Sony verraste vorige week toch wel met de aankondiging cross-play snel beschikbaar te stellen voor in ieder geval Fortnite. Dat zet automatisch ook de deur open voor andere games, hoewel daar op dit moment nog geen zekerheid over is. Tegelijkertijd heeft het lang geduurd voordat Sony overstag ging en de reden daartoe heeft Sony nu gegeven.

In de PlayStation Blogcast sprak Shawn Layden van Sony Interactive Entertainment over waarom het zo lang duurde. Sony was zich al een lange tijd erg bewust van het feit dat spelers cross-play wilden, maar dit zou dan wel gelijk goed gedaan moeten worden. Om dat te realiseren komt er echter meer bij kijken dan even een schakelaar omhalen.

“We know this is a want, this is a desire, and we want to be able to deliver that in the best way possible,”

“Now, enabling cross-play isn’t just about flipping a switch and ’there you go.’ It’s a very multi-dimensional kind of attribute or feature.”

In technisch opzicht zou het natuurlijk goed moeten werken en dat vraagt aanpassingen in het systeem. Ook wil Sony de juiste gebruikersondersteuning bieden en er moest gesproken worden met verschillende partners. Om dat allemaal op één lijn te krijgen is tijdrovend geweest en dat is waarom het zo lang duurde.

“So we had to look at it from a technical point of view, we have to work with our partners from a business point of view, we have to make sure that if we enable this, do we have the right customer service support, do we have the right messaging out there, do we have all these different things that you have to get in line. They have to go in a certain order to get them all set up.”

Layden gaf overigens toe dat het langer duurde dan Sony eigenlijk verwacht had, door de genoemde factoren. Dat neemt niet weg dat Sony’s terughoudendheid hier vast ook een rol in gespeeld heeft, maar het uiteindelijke resultaat is positief. Spelers krijgen immers wat ze willen.

“It’s taken us longer certainly than even I would have wanted, but it took as long as it was gonna take to get it ready and get it done.”

Ook zei hij nog dat zodra Sony bewezen heeft dat het werkt, dat hij verwacht dat andere games op termijn ook cross-play gaan gebruiken. Goede kanshebbers zijn natuurlijk Minecraft en Rocket League.

“I think that certainly once we can prove that this is all holding together, sturdy, and well, I would anticipate seeing other games in the [cross-play] service over time,”