Gespeeld: Assassin’s Creed: Odyssey – Ubisoft sloeg vorig jaar met Assassin’s Creed: Origins een nieuwe weg in. Na een jaar er uit te zijn geweest, wist dit deel de serie weer op de kaart te zetten. Nu, weer een jaar later, wil men die positieve lijn doortrekken met Asassin’s Creed: Odyssey. In Keulen konden we tijdens de gamescom al even aan de slag met dit nieuwe deel en dan met name de endgame content. Daar bleef het niet bij, want recent kregen we de mogelijkheid om naar Parijs af te reizen voor een veel uitgebreidere kennismaking met Assassin’s Creed: Odyssey. Nu hadden we flink wat meer tijd om ons onder te dompelen in het oude Griekenland. Zo’n krappe maand voor de release willen we je graag vertellen hoe ons dat allemaal is bevallen. Lees daarom snel verder!

Het maken van keuzes

Bij aanvang werden we eerst nog even bijgepraat over de achtergrond van het verhaal. Het hele avontuur speelt zich namelijk af ergens rond 431 BC ten tijde van de Peloponnesische Oorlog. Deze hevige strijd woedde tussen het stadsdeel Sparta en het bewind in Athene. Tegen die achtergrond speelt het avontuur zich af, waarin jij als speler de hoofdrol bekleedt. Dat avontuur begint overigens met het maken van verschillende keuzes. Dat lichten we graag nog even verder toe. Eerst begin je met het kiezen uit drie verschillende moeilijkheidsgraden, waarbij wij kozen voor ‘normaal’. Heb je dat gedaan, dan kan je kiezen op wat voor een manier je de game precies wilt spelen en daarin heb je weer twee opties.

Je kunt namelijk kiezen tussen een speelstijl waarbij de game je meer helpt door het geven van hints, waarmee de game je als het ware door het avontuur heen gidst. Naast deze ‘Guided mode’ heb je ook nog de ‘Exploration mode’. Kies je voor deze laatste optie, dan word je meer in het diepe gegooid en moet je alles zelf gaan ontdekken. Dan ben je er nog niet, want tenslotte moet je ook nog kiezen of je met een vrouwelijk of met een mannelijk hoofdpersonage wilt spelen. Daarbij kan je (zoals inmiddels bekend is) kiezen tussen Kassandra of Alexios. Ongeacht de keuze die je hierin maakt, zal het verder geen specifieke gevolgen hebben voor het verloop van het verhaal. Beide personages zijn strijders en afstammelingen van koning Leonidas. Het is verder aan jou om in te vullen op welke manier jij je bemoeit met de genoemde oorlog.

Vernieuwde conversaties en een hevige strijd

De vrijheid die je als speler krijgt om het avontuur geheel op jouw eigen manier in te vullen wordt ook geïllustreerd aan de hand van een nieuw dialogensysteem. Want ook daarin heb je keuzes te maken en die zijn wél van invloed op het verdere verloop van het verhaal. Het spannende element hiervan is dat je de gevolgen van je keuzes soms niet gelijk te zien krijgt. Het verhaal kan dan namelijk een andere wending nemen, maar daar kom je mogelijk pas later achter. Dit geeft gelijk één van de meest prominente vernieuwingen aan. Op basis van alle keuzes die je maakt, kan jouw speelsessie helemaal anders verlopen dan die van een vriend of vriendin.

Dat ter introductie waarbij we nu terug gaan naar waar het voor ons begon, namelijk letterlijk aan het begin van de game. Hier is nog niet direct sprake van een hevige strijd die gaande is tussen de twee genoemde partijen, de game begint namelijk bij een ander conflict wat eerder plaatsvond. Hiervoor woedde namelijk de strijd tussen het immense Perzische leger en de verschillende Griekse stadstaten, waarvan Sparta er één was. Je maakt hier kennis met koning Leonidas, die op een zeker moment uitkijkt over een baai die vol ligt met Perzische schepen. Dat is hét moment voor een laatste stuiptrekking van het leger dat hij aanvoert en voordat je het weet bevind jij je midden in een groot gevecht op het strand. Wat een indrukwekkend spektakel is, dus de game begint goed.

Nu gaan we echt beginnen

Dat is eigenlijk slechts de proloog en pas daarna ga je daadwerkelijk beginnen met het personage wat je hebt gekozen. Je bent in die situatie een huurling die verschillende opdrachten aanneemt. In het begin viel direct op dat jij als Spartaanse krijger geen schild draagt. Zo moesten wij als Kassandra zijnde ons aanwennen om aanvallen van tegenstanders te blokken met bijvoorbeeld onze armplaten. Het lijkt op het eerste gezicht een flink gemis te zijn dat je geen schild hebt, maar dit heeft een historisch accurate reden. In het oude Griekenland hadden namelijk alleen soldaten uit het leger een schild en die kregen ook de bijbehorende gevechtstraining. Daarbuiten waren deze privileges voor niemand anders weggelegd. Dat maakt het voor (in dit geval) onze heldin tot een uitdaging om zichzelf te verdedigen. Je wordt immers gedwongen te zoeken naar andere mogelijkheden om jezelf te staande te houden in gevechten.

Het maakt dat je automatisch meer bewegelijk bent in de momenten waarop je moet vechten. Het gemis van een schild vang je nu op door naast het blokken met je armplaten ook veelvuldig aanvallen te ontwijken door opzij te rollen. Wat daarbij ook helpt, is dat je verschillende skills kan vrijspelen die je dan kunt gebruiken. Deze skills zijn verdeeld in drie verschillende klassen. Zo heb je Assassin, dat gericht is op stealth; Warrior, dat gericht is op close combat; en Hunter, dat gericht is op je pijl en boog skills. In tegenstelling tot Origins zijn de eigenschappen ditmaal niet met elkaar verbonden in één grote skilltree. Je hebt nu per klasse een skilltree waarbij jij geheel naar eigen vrijheid kan kiezen hoe je dit verder invult. Nieuwe skills verdienen doe je door genoeg ability points bij elkaar te sparen en die ability points verdien je weer met het voltooien van missies of simpelweg door verschillende vijanden te verslaan.

Het roer te allen tijde omgooien

Het mooie aan dit nieuwe skill-systeem is dat je nu te allen tijde je speelstijl volledig kunt veranderen en soms is dat ook echt handig om te doen. Een goed voorbeeld daarvan is wanneer je de Hunter klasse grotendeels vol hebt, je beter met pijl en boog om kunt gaan. Je bent daardoor echt geneigd jezelf meer te focussen op een bepaalde vaardigheid. Je Warrior skills en je Assassin skills kunnen in deze situatie dan achterblijven. Daardoor leg je het weer sneller af in één op één gevechten met sterkere tegenstanders. Zulke gevechten kun je wel weer makkelijker winnen wanneer je Warrior skills beter zijn. Je zult dus goed per situatie moeten afwegen wat jouw aanpak zal zijn, omdat je skills hier veel invloed op hebben. Gelukkig kan je op elk gewenst moment al je tot dan toe verdiende ability points uit elke skilltree leegtrekken en die helemaal opnieuw toewijzen. Vier van die skills, ongeacht uit welke klasse ze komen, kan je vervolgens weer toewijzen aan één van de vier knoppen op je controller.

In combinatie met je schouderknop kan je zodoende een tegenstander omver trappen of tijdelijk verblinden, of je kan drie pijlen tegelijk afschieten en meer. Gebruik je tijdens missies vooral je pijl en boog, dan stijgt je ‘Hunter-damage’ weer en dat geldt ook voor de andere klassen bij gebruik. Er is verder een heel scala aan speciale gevechtsacties die je kunt inzetten. Zo is het best handig om als je een sterke tegenstander treft, hem klappen te geven met een giftig slagwapen. Plus dat je daarbij je wapens en je kledij zelf ook weer kunt upgraden en daarmee sterker wordt. Ook zul je allerlei uitrusting vinden, maar die kun je pas gebruiken als je van een bepaald level bent. In level stijgen doe je wederom door XP te verdienen en XP verdien je dan weer door simpelweg allerlei soorten missies en activiteiten te voltooien en door te vechten, dus daarin zien we weinig verandering. Wat ook niet veranderd is, is dat je in gevechten de hulp kan inroepen van je valk, die ditmaal Icarus heet en je gebruikt hem tevens om alles van bovenaf waar te nemen.

De prijs op jouw hoofd

De hulp van Icarus heb je ook wel nodig trouwens, want er staan weer behoorlijk wat sterke vijanden op je te wachten. Het is dan vooral handig om van te voren via Icarus hun locatie door te krijgen, zodat je je kan anticiperen op de aankomende gevechtssituatie. Niet alleen zul je tijdens het avontuur vijanden treffen met betrekking tot het verhaal, ook zullen er concurrerende huurlingen zijn die het op je gemunt hebben. Dit zorgt dus voor een extra gevaar in de omgeving, maar je hebt het wel een beetje zelf in de hand. Onderin het scherm heb je een ‘Bounty-meter’ en die kan snel vol raken, wat op basis van je acties gebeurt. Hoe roder die meter wordt, hoe meer huurlingen achter je aan zullen komen.

Gelukkig geeft de game aan als ze er aan komen, want je zult op dergelijke momenten het luide geschal van een hoorn horen. Daar staat tegenover dat het verslaan van zo’n huurling flink wat XP en ability points op kan leveren. Je kunt overigens zien wie er achter je aanzitten, want de game biedt een overzicht daarvan in het menu. Het geeft je tevens een handig overzicht van wie je nog moet verslaan, maar er is ook een optie om de prijs die op je hoofd staat af te kopen. Een handige manier om niet teveel gestoord te worden, maar dat levert je dan natuurlijk geen XP en ability points op. Overigens is het niet bij elke huurling mogelijk de prijs die op je hoofd staat af te kopen, houd dus rekening met gevechten.

Landje pik

Er zijn weer ontzettend veel verschillende opdrachten die je kan aannemen gedurende het avontuur. Zoals opdrachten waarbij je bepaalde gebieden moet bevrijden van hun bezetters. Dat doe je door onder andere plekken waar goederen zijn opgeslagen te verwoesten en door soldaten te vermoorden. Daarmee verlaag je uiteindelijk de ‘Nation Power’ die een dieptepunt bereikt wanneer je de ‘Nation Leader’ zelf uitschakelt. Dit is een extra stukje gameplay dat enigszins van invloed kan zijn op het algehele avontuur, omdat het soms noodzakelijk is om te doen, wil je verder komen. Dit staat overigens los van de verschillende vestigingen (die je al kent uit het vorige deel) met vijanden die je ook nu weer moet zien te veroveren.

Te land en ter zee

Wat weer prominenter terugkeert in het nieuwe deel is natuurlijk de Naval gameplay. Omdat dit onderdeel nu uitgebreid aanwezig is, zul je regelmatig op het water te vinden zijn en uiteraard ontbreekt het de game niet aan eilandjes om te verkennen. Met een beetje goed zoeken kun je verschillende schatten vinden en die zijn best belangrijk. Je kunt daarmee namelijk je schip weer upgraden en dat is tweeledig. Zo kun je het schip sterker maken, het betere wapens geven en meer, maar ook kun je cosmetische aanpassingen doen. Denk dan zoal aan het kleuren van je zijlen.

In aanvulling daarop kan je met je geld ook bemanning inhuren. Mocht je nu ergens anders zijn in de speelwereld, dan kan je een luitenant het bevel over het schip laten voeren. Het is tevens mogelijk om hem opdrachten te geven, eventueel zelfs als je op een flinke afstand bent. Terwijl jij dan gewoon je ding aan het doen bent, zal je luitenant met zijn bemanning andere schepen aanvallen en dat kan je nieuwe items en andere beloningen opleveren. De wereld is ook aanzienlijk groter dan die van Origins en met het vele water rondom de Griekse eilanden zal er genoeg om te ontdekken zijn. Daarmee is de gameplay ook gevarieerder dan het vorige deel, aangezien je zowel op land als op het water volop dingen hebt om te doen.

Voorlopige conclusie

Assassin’s Creed: Odyssey is absoluut het meest ambitieuze en grootste deel binnen de serie. Eveneens op verhalend vlak, waar we het hier expres zo min mogelijk over hebben gehad. Dat bewaren we nog gedeeltelijk voor de review. Bovendien is het vooral leuk wanneer je zelf ontdekt hoe het verhaal zich zal ontvouwen. Zoals het ook leuk is om zelf de werkelijk gigantische wereld te gaan ontdekken, zowel op het land als op het water. Het oude Griekenland leent zich als setting perfect voor dit nieuwe avontuur dat van epische proporties is. De wereld wordt heel mythisch en sfeervol in beeld gebracht. Bekende en markante figuren uit de Griekse oudheid, evenals de Griekse goden, zullen allemaal op hun eigen manier gepresenteerd worden in de game – zo werd ons verteld, dus dat belooft wat. Plus dat de gameplay weer verder is verfijnd en uitgediept. Het mag duidelijk zijn, Assassin’s Creed: Odyssey belooft er vergeleken met het vorige deel een flinke schep bovenop te doen.