Review: Destiny 2: Forsaken – Het mag duidelijk zijn dat het eerste jaar van Destiny 2 een zware was voor ontwikkelaar Bungie. Bij de release waren er lovende woorden, maar ook waren we behoedzaam voor de toekomst. Dit in verband met een aantal veranderingen. Uiteindelijk bleken bepaalde keuzes niet de juiste te zijn met veel kritiek vanuit de community tot gevolg. Veel features die de eerste Destiny zo populair hadden gemaakt, ontbraken en Bungie beloofde beterschap met daarbij een heel plan tot aan de release van Forsaken. De twee reeds verschenen uitbreidingen voor Destiny 2 waren vermakelijk hoewel toch wat teleurstellend. We waren dus wat sceptisch met betrekking tot Forsaken, maar nu de release twee weken achter ons ligt en we de uitbreiding volop hebben gespeeld, kunnen we stellen dat de toekomst er voor de game een heel stuk beter uitziet. Het is zonder meer een hele sterke uitbreiding geworden en we vertellen je hieronder graag waarom.

Vaarwel Cayde-6

De singleplayer van Forsaken knalt er meteen in met een gebeurtenis in de Prison of Elders. Hier speelt zich af wat al maanden geleden bekend werd gemaakt en wat dus ook de waarheid blijkt te zijn. Een charismatisch personage die met name door de fraaie stemvertolking van Nathan Fillion zo populair is geworden, komt in stijl aan zijn einde. Dat is het startpunt van een wraaktocht om de daders te pakken te krijgen. Het is meteen ook een weerzien met personages die we hebben leren kennen in Destiny, maar die we nog niet in het vervolg hebben gezien, denk dan aan Petra en Uldren Sov. Via de campagne kom je vervolgens terecht op een nieuwe locatie, The Tangled Shore genaamd, alwaar de tocht meer vorm krijgt. Hier krijg je wat missies ter introductie en je ontmoet een nieuw personage, Spider, die je zal helpen.

Je doel is de baronnen en de leider, Uldren Sov, uitschakelen die er voor hebben gezorgd dat Cayde-6 aan zijn gruwelijke einde kwam. De grote bazen zijn onderdeel van een nieuw soort van de Fallen, die Scorn genoemd worden. Het is dus geen nieuw ras wat we wel graag hadden gezien, maar ze hebben wel nieuwe vaardigheden en vallen je weer net op een andere manier lastig. Zo hebben ze meer de neiging om je te bestormen, je vast te zetten en van een afstand aan te vallen in gevechten. Het gedeelte van de campagne met de Scorn bevat vooral dankzij de baronnen genoeg variatie. Dit komt doordat ze allen een eigen set van vaardigheden en eigenschappen hebben. Zo heb je een baron die heel bedreven is op een voertuig en de ander probeert je constant in de maling te nemen met misleidingen.

De missies en gevechten die het oplevert zijn erg vermakelijk en vooral afwisselend. Vanuit deze campagne komen ook toffe nieuwe Strikes voort met hetzelfde thema, dus dat maakt dat onderdeel in ieder geval tot een geslaagd element. We moeten verder niet vergeten dat het ook leuk is om de nieuwe bestemmingen te ontdekken, maar toch hebben we de indruk dat deze locaties – net zoals Mercurius – minder relevant worden zodra je alles gedaan hebt met betrekking tot het verhaal. Zodra je hier klaar bent, ga je namelijk naar een nog meer interessante en visueel prachtig vormgegeven bestemming die The Dreaming City wordt genoemd. Hier vervolgt het verhaal zich weer en dat is tevens een fraaie inleiding tot de nieuwe Raid.

Op deze nieuwe locatie zijn net als op The Tangled Shore verschillende activiteiten te vinden, zoals Lost Sectors, Patrols en nieuwe quests, die gaandeweg vrij zullen komen. Bungie zal geleidelijk aan nieuwe content toevoegen aan The Dreaming City en zodoende zal deze ook in zijn uiterlijk gaan veranderen. Dit staat allemaal in relatie tot de nieuwe Raid, The Last Wish. Toen deze Raid voltooid was door een team afgelopen weekend, kwamen er allerlei nieuwe activiteiten en content bij. Dit waren zoal nieuwe quests, Strikes en een map voor de nieuwe multiplayer modus Gambit. Deze aanpak bevalt best goed, want hierdoor blijft de game fris en interessant om naar terug te keren. Bungie zal dit met regelmaat blijven updaten en van nieuwe lagen voorzien, zodat spelers zich niet snel zullen gaan vervelen.

Om daar een voorbeeld van te geven, we kwamen er op een gegeven moment achter dat we de Blind Well in The Dreaming City opeens op een hoger niveau konden doen. In dit publieke evenement moet je golven aan vijanden verslaan in een arena om uiteindelijk meerdere bazen aan te pakken. Na het voltooien bleek dus dat er een hogere moeilijkheidsgraad aan gekoppeld was, waardoor het de moeite waard is om opnieuw te spelen. Dat levert je tevens goede loot op, maar tegelijkertijd vragen we ons af of het langdurig gespeeld zal worden. Het is immers toch wat simpel van opzet en we hadden liever meer mechanieken gezien voor wat extra variatie. Matchmaking was ook niet gek geweest, omdat er soms te weinig spelers aanwezig zijn in de publieke ruimte, maar goed.

The Last Wish is een Raid waar je u tegen zegt

De nieuwe Raid hebben we natuurlijk ook uitgeprobeerd en daarvan kunnen we zeggen dat de eerste stap al direct een fors gevecht is. De gehele ervaring is van epische proporties die je gespeeld moet hebben. Het mooie aan de setting van deze Raid is dat het verhaal van Forsaken er in verder gaat. Aan het einde van de campagne zal namelijk veel duidelijk worden over wat er speelt in de wereld en wat je er als Guardian aan kan doen. De lore van Destiny is er subliem in verwerkt en de weg naar het einddoel zit vol elementen waarbij teamplay, coördinatie en puzzelen centraal staan. Je krijgt niet het idee dat je alleen maar door hoepels aan het springen bent, zoals we zelf een beetje met de Leviathan Raid hadden. Je baant je nu echt als een team een weg door een mysterieuze stad. De sfeer is ook anders en hoewel de Taken een bekende vijand is, zijn er voldoende verrassingen onderweg waar je als team rekening mee moet houden. Ja, The Last Wish zal veel fireteams een hoop uren speelplezier opleveren. Daarmee is het dus het ultieme sluitstuk van de campagne waarmee Bungie bewijst wel degelijk een goede verhalende ervaring neer te kunnen zetten.

Gambit is een modus met veel potentieel

Naast de nieuwe campagne, Strikes, Blind Well en de nieuwe Raid, introduceert Bungie ook een volledig nieuw modus met Forsaken, Gambit. Gambit is een hybride tussen PvE en PvP en als het op termijn goed onderhouden wordt, heeft het erg veel potentie. Hierin heb je twee teams van vier die elk hun eigen map hebben met vijanden, zoals de Scorn of de Vex. Door vijanden te doden en te overleven ontstaan Motes, die je op kunt pakken en in de bank kunt stoppen. Als je als team genoeg vijanden hebt verslagen en dus voldoende Motes verzameld hebt, kun je de eindbaas oproepen. Maak je deze snel af dan win je sowieso de ronde, maar dit gaat niet altijd even gemakkelijk, omdat de tegenstander jouw wereld kan betreden en vice versa.

Hier komt het PvP aspect om de hoek kijken, want zodra je een vijand afmaakt in de fase dat zij een eindbaas aan het bevechten zijn, dan krijgt de eindbaas een stuk van zijn health terug. Ook kun je de bank blokkeren met sterke vijanden wanneer je zelf een aantal Motes doneert. Als je het maximum van 15 Motes erin stopt krijgt het andere team te maken met een Taken Ogre die flink wat kogels kost om uit te schakelen. Doordat je dus het andere team kan pesten door hun wereld binnen te dringen en de bank kan blokkeren met Motes, ontstaat er een hele toffe dynamiek. Dit hebben we nog niet eerder gezien in de game en het pakt erg goed uit. Vooral de matches waarin je het voor elkaar krijgt om net een paar seconde voor het einde een nederlaag te voorkomen door wat kills te maken bij de tegenstander is uniek. Als Bungie deze modus vers blijft houden met nieuwe maps, loot en quests, kan dit wel eens een hele populaire modus worden.

Nieuwe Supers zorgen voor verfrissing in de gameplay

Naast alle nieuwe content krijg je als Guardian ook nog eens per subklasse een nieuwe Super. Met de Hunter krijg je bijvoorbeeld een offensieve Super met Nightstalker, die Spectral Blades kent en daarmee kan je vijanden stiekem besluipen. De Warlock kan onder andere als Dawnblade wederom een ondersteunende rol aannemen, zoals de Sungsinger dat in het eerste deel was. Deze zorgt voor bescherming en een boost in schade wat je aanricht bij de vijanden. De Titan heeft naar onze mening echter de Super met de hoogste funfactor gekregen. Binnen de Striker subklasse heeft deze namelijk Code of the Missile ontvangen, waarmee je als een raket op kunt stijgen en weer kan neerkomen met veel spektakel tot gevolg. In PvP zien spelers dat soms niet aankomen wat werkelijk hilarisch is. De overige Supers zijn verder ook erg tof en zorgen allemaal bij elkaar voor volop verfrissing en afwisseling.

Veranderingen helpen de game volop

Forsaken bevat veel missies en quests waar je uren zoet mee kan zijn, maar Bungie heeft ook hard gewerkt aan veel veranderingen die de game op andere gebieden helpt. Het nieuwe wapensysteem waarbij je shotguns en snipers naast elkaar kunt gebruiken is bijvoorbeeld een verademing te noemen in zowel PvE als PvP, maar ook de vele bounties en de beloningen in de vorm van loot met willekeurige perks zijn erg fijn. Dat laatste zorgt dat er meer is om je mee bezig te houden, zoals de perfecte roll als het gaat om perks op een wapen. Het zijn de kleine accenten die de gehele ervaring net wat completer maken. De introductie van de boog als wapentype is ook erg welkom, want dat geeft de gameplay ook weer net een wat andere dynamiek. Ja, Bungie heeft op dit vlak de game weer teruggebracht naar zoals het was in het origineel en ze hebben geluisterd naar de community.

Bungie heeft met Forsaken een dijk van een uitbreiding neergezet die op alle vlakken prima scoort. De campagne en de daarbij behorende quests zijn vermakelijk en de nieuwe bestemmingen zijn prima vormgegeven. Vooral The Dreaming City is prachtig om te zien. Het straalt sfeer en mysterie uit. De overige activiteiten, zoals de Blind Well, de Raid en Gambit modus zullen je een hoop uren speelplezier opleveren de komende tijd. De resterende veranderingen hebben de game geholpen om het meer als een totaal geheel aan te laten voelen, waardoor het veel completer overkomt. Er zijn elke dag volop dingen om te doen en dat is weleens anders geweest. Wel moeten we vermelden dat de game technisch af en toe (nog) niet helemaal soepel loopt als het gaat om de framerate, want dit wil nog weleens storend inzakken op bepaalde momenten. Op dit punt na zijn we verder erg positief over Destiny 2: Forsaken en de game is daarmee na een lange tijd eindelijk op de juiste weg.

• Leuke campagne
  • Fraai opgezette bestemmingen
  • Nieuwe Supers zorgen voor verfrissing