Het is weer eens zover; Sony heeft zich voor de zoveelste keer uitgesproken over de Kinect van Microsoft. De motion camera ligt sinds een tijdje in de winkel en Sony kon het natuurlijk niet laten om even uit te halen naar het apparaatje. Move-ingenieur Anton Mikhailov heeft namelijk in een interview een nogal bonte uitspraak gedaan. Hij meldt namelijk in een interview met Videogamer dat Kinect niets meer is dan een hoopje technische problemen.

Gelukkig ligt hij zijn uitspraak goed toe. Ten eerste verteld hij dat ze niet zozeer tegen Kinect zijn, maar dat ze vinden dat de Move beter gebruikt kan worden bij verschillende genres. Tevens meldt hij dat de camera van de Kinect te langzaam is. Kinect geeft namelijk beeld van 30 frames per seconde en de PS Eye geeft er 60. Dit wil zeggen dat de PS Eye je bewegingen beter kan volgen waardoor plotselinge bewegingen beter te registreren zijn.

“Also I think the tech is a bit, not so much immature, but not quite up to spec in what we think. Like the PlayStation Eye camera runs at 60 frames per second so it can track you very quickly whereas the Kinect and other depth camera are only 30 frames per second. So they are more suited for slower motions. Dancing is still kind of okay and then the yoga stuff that they were doing, it fits that very well, whereas if you want to do quick punches it’s harder to do that just because you can’t see the player as quickly. And there’s also more latency, things like that. So you know, it’s not a particularly sexy result, it’s just mostly technological problems.”

Ook kon meneer Mikhailov melden dat de Move een stuk zuiniger is met energie. Waar de Kinect 10-15% van de voorzieningen van de Xbox vraagt, heeft de Move minder dan 1% nodig van de PS3. Het zijn allemaal leuke cijfers, maar de potentie van de PlayStation Move vertaald zich nog niet echt goed naar de software. Wij wachten nog rustig af tot die ene Move game die iedereen over de streep moet trekken.

“I think they quoted something like 10-15 per cent of the Xbox resources, plus like 50 megs of memory or something like that. The Move takes less than 1%, and like 1 megabyte. So, you know, that’s just a bunch of numbers but to developers that means like Killzone 3 can just put in Move and not have to worry about it, whereas something like Kinect you have to make significant game changes to actually fit that into your game. So that’s a big plus for Move I think ‘cause a lot of people can just try it out and put it in.”