Review: Naruto to Boruto: Shinobi Striker – In de loop der jaren zijn er al heel wat animeseries vanuit Japan overgewaaid naar de Westerse wereld en die hebben een immense populariteit weten te vergaren. Eén van deze grote spelers in dit bijzondere wereldje is toch wel Naruto, waar honderden afleveringen van zijn verschenen. Vrijwel jaarlijks komen er van deze anime wel één of meerdere games uit voor diverse consoles. De nieuwste telg die we aan dit rijtje mogen toevoegen, is Naruto to Boruto: Shinobi Striker. Met deze game wordt een nieuwe weg ingeslagen ten opzichte van de Shippuden games, maar is dit wel de juiste?

Wees jezelf

Deze nieuwe Naruto game zit weer vol met oude bekende personages uit de anime, maar je stapt deze keer echter niet in hun huid. Wanneer je een nieuwe game aanmaakt, krijg je de mogelijkheid om een eigen personage te creëren, om daar vervolgens de game mee te doorlopen. Na het uitzoeken van de stad waaruit je afkomstig bent – Hidden Leaf, Sand, Mist Stone of Cloud Village – heb je een vrij beperkt aantal mogelijkheden om je personage mee in elkaar te knutselen. Dat eenmaal gedaan, is het tijd om aan de slag te gaan.

Wanneer je nadien eenmaal in de online lobby aangekomen bent, waar ook andere spelers te vinden zijn, moet je er niet raar van opkijken als je een identieke broeder of zuster tegenkomt. De basissamenstelling van je personage is vrij beperkt en dat is een beetje jammer. De game zelf zit uiteindelijk boordevol items die je kunt verzamelen, maar veel daarvan lijken nogal op elkaar. Toch geeft het je wat mogelijkheden om je te onderscheiden van andere spelers. In totaal zijn er richting de 4000 verschillende items om te verzamelen en denk hierbij dan vooral aan titels, kleren en maskers.

Even geduld A.U.B.

Of je nu een terugkerende veteraan bent of net voor het eerst je ninja pak aantrekt, je zult er toch altijd weer aan moeten geloven. Aan het begin van de game dien je namelijk enkele tutorial missies te doorlopen en tevens worden alle onderdelen van de lobby – Konoha Village – aan je uitgelegd. Echt spectaculair is dit allemaal niet, aangezien de missies vaak maar enkele minuten duren. Na een paar minuten op alle knopjes drukken ben je er zelf meestal ook wel achter, maar de ontwikkelaar steekt er liever toch nog wat tijd in. Daarnaast word je veel geacht om te wachten in de game. Zij het voor het laden van een missie, het eindelijk vinden van tegenstanders in een online match en zelfs na het praten met een NPC heeft de game een seconde of twee nodig om je weer te laten bewegen. Uiteraard kan dit allemaal nog verholpen worden middels een patch, maar het is zo zonde dat dit niet vanaf het begin af aan wat soepeler loopt.

Weinig diepte

Wanneer je Naruto to Boruto: Shinobi Striker gaat spelen, dan hoef je je niet druk te maken over een diepe verhaallijn. Sterker nog: er is praktisch geen verhaallijn. De game bestaat uit kleine losse missies en een online multiplayer met enkele verschillende modi. De missies die je offline of in coöp met vrienden kunt spelen zijn veelal de grootste gebeurtenissen uit de anime waar je je dan weer even in begeeft om wat loot te verzamelen. Voor de echte Naruto liefhebbers zullen dit soort missies herinneringen ophalen, maar heel groots wordt het allemaal niet neergezet. Er zijn ook meerdere missies die zich steeds op hetzelfde terrein afspelen, maar telkens krijg je andere vijanden voorgeschoteld. Desalniettemin voelt het wat karig aan.

Vechten voor het leven

Ondanks dat er over het algemeen niet veel diepgang in het spel zit, is het vechtsysteem toch wel vermakelijk. Je kunt je vrijuit 360 graden rond bewegen in de 3D wereld en grote afstanden in korte tijd afleggen. Springen, rennen en tegen muren op rennen, het is allemaal mogelijk. De button lay-out is ook hoe je deze tegenwoordig in een fighter verwacht: close-range aanvallen met vierkantje, sterke aanvallen met driehoekje en je ninja tools gebruik je met cirkeltje. Ook je Ninjutsu’s kunnen snel ingeschakeld worden middels de R1 en L1 knoppen.

De camera is tijdens de gevechten echter een stuk problematischer. Doordat alles continu overal om je heen zal plaatsvinden, dien je al knokkend veel rond te kijken. Nu heb ik in mijn leven al aardig wat games gespeeld waarin dit het geval is, maar doordat de meeste personages (AI of niet) zo snel kunnen bewegen in deze game, raak je soms volledig de draad kwijt en dat is natuurlijk niet echt handig in een vechtgame. De onvoorspelbaarheid van je tegenstanders werkt hierin ook zeer zeker niet mee.

Noob vs. Pro

In een game als Naruto to Boruto wil je natuurlijk graag online je kunsten laten zien. Na het veelvuldig vechten tegen de AI ligt hierin namelijk de grootste uitdaging. In deze game gaat dit middels vier versus vier gevechten in verschillende modi, zoals Barrier Battle en Flag Battle. Je personage kan in totaal vier verschillende rollen aannemen, namelijk die van Attack, Ranged, Defense en Healing. Het is zeker aan te raden om dit met een groep bekenden te spelen, zodat de rollen op elkaar afgestemd kunnen worden.

Wanneer je op zoek gaat naar een multiplayer game, dan zal je eerst enkele minuten geduld moeten hebben. Ondanks dat er maar zeven andere spelers gevonden hoeven te worden, heeft de game hier wel even wat tijd voor nodig. Dat zou niet zo heel gek zijn wanneer je gekoppeld wordt aan mensen van eenzelfde level als jij, maar ook dat is niet het geval. Kijk er niet raar van op als je in een lobby terechtkomt met iemand van level 60, daar waar jouw level slechts 5 is. Daarmee laat de matchmaking behoorlijk te wensen over.

Nu zijn er talloze games waarin het niets uitmaakt welk level spelers je tegenkomt, maar in een game als Naruto to Boruto: Shinobi Striker is dat een ander verhaal. Hoe hoger het level dat je bent, hoe sterker de uitrusting is die je kunt verkrijgen. Deze uitrusting wordt vervolgens in-game niet met elkaar op één lijn getrokken, waardoor je als ‘noob’ vrijwel volstrekt kansloos bent tegen de hogere levels. Ook dit kan middels een patch voor de balans worden rechtgetrokken, maar het is absurd dat dit niet vanaf de release gelijk in orde is. Balans is immers cruciaal voor dit soort games.

De Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm games waren allen stuk voor stuk interessante games met een diepe verhaallijn en veel mogelijkheden om met elkaar te knokken. Naruto to Boruto: Shinobi Striker probeert dat een beetje over een andere boeg te gooien, maar voelt aan als een lege doos met een Naruto jasje. Qua inhoud valt de game te vergelijken met de Dragon Ball Xenoverse games, maar dan zeer karig. Het is dat de game de naam van Naruto draagt, waardoor het ongetwijfeld over de toonbank zal gaan. Een echte fan zal zich ook vast uren met deze game kunnen vermaken, puur omdat het Naruto is. Kijk je er met een nuchtere doch kritische blik naar, dan zet je de game vrij snel uit om Netflix op te starten... Op naar Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 5 dan maar.

• Vechten is vrij vermakelijk
  • Flashbacks naar de anime
  • Vier tegen vier online