Gespeeld: RIDE 3 – De Italiaanse ontwikkelaar Milestone heeft door de jaren heen een flink portfolio opgebouwd aan verschillende games. Ze blijven de ene racegame na de andere uitbrengen en een groot deel hiervan is gekoppeld aan een licentie. Zo nu en dan komen ze echter ook met iets van henzelf dat niet aan een bepaalde competitie is gelinkt en wat ze dus in zekere zin wat meer vrijheid geeft. Gravel van eerder dit jaar is daar een goed voorbeeld van, maar ook de RIDE franchise is iets wat niet gebonden is aan een vast seizoen of een competitie. Dat RIDE één van hun populairste franchises is mag wel duidelijk zijn, aangezien deel drie in ontwikkeling is.

Een goede eerste indruk

Wie de games van Milestone volgt weet dat we vrij vaak kritisch zijn over deze titels. Dat zit hem vooral in het feit dat ze bij games die gekoppeld zijn aan een licentie een beetje inspiratieloos te werk gaan. Een carrière modus op de meest traditionele manier die je je voor kunt stellen en technisch regelmatig een wat matige presentatie. Dat zijn de twee kenmerkende punten die terugkomen in diverse reviews. RIDE 3 lijkt echter speciaal te zijn voor de ontwikkelaar, want de vroege versie die we op de gamescom te spelen kregen voelde heel erg solide en goed afgewerkt aan. Je zou haast kunnen zeggen dat hier net wat meer aandacht en zorgvuldigheid naar uit is gegaan.

Niet zo gek ook, dit is een eigen IP dat ze steeds verder aan het doorontwikkelen zijn dus het is natuurlijk een soort visitekaartje. Afgezien van de goede afwerking viel ook op dat het technisch beter uit de verf komt dan eerdere titels van deze ontwikkelaar en dan doelen we op de games die dit jaar zijn verschenen. De laadtijden waren zowaar relatief kort en dat is ook altijd een terugkerend punt geweest. Na het selecteren van een race en een motor duurde het aanzienlijk korter om daadwerkelijk te kunnen racen dan in andere titels van hun, dus ook in dat opzicht is er duidelijk vooruitgang te merken. Dat begint dus alvast goed.

Pick up and play, maar…

Tijdens het half uurtje dat we de game hebben kunnen spelen hebben we niet bijster veel kunnen rondrijden, dus de daadwerkelijke hands-on ervaring was wat beperkt. Desalniettemin voelde het rijden met de verschillende motoren gevarieerd aan en hierbij geldt vooral dat je het vrij vlot oppakt. De besturing voelde solide en accuraat aan, ondanks de best wel forse verschillen per motor. De vorige RIDE had ook een fijne besturing, maar op de één of andere manier was de instapdrempel wat hoger. Nu voelt het net wat soepeler aan, wat de toegankelijkheid ten goede komt. Het maakt van RIDE 3 daarmee ook een racer met een vrij hoog pick up and play gehalte, dankzij de vele losse races, maar daar zo meteen meer over.

Voor nieuwkomers ziet het er dus naar uit dat RIDE 3 een makkelijke instapper is, maar tegelijkertijd moeten ook de motorliefhebbers bediend worden. Net zoals in het tweede deel kan je ook in RIDE 3 weer alles afstellen, zodat je de juiste balans kunt vinden die goed bij je rijstijl past. Milestone is sowieso niet vies van het aanbieden van veel mogelijkheden met betrekking tot de afstelling en dat zal in deze game dus niet anders zijn. Het gaat overigens wel voornamelijk om algemene afstellingen die universeel zijn voor alle motoren. Begrijpelijk, want met meer dan 230 verschillende modellen zou het onbegonnen werk zijn om dat specifiek per model gevarieerd aan te bieden, en dat weer op basis van de individuele statistieken.

Van race naar race

RIDE 3 zal qua modi helaas niet heel verrassend uit de hoek komen, want je hebt naast de online modi een modus voor quick races en een carrière modus. Die carrière modus is de belangrijkste van het geheel, maar die is anders van aard dan je gewend bent. Althans, anders ten opzichte van andere games van Milestone, want als je het over de RIDE franchise hebt is het redelijk vergelijkbaar. In de carrière modus zie je een enorme hoeveelheid tijdschriften die allerlei series van races voorstellen en die kun je vervolgens allemaal gaan afwerken. De series van races hebben allemaal een eigen thema en dat is bijvoorbeeld afgestemd op iconen, naked bikes, superbikes en ga zo maar door.

Per tijdschrift vind je een gevarieerd aantal races en daar kun je sterren mee verdienen. Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk sterren binnen te halen, want daarmee unlock je nieuwe tijdschriften en bijgevolg nieuwe races. Het is misschien wat aan de traditionele kant, maar het concept is min of meer gelijk aan dat van RIDE 2 en het werkt. Voornamelijk omdat het zoveel gevarieerde races biedt, want de vele motoren die de game rijk is worden ook daadwerkelijk benut. In aanvulling daarop heb je natuurlijk nog een brede variatie van tracks en dit zijn zowel bestaande circuits, fictieve locaties, alsook bestaande locaties.

Dat alles maakt van RIDE 3 best een behoorlijk uitgebreide game en dan heb je ook nog de wekelijkse uitdaging waar je aan kunt deelnemen. Online zal het natuurlijk oneindig speelbaar zijn, dus liefhebbers van de franchise hebben weer wat om naar uit te kijken. Technisch lijkt het ook beter te zijn dan de andere games van Milestone, maar om dat definitief te bevestigen moeten we de review versie afwachten, aangezien je op een beurs natuurlijk het beste van het beste laat zien. Desalniettemin wekte de versie die we speelden best wel vertrouwen in het eindproduct, puur omdat RIDE 3 ogenschijnlijk meer aandacht en zorg heeft gekregen.

Voorlopige conclusie

RIDE 3 is vooral heel veel meer van hetzelfde, dus als je genoten hebt van het eerste en tweede deel, dan weet je precies wat je kunt verwachten van dit deel. Het zit boordevol motoren waar je mee zult racen in meer dan 350 evenementen. Dat alles zal plaatsvinden op 30 verschillende tracks over de hele wereld, dus qua variatie zit het zeker goed. Wat de demo in ieder geval mee had was dat het technisch ook een goede indruk achterliet en ook dat de instapdrempel wat verlaagd lijkt te zijn, doordat de besturing en het algehele gevoel van de motoren net wat verfijnder aanvoelde. Tot zover positieve geluiden dus, maar of Milestone het ook allemaal waar gaat maken zullen we begin november pas zien.