Gespeeld: Red Dead Redemption 2 – Al sinds de aankondiging van Red Dead Redemption 2 zijn we erg nieuwsgierig naar waar Rockstar in de afgelopen jaren mee bezig is geweest. Rockstar is geen kleine jongen als het om games maken gaat en wordt door velen gezien als één van de beste ontwikkelaars die onze aardbol rijk is. Om dan eindelijk hun nieuwe game te mogen zien en zelfs te ervaren, wat ook meteen de eerste game is die ze specifiek ontwikkelen voor de PS4 en Xbox One, is op zijn minst bijzonder te noemen. Tegelijkertijd liggen de verwachtingen gigantisch hoog en dat kan in het nadeel werken, want teleurstelling ligt dan immers al snel op de loer. Met Rockstar weet je eigenlijk altijd wel dat het goed komt, maar toch ben je op zoek naar die bevestiging… en pfoe, die hebben we gekregen! We hebben de singleplayer eerst mogen bekijken om vervolgens zelf mogen spelen en onze bevindingen ga je nu lezen.

Sfeervol galopperen

Onze eerste kennismaking met Red Dead Redemption 2 was dus bijzonder te noemen. Voor het eerst zagen we de game in levende lijve en gelijk zagen we dat het wel goed zit. Wat direct opviel is de filmische manier waarop de game zichzelf presenteert. De camerastandpunten tijdens cut-scenès zijn over nagedacht en het is alsof Quentin Tarantino naast The Hateful Eight ook hier de regie heeft gehad. Dit zorgt er voor dat je meteen in het verhaal gezogen wordt en als je gaat opletten hoe gigantisch veel detail er in de kleding, het haar, de accessoires, omgevingen, dieren, geluiden en nog veel meer zit, dan ga je er haast van tollen.

Op de één of andere manier weet Rockstar dit altijd voor elkaar te krijgen, dat extreme oog voor detail. Dit gaat zelfs zo ver dat het haast obsessief te noemen valt en dat zie je in de gehele game dan ook terug. Deze manier van ontwikkelen kost tijd – vandaar dat het zo lang duurt – maar tevens kent het een prettige bijkomstigheid. Alles in Red Dead Redemption 2 voelt namelijk natuurgetrouw aan. De manier waarop je loopt, je pistool pakt, schiet, met mensen praat, op je paard klimt en ga zo maar door. Het is allemaal net alsof je niet naar een game zit te kijken, maar naar een film.

Bijzondere personages

De personages die voorbij zijn gekomen tijdens onze speelsessie zijn ook weer meteen typisch Rockstar. Zelfs al ben je geen liefhebber van het type games dat ze maken, je kunt er niet omheen dat ze uitblinken in het creëren van personages en verhalen. Zo ook met Red Dead Redemption 2, waar we tot nu toe eigenlijk slechts kennis hebben gemaakt met een klein aantal personages, stuk voor stuk interessante figuren overigens. De interessante personages beperken zich in deze game echter niet langer tot de personages die je tijdens missies tegenkomt. De winkeliers, mensen in de stad, voorbijgangers, rivaliserende bendes… iedereen is uniek en reageert op zijn of haar eigen manier.

Je bouwt namelijk een band op met iedereen die je tegenkomt. Heb je bijvoorbeeld een scene geschopt in de saloon of voor de grap een winkelier onder schot gehouden? Dan zullen betrokken personen je hier de volgende keer op wijzen. Gesprekken met mensen om je heen zijn ook telkens anders en zij vertellen je ook, net als in een echte stad, wat hun bezighoudt. Zo wordt er door mensen ook gehint naar bepaalde situaties die zich afspelen in de omgeving. Zo was er een hotel aanwezig in de stad die wij bezochten, alwaar uit een bepaalde kamer nogal bijzondere geluiden kwamen. Mensen op straat hebben het hier over en wanneer je zelf in het hotel gaat slapen, hoor je deze geluiden vervolgens ook. Alles is op deze manier met elkaar verbonden en het leven in de stad krijgt op die manier een veel diepere laag en meer betekenis.

Ook de stemacteurs lijken weer met zorg uitgekozen te zijn en we weten niet hoe men het flikt, maar wat zijn deze acteurs toch weer geniaal gecast. Het is kloppend en zeer geloofwaardig. De leider van je gang, Dutch van der Linde, is een uiterst charmante man die door de uitstekende casting nog beter uit de verf komt. De bewegingen op het scherm passen perfect bij de stem, wat hem gelijk tot een goed uitgewerkt personage maakt. Wanneer Dutch bijvoorbeeld bukt, kreunt hij even en in de kou zal hij kort snuiven. Dit soort dingen geven personages die extra geloofwaardigheid die je zelden ziet en dat alles valt weer te herleiden naar waar Rockstar zo obsessief mee bezig is, namelijk het oog voor detail.

Het leven van Arthur Morgan en jij als speler

Om de wereld en je ervaring binnen Red Dead Redemption 2 te laten aanvoelen alsof je er echt bent, heeft Rockstar een flink aantal nieuwe opties toegevoegd. Zo heeft men de first-person ervaring die destijds is toegevoegd aan GTA V in de remaster voor de PS4 en Xbox One ook doorgevoerd binnen Red Dead Redemption 2. De gehele game is in first-person te spelen, al geven wij eerder de voorkeur aan het switchen op basis van de situatie. Wanneer je bijvoorbeeld op je paard zit, dan is first-person al snel een hobbelig gebeuren. Bij het jagen kan het echter weer in je voordeel werken, omdat je dan beter op het dier kunt focussen.

Het open-wereld concept heeft Rockstar al helemaal naar een hoger niveau getild, bovenop de eerder genoemde situaties en features is er namelijk nog veel meer. Er zit bijvoorbeeld ook het nodige aan micro-management in de game dat juist heel veel RPG-elementen toevoegt. Alles wat je doet heeft namelijk invloed op de omgeving en alles is met elkaar verbonden, net als in het echte leven. De nadruk ligt in deze game dan ook vooral op het feit dat je niet alleen bent. Waar John Marston in het vorige deel nog een lonewolf was, ben je nu met een gang en heb je verantwoordelijkheden af te dragen naar de mensen om je heen, alsook je dier.

Je dient er namelijk gezamenlijk voor te zorgen dat iedereen te eten heeft, dat er geld in de pot zit en dat de gang uiteraard beschermd blijft en samen sterk staat. Dan heb je nog het verzorgen van jezelf; je kunt bijvoorbeeld een bad nemen, alsook kiezen hoe lang je wilt slapen en dit alles heeft weer invloed op je stamina en gezondheid. Zoals Arthur Morgan zelf in de game tegen de spiegel zei: “you’re getting old, you ugly bastard”. Zorg dus goed voor jezelf en blijf er netjes uitzien. Je zult je dus ook moeten scheren, want je baard zal – jawel – real-time meegroeien in de game.

Het micro-management gaat redelijk diep in Red Dead Redemption 2, maar wel tot een bepaalde mate waarop het leuk blijft. Je hoeft dus niet naar de WC te gaan, omdat je blaas vol zit van alle whiskey. Rockstar heeft er voor gezorgd dat er juist dingen aanwezig zijn die de speler plezier en het gevoel geven dat het belangrijk is om te doen. Zo dien je bijvoorbeeld je wapens schoon te maken en te onderhouden, zodat deze beter zullen werken tijdens de gevechten. Doe je dat niet of nooit? Dan heb je kans dat je wapen weigert tijdens een missie en dat is natuurlijk dodelijk. Hoe ver dit micro-management uiteindelijk gaat moet blijken als we de uiteindelijke game spelen, maar dat het ver gaat mag duidelijk zijn.

Horsey

Waar het paard in het vorige deel vooral dienst deed als vervoersmiddel, is het dit keer ook daadwerkelijk een levend wezen die verzorging en aandacht nodig heeft. Naarmate de game vordert bouw je een band met je geliefde viervoeter op en leer je elkaar steeds beter kennen en vertrouwen. Wanneer jij goed voor het beest zorgt, zal hij dit opmerken en beter naar je gaan luisteren. Des te beter de band, des te beter jouw ervaring in de game zal zijn. Is de band nog niet zo goed en reageert je paard nog erg schrikkerig? Dan zul je tijdens het jagen merken dat bij elk gelost schot het beestje zich minder op z’n gemak voelt.

Tijdens het rondreizen door de grote open-wereld is het op zijn minst zo belangrijk een goede band te hebben met je paard. Er kan bijvoorbeeld een beer in de bossen zitten waar je paard enorm van kan schrikken. Of wanneer je aangevallen wordt door iemand kan je paard op hol slaan. Om dit te voorkomen zorg je dus goed voor het beest, je wast hem, je kamt hem, je aait hem en doet alles wat er nog meer bij komt kijken. Overigens is het ’tunen’ van je paard ook mogelijk, met een hanekam en dreadlocks in de staart was hoe wij de wereld trotseerden.

Maatwerk alom

Rockstar is inmiddels koning als het gaat om maatwerk, mede door de ervaring die ze hebben opgedaan met Grand Theft Auto Online. Dit sijpelt overal doorheen in Red Dead Redemption 2. Het aanpassen van je paard gaat ver, zo kun je voor elk onderdeel van je zadel een kleur en metaal bepalen, een gouden hendel er op zetten, dreadlocks in de staart doen en meer. Het kan allemaal en voor Arthur Morgan geldt dit natuurlijk ook.

Sterker nog, je dient je regelmatig om te kleden, want binnen de game is er namelijk een tijd- en klimaatcyclus waar je rekening mee moet houden. Shoppen na 17:00 uur ’s middags? Dat wordt lastig, de winkels zijn immers alleen overdag open. Is het die dag wat kouder of heb je een missie in de besneeuwde bergen? Dan is het niet zo handig als je Arthur een shirtje laat aantrekken met slechts een dunne broek. Doe je dit wel, dan zul je merken dat zijn stamina tijdens de missie of verkenningstocht erg laag zal zijn. Hetzelfde geldt wanneer je dit andersom doet; schijnt het zonnetje lekker en is het zo’n 20 graden? Dan ga je natuurlijk niet met je bontjas aan jagen op vogels.

Je wapens zijn ook volledig aan te passen en uit te breiden. Deze aanpassingsmogelijkheden zijn wel trouw aan de tijd waarin de game zich afspeelt. Geen moderne items dus, maar echt klassieke onderdelen. Je kunt er een iron sight opzetten, je kunt een gouden loop nemen met een zwarte trigger en je kunt zelfs je wapen laten graveren. Hier kozen we bijvoorbeeld voor een volledig gouden carbine, inclusief gravering alsof we in de huid waren gekropen van El Chapo. Elk onderdeel bepaal je apart en hoe je je wapen ook inricht of samenstelt, in elke missie en cut-scène van de game zal je dit weer terugzien. Wapens zijn wat dat betreft sowieso niet onzichtbaar; alles wat je bij je hebt draag je als persoon ook echt bij je, je hebt dus geen magische broekzakken. Je kunt er overigens ook voor kiezen om het wapen op te bergen in het zadel van je paard, maar ook dan zal het zichtbaar blijven.

Schiet mechaniek

Het schieten werkt in Red Dead Redemption 2 ontzettend goed, maar je hebt natuurlijk wel te maken met wat ouder materiaal. Zoals eerder al aangegeven is het belangrijk dat je de wapens goed blijft onderhouden, zodat je er optimaal gebruik van kunt maken. Dit kun je zelf doen, maar ook kan de gun smith dat in het lokale dorpje voor je doen. De wapens verschillen ook behoorlijk in gebruik van elkaar, zo kan je met je revolver uitstekend dekkingsvuur leveren door heel snel achter elkaar te schieten en te herladen, inclusief bijpassende animatie. Met de carbine schieten gaat natuurlijk anders, want met een enkele druk op R2 is het schieten, nadien herladen en dan weer schieten. Je hebt dus telkens twee drukken nodig om je wapen af te kunnen vuren, gezien dit wapen niet automatisch zal doorladen. Slechts een detail, maar wel iets wat het realistischer maakt.

Wat het schieten helemaal grandioos maakt is de terugkeer van ‘Dead Eye’. Naarmate je de game speelt zal je Dead Eye component omhoog levelen en waar je aanvankelijk begint met enkel en alleen slow-motion, komt daar op een gegeven moment taggen bij en de Dead Eye duurt steeds langer. In menig situatie is de Dead Eye ontzettend handig gebleken, met name wanneer er veel vijanden zijn. Wanneer je Dead Eye gebruikt bevriest de omgeving overigens niet, want het zal altijd in slow-motion zijn. Mocht je iemand taggen die tijdens deze slow-motion in dekking zit, dan zal de kogel afgeweerd worden.

In elk opzicht is deze game anders dan GTA, wat op zich logisch is gezien de tijd waarin het zich afspeelt. De shoot-outs verlopen dus over het algemeen wat trager en met het Dead Eye component krijg je hele andere gameplay. Tel daar ook nog de stamina en gezondheidsmeter bij op en je hebt veel meer invloeden om rekening mee te houden. Blijf je als een dolle rondrennen, dan zul je merken dat je stamina lager is en je dus niet zo scherp bent gedurende shoot-outs. Je gemoedstoestand heeft ook nog eens invloed, dus rust regelmatig uit, dan zul je een hele andere Arthur Morgan treffen.

In GTA V maakten we al wel kennis met hoe het is om met meerdere personages missies te beleven en dat zal in Red Dead Redemption 2 nog een stapje verder gaan, ondanks dat je nu niet kan wisselen. Je werkt nu immers met een gang en het kan zijn dat je soms de leiding hebt over een bepaalde missie of dat je moet luisteren naar iemand anders. Heb jij de leiding? Dan kun je kiezen wie begint met het omleggen van de vijand, maar andersom zul je ook geregeld opdrachten van hogerhand krijgen binnen de missies. Dit alles zuigt je simpelweg meer in de desbetreffende missie en dat vormt samen een ervaring die onvergetelijk en innoverend is binnen het genre.

Voorlopige conclusie

Er valt zoveel te vertellen over Red Dead Redemption 2, want de game bevat meer content dan je ooit had durven dromen. Het belangrijkste wat je moet weten is dat je helemaal gerust kunt zijn, want Rockstar zal een bijzondere singleplayer ervaring gaan afleveren met meer oog voor detail dan je ooit hebt gezien in een open-wereld game. Het geheel is filmisch, fantastisch geacteerd, vol met activiteiten en bezigheden, levendig en grafisch erg sterk met een draw-distance waar je ú tegen zegt. Qua verhaal hebben we natuurlijk nog vrij weinig gezien, maar de missies die we gezien en gespeeld hebben beloven erg veel goeds. Het is ons wel duidelijk dat Red Dead Redemption 2 qua singleplayer, gamers enorm gaat verrassen en vermaken!