We zitten midden in de zeer drukke periode als het op grote releases aankomt, zeker wat betreft Triple-A titels waar we onze zuurverdiende centen aan uit kunnen geven. Daar zitten wederom de nodige populaire online multiplayer games bij. Denk bijvoorbeeld aan Call of Duty: Black Ops 4, FIFA 19 en Battlefield V, om er een paar te noemen. Toch kan een online multiplayer game ook populair zijn zonder dat je er direct geld voor hoeft te betalen. Dat bewijst een game als Fortnite immers al geruime tijd, want daar betaal je niks voor wil je het tegen anderen spelen. Hetzelfde geldt voor andere populaire free-to-play multiplayer games, zoals Tera, Warframe en H1Z1.

Als het op online multiplayer games aankomt, dringt zich zo langzamerhand de vraag op of free-to-play multiplayer games niet gewoon een standaard zullen/moeten worden in de toekomst. Zolang ontwikkelaars actief dergelijke games blijven ondersteunen met goede content, willen spelers toch wel geld spenderen binnen die games. Kijk nogmaals naar Fortnite, waar ontwikkelaar Epic Games absurd veel geld mee binnen harkt, enkel omdat spelers aan de lopende band cosmetische items blijven aanschaffen. In Warframe kan je bijvoorbeeld bijzondere items aanschaffen met in-game valuta, wat je weer koopt met echt geld. Zo hebben de andere genoemde games ook weer hun eigen in-game bijzonderheden die je tegen betaling kunt verkrijgen. Er is dus absoluut een solide verdienmodel in de free-to-play games.

Zolang je je game als ontwikkelaar daarin netjes blijft ondersteunen is er niks aan de hand. Dan blijft een bepaalde doelgroep zeker hangen. Voor de toekomst zou het daarom niet gek zijn als Activison met de battle royale modus Blackout hierin het voorbeeld gaat volgen. Blackout wordt nu uitgebracht samen met Black Ops 4 als zijnde een extra multiplayer modus. Maar hoe vet zou het zijn als je een free-to-play multiplayer game binnen het Call of Duty universum zou kunnen spelen? Hetzelfde geldt voor de battle royale modus, die later nog toegevoegd zal worden aan Battlefield V. Free-to-play multiplayer games krijgen simpelweg steeds meer de overhand en fans lopen er mee weg.

Het is een nieuw tijdperk waarin spelers niet direct meer willen betalen om een bepaalde game online te kunnen spelen tegen anderen. Men wil zelf bepalen wanneer en waarvoor er binnen een bepaalde game geld wordt uitgegeven. Alle genoemde voorbeelden laten zien dat dit systeem gewoon werkt en dus gaan andere grote uitgevers vroeg of laat toch wel overstag. Breng een game uit met een vast gedeelte voor de fans, denk bijvoorbeeld aan een singleplayer en een multiplayer in traditionele vorm. Zet vervolgens het grootschalige multiplayer gedeelte los in de markt en geef spelers zo meer financiële vrijheid.

Zo, een flink verhaal met een aantal voorbeelden en argumenten waarvan wij denken dat het trendsetters zijn voor de toekomst. Namelijk dat grootschalige free-to-play multiplayer games prima kunnen bestaan binnen een bepaalde franchise. Of heb je toch liever dat je gewoon het volle bedrag betaalt en dat je daarmee alles krijgt? Of zit je er tussenin? Het kan weer alle kanten op dus laat daarom vooral je licht weer schijnen over dit onderwerp!