Review: Super Street: The Game – Super Street is een Amerikaans magazine dat zich volledig richt op het tunen van auto’s. Gezien er tegenwoordig een beetje een gebrek is aan games waarin dat een prominente rol speelt, hebben Team 6 Game Studios en het magazine de handen ineengeslagen om een tuning racegame uit te brengen onder de noemer Super Street: The Game. Racen, tunen, racen en weer tunen om zo verder te kunnen racen is waar het in deze game om draait. De gloriedagen van Need for Speed: Underground herrijzen of valt onze auto na het tunen uit elkaar?

Kies je eigen blik op wielen

Super Street: The Game pakt het wat anders aan dan soortgelijke titels, want bij aanvang krijg je de keuze uit een aantal auto’s. Je dient hier één auto te kiezen en daar zul je het de gehele game mee moeten doen. Kies dus zorgvuldig, want je kan niet zomaar van auto wisselen. Ieder blik op wielen dat je kan kiezen is echter roestig en kan nog net rijden, maar de goede tuner kan dat natuurlijk omtoveren tot iets wat snel gaat, er strak uitziet en wat helemaal in de underground scene thuishoort. Maar voordat het zover is zul je eerst centen bij elkaar moeten verdienen en dat doe je door te racen.

Eenmaal een auto gekozen, kom je in de carrière modus van de game terecht. In totaal biedt de game 12 verschillende ‘cups’ en per cup kun je een vijftal races rijden. Door te racen en goed te eindigen, verdien je geld en reputatie punten. Dat geld heb je uiteraard nodig om je auto te kunnen tunen en de reputatie punten gelden als middel voor je bekendheid. Door dat laatste op te sparen zul je vroeg of laat opgemerkt worden op sociale media en het doel is om uiteindelijk in het magazine terecht te komen. Gekoppeld aan deze reputatie punten is het vrijspelen van nieuwe cups, want hoe meer reputatie punten je er hebt, hoe meer nieuwe cups je vrijspeelt en bijgevolg dus nieuwe races om aan deel te nemen.

Gevarieerde races

Om telkens een stapje verder te komen is het zaak om je verdiende geld goed te spenderen aan nieuwe onderdelen. Je kunt natuurlijk je eerst verdiende geld uitgeven aan een nieuwe motorkap of een spoiler, maar het is nuttiger om dat juist in de performance van je auto te investeren. Door dit telkens te doen als je weer wat geld bij elkaar gespaard hebt, kun je beter met de rest van de auto’s meekomen om zo uiteindelijk daadwerkelijk te winnen. Dit is een continu herhalend proces met als doel om uiteindelijk alle races te winnen en deel te kunnen nemen aan het prestigieuze Super Street evenement, waaraan enkel de beste tuners en snelste racers mee mogen doen.

De races die de game je voorschotelt zijn gevarieerd. Zo heb je de standaard Circuit straatraces waarin je tegen anderen rijdt. Hetzelfde geldt voor een Dual wat plaatsvindt op een baan die zich halverwege kruist. De Time Trial spreekt voor zich en in Sprint krijg je zelf de vrijheid om je route te bepalen, zolang je maar binnen de tijd het vooraf bepaalde aantal checkpoints bereikt. Verder heb je nog Arcade en hierin moet je met een aflopende timer zo snel mogelijk door checkpoints heenrijden om je tijd aan te vullen. Afsluitend biedt de game nog Eliminator en hierin is het zaak om zo lang mogelijk te overleven terwijl de laatste racer telkens na een aantal seconden afvalt.

Deze type races wisselen elkaar in de verschillende cups continu af. Hierdoor zal je je niet snel gaan vervelen, want dankzij de verschillende omgevingen die je aandoet is elke race weer anders. Het ene moment rijd je door de woestijn, het andere moment door het centrum van een stad en weer even later ben je te vinden in een buitenwijk. De omgevingen zijn ook allemaal redelijk groot, waardoor geen enkele race hetzelfde aan zal voelen. Aan afwisseling dus absoluut geen gebrek en dat is één van de sterkste punten van de game.

Tune er op los!

De game is als het op tunen aankomt behoorlijk serieus. Er zijn geen gelicenseerde auto’s in de game, maar in ruil daarvoor bevat de game wel honderden gelicenseerde tuningonderdelen. Het tunen van auto’s is erg uitgebreid en je kunt je bolide geheel naar eigen smaak ontwikkelen. In eerste instantie ziet het er natuurlijk niet uit, maar richting het einde van de carrière modus zul je een hele dikke bak hebben die je maar al te graag laat zien. Om dat mogelijk te maken kun je naast het gewone racen in de carrière modus ook free-roamen in de verschillende omgevingen en tevens kun je in de multiplayer aan de slag, waarover zo meteen meer.

Het tunen van de auto’s is erg uitgebreid, maar afgezien van het kunnen afstellen van je wielen biedt de game verder geen diepgaande opties. Het is vooral kijken welke onderdelen goed bij je auto passen en welke performance onderdelen zorgen voor betere statistieken voor je bak. Daar is echter iets vreemds mee aan de hand, want elk onderdeel dat je kan kiezen heeft een eigen prijs. Sommige onderdelen variëren nogal in prijs, waarbij de goedkoopste optie erg interessant is. Met name in het begin, wanneer je nog beperkte financiële middelen hebt. Vreemd genoeg maakt het statistisch gezien geen moer uit of je nu een duur of goedkoop onderdeel neemt, want het gros van de onderdelen in veel categorieën bieden hetzelfde resultaat.

Er zijn een paar onderdelen die beter zijn qua statistieken bij een hogere prijs, zoals de motor, maar het merendeel is gewoon gelijk. Dat is dus waar de game een beetje onderuit gaat, want waarom zou je 1000 credits aan een uitlaat spenderen als je met 300 credits klaar kunt zijn voor hetzelfde resultaat? Je zou verwachten dat als een onderdeel duurder is, dat je dan betere statistieken krijgt. Dat is dus veelal niet het geval en het resultaat was net over de helft van de carrière modus, dat we alle onderdelen op onze auto hadden zitten zonder dat er nog verdere verbetering te behalen viel. Hierdoor viel het effectief tunen van de performance weg, want er is niets beters meer te verkrijgen.

We hebben nadien de carrière modus gewoon uit kunnen spelen met hetgeen we tot onze beschikking hadden, dus een groot probleem is het niet. Toch valt niet te ontkennen dat het een wat merkwaardige designkeuze is, want in een game waarin het draait om tunen is dat op een gegeven moment overbodig. Dat wordt eens te meer onderstreept door het feit dat we na afloop maar liefst 44.000 credits over hadden die we niet echt zinvol konden spenderen. Het is ook niet mogelijk om dat mee te nemen naar een herstart van je carrière, waardoor je dus met veel overbodige credits zit. Natuurlijk kun je nieuwe onderdelen voor je auto kopen, maar dat is dan vooral cosmetisch.

Motorproblemen

Ondanks dat laatste gegeven is Super Street: The Game in de kern best een leuke racer, maar dat is alleen wanneer echt alles goed gaat. We hebben met plezier de carrière modus doorlopen, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Zo is het besturen van de auto’s een vreemde aangelegenheid. De voertuigen bewegen heel erg als zwabbers over de weg en vliegen bij het minste of geringste de lucht in. Met hoge snelheid op een tegenligger klappen? Maak je dan geen zorgen, je rijdt er gewoon onderdoor. Net met je achterkant een vangrail raken? Geniet van de prachtige zesvoudige schroef die je auto maakt terwijl die enorm lang door de lucht vliegt. Het mag duidelijk zijn dat er iets niet helemaal goed gaat.

Dat heeft met twee zaken te maken. Enerzijds de genoemde besturing, want de auto’s glijden heel erg en de rem werkt voor geen meter. Wat ook heel vreemd is, is dat je tijdens het remmen nauwelijks kan sturen en als je op een lage snelheid rijdt, dan heb je een draaicirkel die zo groot is als vier straten bij elkaar, waardoor keren niet echt werkt. Het andere punt waar het mee te maken heeft zijn de physics. Die zijn te overdreven, waardoor je auto nauwelijks gewicht kent en bij iedere aanraking compleet zijn eigen leven gaat leiden. Het is bovendien verstandig om uit de buurt te blijven van AI gestuurde mederacers, want die zijn zo ontzettend dom dat zelfs de AI tijdens races in GTA III nog intelligenter overkwam.

Meer dan eens zul je een race verliezen door de domme acties van de AI die totaal geen rekening met je houdt. Doordat de auto’s bij aanraking zo gaan glibberen, zul je zeer regelmatig uit koers raken door toedoen van de AI. Ook zul je races tegenkomen dat ze ronde na ronde steeds op hetzelfde punt hard uit de bocht vliegen. Verder zijn er nog momenten waarop je auto op een merkwaardige manier compleet de andere kant op gaat en zo kunnen we nog wel even doorgaan. En daar blijft het niet bij, want als we naar de multiplayer kijken is het online een dooie boel. In de paar dagen spelen hebben we niemand online gezien en als je dan maar de split-screen optie aanwendt schrik je je een ongeluk. De game heeft er nogal moeite mee, want de graphics worden gereduceerd tot een pixelbrij die te vergelijken is met een racer op de originele PlayStation. Dat zal even later scherper worden, maar dat kan anno 2018 echt niet.

Er is echt ontzettend veel mis met Super Street: The Game. De besturing slaat op niets, de remmen zijn slecht afgesteld waardoor die nauwelijks werken, de AI is het domste wat we in jaren hebben gezien, de physics zorgen voor belachelijke situaties tijdens aanrakingen met anderen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Verder kent de game ook nog verschillende bugs, zoals audio die wegvalt bij een crash, mensen die plat op de grond in de garage liggen en nog veel meer. Online is het uitgestorven en de game in split-screen spelen is geen succes, omdat het grafisch van een absurd laag niveau is. Ondanks al deze minpunten hebben we toch wel wat plezier aan de game kunnen beleven, maar dat was voornamelijk op momenten dat alles echt goed ging. Dus bij goede wagencontrole, een prettige route en vooral het gebrek aan hinderlijke AI mederacers. Aan alles wat er te tunen valt is de ontwikkelaar helaas vergeten om de game zelf te tunen en dat is echt zonde, want het concept heeft potentie.

• Veel variatie in races
  • Verschillende omgevingen
  • Uitgebreide tune mogelijkheden