In actie gezien: World of Warships: Legends – Wargaming is al jaren een begrip als het gaat om free-to-play games die langzaam maar zeker ook hun weg naar consoles weten te vinden. World of Tanks is inmiddels al een lange tijd beschikbaar op de PlayStation 4 en de ‘World of’ familie zal in 2019 worden uitgebreid met een nieuw deel dat zich op zee afspeelt. World of Warships: Legends is in de maak voor de PlayStation 4 en hoewel de kern gelijk blijft aan de pc-versie, zal er toch een hoop veranderen in de console versie. Wij kregen de game even in actie te zien en vertellen je er graag meer over!

Gebruiksvriendelijkheid staat voorop

World of Warships is natuurlijk al enkele jaren te spelen op pc en om die ervaring zo goed mogelijk over te zetten naar de PlayStation 4, heeft Wargaming een aantal grote aanpassingen gedaan. Allereerst hebben ze de engine een flinke upgrade gegeven, zodat het allemaal soepel draait op de PlayStation 4. Ook op grafisch vlak is de game waar mogelijk opgeleukt, zodat het goed te pruimen valt als je aan het spelen bent. Dat werd getoond door middel van een close-up van de schepen die tot in detail zijn nagemaakt, wat er vrij indrukwekkend uitzag.

Dat is op zich niet zo gek, omdat je op open zee rondvaart. En dan heb je visueel niet bijzonder veel om te tonen. Natuurlijk is het niet zo dat je een vierkante map krijgt met enkel water, want dat zou een beetje saai zijn. De maps die we gezien hebben bestonden uit veel rotspartijen met zo hier en daar eilandjes, zodat de schepen dekking kunnen zoeken en een goede aanval kunnen plannen. Ook de vormgeven daarvan zag er degelijk uit, maar het was goed te zien dat de aandacht vooral is uitgegaan naar het zo gedetailleerd mogelijk in beeld brengen van de schepen.

Een game als deze biedt veel verschillende mogelijkheden en dat is met een toetsenbord allemaal gemakkelijk uit te voeren. Op de PlayStation 4 heb je te maken met minder knoppen en daarom heeft de ontwikkelaar de gehele user interface op de schop gegooid. De besturing is teruggebracht naar de DualShock 4 controller en de gehele manier van spelen is daar specifiek op aangepast. Ook alle menu’s en additionele opties die je in de game treft buiten de zeeslagen om zijn zo ingericht dat je als speler zeer gemakkelijk uit de voeten kan. Ook heeft Wargaming een wat efficiënter unlock systeem toegepast wat volgens hen beter zou werken op consoles.

Door te spelen bouw je ervaring op en hoe meer ervaring je hebt, hoe meer mogelijkheden je tot je beschikking krijgt. Het unlocken van nieuwe schepen, items en upgrades gaat allemaal aan één stuk door, want je werkt in feite een vaste progressiebalk af, dus je ziet precies waar je bent met je ervaring. Dat is wat ons betreft een prettig systeem, want je weet nu immers waar je aan toe bent. Uiteraard is het een free-to-play game, dus je zult er ook geld in kunnen investeren. Hoe dat precies in World of Warships werkt is nog even afwachten, althans op consoles, maar de verwachting is dat hetzelfde concept als World of Tanks aangehouden zal worden.

Actie? Nee, strategie!

World of Tanks is een vrij actievolle game waarin het tempo relatief hoog ligt. Dat is in World of Warships: Legends toch even een ander verhaal. De ontwikkelaar benadrukte ook dat de gameplay veel meer op strategie is geënt dan op de actie, puur omwille van het feit dat schepen minder wendbaar zijn en omdat hun vuurkracht dan wel bepantsering hoger ligt. Dat zorgt voor een compleet andere dynamiek in de gameplay en hoewel het in het World of universum thuishoort, is de vergelijking met World of Tanks in feite onzinnig, afgezien van het freemium model dat beide games hanteren.

Over deze strategie kwamen we ook wat meer te weten en dan met name de diepgang en de manier van spelen. Tegenover de pc-versie zijn de gevechten wat kleinschaliger van opzet. Zo speel je op de PlayStation 4 niet met 12 tegen 12, maar 9 tegen 9 en om dat zo efficiënt mogelijk te laten verlopen is de maximale schietafstand van de schepen korter en de maps zijn wat kleiner. Dit levert ietwat meer compacte gevechten op, maar vergis je niet. Alsnog zijn de maps aan de forse kant, zodat je overal naar toe kan varen om van daaruit de meest effectieve strategie in te zetten. De gevechten zelf zijn vrij straight forward, omdat je voornamelijk moet knallen als je een tegenstander ziet.

Aan deze gevechten zijn echter veel secundaire elementen verbonden. Zo kan je de schade die je oploopt in een gevecht repareren, maar in ruil daarvoor neemt je vuurkracht bijvoorbeeld af. Staat er iets in brand? Dan zet je de bemanning op het blussen, maar daar hangt wel een cooldown aan vast, dus zet het doordacht in. Dit zijn dan slechts twee voorbeelden die direct met je schip te maken hebben, maar er komt nog meer bij de gameplay kijken. Zo kun je ook perks inzetten, zoals vliegtuigen die tegenstanders voor je spotten en je gelijk ook beschermen tegen vliegtuigen van de tegenstander. Verder zijn er tijdelijke upgrades die je meer snelheid geven, meer vuurkracht en ga zo maar door. Ook daar hangt weer een cooldown aan vast, dus ook hier geldt weer dat het inzetten doordacht moet gebeuren.

Genoeg te doen

We vroegen de ontwikkelaar waarom ze voor de PlayStation 4 de subtitel ‘Legends’ aan World of Warships hebben gegeven. Dat zit hem enerzijds in de vele veranderingen die ze doorvoeren en anderzijds in de meer persoonlijke aanpak. De schepen hebben namen en kapiteinen die je ook zult ontmoeten. Dit moet een wat meer persoonlijke band ontwikkelen tussen jou en je schip, waardoor je een beter gevoel krijgt bij de actie. Het is natuurlijk slechts een kleine extra, maar wel duidelijk werd dat Wargaming er echt alles aan doet om de game ten opzichte van de pc-versie als vernieuwend te doen laten aanvoelen.

De game beperkt zich ook niet tot enkel multiplayer gevechten, want het biedt tevens missies met daarin specifieke doelen. Deze missies worden Operations genoemd en hierin moet je specifieke schepen beschermen, aanvallen, escorteren en meer. Dit alles is in een PvE opzet, dus als je niet zo van de online gevechten bent is dit een leuk alternatief. Ook heb je nog de standaard Skirmish gameplay, waarin je tegen de AI speelt die je moet zien te verslaan. Als het op de multiplayer aankomt heb je verschillende soorten modi, dat loopt uiteen van Capture the Flag tot Domination en daarbovenop heb je nog Ranked varianten en de mogelijkheid tot het vormen van clans.

Voorlopige conclusie

Met 20 verschillende maps bij de release, een enorme hoeveelheid schepen en voldoende modi om spelers bezig te houden ziet het er naar uit dat World of Warships: Legends een oerdegelijke free-to-play game in wording is. Alle ervaring die Wargaming heeft opgedaan met deze game op de pc wordt meegenomen naar de ontwikkeling van de PlayStation 4 versie. Alles zal voor de PlayStation 4 geoptimaliseerd zijn met aangepaste gameplay, een gerichte besturing en nieuwe elementen. World of Warships: Legends zal ergens in 2019 moeten verschijnen en voorafgaand zal er nog een beta plaatsvinden. Nu zagen we de game in actie, tijdens de beta zullen we het daadwerkelijk zelf kunnen spelen en dan lees je er natuurlijk nog veel meer over.