Review: Firewall Zero Hour (PS VR) – Het team achter deze first-person shooter is niet het minste. Het gros van de in totaal dertig teamleden van First Contact Entertainment hebben één van de grootste shooter franchises ooit op hun palmares staan en dat is Call of Duty. Firewall Zero Hour is hun eerste PlayStation VR titel en het resultaat mag er zijn, want deze game is dé beste shooter die op dit moment voor het platform te krijgen is. PlayStation VR bezitters hebben met Firewall Zero Hour eindelijk weer een game die echt laat zien wat een goede implementatie van virtual reality toe kan voegen.

Rainbow Six in VR?

Bij het opstarten van Firewall Zero Hour word je begroet door een menu waarin je verschillende modi kunt selecteren. De tutorial geeft je een vliegende start om de basisbesturing onder de knie te krijgen. Om je skills te verfijnen kun je solo een negental scenario’s doorspelen die je allemaal XP punten opleveren, waarover later meer. Wil je met anderen trainen, dan bestaat er een optie om het tegen AI bots op te nemen. Allemaal leuk en aardig, maar de enige modus die écht telt is natuurlijk Contracts, het online PvP segment waarin je ook het gros van de tijd zal doorbrengen. Het concept van de Contracts modus wijkt niet veel af van Rainbow Six Siege en dat is zacht uitgedrukt.

Twee teams van vier spelers nemen het tegen elkaar op, waarbij het doel van de aanvallers is om een laptop te lokaliseren en de inhoud ervan te stelen, terwijl de verdedigers er alles aan moeten doen om dit te belemmeren. Er zijn geen respawns mogelijk dus als je sterft, dan is het voorbij. Je neemt dan de rol aan van toeschouwer die zijn teamleden kan voorzien van kritische informatie over de locatie van de vijand. Je zult dus niet nutteloos zijn, ondanks dat je niet meer daadwerkelijk meespeelt. Voordat een partij echter begint, dient ieder teamlid te kiezen welke rol hij of zij aanneemt en dat bepaalt dan weer de initiële loadout van je personage.

Er zijn in totaal 12 verschillende personages te selecteren die je uiteraard volledig kunt aanpassen naar wens, mits je genoeg XP en Crypto (de in-game valuta) hebt verdiend in de online partijen. Daarnaast heeft een ieder van de 12 personages andere perks die je net het voordeel kunnen geven in een vuurgevecht, dus uiterlijk is niet enkel een puur cosmetische zaak. Wil je alles vrijspelen, bereid je dan maar voor op een hoop grinden, want items zijn niet goedkoop in Firewall Zero Hour. Ik hoor je al denken “Waarom is Firewall Zero Hour dan zo’n toffe game volgens jullie, ik heb nog niks uitzonderlijks gelezen?” en dat is een terechte vraag.

Een nieuwe VR standaard voor shooters

De manier waarop ontwikkelaar First Contact Entertainment VR heeft toegepast in Firewall Zero Hour is nagenoeg perfect. Je kunt zowel met de DualShock 4 controller als met de PlayStation VR Aim Controller spelen waarbij die laatste in dit geval echt een must is. Als je dan ook nog staand speelt, dan zit je echt in de game. De DualShock 4 werkt prima, maar je mist een stukje immersie op die manier. De besturing is in beide gevallen intuïtief en voelt vloeiend aan. Daarnaast blijkt uit simpele dingen hoeveel ervaring het team van First Contact Entertainment heeft met shooters.

Wanneer je bijvoorbeeld de Aim Controller aanlegt om een precisieschot te maken, dan kijk je in-game door de scope van je geweer en dat voelt zo natuurlijk dat je er eigenlijk niet bij stilstaat. De uitstekende tracking zorgt er vervolgens voor dat een headshot ook daadwerkelijk wordt geregistreerd als een headshot en dat hebben we wel eens anders gezien. Lichte bewegingen met je handen en armen worden uitstekend geregistreerd en zijn zonder vertraging op je scherm in-game zichtbaar. Niet één keer hebben we moeten herkalibreren wat toch best bijzonder is.

De game staat van begin tot eind bol van de spanning en als je een paar games met echte mensen hebt gespeeld, dan begint er meteen een hechte vriendschap te ontstaan met je teamleden. Je bent van elkaar afhankelijk en in virtual reality is dat gevoel vele malen sterker door de immersie. Dat maakt van deze shooter best wel een unieke ervaring en daarmee onderscheid het zich ook van soortgelijke in het genre. Wat betreft de resterende content, zijn er in totaal 9 maps die allemaal enorm van elkaar variëren en die stuk voor stuk top aanvoelen, zeker ook op audiovisueel vlak. Voor een online shooter voelt de game meteen compleet en af aan en dat is bewonderenswaardig te noemen tegenwoordig. Desondanks zijn er altijd wel een paar minpunten te verzinnen, zo ook hier.

Kleine aandachtspuntjes

Het grootste risico bij een game als deze is dat de community deze game maakt of breekt. PlayStation VR is nog steeds een niche product en het risico bestaat dat de lobbies binnen korte tijd droog staan ondanks de indrukwekkende kwaliteiten van deze game. Tijdens het schrijven van deze review verliep de matchmaking echter vlotjes en er is geen moment geweest dat ik moest wachten op spelers. Het is dus hopen dat dit voor een lange tijd zo blijft, want de game leunt heel erg op een grote community wil het langdurig interessant blijven.

Omdat de game ook zo intuïtief aanvoelt, zou je wensen dat de PlayStation VR headset geen kabel zou hebben, zodat je vrijelijk kon bewegen, maar dat is tegelijkertijd een compliment naar de ontwikkelaars. Zoals eerder benoemd is de ervaring die je krijgt met een DualShock 4 toch net iets anders dan met de Aim Controller dus we raden je met klem aan om deze game enkel met zo’n controller te spelen. Tot slot zou het niet slecht zijn als er meerdere potjes direct achter elkaar gespeeld konden worden waarbij de rollen steeds omgedraaid worden, want momenteel word je nog na iedere game teruggestuurd naar de lobby – iets wat omslachtig en onnodig aanvoelt.

Firewall Zero Hour zet de gouden standaard neer voor alle VR-shooters die volgen. Conceptueel is de game nagenoeg gelijk aan Rainbow Six waarbij twee teams van vier spelers het tegen elkaar opnemen terwijl je gaandeweg items vrijspeelt om de game op die manier wat variatie te geven. De implementatie van VR is nagenoeg perfect en de tracking is waarschijnlijk de beste die we tot nog toe gezien hebben op het platform. Spelen met een DualShock 4 controller is mogelijk maar als je echt het onderste uit de kan wilt halen, dan speel je met de Aim Controller. Het grootste punt van aandacht is de verloren tijd doordat je na iedere pot teruggestuurd wordt naar de lobby - er is vooralsnog geen mogelijkheid om meerdere games achter elkaar te spelen. Hopelijk blijven de lobbies de komende tijd gevuld, want als er één VR-game is die dat verdient, dan is het Firewall Zero Hour wel. Heb je een PlayStation VR en een Aim Controller? Kopen!

• Audiovisueel sterk
  • Uitmuntende tracking
  • Uitstekende gameplay