In actie gezien: The Surge 2 – Het is nog maar een jaar geleden dat The Surge uitkwam, wat volgens ontwikkelaar Deck13 de Souls-killer was waarvan we niet wisten dat we het nodig hadden. Wat bleek was dat niet iedereen zich in dat statement kon vinden, maar toch ook niet al te ontevreden was over het resultaat dat de ontwikkelaar ons had voorgeschoteld. Vandaag de dag wordt de game nog steeds ondersteund en er staat zelfs nog nieuwe DLC op de planning voor volgende maand. Er wordt echter ook aan de minder nabije toekomst gedacht en dat komt in de vorm van een volledig nieuwe game. The Surge 2, gepland voor een release in 2019, heeft het streven om haar voorganger op meerdere punten voorbij te schieten. Ze hebben nog een lange weg te gaan, maar van wat we gezien hebben zetten ze wel een stap in de juiste richting.

Meer vrijheid…

En wanneer wij de eerste stap gezet zien worden in The Surge 2, blijkt al gauw dat we niet meer in een giga-fabriek zitten en dat onze omgeving juist heel natuurrijk is. We betreden de grote, boze buitenwereld en dit komt met alle gevaren van dien. Volgens de ontwikkelaars mogen we nog meer vrijheid verwachten dan wat in het eerste deel gezien werd als de norm, maar helaas konden ze ons dit nog niet tonen. In extreem contrast kregen we één van de meest lineaire missies die we ons kunnen heugen te zien, maar tijdens deze missie werd er wel veel tijd besteed aan de verschillende manieren waarop de vijanden jou benaderen en hoe jij hen kunt benaderen.

Now you see me…

Tijdens de missie die werd ondernomen was het de bedoeling dat je een signaal volgde en dit leidde je een nauw bergpad op. Hierin lagen een aantal vijanden op de loer die gebruik maakten van stealthing apparatuur en hierdoor waren ze niet zo makkelijk te spotten van een afstand. Eenmaal wat dichterbij gekomen, is hun eerste initiatief jou belagen zonder dat je het door hebt en als je niet op je hoede bent, is een fatale klap zo uitgedeeld. Zoals in het origineel kun je ook weer lichaamsdelen pinpointen en slopen, zodat ze hiervan geen gebruik meer kunnen maken én dat het door jou gebruikt kan worden voor scraps en upgrades. Dit lijkt iets makkelijker te gaan dan voorheen en het lijkt nu ook een belangrijker onderdeel te zijn van de combat. Wanneer je het stealthing device vernielt, wordt de vijand die je achter je aan hebt al een stuk minder imposant!

Als gevolg hiervan verwachten we dat, wanneer voldoende verschillende vijanden hun opwachting maken, de gameplay alles behalve repetitief zal gaan zijn. The Surge 2 lijkt veel meer diepgang in de combat te bieden dan andere games in hetzelfde genre en zelfs games waaraan het een voorbeeld heeft genomen. Het wapen dat gebruikt werd tijdens de demo – een uit de kluiten gewassen bijl van bij elkaar geschraapte stukken schroot – kon op de lompe hakmanier gebruikt worden, maar kon ook getransformeerd worden in twee kleinere delen. Afhankelijk van wat voor vijand je tegenover je hebt, kun je kiezen wat wenselijk is voor de situatie. In het beste geval zorg je dan ook nog eens dat je belager een ledemaat of twee verliest, zodat hij tijdens de gevechten een steeds mindere bedreiging vormt tot het moment dat hij zijn laatste adem uitblaast. En natuurlijk een mooie bijkomstigheid is dat je die onderdelen weer kunt gebruik voor je eigen upgrades!

Wie durft mij te storen in al mijn kalmte

En als we dan bijna zijn aangekomen waar we ons een weg naartoe baanden, moet er natuurlijk een eindbaas je pad versperren. In tegendeel tot wat we gewend zijn, sprak deze opwachting niet geheel voor zich en verscheen een boos gedaante compleet onverwachts en deze was enkel uit op dood en verderf. Goddess Helena is niet blij met je aanwezigheid en dat laat ze dan ook vol overtuiging weten. Bewapend met een speer, schild en een letterlijk dodelijke blik compleet met lasers en dat soort tierelantijntjes, zet ze de achtervolging in tot één van jullie het loodje legt. Ook hier wordt weer duidelijk hoe belangrijk het is om gebruik te maken van het targeting-systeem, want zolang haar schild nog intact is, zal ze bijna geen schade lijden. Hoe meer onderdelen je van haar sloopt, des te meer de schade toeneemt en uiteindelijk ontploft ze. We halen diep adem, volgens mij zijn we veilig! Hoezee!

Voorlopige conclusie

The Surge 2 heeft, net zoals haar voorganger, enorm veel potentie. Helaas is het nog te vroeg om te zeggen of ze dit potentieel gaan benutten of niet, maar als we dit korte stukje gameplay mogen beoordelen hebben ze de smaak goed te pakken. De wapen transformaties maken de combat veelzijdiger, ook als je maar één of twee wapens zou gebruiken. De manier waarop het vernielen van onderdelen de vijanden zwakker maakt, maar ook jou mogelijkerwijs upgrades biedt, zorgt ervoor dat je zeker aangespoord wordt om dit te exploiteren. De gevechten worden hierdoor minder repetitief indien er veel verschillende vijanden met verschillende zwakheden in de game voorkomen, maar het kan ook tegen ze werken als de gevechten hierdoor consistent langdradig worden. Jammer genoeg hebben we niets van de open wereld kunnen zien, zijn alle upgrades en wapens nog voor een ander moment bewaard en de game zag er vrij matig uit. We houden wel in het achterhoofd dat de beelden die ons getoond werden uit de pre-alpha fase komen, dus we verwachten op deze fronten veel verbeteringen in de toekomst.