindicatie geven ze ook elke game verschillende iconen mee. Deze iconen duiden aan wat in de game aangetroffen kan worden, denk zoal aan angst, geweld, seks, grof taalgebruik en meer.
Gezien in-game aankopen steeds vaker onder vuur liggen, heeft PEGI besloten een nieuw icoon te introduceren die dit moet duiden. Als het mogelijk is om in of via een game aankopen te doen voor digitale items, dan zal PEGI nu standaard een icoon aan het hoesje toevoegen.
Zo’n icoon zal uiteraard ook getoond worden bij digitale verkoopplaatsen. De bedoeling is dat het nieuwe icoon vanaf eind dit jaar gebruikt gaat worden. Hieronder Simon Little van PEGI over de introductie van het nieuwe icoon.
“Making parents aware of the existence of optional in-game purchases upfront is an important first step. PEGI will now make this information available at the point of purchase, so that a parent can decide whether and how they want to monitor and/or limit a child’s spending”
“While we know that parents use different methods to control spending, parental control tools are a very helpful next step in making sure that the overall online experience of the child is safe, including the possibility to control spending. Entering into a dialogue with the child about the games they enjoy is certainly a must for all parents. It will provide them with the necessary context to create a gaming environment both the children and the parents are comfortable with.”
“It’s basic information, but that’s what parents sometimes feel they are lacking,”
Nou, dan kunnen we er denk ik wel van uitgaan dat bijna elke game zo’n icoontje krijgt 😉
Heel goed dat ze dit doen. Geeft de ouders iets weer om rekening mee te houden.
Ik denk helaas niet dat de ouders daar op gaan letten, die zien alleen maar de voorkant van het hoesje. als een kind iets wil kopen doet die het toch wel….
En wie zegt dat ouders na het zien van dat icoontje gelijk doorhebben dat het om echt geld gaat en niet om in-game purchases van de gamevaluta zelf?
Te onduidelijk/vaag nog naar mijn mening, maar het is in ieder geval een stap in de juiste richting.
ik kijk nooit naar die icoontjes.
mvg
Goed idee, ik denk dat de gemiddelde ouders van kinderen onder de 18 dondersgoed snappen hoe dit allemaal werkt. Als ze op de achterkant 18+ zien staan terwijl hun zoonlief 12 is, zien ze ook een icoontje met een pinpas. En iedereen kent de nieuwsberichten wel dat een irritant puberventje weer voor een paar honderd euro heeft gekocht via de pinpas van zijn ouders. Goed idee dus.
Staan er icoontjes op PS4 hoesjes? Huh?
Bij sommige games zeggen ze dat ze niet van plan zijn om dlc te maken en uiteindelijk komt er toch dlc, hoe lossen ze dit op? met een stikker die je kan ophalen in de winkel 🙂 🙂
@stefan52a: achterkant jonfuhh.
@84.241.203.xxx: sarcasme…
Goed bezig! Niet dat ouder er überhaupt naar kijken. Heb in de tijd dat ik nog een bijbaantje bij de Dixons gehad vaak genoeg ouders moeten wijzen dat hun kind waarschijnlijk nog niet oud genoeg was voor bepaalde games. Dan kijken ze je vaag aan, dan wijs je op de icoontjes achterop het doosje en de teksten die erbij staan en dan denken ze (heel soms) wel 2x. Wel een paar keer meegemaakt dat een game werd terug gebracht omdat deze te “eng” zou zijn.
Net als of ouders daar naar om kijken wat een bullshit artikel kinderen doen toch waar ze zin in hebben.
@Dippiedoe: voorlopig kom jij dit icoontje niet tegen in de budgetbak.
@82.74.254..xxx: Hier ben ik ook beneiwud naar. Als een ontwikkelaar bepaalde functies naar een game brengt, moet deze dan opnieuw PEGI gekeurd worden? Anders worden deze opties vanaf nu massaal via een day one patch toegevoegd.
Werkt wellicht bij ouders die ook altijd eerst goed gaan kijken wat het spel precies is wat ze voor hun kinderen kopen en die dan dus via de achterkant van het doosje op de iconen kijken. Ik denk dat dit maar een (zeer) klein deel van de ouders is.
De zichtbaarheid van de icoontjes worden ook minder bij bijvoorbeeld online verkoop waar de icoontjes niet of anders meer weggestopt worden vermeld.
Ik betwijfel ook of ouders een spel als FIFA 19, die er onschuldig uitziet van de buitenkant, ook eerst doornemen hoe het precies werkt. Zonder veel omkijken worden dit soort titels gewoon aangeschaft.
Mooi dat dit duidelijk wordt gemaakt. In-game aankopen zouden niet nodig moeten zijn en als games dat wel hebben zou dat best duidelijk mogen zijn. Niet iets om trots op te zijn als maker.
Dat 90% van de ouders zo dom en naïef is wil nog niet zeggen dat ze icoontjes helemaal moeten verwijderen. Mij lijkt het me wel handig dat wanneer ik zo’n pinpas zie ik de game bijv. niet aan m’n neefje moet geven.
mvg
Dus wat gaan de publishers doen, geen in-game aankopen op release maar later toevoegen via een update.
Maar… wat ik mij dan afvraag.
Veel van dit soort aankopen doe je NIET in-game, maar via de PSN store. Hoe zit dat dan?
Er zijn inderdaad wel games die de optie gekoppeld hebben, en je via een submenu in de game zelf de aankoop doet. In dat geval klopt het icoon ook.
Maar er zijn zat games waar de aankoop niet in de game zelf plaatsvind (en/of de optie in de game zelf niet aanwezig is), maar echt puur via PSN Store loopt.
Gaan we hier dan ook een extra icoon voor verzinnen?
Ergens is het een goed initiatief hoor. Maar strikt genomen niet altijd waar.
[edit]
Kijk naar DLC.
Games die DLC hebben, hebben vaak in het hoofdscherm “additional content” staan. Via daar wordt je doorsluist naar PSN Store om de DLC te kunnen kopen.
Is in feite ook een in-game aankoop, maar niet zoals zij het wellicht bedoelen.
Mij dunkt dat deze rating te maken heeft met o.a. microtransacties. Maar aankoop is aankoop. Of het nu om uitbreidingen, DLC, cosmetics gaat is om het even.
Daarnaast is het ook zo (wat hierboven ook al ergens geopperd werd) dat de game “kaal” aangeboden wordt, en alle aankoop-mogelijkheden later geïmplementeerd worden.
@Forestt_NL:
Fifa zou ook eigenlijk 18+ moeten zijn inplaats van 3+. Die komen inderdaad overal mee weg omdat een voetbal game totaal ”onschuldig” lijkt.
Nou dan mag Nederland en andere EU landen deze games verbieden
Oh. Ik dacht dat is het nieuwe logo van playstation “for the payers”
Dus gewoon bijna alle games want bijna elke game is incomplete met teveel zogenaamde dlc.
@Forestt_NL: Dat ligt toch aan de ouders. Als je kinderen hebt dan moet je toch af en toe moeite doen.
@80.56.22..xxx: Wat is het logo voor M$ ik weet wel hun slogan free to pay.