Review: Assassin’s Creed: Odyssey – Iedereen in het leven is op een tocht. De één met een vastberaden bestemming voor ogen. De ander reist expres zonder te weten waar hij of zij uiteindelijk zal uitkomen. Wanneer je op reis bent, komen er vaak obstakels op je pad waarbij je keuzes moet maken. Keuzes waardoor je die obstakels kunt omzeilen of overwinnen, maar ook keuzes die je veranderen. Obstakels zijn er om te overwinnen, zo zegt men. Dat is alleen soms niet zo eenvoudig en dat wordt wel bewezen in Assassin’s Creed: Odyssey, het nieuwste avontuur binnen de gerenommeerde serie. Na bloed, zweet en tranen te hebben vergoten, hebben wij ons avontuur inmiddels afgesloten. Graag vertellen wij je er hieronder meer over!

The Battle of 300

Voordat we daadwerkelijk aanvangen is het goed om alvast te wijzen op de (lichte) spoilers die de kop op kunnen steken. Wees dus alvast gewaarschuwd. De reis die we zijn begonnen en die we ook hebben beëindigd heeft immers een rode draad. Die wordt voor het eerst uitgerold ergens rond 480 v.Chr. ten tijde van de Perzische Oorlog. Daar maak je kennis met Leonidas, een heroïsche Spartaanse koning die zich met zijn mannen opwerpt tegen de dreigende Perzische bezetting. Na een spectaculaire veldslag wordt dit gedeelte afgesloten en snel je vooruit in de tijd. Dat brengt je uiteindelijk bij het hoofdpersonage wat je hebt gekozen, dit kan Kassandra zijn of Alexios.

Deze broer en zus zijn afstammelingen van koning Leonidas. Wij hebben ons hele avontuur gespeeld met Kassandra en leerden haar kennen als een sterke vrouw. Kassandra heeft vroeger namelijk behoorlijk wat voor haar kiezen gehad en daar zal het niet bij blijven, maar daar zul je later vanzelf achter komen. Haar persoonlijke reis vormt de rode draad binnen dit grote avontuur. Een reis die bol staat van de vele keuzes die je moet maken. Keuzes die allemaal in bepaalde mate er voor zorgen dat je avontuur een bepaalde kant op gaat. Kassandra leert thuis al vroeg vechten en dat zal ze uiteraard nodig hebben. Want Kassandra is niet meer het lieve meisje van weleer, ze schuwt geen enkele vorm van geweld.

The Cult of Kosmos

Wat daarnaast nog een reden vormt om geweld te gebruiken, is ‘The Cult of Kosmos’. Deze occulte sekte doet later in het verhaal haar intrede en heeft een bepaald doel voor ogen. The Cult of Kosmos wil haar stempel drukken op de oorlog tussen Sparta en Athene en daarmee haar macht vergroten. Daarnaast willen ze jou ook uit de weg ruimen en jij hebt daarom reden genoeg om alle leden één voor één af te slachten. Daarvoor is een roster met alle leden beschikbaar die je in het menu kunt raadplegen. Deze zijn in eerste instantie echter niet zichtbaar, omdat je ze eerst zult moeten onthullen. Om een bepaald lid van deze sekte te kunnen vinden moet je aanwijzingen zoeken en die verkrijg je onder andere door missies te doen en/of door met mensen in een bepaald gebied te praten.

Eén en al keuzes maken

Inmiddels is het woord ‘keuze’ meerdere malen gevallen, maar dat is niet zonder reden. Even helemaal terug naar waar het voor jou als speler begint. Ten eerste zul je moeten kiezen op welke moeilijkheidsgraad je de game wilt spelen. Je hebt drie niveaus om in te stappen en wij kozen hier voor ‘Normal’. Verder heb je uiteraard nog ‘Moeilijk’ en ‘Makkelijk’. Wil je minder sterke vijanden tegenover je die je minder uitdaging geven, dan kies je voor makkelijk. Let wel, dit betekent absoluut niet dat je door het verhaal heen rent. Daarvoor is er nog genoeg uitdaging en dat zit hem ook in het verschil in niveau van de diverse vijanden die je tegen zult komen.

Daarna volgt de keuze om te kiezen op welke manier je de game precies wilt spelen. Je hebt nu namelijk een ‘Exploration mode’ en een ‘Guided mode’. Bij die laatste krijg je de hints en de markers op de map die je een bepaalde kant opsturen. Kies je voor die eerste optie, dan heb je dit allemaal niet. Middels conversaties met allerlei personages in de wereld zul je je een weg moeten vinden. Het is een mooie brug om te maken naar het nieuwe dialogen-systeem wat zijn intrede doet. Je krijgt nu bij elk personage dat je spreekt meerdere antwoorden om te geven. Op basis van de keuze die je maakt wordt bepaald welke kant zo’n conversatie opgaat. Door bijvoorbeeld dominant te antwoorden, kan je in een gevecht geraken of je kan er zelfs een missie door verliezen.

Niet dat dit direct heel veel impact heeft, want het betreft dan veelal zij-missies die ondergeschikt zijn aan het hoofdverhaal. Dat neemt niet weg dat de antwoorden die je geeft wel van invloed kunnen zijn op de kant die het verhaal in z’n geheel opgaat, maar dat is niet altijd per se het geval. Vaak is het ook zo dat je binnen een conversatie ‘sub-keuzes’ kunt maken, puur bedoeld om meer informatie in te winnen over hetgeen je wilt weten of gaat doen. Uiteindelijk worden die keuzes weggestreept en kom je automatisch uit bij het belangrijkste antwoord wat je kan geven. Waarna het avontuur vervolgens weer verder gaat. Op deze manier kan je een ander avontuur beleven dan een vriend of vriendin die de game speelt, al zijn verschillende momenten in de game alsnog vooraf bepaald waar je hoe dan ook bij uitkomt.

Vechten zonder schild

Onderdeel van de gameplay is natuurlijk ook het (vernieuwde) vechtsysteem wat zijn intrede deed in Assassin’s Creed: Origins. Dat is nu wel anders van opzet omdat je geen schild bij je draagt. Je bent nu enkel aangewezen op verschillende slagwapens en op je pijl en boog. Vijanden die je tegenkomt hebben daarentegen wél een schild tot hun beschikking en daar moet je creatief mee om gaan. Minder verdedigen en vooral veel beweeglijk zijn is nu de sleutel tot succes. Daarbij moet je vooral veel aanvallen ontwijken en gebruik maken van verschillende vaardigheden die ook weer terugkeren. Wederom verdien je die door ‘Ability Points’ bij elkaar te sprokkelen. Die Ability Points verdien je weer door je personage in level te laten stijgen en daarvoor moet je missies succesvol afronden of bijvoorbeeld tombes uitspelen.

De skilltree waarbinnen je die skillpoints kunt uitgeven is nu onderverdeeld in drie segmenten. Je hebt het segment ‘Hunter’, ‘Warrior’ en ‘Assassin’. Je kan daarin geheel zelf bepalen op welk segment jij je wilt focussen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om jezelf voornamelijk als Warrior door te ontwikkelen. Je kunt namelijk elke skill binnen ieder segment ook weer upgraden. Je hebt bijvoorbeeld een speciale vaardigheid om iemand met een steek omver te werpen. Deze speciale skill kan je via een upgrade sterker maken waardoor hij meer schade aanricht. Je kan deze skill tevens toewijzen aan één van de knoppen op je controller. Dit soort speciale vaardigheden zul je geheid nodig hebben, daar de gameplay meer gericht is op het vechten en in mindere mate op stealth.

God of War meets Assassin’s Creed

Het vechtsysteem krijgt op die manier weliswaar meer diepgang, maar ergens wringt het daar toch een beetje. Jouw personage wordt echt neergezet als een (Spartaanse) krijger en minder als een Assassin. Nergens binnen het verhaal wordt echt aangestipt dat je een Assassin bent en dat is toch wat jammer. Het gevoel van Assassin zijn en vanuit de schaduw opereren was altijd wat centraal stond en dat is nu duidelijk niet zo. Natuurlijk kun je nog steeds alles proberen te doen zonder gezien te worden, maar geloof ons als we zeggen dat dit een uitdaging is die vrijwel niet te voltooien valt. Je voelt je gaandeweg eigenlijk meer een soort Kratos dan een Assassin. Je raakt altijd wel verzeild in een gevecht en dat komt mede door de andere huurlingen die het ook op jou gemunt hebben. Naarmate je meer amok maakt in de wereld wordt dit opgemerkt en loopt je rode ‘Bounty-meter’ vol. Hoe voller die is, des te meer huurlingen naar je op zoek gaan en je proberen uit te schakelen.

Het kan daardoor zomaar gebeuren dat er tijdens een missie één of zelfs meerdere huurlingen van verschillende niveaus om de hoek komen kijken. Vaak hebben ze dan ook nog eens elk een speciale vaardigheid, zoals wapens die gif af kunnen geven, die vuurbommen of vuurpijlen kunnen schieten en meer. Dat maakt het er niet gemakkelijker op, maar natuurlijk wel uitdagender. Bounties die op jouw hoofd staan kan je echter afkopen of je kiest er gewoon voor om die huurlingen af te slachten. Zo stijg je zelf weer in rang binnen het gilde der huurlingen. Uiteindelijk kan jij daardoor de beste huurling van het hele spel worden. Je vorderingen hieromtrent kun je ook weer in een apart rooster bijhouden. Dat gezegd hebbende krijgen de missies die je moet doen op een gegeven moment toch wel een repetitief karakter…

Veel van hetzelfde en toch een positieve uitzondering

De hoeveelheid activiteiten is werkelijk gigantisch, maar hebben wel veel hetzelfde karakter. Het maakt niet uit om wat voor soort locatie het gaat. De activiteiten bestaan veelal uit belangrijke figuren omleggen, goederen verbranden, belangrijke items vinden en op die manier zo’n locatie uitspelen ofwel bevrijden. Plus dat bekende zaken als aanwijzingen zoeken op een locatie of personages bevrijden uit een fort ook weer aanwezig zijn. Een aangename verrassing hier zijn de Conquest Battles die je kunt vrijspelen. Dat doe je door eerst een gebied uit te kammen en het leiderschap van een heerser uit Sparta of Athene te verzwakken. Om zover te komen ben je bezig met de bovengenoemde activiteiten waarna je zo’n grote veldslag aanvangt. Tijdens zo’n veldslag vecht je aan de kant van Sparta of Athene om te helpen een provincie te veroveren. Jij bepaalt daarbij elke keer zelf of je vecht voor één van de twee facties.

Binnen zulke veldslagen moet je keer op keer de belangrijke ‘Captains’ uitschakelen en als je dat snel genoeg doet, dan win je het gevecht en verdien je behoorlijk wat XP. De uitdaging om zo’n veldslag te winnen wordt gaandeweg steeds groter omdat er bijvoorbeeld plotseling huurlingen opduiken die het specifiek op jou gemunt hebben. Daarnaast vinden deze grote veldslagen niet alleen op land plaats, maar ook op zee. Dat brengt ons bij het volgende onderdeel en dat is natuurlijk het bevaren van de verschillende zeeën. Dit is een belangrijk onderdeel, want met je schip kun je gemakkelijk allerlei eilandjes bereiken in de verste uithoeken van de wereld. Op die eilandjes vind je weer nieuwe missies die je XP opleveren. Door daarnaast andere schepen te vernietigen verdien je nog meer XP evenals grondstoffen. Die grondstoffen heb je weer nodig om zowel je personage als je schip te upgraden.

De schade die je crew doet door bijvoorbeeld pijlen of speren af te schieten kan je daarmee vergroten, maar bijvoorbeeld ook de schade die je doet wanneer je een ander schip ramt. Hoe hoger de schepen in rang zijn die je verslaat, des te groter de beloning is die je krijgt. Daarnaast zijn er natuurlijk nog (cosmetische) aanpassingen die je aan je schip kunt doen. Los van de eilandjes zelf zijn er ook nog genoeg onderwaterlocaties die je kunt bezoeken om schatten te vinden en sommige leden van ‘The Cult of Kosmos’ kan je enkel op zee of op een eiland vinden, je zult dus sowieso het water op moeten. Het verslaan van andere schepen wordt gemakkelijker wanneer je betere bemanning aanneemt en hierin heb je ook weer gradaties. Bemanning neem je aan door soldaten niet te vermoorden, maar door ze knock-out te slaan. Nadien kan je ze de keuze voorleggen om zich bij jou te voegen en indien ze dat doen, dan zullen ze je zeker helpen bij het enteren van vijandige schepen. Buiten de gameplay op het land voegt de Naval gameplay nu weer echt wat toe en het zorgt tevens voor een welkome afwisseling.

De Griekse oudheid schittert

Het hele thema draait om de Griekse oudheid en de wereld is doordrenkt van sfeer. Veel verschillende locaties kenmerken zich door kleurrijke en groene bebossing. Daarnaast zijn er nog dorre vlaktes, vulkanische gebergtes en zelfs besneeuwde bergtoppen waar je langs komt. Tevens zijn er genoeg bouwwerken te vinden waarvoor je af en toe stopt om er gewoon even naar te kijken. De verschillende tempels en beeldhouwwerken kenmerken zich door elegante versieringen. Het is bovendien leuk om gewoon even te kijken naar hoe de lokale bevolking bijvoorbeeld aan het werk is op een wijngaard. Plus dat de verschillende personages die je tegenkomt allemaal hun eigen karakter hebben, zoals de filosoof Sokrates die jou continu bepaalde wijsheden wil voorleggen waar jij dan weer over na kunt denken. Kortom, de sfeer zit er uitstekend in en dat is echt genieten.

Conclusie

Assassin's Creed: Odyssey is in alles absoluut grootser en mooier dan ooit tevoren. Het bied je een persoonlijk avontuur binnen een episch thema van oorlog en intriges. Dat het avontuur zo persoonlijk van aard is, maakt dat je absoluut door wilt gaan om te weten hoe het afloopt. Jammer is wel dat het hele element van een Assassin zijn naar de achtergrond is geschoven. Ondanks de sloot aan content worden de missies daarnaast op den duur ook wat repetitief. Dat neemt niet weg dat de wereld prachtig en sfeervol is vormgegeven en dat het een genot is om lang in te vertoeven. Neem je er genoegen mee om minder Assassin, maar meer huurling te zijn? Dan biedt Assassin's Creed: Odyssey je een avontuur van enorme proporties.

Pluspunten

  • Boeiend verhaal
  • Kassandra en Alexios
  • Sfeervolle wereld
  • Conquest Battles voegen wat toe
  • Net zoals het opjagen van huurlingen en The Cult of Kosmos
  • Enorm veel om te doen

Minpunten

  • Je voelt je minder een Assassin
  • Missies worden op den duur repetitief

8.5