Review: Time Crisis: Razing Storm – Als kleine jongen droom je er al van: dingen helemaal tot moes slaan. Altijd leuk natuurlijk, vooral als je het ook in games kan doen. In Red Faction en Battlefield is dit al mogelijk, maar in Time Crisis: Razing Storm, de game die we vandaag gaan reviewen, is dat nog heftiger. Deze titel speel je met de nieuwe controller van Sony, namelijk de PlayStation Move. Werkt het goed en is Time Crisis: Razing Storm leuk om te spelen? Je leest het in deze review.
Waar voor je geld
Laten we allereerst zeggen dat je wel even zoet bent met de nieuwe Time Crisis. Naast Razing Storm zitten er nog twee games bij inbegrepen. Namelijk Time Crisis 4 en Deadstorm Pirates. Dus simpelweg drie games in één! Altijd handig om zoiets te vertellen omdat de meeste Nederlanders hier gek zijn op gratis spullen. Wij behandelen nu de game in de hoofdrol: Time Crisis: Razing Storm en de review van Deadstorm Pirates is hier te vinden.
Zodra we beginnen aan Razing Storm moet de Move controller natuurlijk gekalibreerd worden. Dat gaat zonder problemen en alles wordt duidelijk aangegeven, maar na het kalibreren hadden we echt geen idee hoe we in het hoofdmenu moesten komen. Dat was dan weer erg slecht aangegeven. Wat blijkt, je moest gewoon op rondje duwen. Het menu is dus niet helemaal wat het moet zijn en de laadtijden zijn best lang.
Het oude vertrouwde gevoel
De arcade modus is en blijft toch wel het beste van de Time Crisis franchise. Je hebt echt het gevoel alsof je ergens op vakantie in een arcadehal staat. Als je dood bent krijg je de vraag of je verder wilt spelen. Zoals iedereen wel weet zit daar een teller bij die afloopt. De eerste keer wou ik bijna mijn geld uit mijn broekzak pakken om er weer een muntje in te duwen. Maar dan realiseer je jezelf dat je gewoon thuis op de bank zit. Dat was wel grappig.
Toch zitten er een minpunten aan en dat zijn voornamelijk de graphics. Het lijkt echt alsof je naar een PlayStation 2 game zit te kijken. Kale straten, geen verschillende vijanden en textures die pas later verschijnen, het is gewoon lelijk. Dat komt waarschijnlijk omdat je in de arcade mode echt alles kapot kan knallen. Betonnen wanden, vloeren en meubels, het kan allemaal kapot. Daardoor erger je je gelukkig een stuk minder erg aan de graphics van de game. De PlayStation Move werkt verrassend goed in de arcade modus en reageert zeer precies, dus fouten maak je nauwelijks.
Bij je vijanden verschijnt soms een rood rondje, als je deze ziet wordt deze steeds kleiner. Op dat moment weet je dat hij van plan is om op jou te schieten en kun je hem voortijdig neerknallen. Na een tijdje begint de arcade modus toch wel te vervelen; steeds maar weer vijanden neerschieten en robots slopen. Dat heb je na een uurtje wel gezien, meer variatie was dus wel welkom geweest.
Wat een gedoe met die besturing…
Naast de arcade modus bevat Razing Storm een singleplayer storymodus. Je gebruikt daarbij de Move en de navigatiecontroller. Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, de storymodus is ronduit slecht! Het verhaal is totaal niet bijzonder, daar komt ook nog eens bij dat je met de navigatie controller naar voren en naar achteren loopt. Met de Move zelf bepaal je de kijkrichting, het werkt belabberd slecht. Om de kijkrichting te bepalen moet je het crosshairicoontje naar de uiteindes van het beeldscherm wijzen.
De ene keer gaat dat weer te snel, de andere keer weer te langzaam. Daardoor weet je soms niet precies waar je naartoe moet en kan het zijn dat vijanden opeens naast je staan en op je in beginnen te slaan terwijl je ze net niet in beeld ziet. Je hebt dus weinig overzicht. Gelukkig kun je met L1 vijanden selecteren waardoor de camera/kijkrichting meteen goed staat, dat maakt de besturing al ietsjes beter. Het selecteren gaat echter niet altijd zonder slag of stoot omdat regelmatig de verkeerde bad guy geselecteerd wordt.
Denk eens na!
Je vijanden zijn overigens erg dom. Of ze rennen als een malloot op je af en schieten niet of ze schieten wel maar dan richting de mooie blauwe lucht. Waarom ontwikkelaar Namco Bandai dat in de game heeft gestopt blijven we ons afvragen. Je kan regelmatig echt recht voor de vijand staan terwijl hij doodleuk naar de lucht schiet. Ze willen hier vast mee laten zien dat ze erg gevaarlijk zijn en vogels uit de lucht kunnen knallen of zoiets. We hebben trouwens ook nog wat op te merken over je teammates.
Als je voor een deur of gang staat waar weinig plek is, lopen je vrienden gewoon tegen je op waardoor je opeens weer een paar meter naar voren of naar links staat. Dit is erg storend, vooral als je iemand probeert te doden of als je een handgranaat in een huisje wilt gooien. Zo werden we een keer in een huisje geduwd waar veel vijanden zaten en je raadt het natuurlijk al. We waren meteen dood dankzij een teammate. Tenslotte ziet de story modus er beter uit dan de arcade modus, in de storymodus kun je namelijk niet alles kapot schieten. Desondanks zijn de graphics nog altijd om te janken.
De derde en daarmee gelijk de laatste mode in de game genaamd de Centry modus speelt zich af in een gevangenis. Met de Move controller moet je zoveel mogelijk ontsnapte gevangenen afschieten zonder de politie te raken, want als je een agent raakt is het meteen afgelopen. Doe je het goed dan mag je door naar het volgende level en het wordt uiteraard steeds moeilijker. Er is ook nog een online multiplayer modus die we niet kunnen bespreken. Niemand maar dan ook echt niemand speelt Time Crisis: Razing Storm online… En als er dan een lobby was kregen we een prachtige error te zien helaas.
Conclusie:
Time Crisis: Razing Storm stelt alleen maar teleur. De Centry modus en Arcade moduszijn leuk om te spelen, maar na een uurtje heb je het allemaal wel gezien. Grafisch ziet de game eruit als een PlayStation 2 game uit en de storymodus speelt niet lekker met de PlayStation Move en navigatie controller. Het enige wat je ervan krijgt zijn bezwete handen door de stress.
Pluspunten
- Arcade Modus en de Centry Modus zijn vermakelijk
- PlayStation Move werkt zeer goed in de arcade- en centry modus
- Toch wel leuk om af en toe te spelen
Minpunten
- Grafisch erg slecht
- Bijna geen verhaal, alleen maar schieten
- Niemand speelt de online multiplayer modus
- Storymodus niet te besturen met de move en navigatiecontroller
- Domme vijanden
- Teammates die je in de weg lopen
Move doet ’t niet al te geweldig merk ik wel weer =p
maakt niet uit met de move, ze hadden het heus wel beter kunnen maken
de graphics en verhaal waren altijd al bagger van Time Crisis, dat zal altijd zo blijven ook, daarom is het een spel uit de ARCADE hallen (en dan wijs ik meer naar het ontbreken van verhaal)
ik heb de demo gespeelt en keek erg uit naar dit deel, maar de demo is me enorm tegen gevallen! veel te veel vijanden, wat ik gewoon niet gewend ben van deze serie, je zit continu te schieten.
tevens, als de graphics je niet bevallen, dan schiet je ze gewoon stuk 😛
Jongens, ik wil hier toch even op reageren.
De move is exact met bewegingen en zeer precies mee eens , maar voor een spel als dit wil je gewoon richten op het scherm met een iron sight op je gun zoals bijvoorbeeld met een lightgun, en dit kan de move helaas gewoon niet.
Probeer maar eens te mikken met de move zoals je met een light gun zou doen dan merk je wel dat move dus echt niet schiet waar jij mikt. Nee, het komt er helaas op neer dat je de virtuele cursor op je lcd scherm gaat bedienen met de move in de hand . Zelfde idee dus als die ouwe wolf spelletjes op de pc waar je de cursor over het scherm bewoog met de muis.
Ik vind dit heel erg jammer, ik heb alle timecrisis delen en pointblanc delen op ps1 en ps2 en hoopte een beetje dat de move echt precies zou zijn als een light gun om ook timecrisis op de ps3 te kunnen spelen maar de timecrisis demo op de ps3 is dus net zo bagger kwa mikken.
Ik had al in me achterhoofd dat dit misschien het geval ging zijn omdat de move gewoon geen licht registreert zoals een light gun wel doet.
Ook met de meerdere calibratie punten in de hoeken van je lcd scherm valt er gewoon niet op je scherm te mikken.
Begrijp me niet verkeerd voor spellen als tennis en weet ik allemaal wat voor gein er meer uitkomt is de move super precies en exact, maar mikken op je scherm kun je wel vergeten.
Ik verlang naar een echte light gun mocht die ooit voor een lcd tv uitkomen, daarmee kon je tenminste echt mikken en had je niet een lullige virtuele cursor op je scherm nodig.
Waarom deze game een slechtere beoordeling krijgt als de shoot is mij volstrekt vreemd. Het blijft altijd een super game, maar dit moet gewoon staand met een light gun gespeeld worden en niet met een veredelde muis met bijhorende cursor.
Gespeeld op first look en na 5 min weggelegd want het speelde voor geen meter.
zo een gun geprobeerd voor de move controller?
Grafisch ziet het er toch echt niet slecht uit hoor.