Gespeeld: Biomutant – Biomutant is een gloednieuwe en wat ons betreft leuke IP van de hand van ontwikkelaar Experiment 101 en uitgever THQ Nordic. In deze game draait het om een mutant in een grote open-wereld en op de gamescom hebben we de kans gekregen om een klein half uurtje met de game aan de slag te gaan. Waarom het leuk is en wat je ervan kunt verwachten, dat lees je uiteraard hieronder.

Mad mutant

Biomutant in een actie-RPG die zich afspeelt in een verlaten post-apocalyptische wereld. Gebouwen en steden zijn overwoekerd door de natuur wat een mooi beeld oplevert. Hoe deze wereld precies tot stand is gekomen is niet geheel duidelijk. Is de mens, voordat hij uitstierf, hier verantwoordelijk voor geweest? Zijn de wezens die op deze planeet rondlopen er verantwoordelijk voor? Of heeft er simpelweg een ramp plaatsgevonden? Interessante vragen die je nieuwsgierig maken naar het verhaal van de game en wat er nou precies is gebeurd.

Creëer je eigen mutant

Onze sessie begon met het maken van onze eigen, schattige maar stoere, mutant. Bij de creatie mogelijkheid hadden we verschillende mutanten-opties, die geïnspireerd zijn op echte dieren. Zo kon onze mutant lijken op een wasbeer, vogel of kikker. Daarnaast konden we zijn huid bepalen, zoals een dikke of dunne vacht of zelfs schubben. Ook was het mogelijk om de grootte van de mutant te bepalen, waarbij groter sterker is en kleiner sneller. Dat maakt het creëren van een personage dus gelijk al interessant, want je bepaald met de maat bijvoorbeeld al wat je persoonlijke voordeel is.

Nadat we onze stoere held hadden aangemaakt, konden we de wijde wereld intrekken. Na een pad te hebben gevolgd raakten we verstrikt in ons eerste gevecht en we konden hier gelijk aan de slag met de combat van de game. Onze kleine mutant kon schieten vanaf (lange) afstand, slaan met een zwaard van dichtbij, springen en ontwijken. Door effectief deze mogelijkheden met elkaar te combineren in de vorm van een soort mutanten kung-fu, waren we al snel klaar met onze tegenstanders en konden we onze weg weer vervolgen.

Biomuteer verder

Op een gegeven moment kwamen we een ravijn tegen en het doel was om hier aan de overkant te komen. Door de mogelijkheid om te muteren leverde dit weer nieuwe mogelijkheden op. Zo kreeg onze mutant ter plekke de kracht om een reuzen bel te maken van zijn eigen speeksel. Door vervolgens in deze bel te stappen was het mogelijk om te springen en te stuiteren, zoals een stuiterbal, en daarmee kwamen we aan de overkant terecht. Dat is overigens niet de enige extra vaardigheid die we tijdens onze reis ontwikkelden.

Ook kregen we de mogelijkheid om onze eigen ‘bio-elektriciteit’ te ontwikkelen, wat omgezet kon worden naar bliksem wat naar de vijanden gegooid kon worden. Dat soort ontwikkelingen maken van Biomutant best een unieke game die zo hier en daar vrij origineel uit de hoek komt zetten. Afijn, we raakten vervolgens in gesprek met een andere mutant. Deze mutant legde onze nieuwe missie uit en tijdens deze uitleg bestond er de mogelijkheid om te reageren op je eigen manier. Ben je bot en egoïstisch of ben je aardig en wil je de redder van de mutantenwereld uithangen? Aan jou de keuze, hoewel het (nog) niet duidelijk is in hoeverre je keuzes gevolgen hebben.

Kort daarop zagen we nog een ander onderdeel van de game, wat de gameplay nog meer diepgang moet geven. Zo troffen we een crafting-tafel aan en hoewel we niet over de juiste grondstoffen beschikten, gaf het wel een indicatie van de mogelijkheden. Via deze tafels kun je namelijk – mits je het juiste spul hebt – je wapens verbeteren. Het zal zelfs mogelijk zijn om ook nieuwe wapens te creëren via de crafting-tafel, wat suggereert dat de mogelijkheden vrij diep gaan. 

De game zelf

De gameplay van Biomutant zit goed in elkaar. Niet alleen werkte het mêlee kung-fu erg goed – met vertraging als je op het juiste moment aanvallen ontwijkt – ook het schieten gaat snel doordat er een semi-automatische lock-on op de vijanden bestaat. Onze mutant was klein en dus snel, dus we maakten vrij snel korte metten met onze tegenstanders tijdens het spelen. Ook de krachten die je gaandeweg zult ontwikkelen en de wapens die je tegen zult komen, zijn origineel te noemen. In dat kader lijkt Biomutant over heel veel verschillende onderdelen te beschikken wat voor veel gameplay variatie kan zorgen.

Op presentatie gebied valt er vooralsnog niet veel op aan te merken. Een leuke toevoeging is dat de game een verteller bevat die je wat meer uitlegt over de wereld terwijl je aan het spelen bent. Hierdoor krijg je het gevoel dat je een soort legende of stuk geschiedenis aan het spelen bent. De wereld zelf oogde tijdens het spelen heel erg kleurrijk en de gebieden die we konden betreden waren erg ruim. Toch was er tijdens onze sessie nog niet veel om te ontdekken en we werden vooral aan de hand genomen om van missie naar missie te gaan.

Voorlopige conclusie

We zijn aangenaam verrast door Biomutant. Het ziet er namelijk naar uit dat de game een ambitieus project is met veel mogelijkheden op gameplay gebied, zoals de aanwezigheid van verschillende wapens, een crafting-tafel en de keuzes die je kunt maken in een gesprek. Ook de besturing voelde fijn aan, waarbij de kung-fu-achtige moves er tijdens een gevecht bovenuit staken. Niet alleen het verhaal lijkt complex te zijn, ook de hoofdpersoon – jouw eigen mutant – heeft een bepaalde charme terwijl hij zich door de kleurrijke wereld heen beweegt en verder blijft muteren. Hoewel we van missie naar missie gingen, hopen we dat ontwikkelaar Experiment 101 ook veel ruimte laat voor verkenning van deze interessante wereld.