Gespeeld: DiRT Rally 2.0 – Codemasters kondigde afgelopen woensdag DiRT Rally 2.0 aan en daarmee keert de beste rally simulator terug. Na het deel dat in 2016 verscheen hebben we natuurlijk nog de release van DiRT 4 gezien, maar die neigde iets meer naar arcade racen. Hiermee heeft Codemasters voor elke gamer een goede rally ervaring, maar een nieuwe simulatie die nog beter is dan DiRT Rally, is natuurlijk iets waar we geen nee tegen zeggen. Terwijl de game werd aangekondigd waren we in het altijd mooie Londen om daar alvast eens achter het stuur van DiRT Rally 2.0 te kruipen.

Iets lagere instapdrempel?

Iedereen die DiRT Rally heeft gespeeld zal zich vast voor de geest kunnen halen dat die game moeilijk was. Niet zo gek ook, want Codemasters zette die game echt neer als een simulatie puur voor de liefhebbers. De auto’s reageerden zeer realistisch afhankelijk van hun aandrijving, de routes waren lang en bij momenten zeer uitdagend en om vlot progressie te boeken, moest je echt over goede skills beschikken. Geloof maar dat dat niet veel anders zal zijn in DiRT Rally 2.0, maar toch heeft Codemasters de instapdrempel wel iets naar beneden bijgesteld.

Tijdens onze hands-on kregen we de beschikking over een tweetal races. Zo konden we een normale rally in Nieuw-Zeeland rijden en een Rally Cross race op een niet nader gespecificeerde locatie. Twee totaal verschillende disciplines en dat ook met twee totaal verschillende auto’s. Daar waar de gewone race in Nieuw-Zeeland verreden werd met een tweewiel aangedreven auto, was dat bij de Rally Cross race een vierwiel aangedreven bak. De verschillen waren overduidelijk merkbaar en tevens viel weer op dat het onder controle houden van je racemonster geen gemakkelijke taak is.

Dat zit hem in het feit dat de auto’s nog steeds zo natuurgetrouw mogelijk reageren op de omstandigheden. Het terrein, het vermogen onder de motorkap en natuurlijk de weersomstandigheden zijn slechts een paar invloeden die meetellen. Maar uiteindelijk ben jij degene die iets maakt of breekt, want aan de auto ligt het niet. Het is puur jouw controle over de machine en hoe beter jij bent, hoe beter het resultaat. Codemasters heeft niet de intentie om de game gemakkelijker te maken, want realisme en autogevoel zijn het allerbelangrijkste. Wel zul je instappen met een tweewielaangedreven auto en dat soort auto’s zijn net wat beter te besturen dan de vierwiel aangedreven auto’s.

Bij Rally Cross was het bijvoorbeeld zeer lastig om de auto in bedwang te houden doordat het vierwiel aangedreven is, waardoor de auto veel nauwer luistert naar je input. Bij de gewone rally was het in de demo gemakkelijker om de auto te controleren vanwege de tweewiel aandrijving, maar vanzelfsprekend kan je hier ook aan deelnemen met een vierwiel aangedreven auto. Dat brengt weer meer uitdaging met zich mee en voor dit alles geldt natuurlijk: oefening baart kunst.

Bij aanvang van de game zal je in ieder geval beginnen met een wat makkelijkere auto, zodat je je skills stap voor stap kunt ontwikkelen. In beide gevallen moeten we zeggen dat de besturing echt spot-on aanvoelde. Het reageert ontzettend goed op jouw input en iedere minimale aanpassing die je doet terwijl je aan het racen bent, zul je direct voelen. Doordat deze besturing zo goed luistert is een foutje echt aan jezelf te wijten en die maak je snel. Opletten, snel blijven en goed anticiperen is in deze de oplossing en als je een race goed afsluit is de voldoening groot.

Beperkter uitgebreid

Waar je in DiRT Rally nog de Hillclimb discipline had, is dat nu verleden tijd. In DiRT Rally 2.0 ligt de focus geheel op de gewone rally en de Rally Cross waar nu ook de officiële licentie bij betrokken is. Dus dat betekent de officiële banen en wellicht ook het kampioenschap. Doordat de disciplines wat teruggeschaald zijn, krijg je wel meer content binnen de twee aanwezige disciplines en tevens is de bijbehorende modus uitgebreider van opzet. In de MyTeam modus, wat in feite de carrière modus is, krijg je te maken met verschillende kampioenschappen en die dien je af te ronden om geld te verdienen. Met dat geld koop je weer nieuwe auto’s en daarmee doe je weer nieuwe races enzovoort.

Tussendoor krijg je ook te maken met historische races, waarbij je vrij een klassieke auto kunt kiezen. Daarmee race je weer nieuwe races, verdien je geld en zo bouw je steeds meer je ervaring en portemonnee uit. In het vorige deel was je geld na veel races rijden direct op als je een nieuwe auto kocht wat voor een vrij trage voortgang zorgde. Dat probeert Codemasters nu iets breder te trekken door niet overal geld aan te hangen en zo krijg je ook meer te doen zonder in herhaling te vallen. Met nu meer races binnen een teruggeschaald aantal disciplines heb je dankzij de diverse auto’s en bijkomende zaken genoeg om te doen. Met meer dan 50 verschillende auto’s is de game weer rijkelijk gevuld.

Om spelers nog wat meer te ondersteunen, zal Codemasters video’s maken waarin Jon Armstrong, professioneel coureur, diverse races rijdt in de game. Dit doet hij op een playseat waarbij hij verschillende technieken zal demonstreren. Terwijl hij dat doet zul je z’n handen en voeten zien tijdens het rijden en door deze verschillende tutorial video’s kom je meer over de gameplay te weten en hoe je het beste met een auto om kan gaan. Volgens Codemasters zitten spelers niet te wachten op een ‘handjevast’ aanpak, maar voor nieuwkomers is dit een mooie oplossing om toch vertrouwd te raken met de gameplay. Dus hoewel de ervaring nog steeds hardcore zal zijn, probeert Codemasters door wat aanpassingen en een ietwat andere benadering toch meer mensen aan te spreken.

Tot in detail overgezet

Doordat Codemasters intensief gebruikmaakt van mensen met ervaring in de rallysport, worden de verschillende auto’s tot in detail overgezet naar de game. Dat gaat verder dan alleen het modelwerk en de juiste liveries, alle bestuurstechnische karakteristieken van elke auto zijn merkbaar tijdens het racen. Nu hebben we met slechts twee auto’s gereden en hoewel we niet weten hoe die auto’s in het echt aanvoelen, was overduidelijk merkbaar dat het een wereld van verschil is qua besturing in onderlinge aandrijfmanieren. Dat verschilt dan in elke discipline ook weer per auto, dus dat zal voor de spelers een heerlijke ontdekkingsreis zijn. Zeker het masteren van de besturing om razendsnelle tijden neer te zetten, gaat een prachtige uitdaging vormen en dat is precies wat DiRT Rally 2.0 je bieden wilt.

Dat de auto’s zich nu nog meer kenmerkend laten besturen is een belangrijke vooruitgang. Want Codemasters heeft alles wat ze hebben gebouwd voor DiRT Rally genomen, uit elkaar getrokken en gekeken waar het beter kon, dat geoptimaliseerd en weer in het vervolg verwerkt. Dus het is allemaal nog meer secuur en dat is natuurlijk hetgeen je wilt hebben in een simulatie. Ook de omgeving reageert weer net iets beter op je auto en rijgedrag: zo zul je effect hebben van de sporen in de ondergrond, objecten die je onderweg treft en meer. Dat bovenop de merkbare verschillen die je hebt tussen gravel en asfalt om er even twee te noemen.

Het resultaat is dat spelers straks de meest authentieke ervaring krijgen voorgeschoteld. Vanzelfsprekend visueel, maar met name qua besturing en algehele rally ervaring. Nu hebben we slechts een heel klein fragment van de uiteindelijke game gespeeld, maar het voelde gelijk erg goed aan. Het racen is bijzonder uitdagend en het ligt in gewone rally races 100% aan jou hoe goed je het er vanaf brengt. De Rally Cross races waren nog wat uitdagender, maar wel merkten we dat de AI wat onbesuisd te werk ging. Zo werden we vaak – en vele andere journalisten met ons – van de baan geramd of de AI dook in een gat dat geen gat was, wat wij mochten bekopen met een kapotte bumper in de muur en natuurlijk achterstand op de rest. Daar moet nog wat werk verricht worden.

Voorlopige conclusie

DiRT Rally is terug en puur op basis van het vorige deel is dat al een reden voor een feestje. Na onze hands-on bleek dat Codemasters de fundering van het eerste deel heeft genomen om nog verder uit te werken en te perfectioneren en qua besturing zit dat in ieder geval goed. Het is moeilijk, heel erg moeilijk, maar dat is precies wat de liefhebbers willen horen. De AI in de Rally Cross races was nog niet optimaal en grafisch zal het nog wat mooier moeten worden wil het het origineel evenaren, maar de ontwikkelaar beloofde absolute grafische verbetering. Buiten dat draait het vooral om het racen zelf en hoewel we slechts twee verschillende races hebben kunnen rijden (en dat meerdere malen), kunnen we daarop gebaseerd zeggen dat het wel goed zit. Codemasters weet wat het doet en het moet raar lopen wil dit niet een uitstekende racer worden.