Special: Features die de PlayStation 5 nodig heeft – Begint het al te kriebelen? De komst van een nieuwe generatie consoles lijkt soms dichtbij, maar soms ook zo ver weg. Het is in november goed en wel 5 jaar geleden dat de PlayStation 4 verscheen en dus weten we dat het nu niet lang meer zal duren tot de PlayStation 5 er aan komt. Er zijn dit jaar een paar goede exclusives voor de PS4 verschenen en er zitten er ook nog wat in de pijplijn, maar daarna wordt vermoedelijk naar de introductie van de PS5 toegewerkt. Wij begonnen alvast even te dagdromen en we hebben onze ideeën van wat de PS5 straks zoal moet gaan bieden voor je uiteen gezet.

1. Meer opslag, maar ook sneller

De PlayStation 4 ‘500 Million’ editie is al een stap in de goede richting, deze PS4 is namelijk uitgerust met een harde schijf van 2TB. Uiteraard, je kunt bij de PS4 gemakkelijk zelf de harde schijf vervangen, maar daar heeft niet iedereen zin in. Gebruik je de back-up functie niet, dan moet je immers de fabrieksinstellingen herstellen, games opnieuw downloaden en installeren, savegames terugzetten en ga zo maar door. Dat laatste is vaak het geval, want voor de back-up functie heb je weer een externe HDD nodig met veel ruimte.

We zien daarom graag dat de PS5 standaard met een wat grotere schijf geleverd wordt en dat het upgraden van de HDD een ander doel krijgt. Het is immers vooralsnog lastig om elke PS5 standaard met een SSD te verschepen omwille van de kosten, maar ondersteuning hiervoor zou fijn zijn. De hardware van de PS4 biedt geen volledige compatibiliteit voor SSD’s, waardoor niet het maximale uit deze razendsnelle schijfjes wordt gehaald. Ja, het werkt, er is snelheidswinst, maar niet op de maximale capaciteit die mogelijk is met een SSD.

Laat het upgraden dus vooral over aan de techneuten die er het geld voor over hebben om zo’n 2TB SSD in de PS5 te stoppen. Lever de PS5 in ieder geval standaard met een 2TB harde schijf van 7200RPM. Het zou overigens mooi zijn als Sony als extra een cache kon inbouwen voor zo’n handig M.2 schijfje van pak en beet 128GB, die gebruikt kan worden voor de meest gespeelde games, maar dat laten we aan de technische architecten van Sony over.

2. Backwards compatibility

Mochten we een nieuwe generatie binnenstappen op de traditionele manier, dus een nieuwe console die echt een stap vooruit is qua mogelijkheden ten opzichte van de PS4, dan zouden we graag backwards compatibility voor PS4-games willen zien. De kans bestaat uiteraard dat de PS5 straks niets meer is dan een veredelde PS4 Pro en dus eigenlijk nog binnen het PS4 eco-systeem fungeert met nieuwe games die ook werken op de PS4. Pakt Sony het op de traditionele manier aan? Dan zitten we niet echt meer te wachten op remaster nummer zoveel, veel PS4-games gaan immers prima met de tijd mee en als we weer investeren in een nieuwe generatie, willen we deze titels gewoon blijven behouden.

De PS4 backlog is bij velen ongetwijfeld nog veel te groot om al afscheid te nemen van deze generatie, dus backwards compatibility zou een welkome terugkeer kunnen maken. Wat betreft PSOne/PS2/PS3 games zien we graag dat Sony de PlayStation Now functionaliteiten verder gaat uitbreiden. Het is het nu allemaal net niet en een betere integratie binnen de PS5 zou fijn zijn. Sowieso zien we graag meer games, maar dan moet wel de input-lag aangepakt worden. Verschillende PS2 klassiekers zijn native of via PlayStation Now niet optimaal speelbaar, want de input-lag gooit teveel roet in het eten.

3. Verbeterde virtual reality integratie

Dat kleine kastje wat men een ‘Processing Unit’ noemt bij PlayStation VR? Die kan dus niet meer hè. We verwachten dat de PS5 het gebruik van virtual reality naar een hoger niveau tilt. Dat betekent niet alleen een vernieuwde headset, maar ook een console die in staat is om zonder een spinnenweb aan kabels alles te verwerken. Het liefst zien we een speciale poort waar je de headset in-plugt en dan nemen we genoeg met een enkele kabel die van de PS5 naar de headset gaat. Draadloos geniet uiteraard de voorkeur, maar we begrijpen dat het uitermate lastig is deze bandbreedte over Bluetooth of een ander draadloos protocol te sturen.

4. De terugkeer van PlayStation Move

De PlayStation Move is al een relatief oud product, maar op de PS4 nog altijd even relevant, vooral als je VR-games speelt. Toch zien we graag een make-over van deze opzienbarende stokken met lichtgevende bollen er bovenop. Het mag allemaal wat volwassener, futuristischer en vooral nauwkeuriger. Motion controls worden hevig onderschat, want wanneer het goed werkt kun je uiterst vermakelijke games maken en spelen. Neem bijvoorbeeld het spelen van shooters of ping-pong, met degelijke motion controllers een prettige bezigheid. We zien op virtual reality gebied dus graag verbeteringen, waaronder nog meer accurate motion control, want daar is nu lang niet altijd sprake van bij games.

5. Stil, koel en klein

De tijd van VHS-recorders en luid draaiende ventilatoren laten we graag zover mogelijk achter ons als het gaat om consoles. De PlayStation 4 Pro is een console die bij momenten ontzettend veel lawaai maakt en hetzelfde geldt voor de launch modellen van de gewone PS4. Dit moet Sony echt aan gaan pakken en Microsoft liet al zien hoe het moet met de Xbox One X. Deze laatstgenoemde is muisstil, of die nu in een kast staat, zware games draait of wanneer het uitermate zonnig is buiten; de Xbox One X maakt amper lawaai. Dit verwachten we ook van Sony met een nieuwe console. Het liefst zien we deze ook zo compact mogelijk, nog een gebied waar ze een lesje kunnen leren van Microsoft.

6. Mooiere games en meer rekenkracht

Voorheen lag de focus bij het introduceren van een nieuwe generatie consoles vooral op de grafische prestaties, bij Sony en Microsoft tenminste. Nintendo koos bijvoorbeeld vooral voor innovatie en nieuwe manieren van spelen en hecht minder waarde aan grafische vooruitgang. Het zit echter in Sony’s DNA om flinke sprongen vooruit te maken op dit gebied, dus het is niet zo gek dat dit met de PS5 (hopelijk) ook weer zo zal zijn.

Afhankelijk van wanneer de PS5 uit gaat komen en met de gedachte dat dit ook weer voor €399,- zal zijn, moeten we natuurlijk rekening houden met de nodige beperkingen. Het is ook goed mogelijk dat het verschil tussen de PS4 Pro en PS5 niet heel erg merkbaar zal zijn wanneer de PS5 bijvoorbeeld volgend jaar al uitkomt. We gokken zelf echter op een release in 2020 en verwachten dan wel dat Sony met hardware weet te werken die games behoorlijk weten te verrijken ten opzichte van nu. Er valt nog altijd veel winst te behalen rond de presentatie van licht en schaduwen en verder hopen we natuurlijk dat 60 fps ooit de standaard gaat worden. Hoewel de kans altijd aanwezig blijft dat ontwikkelaars betere graphics verkiezen boven een hogere framerate.

We zagen met de PS4 Pro al wel de komst van de keuze tussen performance of kwaliteit en we hopen dat de PS5 dit voortzet. Afhankelijk van het type game dat je speelt, is 60 fps nu eenmaal een big deal, minder dan 4K dat soms is. De ultieme droom blijft natuurlijk native 4K met 60 fps, maar we moeten vandaag de dag dan nog teveel inleveren op details en randzaken waardoor dit geen realistisch beeld is. Het is immers toch wel fijn wanneer gras op een realistische manier beweegt en de zonnestralen mooi door de blaadjes heenkomen.

7. Remote-play

We hebben een voorproefje gekregen met de PS4 hoe het is om games ook op een afstand te spelen. Het hele idee dat je verder kunt spelen met Call of Duty op het toilet is echter toch iets te mooi gebleken. De PlayStation Vita is inmiddels zo goed als dood en de enige vormen van Remote-play die nu nog relevant zijn, is via de pc/Mac of met je Xperia-telefoon. Niet heel spannend allemaal en alhoewel je op een Macbook prima games als Persona 5 via Remote-play kunt spelen, is het ‘m allemaal net niet.

Als we kijken naar de buren zien we dat Microsoft met Xbox Anywhere een soortgelijk alternatief aanbiedt. Heb je een Xbox One, dan weet je uit ervaring wellicht dat dit ongeveer net zo werkt als Sony’s pc-app. Je kunt op je pc games vanaf de Xbox One streamen, maar ook hier geldt weer dat het niet heel spannend is en bovendien loopt het lang niet altijd even soepel. Leuk voor de wat simpelere games, maar wees eens eerlijk, als je achter een pc zit kun je waarschijnlijk net zo goed ook achter je console gaan zitten.

Nintendo daarentegen heeft de ultieme oplossing, een hybride console. Onderweg spelen doe je op de tablet die thuis als console fungeert middels een docking station. Werkt perfect, niets op aan te merken, maar je moet niet verwachten de soortgelijke rekenkracht te krijgen die een Xbox One en PS4 te bieden hebben. Dat is een concessie die Sony hoogstwaarschijnlijk niet gaat maken als ze met een hybride console komen, maar in zekere zin is dat natuurlijk wel de way-to-go.

Om Remote-play uitstekend te kunnen laten werken heb je een toegewijd apparaat nodig die specifiek is gemaakt voor Remote-play. Zie het als een soort uitgeklede PS Vita of een extra controller voor de console. Het enige wat je nodig hebt zijn knoppen, een degelijk scherm van minstens 720p, een batterij en de optie tot communicatie met de PS5. In hoeverre ze zo’n apparaat uitbreiden met Wi-Fi of 4G-functionaliteit, dat is aan Sony. In de basis zou het natuurlijk fijn zijn als je de PS5 mee zou kunnen nemen om via een degelijke internetverbinding je games te kunnen streamen. Qua benaming is het niet zo lastig, want plak er de noemer ‘PlayStation Now Go’ op en iedereen weet meteen waar het over gaat.

Het argument dat je smartphone alle functionaliteiten van (thuis)apparaten overneemt gaat voor deze toepassing simpelweg niet op. Fatsoenlijk gamen vraagt om fysieke knoppen en die heeft je smartphone tegenwoordig niet meer. Dat wil je overigens ook niet, game knoppen op je smartphone, dat heeft Sony al eens bewezen met de Xperia Play. Onderweg gamen is vandaag de dag simpelweg erg belangrijk, maar handhelds redden het gewoon niet meer en smartphones zijn voor de grote games niet krachtig genoeg. Een compacte accessoire specifiek voor Remote-play en/of PlayStation Now, zou met de juiste uitvoering beter aansluiten op onze gaming behoeftes.

Wat denk jij?

Het introduceren van een nieuwe generatie consoles vraagt vandaag de dag meer aandacht dan vroeger. Je komt er als fabrikant niet meer mee weg door er simpelweg een nieuwe processor en GPU in te drukken en het een PS5 te noemen. Sony moet vooral op de randzaken gaan letten, zoals naadloze integratie van virtual reality en het aanbieden van extra functies zoals Remote-play. De genoemde punten in dit artikel zijn uiteraard vooral onze interpretatie van wat een PS5 eventueel zou kunnen of moeten gaan introduceren/bieden, als er überhaupt een PS5 komt in welke vorm dan ook. Jij hebt vast ook goede ideeën of je kijkt anders tegen deze punten aan, hieronder is uiteraard ruimte om je zegje te doen.