Gespeeld: RAGE 2


Gespeeld: RAGE 2 – Bethesda heeft zich in de afgelopen jaren behoorlijk weten te ontwikkelen tot een grote uitgever die tegenwoordig als een belangrijke speler gezien mag worden. Ze hebben verschillende games in hun portfolio die zich door hun stijl en gameplay van alle andere soorten games weten te onderscheiden. Ieder jaar heeft de uitgever weer leuke games voor ons in petto en één van de komende titels is RAGE 2. Deze game staat weliswaar pas voor 2019 gepland, maar we konden er onlangs al even mee aan de slag. En dat beviel.

Een roze Wolfenstein

RAGE 2 belooft grootser, spectaculairder en leuker te worden dan het origineel. We hebben de game een klein half uurtje kunnen spelen, dus over de grootte kunnen we op dit moment nog niet veel zeggen. Wel kunnen we je vertellen dat het ontzettend spectaculair is en dat het heel erg het id Software stempel draagt. Harde rauwe actie, volop wapens, veel knalvoer en natuurlijk explosies die nooit gaan vervelen. Voor RAGE 2 kiezen id Software en Avalance Studios ook voor een wat andere kleurstijl, wat maar al te goed duidelijk werd. Daarin hebben ze ook de vrijheid, omdat het verhaal van RAGE 2 zich 25 jaar later afspeelt en ze in die zin niet per se veel van het origineel over hoeven te nemen.

Qua kleurstelling is dat in ieder geval wel duidelijk, want RAGE 2 oogde als een roze Wolfenstein. Dat is natuurlijk niet de kleurstelling die je verwacht bij een grauwe shooter, maar in deze context paste het eigenlijk uitstekend. Het knallen op alles wat beweegt, de gek uitziende vijanden die zich zonder pardon voor je loop werpen en de diverse omgevingen die we even aan mochten doen hebben een soort schreeuwerige uitstraling die aanvoelt als een originele mix. De brede kleuren die de ontwikkelaars hiervoor gebruiken komen op één of andere manier heel erg goed uit de verf en dat geeft RAGE 2 overduidelijk een eigen identiteit.

De beste omschrijving die je hierdoor aan RAGE 2 kunt geven is dat het een roze Wolfenstein is, zoals zojuist al even genoemd. Dit omdat de actie net zo hard en gruwelijk is, daar waar het qua kleuren ‘all over the place’ gaat. Een wat ons betreft prima insteek, want je geniet echt van de absurditeit die het eigenlijk voorstelt. Dat gaat verder dan het kleurgebruik, want de actie is zo hard mogelijk. Dat betekent dat het er bijzonder gewelddadig aan toegaat en dat is dan slechts het gebruikelijke knalwerk. In aanvulling daarop beschik je over verschillende speciale vaardigheden die het geweld nog meer de boventoon laten voeren. In de demo was dat beperkt, maar aan de interface (lege vakjes) te zien was dat de game straks diverse opties zal bieden op dat gebied.

Verpletter ze

Vijanden uitschakelen doe je het gros van de tijd door gewoon je knalijzers te gebruiken en tevens kan je een levensgevaarlijke boemerang inzetten die zo hier en daar diepe sneeën achter kan laten. Veel leuker zijn de speciale vaardigheden – Nanotrites genoemd – die je hebt en in de demo waren er hier twee van beschikbaar. Zo konden we een soort ‘Blast’ move inzetten waarmee vijanden naar achteren geblazen werden en indien hun HP aan de lage kant was door eerder opgevangen kogels, konden ze spontaan uit elkaar spatten. De andere mogelijkheid was de lucht inspringen en hard met je vuist op de grond rammen om iedereen in de nabije omgeving te doden via de schokgolf of door ze simpelweg weg te blazen voor meer ruimte.

Het zijn niet per se hele bijzondere moves, maar dat gecombineerd met de rest van de actie voelde erg lekker aan. Het tempo ligt daarbij ook relatief hoog en in de demo was het puur zaak om letterlijk ieder levend wezen een enkeltje hiernamaals te bezorgen. Dat ging uitermate vlot waaruit wel blijkt dat id Software (voornamelijk verantwoordelijk voor het fps-segment) als geen ander weet hoe ze heerlijke shooters moeten maken. En daar hebben we nog niet alles mee gehad, want door vijanden om te brengen liep er een meter (Overdrive) op en zodra die vol was, kwam er helemaal een uitbarsting van geweld los.

Nog sneller bewegen, onbeperkte munitie, vrijwel instant kills en nog gruwelijkere moorden, wat uiteraard ook weer uitstekend aanvoelde. Het extreme geweld lijkt de boventoon te voeren in RAGE 2 en hoewel onze demo zich beperkte tot een lineaire route, belooft dat in de uiteindelijke game anders uit te pakken. In RAGE 2 zul je een grote open-wereld tot je beschikking krijgen waarin je vrij kunt gaan en staan waar je maar wilt. Deze open-wereld zal nog meer open van aard zijn dan de wereld uit het origineel en dat biedt ruimte voor verschillende manieren van aanpak. Hoe je de vijanden te lijf gaat is aan jou, maar het is altijd verstandig om je mogelijkheden te combineren.

Speel met de Nanotrites

Vijanden te lijf gaan met je standaardwapens is te allen tijde een mogelijkheid en hoe meer kills je maakt, hoe sneller de Overdrive meter volloopt. De Nanotrites zijn er echter niet voor niets en die nodigen je uit om je aanvallen met elkaar te combineren. Hoe meer je de Nanotrites gebruikt in combinatie met je wapens en andere vaardigheden, waardoor je alles eigenlijk ‘chained’, hoe sneller je Overdrive kunt gebruiken. Nu loopt die sowieso al vrij snel vol door gewoon vijanden te doden, maar het viel in de demo op dat als je alles combineert en koppelt, het helemaal hard gaat. En in Overdrive gaat alles weer wat sneller en dat zorgt voor een ontzettend lekker tempo.

Voorlopige conclusie

De demo die we speelden was erg beperkt en lineair van aard, dus hoe de grote open-wereld plezier zal brengen is afwachten, net zoals hoe de complete inrichting daarvan zal zijn. Het verhaal kwam ook niet echt ter sprake in de demo en we kregen slechts een hele beperkte indruk van de game. De gameplay – als het op de actie aankomt – voelde echter ontzettend fijn aan en het spelen met de Nanotrites door creatief alles aan elkaar te linken zolang mogelijk is, lijkt de onderscheidende factor van RAGE 2 tegenover andere shooters te zijn. Gooi daar een kleurrijk kleurenpalet tegenaan en het ziet er naar uit dat RAGE 2 een erg fijne shooter gaat worden die ergens wat weg heeft van Bulletstorm. Gewelddadig, over de top, bizarre vijanden, gruwelijke doden en ga zo maar door, RAGE 2 heeft het allemaal.

Boxshot RAGE 2

RAGE 2

Releasedatum:
Niet beschikbaar
Genre:
Actie
Uitgever:
Bethesda
Ontwikkelaar:

Anoniem reageren

Je hebt niet ingelogd op PSX-Sense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

6 reacties

  1. Anoniem -   
    92.109.154.xxx's avatar

    Leuk artikel, ben wel benieuwd naar deze.

  2.    625 XP
    Melvin's avatar

    Ga ik absoluut aanschaffen….zonder twijfel.

  3. Anoniem -   
    38.108.108..xxx's avatar

    Deze staat bovenaan mijn lijstje “Musthave”.

  4. Anoniem -   
    2a02:1810:1d1b:4a00:e8a8:2a74:8cd8:b.xxx's avatar

    Yep can’t wait 🙂

  5. Anoniem -   
    143.177.128.xxx's avatar

    Ben super enthousiast voor deze game na het lezen van dit artikel!
    Bedenk me ook dat ik Wolfenstein 2 maar eens gauw ergens op de kop moet tikken voor weinig…

    Mvg

  6. Anoniem -   
    80.113.157..xxx's avatar

    Gewelddadig, over de top, bizarre vijanden, gruqwelijke doden en ga zo maar door, RAGE 2 heeft het allemaal.
    Dit spreekt me erg aan.
    Ik hou hem in de smiezen.

Bijna 10 minuten aan Rage 2 gameplay getoond tijdens gamescom
Geen traditionele multiplayer voor Bethesda’s RAGE 2
Bethesda toont nieuwe gameplay video van RAGE 2