Special: In gesprek met Marc Alexis Coté over Assassin’s Creed: Odyssey


Special: We spraken met Marc Alexis Coté over Assassin’s Creed: Odyssey – Recent hebben we Assassin’s Creed: Odyssey nog eens uitgebreid onder handen mogen nemen. We konden maar liefst 8 uur met de game aan de slag en dat gaf ons een uitstekend beeld van de vernieuwingen, gameplay mogelijkheden en meer. Dat alles hebben we beschreven in onze hands-on preview en als je die gemist hebt, dan kan je die hier terugvinden. Tijdens ons uitstapje naar Parijs om de game te kunnen spelen, hebben we tevens met de senior producer kunnen spreken, Marc Alexis Coté.

Waarom twee personages?

Assassin’s Creed: Odyssey bevat zoals inmiddels wel bekend is twee hoofdpersonages waar je vrij uit kunt kiezen bij aanvang van de game. Maar wat is nu de reden daarvoor? Is dat een ontwikkeling binnen de franchise of had Ubisoft een specifiek doel voor ogen? Marc vertelde: “Gedurende de ontwikkeling van de game kwam dit onderwerp eigenlijk op een natuurlijke wijze naar voren. De keuzes voor twee personages sluit volgens ons gewoon goed aan op het verhaal. Daarbij willen we zowel mannelijke als vrouwelijke fans aanspreken door hen deze keuze te geven.”

Oké duidelijk dus, maar hebben zij beiden nog een relatie met Bayek of zijn er binnen het verhaal nog andere verwijzingen naar Assassin’s Creed: Origins te vinden? Dat eerste blijkt niet echt het geval te zijn, wat suggereert dat het avontuur voornamelijk op zichzelf staat. “Dit verhaal speelt zich weer honderden jaren af voor dat van het vorige deel. Er worden geen specifieke verbanden gelegd met het vorige hoofdpersonage. Maar daarnaast laten we het aan de spelers zelf om uit te vinden of en zo ja, welke verwijzingen er worden gedaan naar het vorige verhaal”.

Dat klinkt best interessant, maar beleef je dit verhaal ook op een andere manier wanneer je bij een tweede playthrough voor het andere personage kiest? Niet per se, maar: “Of je nu eerst met Alexios speelt en daarna met Kassandra of andersom, dat maakt geen verschil. Wat het verloop van het verhaal wel wezenlijk doet veranderen is wanneer je bij een tweede keer andere keuzes maakt. Bijvoorbeeld door te kiezen voor andere antwoorden tijdens de verschillende dialogen die je hebt met andere personages.”

Het oude Griekenland

Van de personages gaan we over naar de setting, waarover we aan Marc vroegen wat ze precies hebben gedaan om het zo natuurgetrouw mogelijk over te laten komen. Goed onderzoek en de locaties daadwerkelijk bezoeken is in deze erg belangrijk gebleken: “We zijn onder andere met het team afgereisd naar Griekenland. Daar hebben we veel verschillende locaties bezocht. Ter plaatse hebben we zoveel mogelijk foto’s genomen en beeldmateriaal geschoten om alles zo natuurgetrouw mogelijk in de game te kunnen verwerken.”

Griekenland kent daarnaast een behoorlijk rijke geschiedenis wat zich uitstekend leent voor een fictieve game, waar toch enige vorm van historie in verweven zit. Dus hoe prominent zijn de goden en bekende personen uit de Griekse oudheid aanwezig binnen het verhaal? Marc: “Binnen de Griekse geschiedenis zijn er inderdaad behoorlijk wat beroemde personen geweest die allemaal hun stempel hebben gedrukt op de geschiedenis van het land. Zoals de Griekse filosoof Socrates. Een aantal van hen hebben hun aandeel in deze game. Je komt er vanzelf achter op welke manier dit soort belangrijke personen en belangrijke goden verweven zijn in het verhaal. Dat willen we als verrassing voor jou als speler zelf laten, dus daar ga ik nu niet te diep op in.”

Om ook even naar de grootte van de wereld te kijken, hoeveel keer groter is deze wereld nu eigenlijk in vergelijking met die van Assassin’s Creed: Origins, die van zichzelf al enorm te noemen was? Concreet was Marc helaas niet, maar wat weer duidelijk werd is dat dit de grootste wereld ooit zal zijn; “Dat kan ik niet zeggen en zo wil ik het ook niet benaderen. Dit is tot nu toe veruit de grootste wereld die we voor spelers hebben gecreëerd. Dat zul je tijdens het spelen vanzelf wel merken.”

Die wereld kan je nu voor een nog groter gedeelte op het water verkennen met je schip, waarmee de Naval gameplay dus weer terugkeert. Maar hoe belangrijk is het om bezig te zijn met je schip en om verschillende locaties op het water te bezoeken dan wel te ontdekken?

Marc: “Aan je schip kan je allerlei zaken verbeteren waardoor je het ook makkelijker op kunt nemen tegen vijandige vloten. Door die te verslaan en door verschillende eilandjes te bezoeken waar schatten te vinden zijn, krijg je beloningen of andere belangrijke items.”

Dat suggereert een beetje dat het voornamelijk optioneel is, afgezien van de momenten die met het verhaal te maken hebben. Maar ook hier geldt weer voor dat we de uiteindelijke game moeten afwachten om pas echt goed de schaal hiervan te kunnen zien. En daarmee komen we aan het einde van het gesprek dat we met Marc hadden.

Vanaf 5 oktober ligt Assassin’s Creed: Odyssey officieel in de winkels. Heb je de game gereserveerd, dan kan je er zelfs al twee dagen eerder mee aan de slag. De game verschijnt voor de PS4, Xbox One en pc.

Boxshot Assassin's Creed: Odyssey

Assassin's Creed: Odyssey

Releasedatum:
05-10-2018
Genre:
Avontuur
Uitgever:
Ubisoft
Ontwikkelaar:

Anoniem reageren

Je hebt niet ingelogd op PSX-Sense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

Assassin’s Creed: Odyssey Season Pass bevat Assassin’s Creed III Remastered
Herleef de strijd van 300 Spartanen tegen het Perzische leger in Assassins’s Creed: Odyssey video
Assassin’s Creed: Odyssey geeft je de mogelijkheid om ‘markers’ uit te schakelen