Gespeeld: Starlink: Battle for Atlas – Vlak voor de gamescom kregen we de mogelijkheid om met Starlink: Battle for Atlas aan de gang te gaan, een toy-to-life game die in ontwikkeling is bij Ubisoft. Tijdens het evenement kregen we uitgebreid de gelegenheid om de game goed te spelen, maar in onze eerste preview mochten we er nog niet al te veel over kwijt. Nu de tijd verstreken is, is het moment daar om naar de daadwerkelijke gameplay te kijken. We raden je aan om zeker ook even onze vorige preview te lezen, waarin we uitleggen hoe het spel werkt en hoe de fysieke items van invloed op de gameplay zijn. Dat gedaan? Lees dan vooral verder om meer over Starlink: Battle for Atlas te weten te komen.

Op zoek naar de thuisplaneet van Judge

In Starlink: Battle for Atlas draait het om het ‘Starlink Initiative’ dat bestaat uit een team van ruimte avonturiers. Ze bezoeken sterrenstelsels, doen onbekende planeten aan en beleven allerlei mooie avonturen. Dit alles wordt aangestuurd vanuit het laboratorium van de leider van dit initiatief, Victor. Op een dag gebeurt er echter iets bijzonders, want er stort een meteoriet naast dit laboratorium neer en die heeft een interessante verstekeling, Judge. Judge is een alien die per ongeluk met de meteoriet is meegekomen naar de aarde en dat zet de leden van het Starlink initiatief op een missie om zijn thuisplaneet terug te vinden.

Uiteindelijk worden de helden naar het Atlas systeem geleid en hoewel ze de indruk hebben dichterbij te komen, lopen ze ook gelijk tegen problemen aan. Ze belanden met hun grote ruimteschip, de Aquanox, in een hinderlaag en leden van de Forgotten Legion stelen de novacore van dit schip. Hierdoor stort het schip neer op Heaven en het is aan jou en je team om uit te zoeken wat deze groepering is, waarom ze je novacore hebben gestolen en wie er aan de touwtjes trekt. Uiteindelijk leidt dat natuurlijk tot een mooie conclusie, waarbij Judge ongetwijfeld zijn thuisplaneet zal vinden. Maar voordat het zover is, zal het Atlas systeem verkend moeten worden.

Van planeet naar planeet

In onze vorige preview haalden we de planeet Heaven al even aan. Dit is een aardig grote globe die je vrij kunt verkennen met je eigen ruimteschip. Dat is echter het topje van de ijsberg, want we kunnen je nu vertellen dat er meer planeten zijn waar je heen kunt gaan. Je bent vrij om van planeet naar planeet in het Atlas systeem te reizen en elke planeet ziet er natuurlijk weer net even wat anders uit. Daar tref je verschillende vijanden, andere inwoners en uiteraard nieuwe doelstellingen, want voordat je alles hebt uitgevogeld, ben je een flink aantal uren verder. In dat kader ziet het ernaar uit dat de game enorm veel speelplezier te bieden heeft, want in de drie uur spelen hadden we slechts een fractie van alles ontdekt.

Exploratie speelt een belangrijke rol in de game, aangezien je overal interessante dingen kunt tegenkomen. Dit kunnen apparaten van de Forgotten Legion zijn, die sowieso een plaag zijn voor de inwoners van de verschillende planeten. Voel je vrij om deze apparaten aan te vallen en daarmee de planeet weer wat veiliger te maken. Je zult echter ook genoeg inwoners tegenkomen die je op fetch missies sturen en meer. Kortom, overal is wel wat te ontdekken en te vinden. en we mogen ook zeker de gevechten niet vergeten. Gezien je schip uitgerust is met goed wapentuig, zul je geen gevecht uit de weg gaan. Dat kan op een planeet zijn, maar ook in het heelal, waarbij de gevechten veranderen van meer platform naar daadwerkelijke dogfights. Aan afwisseling dus geen gebrek.

Interessant voor iedereen?

Starlink: Battle for Atlas heeft zoals je wellicht gemerkt hebt, enigszins een vriendelijk uiterlijk. Dit komt omdat Ubisoft het gat tussen games voor kids en 18+ wil opvullen met een titel die daar precies tussenin past. Het is dus voor jong en oud, iets wat ook wel bij het genre past. Toch voelt deze game wel een stuk stoerder aan dan een Disney Infinity of een Skylanders, dus in dat perspectief is de game echt wat nieuws binnen het bestaande toy-to-life genre. Toch merkten we tijdens het spelen wel dat de primaire doelgroep de wat jongere gamer is, dus tussen een leeftijd van 8 tot 13, misschien 14 jaar. Dat zit hem voornamelijk in het feit dat de missies ogenschijnlijk relatief simpel en oppervlakkig zijn.

We hebben slechts het begin gespeeld, dus of de game later meer complexe missies krijgt is afwachten. De missies die we konden spelen waren vooral van een ga van A naar B, doe wat en kom weer terug opzet. Ook kregen we verschillende vijanden of objecten die gesloopt moesten worden en dat was het dan wel. Afsluitend namen we het nog op tegen een behoorlijk sterke vijand van de Forgotten Legion, maar daar viel dan weer bij op dat het enorm veel moeite kostte om deze uit te schakelen. De balans is dus iets waar nog even aan gesleuteld moet worden, want voor de allerjongsten onder ons is het eindbaasgevecht wellicht te lastig. Zeker als je over slechts één schip beschikt.

Kosten laag houden

De hamvraag die uiteindelijk overblijft is of de game ook op termijn kan blijven boeien. Die vraag kunnen we pas later echtt beantwoorden, in de tussentijd hebben we wel geconstateerd dat het spelen van Starlink leuk is. Mede dankzij de vele wapens en de vlotte gameplay. En dat was dan een individuele ervaring. Het is ook mogelijk via jump-in/jump-out coöp om mee te spelen en daar is dan niet een extra fysiek schip voor nodig, want de tweede speler krijgt gewoon een digitaal exemplaar. Nog beter is eigenlijk dat je je hele collectie mee kunt nemen naar een vriend of vriendin en als die de wapens, piloten en schepen even op zijn of haar controller klikt, dan zal het materiaal langer beschikbaar zijn.

Om precies te zijn kan die vriend of vriendin dan een week gebruikmaken van jouw fysieke items, zonder dat het fysieke onderdeel een verplichting is. Na een week verdwijnt het weer, dus het is dan aan de spelers om het opnieuw in te laden of om het gewoon aan te schaffen. Dat komt de gebruiksvriendelijkheid natuurlijk behoorlijk ten goede en hoewel Ubisoft veel zal verdienen aan de verkoop van de fysieke items, is de push naar de koop daarvan veel minder aanwezig. Het is allemaal optioneel en daar werd ook bijzonder veel nadruk op gelegd. Een erg consumentvriendelijke benadering als je het ons vraagt, want in-game zul je geen enkele ruimte treffen waar je niet in kan met je (beperkte) fysieke items.

Creëer je eigen verhaal

Eén van de speerpunten van Starlink: Battle for Atlas is dat elke speler de gelegenheid krijgt om alles op zijn of haar manier en tempo te doen. Natuurlijk is er enigszins een volgorde qua missies met betrekking tot het verhaal, maar voor de rest kunnen de spelers vooral doen waar ze zin in hebben. Dat kan het volgen van het verhaal en dus het spelen van de missies zijn, maar ook het exploreren of juist het gevecht in de ruimte aangaan. Waar je maar zin in hebt, de game laat je in bepaalde mate vrij om te doen en laten wat je wilt en dat werkt de toegankelijkheid natuurlijk in de hand. Het primaire uitgangspunt daarvan is dat spelers op die manier een eigen verhaal en ervaring creëren op de manier die zij prettig vinden.

De game zit boordevol mogelijkheden, want zo kun je bepaalde wezens tegenkomen op planeten die aan het werk zijn. Die kun je eventueel volgen en dat kan je weer leiden naar een bepaalde outpost waar nieuwe missies te vinden zijn. Ga je liever alleen het gevecht met de Forgotten Legion aan? Zoek ze op en open het vuur. Ben je iemand die graag de beste items en mogelijkheden wilt hebben? Zoek naar upgrades en customize je schip precies zoals je wilt. Zo is het ook mogelijk om de Aquanox te upgraden, wat je weer extra’s oplevert in de gameplay. Zo kun je met de juiste upgrades sneller snelreizen of je kunt mods fusen, zodat je betere mods voor je eigen schip krijgt. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar ook dat is weer geheel optioneel. Speel zoals je wilt, creëer een eigen ervaring met als resultaat een uniek verhaal.

Voorlopige conclusie

Nu we wat meer over de game hebben mogen vertellen komen we eigenlijk tot dezelfde voorlopige conclusie als bij onze vorige preview. De game geeft je werkelijk alle vrijheid om te doen en laten wat je wilt, wat voor elke speler een unieke individuele ervaring oplevert. Het gebrek aan een push naar het kopen van nieuwe fysieke items is iets wat gewaardeerd mag worden, want alles is in dat opzicht volledig optioneel. De gebruiksvriendelijkheid met betrekking tot coöp en het delen van je items is erg prettig en komt de algehele ervaring ten goede. Dat samen met de verschillende planeten die je kunt verkennen, genoeg dingen om te doen en vooral fijne gameplay, zorgt er voor dat dit een interessante titel is voor de wat jongere gamers onder ons.