Review: NHL 19 – Electronic Arts weet al vele jaren ieder jaar een nieuw deel op de markt te brengen van hun verschillende sportgames. Gamers blijven de series van EA trouw, terwijl je ziet dat andere franchises toch op een gegeven moment uitgeblust raken of er uiteindelijk een jaartje tussenuit moeten, omdat de fans de serie wat zat aan het worden zijn. Is het dan een kwestie van tijd totdat ook liefhebbers van FIFA, Madden of NHL een keer uitgekeken raken op hun favoriete sportgames? Wordt EA gedwongen om een jaartje over te slaan om de desbetreffende game nieuw leven in te blazen? Of is NHL 19 uitstekend wat een aankoop doet rechtvaardigen? Wij zochten het voor je uit.

Hetzelfde?

Een grote reden dat een franchise het vertrouwen van zijn fans verliest is wanneer games wel heel erg op elkaar beginnen te lijken en er maar hele kleine stapjes vooruit worden gemaakt. NHL 19 brengt natuurlijk de modi van vorige delen met zich mee, zoals Be a Pro, de Franchise modus en natuurlijk Draft Champions. Ook ziet het er grafisch op het eerste gezicht niet heel veel anders uit dan diens voorganger. Als je echter verder kijkt dan je neus lang is en je de game daadwerkelijk begint te spelen, dan zal je zien dat er wel degelijk werk is gemaakt van het nieuwste deel in de langlopende serie. Deze veranderingen zijn in ieder geval genoeg om van echt een nieuw deel te spreken wat aangeeft dat de reeks niet stilstaat.

World of CHEL

De NHL-serie bracht al aardig wat verschillende modi met zich mee, maar wat het nog mistte was een overkoepelende modus voor een eigen gemaakt personage. Waar deze feature in andere sportgames werd toegevoegd, liep NHL hierin achter. Daar is nu verandering in gekomen met ‘World of CHEL’. Deze voegt de al bekende ‘Threes’ en ‘EASHL’ samen met de nieuwe modi ‘Ones’ en ‘Pro-Am’. Ones speel je met twee andere spelers en iedereen speelt voor zichzelf. Het wordt gespeeld op een halve arena met één goal. Deze modus brengt aardig wat hectiek met zich mee en is een leuke afwisseling, aangezien je hier niet op een team kan leunen. In Pro-Am speel je buiten in teams van drie en kom je tegen zowel oude als nieuwe NHL-sterren te spelen. Deze voegt dus een competitie onderdeel toe aan Threes.

De combinatie van de oude en nieuwe modi maken van World of CHEL een hele toffe feature, waar je wel even zoet mee bent. Sterker nog, je kan je hier gemakkelijk mee vermaken tot het volgende NHL deel weer in de winkels ligt. Buiten dat je ervaringspunten kan verdienen voor je eigen gemaakte personage, kan je ook honderden verschillende kledingstukken, schaatsen en dergelijke verdienen. Je hebt dus altijd iets om voor te spelen en dat maakt deze modus – in combinatie met de leuke bijkomende modi – heel erg verslavend. Zoals je al eerder kon lezen, beschikt NHL 19 ook nog over diverse andere modi die de franchise al jaren rijk is, dus je hebt echt ongelooflijk veel keuze. Er is dus altijd wel een modus te vinden die je leuk vindt om te blijven spelen.

Net echt

Qua gameplay was de NHL-serie altijd al leuk en goed, maar EA is dit jaar de feature ‘Real Player Motion’ in al haar sportgames aan het doorvoeren. In Madden had dit een grote en vooral positieve invloed op de game, maar in NBA Live had het geen grote gevolgen. NHL 19 neigt meer naar Madden. Het is niet een ‘game changer’, maar je merkt wel degelijk een verandering. De gameplay is dankzij Real Player Motion nog beter geworden. Er werd al jaren getracht om de spelers zo realistisch mogelijk te laten schaatsen en bewegen, maar daar is EA nu pas echt in geslaagd. Zo was het voorheen niet mogelijk om met een snelle speler een korte draai te maken zonder of met weinig snelheidsverlies, je maakte namelijk altijd een te grote boog. Dat is nu verleden tijd. Je hebt nu echt de totale controle over je speler, die reageert zoals de atleten in de echte NHL ook doen.

Wat ook positief uitpakt dankzij Real Player Motion zijn de ‘body checks’. Waar je voorheen regelmatig dezelfde animaties zag, zal nu tijdens de wedstrijd geen ‘hit’ hetzelfde zijn. Tevens is het gewicht van spelers belangrijk als je iemand probeert onderuit te halen. Iemand die lichter is dan zijn ‘doelwit’ zal even extra gas bij moeten zetten om iemand onderuit te kunnen halen, terwijl een zwaarder persoon veel gemakkelijker zijn tegenstander een flinke opdonder kan geven. Ook hier voelt de game heel erg natuurlijk aan en dat maakt NHL 19 gewoon een natte droom om te spelen. NHL 19 schotelt dankzij Real Player Motion simpelweg de meest natuurlijke besturing en actie in een ijshockey-game voor.

Stilstand is achteruitgang

Het lijkt er dus een beetje op dat EA Sports de perfecte game heeft gemaakt, maar dat is niet zo. Er valt wel degelijk wat op NHL 19 aan te merken. Waar de ijshockey-serie van EA zich elk jaar op alle fronten probeert te verbeteren, is er één onderdeel wat al jaren stilstaat en dat is het commentaar tijdens de wedstrijden. Dit gedeelte van de game is op zich wel aardig, maar het is ondertussen wel tijd voor een flinke upgrade. Fans van de serie zitten hier ook al jaren op te wachten, maar EA Sports vindt het waarschijnlijk geen prioriteit hebben. Hetzelfde kan gezegd worden over de presentatie. De andere Amerikaans sportgames van EA hebben bijvoorbeeld ‘half-time reports’ en er wordt meer aandacht besteed aan alles om de sport heen. Het wordt tijd dat ook dat zijn intrede maakt in de NHL-reeks.

Ultimate Team

Natuurlijk moet ook Ultimate Team nog even worden aangehaald. Dit is uiteraard geen nieuwe modus, maar door wat kleine verbeteringen is er genoeg te doen en het is erg leuk om te spelen. Alleen kan je hier nog steeds ‘packs’ kopen met echt geld om zo je team te verbeteren. Ben je dus iemand die niet schroomt om even flink extra te investeren in Ultimate Team, dan ben je in het voordeel als je online gaat spelen. Je hebt immers veel meer kans dat je sterke spelers krijgt, doordat je veel meer packs kan openen dan iemand die deze alleen aanschaft met de in-game valuta. Iemand die geld uitgeeft kan meteen bij de release van het spel al beschikken over een goed team, waarbij iemand die dat niet doet daar even de tijd voor nodig heeft. Het online-gedeelte van Ultimate Team is daardoor in onbalans.

Electronic Arts hoeft niet bang te zijn dat fans van de serie de game links zullen laten liggen, want NHL 19 is dankzij de toevoeging van World of CHEL en Real Player Motion nu de meest complete en realistische ijshockeygame ooit. Het spel speelde altijd al goed, maar schotelt nu de meest realistische actie voor die speelt als een droom. De game is overladen met modi, die er voor zorgen dat je waar voor je geld krijgt. Alleen het vette World of CHEL is al genoeg om je tot het volgende deel mee te vermaken. Het enige wat nu nog moet worden aangepakt is het commentaar en de presentatie tijdens de wedstrijden, want dit staat al jaren stil. Tevens is de online gameplay van Ultimate Team nog steeds in onbalans door micro-transacties. Als EA deze minpunten weet weg te werken, dan kunnen zij met NHL 20 de zo goed als perfecte ijshockey-game afleveren.

• Real Player Motion zorgt voor zeer natuurlijke besturing
  • World of CHEL is tof en erg verslavend
  • Super veel content