Review Majin and the Forsaken Kingdom – Gamers worden de laatste tijd bijna doodgegooid met de vele releases die op elkaar zijn geperst. Het is dan ook moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Majin and the Forsaken Kingdom is een game die al snel over het hoofd wordt gezien. Erg jammer aangezien het concept erg veel potentie heeft. Met een gameplay die misschien wel het dichtstbij de toekomstige PS3-exclusive the Last Guardian komt moet Majin bewijzen dat het zijn hoofd boven water kan houden in deze volle maanden. Is Majin een plekje in je collectie waard of is het verstandiger om bij deze titel de andere kant op te kijken? Je leest het in deze review!

Zelfde oude liedje

De wereld waarin Majin zich afspeelt heeft wel eens betere tijden gekend. Een duistere kracht heeft de mensheid uitgedund en het eens zo grote koninkrijk verwoest. Jij speelt als Tepeu, een dief uit een afgelegen dorpje die probeert de wereld te redden en te bevrijden van de donkere krachten die zich hebben genesteld in de ruïnes van het eens zo grote koninkrijk. Hij kan de duisternis echter niet in zijn eentje verslaan, dat kan alleen het mythische wezen genaamd de Majin doen. Nadat hij dit wezen heeft bevrijdt beginnen ze aan hun avontuur om de wereld te redden en de duisternis te verslaan.

Het verhaal van Majin is vermakelijk, maar brengt niets dat we nog niet eerder hebben gezien. Door het verslaan van bazen en het behalen van bepaalde doelen in de game zal de Majin zijn herinneringen terug krijgen en zal het plot zich verder ontwikkelen. Het verhaal is erg kinderlijk in opzet en mist een zekere diepgang, maar blijft wel intrigeren tot het eind door de simplistische opzet.

Samen spelen

Jij bestuurt in de game Tepeu en je zal met hem regelmatig moeten klimmen, klauteren, hendels overhalen etc. De grote catch aan Majin and the Forsaken Kingdom is echter dat je de gigantische Majin achter je aan hebt lopen. Je kan dit beest door middel van een commando wiel simpele opdrachten geven. Zo kan je hem jezelf laten volgen of juist laten wachten tot dat je weer het signaal geeft om achter je aan te gaan.

De Majin wordt vooral gebruikt voor het vechten en om puzzels op te lossen. Tepeu kan namelijk zelf de vijanden niet doden, dit kan alleen de Majin die na het verslaan van vijanden hun ziel opzuigt in zijn hoorns. Vijanden aanvallen zonder de Majin is dan ook zinloos en je zal dan ook constant opzoek zijn naar mogelijkheden om de Majin bij de vijanden te krijgen. Is de Majin eindelijk gearriveerd dan kan je hem los laten gaan met een simpele druk op de knop. Als vijanden bewusteloos op de grond liggen kan jij ze afmaken door ze aan te vallen en een krachtige combo-aanval te gebruiken op ze. De Majin is echter zo sterk dat je makkelijk gewoon lekker ergens kan gaan staan en de Majin al het werk op kan laten knappen. De enige vijanden die echt goede samenwerking tussen jou en de Majin eisen zijn de eindbaasgevechten. Deze maken slim gebruik van de verschillende krachten van de Majin en vormen dan ook de enige uitdaging in de
gehele game.

Na elke baas zal je weer een nieuw gebied vrij spelen waar je naar toe zal moeten reizen. Erg irritant is echter dat je het hele stuk weer terug zal moeten lopen. Er zal iets later in de game wel een transporteer systeem worden geïntroduceerd, maar deze is te kleinschalig om iets te betekenen.

Puzzelen voor beginners

Naast het vechten zal je regelmatig puzzels tegen komen die van je vragen om slim gebruik te maken van de kracht van de Majin en je eigen inventiviteit. Deze puzzels zijn het eerste uurtje nog erg makkelijk en zijn met minimaal denkwerk op te lossen. De Majin is echter dan nog al zijn krachten kwijt. Naarmate de game vordert zal het beest zijn krachten terug krijgen en zal hij onder andere wind kunnen blazen en vuur kunnen spuwen. De puzzels worden dan al een stuk interessanter.

Helaas worden de puzzels nooit écht uitdagend en is ook de uitdaging in het vechten ver te zoeken. Er is ook maar één moeilijkheidsgraad waardoor het gevoel dat dit een game is voor een wat jongere leeftijdsgroep al snel op komt borrelen.

Waar dient het voor?

Door vijanden te verslaan zal Tepeu ervaringspunten verdienen en in level omhoog gaan. We zijn echter de gehele game doorgekomen zonder ook maar één keer in de buurt te komen van de dood en als je dan toch al je leven verliest zal de Majin met zijn krachten je, zonder enige moeite, weer tot leven wekken. Het levelen is dus nogal overbodig.

Hiernaast zal je de vriendschap tussen Tepeu en de Majin ook steeds verder stijgen door samen combo’s uit te voeren en bazen te verslaan. Er zullen nieuwe combo’s worden vrijgespeeld naarmate je vriendschapslevel stijgt, maar deze nieuwe combo’s voegen weinig tot niks toe.

Over de gehele wereld zullen ook nog kistjes en vruchten verspreid staan. Vruchten zijn te plukken en aan de Majin te voeren. Hierdoor zal zijn kracht toenemen of zijn levensbalk worden uitgebreid. In de kistjes zullen of ervaringspunten voor Tepeu zitten of een deel van een outfit. De outfits zijn leuk, maar voegen voor de rest wederom niet veel toe aan de gameplay.

Magische omgeving

Wat Majin wel erg goed weet neer te zetten is de magische sfeer in de game. De omgevingen zijn erg mooi gemaakt en het voelt echt als of je in een andere wereld rond loopt. Ook de vijanden, bazen en natuurlijk de Majin zelf zijn erg mooi vormgegeven. Toch mist de presentatie wat. Overal ziet het er nogal onafgewerkt af. De ruwe randjes om de personages heen zijn een slordigheidje dat makkelijk verholpen had kunnen worden. Dit neemt niet weg dat de wereld van Majin er betoverend uit blijft zien. Ook de zachte maar toch magische soundtrack draagt hier zijn steentje aan bij.

Magie verbroken

Deze betoverende wereld wordt echter gebroken door de matige tot slechte voice-acting. De Majin leidt helaas aan spraakgebrek en kan zich alleen maar duidelijk maken door korte zinnetjes als “Can’t do” en “Ouch”. De dialogen tussen Tepeu en de Majin zijn ook vrij saai om naar te luisteren. Een groot gemis aangezien de game veel had kunnen halen uit de relatie tussen de twee. Verder worden er nog aanwijzingen gegeven door pratende vogels en muizen. Ook deze teksten zijn vrij saai en ze vertellen altijd de dingen die zo voor de hand liggen dat je na een tijdje de tekst zo snel mogelijk wil overslaan.

Klaar is klaar

De game zal rond de 16 uur duren voordat je de credits langs ziet rollen en er is daarna vrij weinig tot niks om voor terug te komen. Je zou alle kistjes, outfits en vruchten kunnen gaan verzamelen, maar hiernaast is er niks te doen. Je kan de game ook niet nog eens proberen uit te spelen op een hogere moeilijkheidsgraad, want die is niet aanwezig. Heb je Majin and the Forsaken Kingdom één keer uitgespeeld dan ben je er ook echt klaar mee.

Conclusie

Majin and the Forsaken Kingdom had veel meer kunnen zijn dan het is geworden. Het concept is leuk, maar de uitwerking mist uitdaging en diepgang. Er zijn puzzels die erg vermakelijk zijn en de eindbaasgevechten laten zien waartoe je echt in staat bent als je goed moet samenwerken met de Majin. Het is jammer dat deze momenten zo zeldzaam zijn in de game. Ook het gemis van een transporteersysteem en replay doen de game niet veel goeds. De gamers die wanhopig opzoek zijn naar een voorbeeld van hoe The Last Guardian in zijn werk moet gaan kunnen zeker plezier halen uit Majin, maar toch blijf je naar meer vragen aan het einde van de game. Zeker in deze tijd is Majin een titel die vele misschien beter voorbij kunnen laten gaan.

Pluspunten

  • Vermakelijke puzzels
  • Aardig verhaal
  • Sfeervolle wereld
  • Uitstekende baasgevechten

Minpunten

  • Weinig tot geen uitdaging
  • Lage replay value
  • Slechte voice-acting
  • Irritante backtracking