Review: ASTRO BOT: Rescue Mission (PS VR) – Gezamenlijk met de PlayStation 4 bracht Sony in 2013 The Playroom uit. Een verzameling van wat kleinere games waarmee spelers de features van de console konden ontdekken. In The Playroom waren het de Astro Bots die vooral de aandacht op zich wisten te vestigen door hun geinige gedrag en uiterlijk. Met de komst van PlayStation VR en The Playroom VR werd duidelijk dat een platformer uitstekend werkt in virtual reality. De Astro Bots zijn leuke personages dus waarom daar niet gewoon een game van maken? Dat dacht Sony ook en het resultaat is nu hier in de vorm van ASTRO BOT: Rescue Mission, wat één van de beste PlayStation VR games tot op heden blijkt te zijn.
Red al je maatjes
Het Astro schip vliegt door het heelal tot er plots een ufo opduikt. Deze ufo met aan boord een oerlelijke alien heeft het op de VR-bril van het schip gemunt en voor je neus raken ze in gevecht met elkaar. Uiteraard weet de alien te winnen met als resultaat dat het Astro schip in verschillende stukken uit elkaar knalt. De aanwezige Astro Bots vliegen ook allerlei kanten op en belanden op verschillende planeten. Het ooit zo vreedzame groepje bots die vooral veel plezier hadden op het Astro schip is niet meer en jij gaat samen met één heldhaftige Astro Bot het avontuur aan, namelijk het redden van al je maatjes.
Dat levert een platformer op die bestaat uit vijf planeten met telkens vier levels en aansluitend een eindbaasgevecht. Elk level heeft weer een eigen thema en met 20 verschillende levels doe je behoorlijk wat locaties aan die ook echt allemaal fors van elkaar verschillen. Het ene moment wandel je over een tropisch strand, het andere moment loop je over constructiebalken in een bouwplaats. Weer even later bezoek je een kerkhof om vervolgens op de zeebodem te eindigen waar je moet uitkijken voor agressieve vissen. ASTRO BOT: Rescue Mission staat bol van de afwisseling en leuke omgevingen, waardoor je telkens weer benieuwd bent naar wat de game je nog meer gaat voorschotelen.
Genoeg te doen
Het doel in ieder level is om acht Astro Bots te vinden en ze een klap te geven, zodat ze je controller invliegen. Alleen dan heb je ze gered en je doel is om een bepaald aantal bots te verzamelen, zodat je de eindbaas van de betreffende planeet kunt unlocken. Ook kun je in ieder level nog een kameleon vinden en als je die gevonden hebt, dan unlock je automatisch ook een uitdaging. Het is dus vooral een ‘zoektocht’ tijdens het spelen van de game, maar het merendeel van de Astro Bots zul je vrij gemakkelijk spotten terwijl je door de levels heen gaat. Uiteraard zijn sommigen ook verstopt en dat zorgt voor de replaywaarde, want je zult meerdere levels opnieuw aandoen om alle Bots te kunnen vinden.
Een level duurt gemiddeld een kwartier, dus je bent al snel een uur of vijf bezig met het doorlopen van de game. Dat is op zich een vrij nette lengte voor een PlayStation VR game, maar voor een platformer misschien wat weinig. Dat klinkt althans zo, want je doet zoveel verschillende ervaringen op tijdens het spelen dat de lengte van de campagne als voldoende aanvoelt. Het terugkeren naar de levels om de resterende bots te vinden zal al snel een uur of twee tot drie extra opleveren, waardoor de speelduur eigenlijk best wel degelijk is. En dan heb je ook de uitdagingen nog, waar er meer dan 20 van zijn.
Deze uitdagingen kunnen zijn dat je een level binnen bepaalde tijd moet zien te doorlopen, mini-games spelen, eindbazen verslaan zonder levens te verliezen en meer. Als je aan de basis voorwaarde voldoet, dan speel je één Bot vrij. Weet je ook aan de moeilijkere voorwaarde te voldoen, dan levert dat twee Bots op. Deze uitdagingen kunnen best lastig zijn, dus als je alle Bots wilt bevrijden en dus de platinum Trophy wilt scoren, ben je al snel een uur of tien tot twaalf bezig en daarmee voelt ASTRO BOT: Rescue Mission als een volwaardige en uitgebreide game aan.
Traditionele gameplay met een twist
Wat nog meer in het voordeel van de game spreekt, is dat het er grafisch echt uitstekend uitziet. Het is gevarieerd en erg mooi vormgegeven en de platformpuzzels die je treft, zijn over het algemeen erg leuk. Sporadisch loop je tegen wat frustrerende puzzelelementen aan, maar dat is zo minimaal dat het geen negatief effect op de algehele gameplay heeft. Wat de game ook ontzettend leuk doet, is het spelen met additionele gameplay elementen. In het lava level zul je een waterspuit krijgen op je controller, zodat je vlammende tegenstanders kunt blussen, alsook hete plateaus kunt laten afkoelen.
Op het kerkhof krijg je weer een zaklamp tot je beschikking en in weer een ander level beschik je over een grappling hook. De platform gameplay is daar weer in z’n geheel op afgestemd en dat voelt allemaal zeer solide aan. Het werkt ontzettend goed en geeft nog meer variatie aan de gameplay, waardoor het spelen van de game op geen enkel moment zal gaan vervelen. Als klap op de vuurpijl biedt de game ook nog eens ontzettend leuke baasgevechten, waarbij je de genoemde extra elementen moet gebruiken wil je deze bazen verslaan. Richting het einde van de game tref je ook vlak voor het eindpunt van de levels nog wat kleinere bazen en daarmee neemt ook de uitdaging wat toe. Onmogelijk zal het echter nooit worden, vooral leuker.
Dit moet je spelen
ASTRO BOT: Rescue Mission is doordat het in virtual reality is, binnen het genre een stap vooruit te noemen. Juist doordat je het in VR beleeft, zul je te maken krijgen met meer creatieve kijkhoeken. Normaal gesproken draai je even de camera en zie je waar je heen moet. In VR gaat de camera altijd recht vooruit en je dient echt je hoofd te draaien om de juiste weg te vinden of om geheimen te ontdekken. Kijk er dus niet raar van op als je zo nu en dan achterstevoren op je stoel zit, omdat je naderhand ziet dat je iets gemist hebt of omdat je net even om een boom wil kijken om te zien of er nog wat ligt. Het enige nadeel van de game rondom de cameravoering is dat je niet achteruit kunt bewegen. Dus als je te ver bent en je constateert iets gemist te hebben, dan zul je het level opnieuw moeten starten, omdat achterom kijken als je te ver bent gegaan niet toereikend genoeg is.
Een ander puntje van kritiek is dat alle speciale wapens aangestuurd worden met het touchpad. Dus om water te spuiten moet je het touchpad ingedrukt houden. Om werpsterren te gooien moet je swipen, hetzelfde geldt voor het gebruik van de grappling hook en ga zo maar door. In sommige situaties moet je echter ook met je Bot bewegen, springen en vechten en dan heb je eigenlijk een hand te weinig, omdat de stick en het touchpad tegelijkertijd aanraken wat lastig is door de onhandige hoek. Dat dit zo is gedaan voor de immersie begrijpen we, maar het werkt niet altijd even goed waardoor je soms de dood zult vinden en dat kan wat vervelend zijn.
Nu we deze punten van kritiek hebben aangehaald, komen we zo langzaam bij het einde van de review. De punten moeten benoemd worden, maar neem van ons aan dat dit vooral incidentele dingen zijn die nauwelijks tot geen invloed hebben op de algemene gameplay ervaring. Die ervaring is zeer degelijk dankzij de prachtige levels, de leuke en fijne gameplay, de nette uitdaging en de ontzettend creatieve eindbazen. Dit alles in virtual reality beleven maakt het tot een aangenaam avontuur en zo voorzichtig aan kunnen we haast spreken van dé Mario game voor de PlayStation. De vibe, de gameplay en alles wat er omheen hangt riep bij mij althans een soortgelijk gevoel op en dat is absoluut een compliment. Dat brengt ons ook bij het uiteindelijke punt dat we willen maken. Heb je de beschikking over een PlayStation VR headset? Dan is dit dé game die je moet hebben!
Conclusie
Er zijn verschillende platformers beschikbaar die gespeeld kunnen worden in virtual reality, maar één van het kaliber ASTRO BOT: Rescue Mission hebben we nog niet eerder gezien. De game is tot in de puntjes uitgewerkt met gevarieerd leveldesign, fantastische muziek, leuke personages, toffe eindbazen, creatieve gameplay en zo kunnen we nog wel even door blijven gaan. Het is simpelweg één van de beste games die je voor PlayStation VR kunt aanschaffen, die bovendien een erg nette speelduur kent. Ja, er zijn een paar kleine minpuntjes die de gameplay sporadisch wat in de weg zitten, maar over het algemeen hebben ze nauwelijks invloed op de totale ervaring. Het mag een aankoop in ieder geval absoluut niet in de weg staan. ASTRO BOT: Rescue Mission is wat ons betreft een grote verrassing en het smaakt zeker naar meer.
Pluspunten
- Uitstekende gameplay
- Creatieve eindbazen
- Volop variatie in de levels
- Genoeg te doen mede dankzij de uitdagingen
- Audiovisueel erg aangenaam
Minpunten
- Camera kan niet terugbewegen
- Te weinig vingers voor sommige handelingen
9.0
Klinkt goed. Ik wacht hun Demo op Ps store af om te beslissen. Maar duidelijke review, thanks
@Gio-the-Gamer:
Als je dit in the playroom vr leuk vond dan ga je dit ook zeker leuk vinden. Of er een demo van komt weet ik niet maar hij is het echt waard
Deze ga ik zeker weten halen. Maar eerst even spider man en dan rdr2 uitspelen
Ga ik zeker kopen morgen! Goeie review Lenny
Jammer dat je voor deze game VR nodig hebt. Want ik heb geen VR-bril maar zou deze game dolgraag willen spelen.
@2a02:a451:a4fe:1:3813:9706:bb04:d.xxx:
Ja volgende week in de Ps Store. Volgens mij 16e
@Gio-the-Gamer: @2a02:a451:a4fe:1:3813:9706:bb04:d.xxx: Klopt, er is toevallig eerder deze week een demo aangekondigd. Die verschijnt zoals Gio al zegt op de 16e.
@insanespartan: Thanks 🙂
Heb de ps vr vanaf dag 1, heb me toen zeer vermaakt met Until dawn rush of blood, en nog een paar titels. Toen heeft i een hele poos stof lopen happen. Maar met de komst van astro bot rescue mission, draait i weer op volle toeren! Wat een top spel! Echt een aanrader, net of ze nu pas doorhebben hoe ze games moeten maken voor de vr. Must have!!!
@82.74.166.xxx: Ik gok dat ze dan ook graag willen dat meer mensen zo denken en er uiteindelijk een gaan kopen 😉
Wat mij betreft de beste game gerelateerde aankoop van de afgelopen tijd die PSVR, en ASTRO Bot gaat het alleen maar nog beter maken!
Bedankt voor de review!
@82.72.93..xxx: Het is allemaal ook erg nieuw, en niet alles werkt natuurlijk dus het heeft tijd nodig.
Gelukkig ondersteunt Sony het volop, misschien dat PSX-Sense daar ook eens artikel over moet schrijven, om de eerdere doen scenario artikels te ontkrachten!
@128.127.46.xxx: Goed idee. Nu nog even druk met de vele nieuwe games die uitkomen, maar je haalt een goed punt aan om eens dieper op in te gaan 🙂
Doemscenarios worden vooral geschetst door diegenen die er geen tijd aan willen maar misschien vooral geen geld aan kunnen spenderen… Eenieder die het een kans geeft is om. Gelukkig is Sony dedicated
@86.83.197..xxx: Dat is niet helemaal waar, want ook wij waren een paar maanden na de release een beetje somber over de toekomst. Dit omdat de aanwas van nieuwe – en vooral goede – games een beetje uitbleef. Het eerste jaar was niet fantastisch, dit jaar daarentegen heb ik een paar uitstekende avonturen achter de rug.
Dus in dat perspectief kan het geen kwaad om onze eerdere sceptische blik nu van een antwoord te voorzien vanuit een positiever oogpunt, want het gaat best lekker qua games momenteel.
@Rastapopulos: Ik ben nog steeds somber over de vr, tot nu toe alleen maar RE7…
@82.74.254..xxx: Dan ben je duidelijk niet het juiste publiek.
En toegegeven, RE7 is ook best somber hoor 😉
@Rastapopulos: Begrijpelijk, maar leuk dat het in ieder geval overwogen wordt 🙂
@82.74.254..xxx: en skyrim en firewall en Superhot en moss en astrobot en wipeout en farpoint en the persistence en rush blood en en en en en en. Ben zo blij dat we nu wel kunnen stellen dat vr is omarmd en dat de sceptici die steeds riepen “ gimmick of net als 3D tv of als de vita” of “weinig content” gelukkig hun haatcampagne tegen vr door steeds het zelfde riedeltje te herhalen hebben verloren. Wordt zo blij van het vele nieuws rondom vr en de vele developers die het oppikken. Het is heel normaal dat het een tijdje duurt met nieuwe hardware dat er een continuïteit aan kwalitatief goede content is; Na de lancering van de ps4 duurde het ook wel 2 jaar dat de gemiddelde games op een dusdanig niveau waren.Als ik die bril opzet denk ik vaak” Hoe kun je hier op haten dit is zo godsgruwelijk” . De vetste innovatie in Gaming, althans voor mij.
@82.73.175..xxx: totaal mee eens..
VR innovatie stopt niet hier, maar gaat verder ..,