Gespeeld: Life is Strange 2 – Dontnod bracht ons in 2015 Life is Strange. Een game die het verhaal van voornamelijk Max vertelde over een vijftal episodes. Nu een kleine drie jaar later is het vervolg bijna hier, maar in de tussentijd hebben we nog een prequel gehad met Before the Storm en het voorproefje op het tweede deel, The Awesome Adventures of Captain Spirit. Life is Strange is dus een gevestigde naam geworden binnen het gamelandschap en het vervolg ofwel nieuwe seizoen belooft weer een interessante ervaring te brengen.

Maak kennis met Sean en Daniel

Op de gamescom hebben we een klein half uurtje met de eerste episode kunnen spelen en hierin maakten we kennis met Sean en Daniel Diaz. Twee broers die samen met hun vader in een buitenwijk van Seattle wonen. Vrij snel na het begin escaleert een ruzie met een buurjongen en dat zet het één en ander in gang. De escalatie heeft best heftige gevolgen en uit pure noodzaak besluiten de twee broers om de stad te ontvluchten. Uiteraard kregen we verder geen context over de beweegredenen daartoe, afgezien van de gebeurtenissen, dus dat wekte direct al de interesse om meer over de twee en het verhaal te ontdekken.

Wat overigens opviel in de demo was dat ook de mensen hier weer iemand hadden verloren. Als je de voorgaande games gespeeld hebt, dan zul je merken dat dat een terugkerend element is en dat kan wel eens iets zijn wat een grotere rol speelt. Voornamelijk omdat Sean en Daniel twee totaal onbekende personages zijn binnen het universum. The Awesome Adventures of Captain Spirit had ook weer een ander hoofdpersonage en ook daarin kwam het gebrek van een bepaald persoon naar voren, dus hoewel de verhalen ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, zou dat uiteindelijk weleens tot een interessante climax kunnen leiden.

Weer bijzondere krachten

Hetgeen zojuist omschreven is overigens niet de enige overeenkomst die we zien binnen de franchise, het andere is natuurlijk de aanwezigheid van bovennatuurlijke krachten. Max kon de tijd terugdraaien, Chris kon plots zweven en in Life is Strange 2 beschikt één van de twee broers ook over een mysterieuze kracht. Wie van de twee het is en wat voor kracht het precies is, is nog niet helemaal duidelijk, omdat dit slechts kort getoond werd in de demo als zijnde een spontane gebeurtenis. Niet zo gek ook, aangezien de hoofdrolspelers bij aanvang vooralsnog niet weten waarover zij de beschikking hebben qua speciale krachten.

Het oogt in Life is Strange 2, op basis van de korte demo, echter vrij interessant. De gebeurtenis was alsof er een soort luchtexplosie plaatsvond die iedereen en alles wegblies. Of dat iets is wat vaker terug zal komen is afwachten, het lijkt in ieder geval een stuk gevaarlijker te zijn dan de tijd terugdraaien en kunnen zweven. Hoewel die laatste twee voor de maatschappelijke orde misschien ook niet echt gewenst zijn, maar dat is een andere discussie. In ieder geval brengt ons dat bij het punt dat Life is Strange 2 qua personages en bijzonderheden dan wel overeenkomsten uitstekend in het universum past.

Herkenbaar

Dat zit hem enerzijds in de visuele stijl die gelijk is gebleven, maar anderzijds ook in de manier van spelen. De gameplay is weer vrij traag van aard, want het merendeel van de tijd hebben we in het huis van de Diaz familie doorgebracht. Een beetje rondlopen, alles aanklikken wat aan te klikken viel, wat puzzelen door de juiste objecten te zoeken en natuurlijk het voeren van dialogen. Het is de gameplay die we van de serie kennen en dat zet Dontnod op ongewijzigde manier voort. Wel lijken sommige confrontaties meer heftig van aard te zijn, waarbij je een vrij zwart wit keuze moet maken die – ongeacht de keuze – mogelijk grotere consequenties heeft dan de antwoorden die je doorgaans in gesprekken geeft.

Zo was er een moment waarop we in een ruzie terechtkwamen met de buurjongen nadat Daniel wat onhandig met verf om was gegaan. Sean besluit naar buiten te rennen en het voor zijn broertje op te nemen. Terwijl de scène zich ontwikkelde ontstond op een gegeven moment een vrij drastisch keuze moment. Of we confronteerden de buurjongen met zijn gedrag tegen een jonger iemand, of we spraken Daniel aan. Vanzelfsprekend zorgt elke keuze voor een ander gevolg, maar in de demo leidde het uiteindelijk min of meer tot hetzelfde resultaat, aangezien dat de aanleiding vormt tot de tocht die Sean en Daniel ondernemen. In het verdere verloop van de game zul je meer van dat soort heftige keuzes moeten maken en die zullen uiteindelijk je eigen verhaal gaan vormgeven, zoals gebruikelijk is binnen de franchise.

Voorlopige conclusie

Life is Strange 2 presenteert nieuwe personages, een nieuwe locatie en een nieuwe kracht. Hoe dit alles samen het avontuur zal vormen is nog afwachten, aangezien we slechts een fractie van het geheel hebben kunnen spelen. Wel wist de game ons in een klein half uur erg te boeien, met name omdat de gevolgen door aanvankelijk kleine situaties enorm lijken te zijn. Vooral op verhalend vlak lijkt het erg interessant te worden, want qua gameplay hoef je niet echt veel nieuws te verwachten. Puur omwille van het feit dat het vooral meer van hetzelfde is en we weinig vernieuwing of innovatie hebben gezien. Misschien is dat wat jammer, maar zolang de game in ieder geval een goed verhaal brengt, hebben we iets om naar uit te kijken.