Review Deadstorm Pirates – Piraten zijn de laatste jaren enorm in populariteit gestegen. Dit is natuurlijk grotendeels te danken aan die ene film reeks waar iedereen zo van houdt. Dat de piraten zich nog niet succesvol hebben weten te vestigen in een game mag duidelijk wezen. We zijn nog steeds opzoek naar die ene ervaring die ervoor zorgt dat wij ons als een piraat voelen en die ons de wilde wateren van de zee laat ontdekken. Namco Bandai probeert ons het schip op te hijsen met de arcade shooter Deadstorm Pirates. Zet deze game de wind in de zeilen of kon dit vergat beter op de bodem van de zee blijven liggen? Je leest het in deze review!

Lekker boeiend

Deadstorm Pirates heeft zowaar een verhaal in zich. Jij speelt als een piraat die in het bezit is van een Golden Gun. Deze speciale geweren schieten net even iets sneller dan je normale geweer. Jij gaat met de bemanning op pad om, hoe kan het ook anders, een schat te vinden en zal onderweg verschillende obstakels tegen het lijf lopen.

Het verhaal stelt echt geen fluit voor, maar gelukkig hoeft dit ook niet in een game als Deadstorm Pirates. Het is al leuk dat het erin zit, maar na de cutscenes één keer gezien te hebben zal je ze al snel overslaan.

Schieten voor je leven

Deadstorm Pirates is een arcade style shooter. Dit betekent dat je on-rails zit en niet vrij kunt rondlopen, maar een vast pad zal volgen. Het beeld zal op bepaalde momenten stil blijven staan en dit betekent dat je hordes aan ondode vijanden naar Davy Jones’ Locker mag sturen. Voor het schieten dien je de trigger van je Move controller gewoon ingedrukt te houden. Je hoeft dus niet telkens de trigger opnieuw in te drukken.

De game daagt je uit om constant alert te blijven aangezien er uit verschillende hoeken vijanden kunnen opduiken en messen op je af kunnen komen vliegen. Naast de standaard vijanden zijn er ook grotere vijanden van de partij. Deze zullen geraakt moeten worden op zwakke plekken die de game aangeeft met ronde schietschijven. Ben je echter te laat met het raken van vijanden dan zullen ze jou raken en verlies je leven. Is je levensbalk op dan zal je de keuze krijgen om door te gaan en een credit te spenderen. Zijn deze echter ook op dan is het einde oefening. Naast het schieten zal je ook een aantal keer het roer nemen van een schip of obstakels moeten ontduiken. Dit doe je door de Move controller naar links of rechts te draaien. Het werkt goed, maar voegt weinig toe aan de game.

Schieten om te score

Deadstorm Pirates draait in zijn geheel alleen maar om een zo hoog mogelijke score te behalen. Door vijanden achter elkaar te raken zonder te missen bouw je combo’s op en verdien je meer punten. Ook zijn er kistjes verspreid over de levels waar juwelen inzitten die ook weer punten opleveren.

Deadstorm Pirates kent twee game modi, arcade en ranking play. In arcade is het je doel om alle vijf de stages te voltooien. De game kent vijf verschillende moeilijkheidsgraden dus dit kan nogal een uitdaging zijn. In ranking play is het je doel om een zo hoog mogelijke score te behalen en dan je score online te vergelijken met de andere. Je zal al snel je scores steeds hoger willen krijgen om de personen boven jou te verslaan en steeds hoger in de ranks komen te staan.

Twee is altijd beter dan één

Als je in je eentje speelt zal Deadstorm Pirates echter al snel gaan vervelen. De stages heb je na één keer doorspelen al gezien en de game wordt al snel repetitief. Gelukkig kan je de game ook met zijn tweeën spelen en dan verandert het verhaal. Het is een stuk leuker om met zijn tweeën de ondoden neer te schieten dan in je eentje. Daar komt ook nog eens bij dat als je beide op dezelfde vijand schiet je extra schade zal doen. Het is trouwens niet nodig om twee Move controllers te bezitten om de game met ze tweeën te spelen. Een Dualshock 3 of een G-Con 3 kunnen ook gebruikt worden om te spelen.

Uitlachen en toe lachen

De presentatie van Deadstorm Pirates is middelmatig. De game ziet er niet slecht uit, maar daar is alles mee gezegd. Vooral de voice-acting is grappig tot hilarisch en je zal je vaak afvragen of je de personages toe of uitlacht. Ook over het geluid valt weinig te klagen, maar het is ook niet bijzonder.

Deadstorm Pirates is een vermakelijke arcade shooter die echter erg snel repetitief wordt. Zit je vaak met vrienden te gamen of houdt je ervan om constant je scores te verbeteren, dan is er zeker plezier te beleven aan deze titel. Het is echter jammer dat de presentatie en de voice-acting zo middelmatig tot slecht zijn, waardoor je de game eerder zat wordt dan nodig is. Zeker voor het geld wat je ervoor betaald is Deadstorm Pirates alleen een game voor de liefhebbers.

• Twee speler co-op is erg vermakelijk
  • Move controller werkt goed
  • Online ranking systeem