Het is alweer ruim een week geleden dat Assassin’s Creed: Odyssey verscheen en ongetwijfeld zullen velen van jullie inmiddels aan de slag zijn gegaan met deze game. Dat hebben wij natuurlijk ook gedaan en wij gaven de game in onze review een erg nette 8.5 als cijfer. Assassin’s Creed: Odyssey is dus een goede game die zeker de moeite waard is, maar toch wringt wat ons betreft ergens de schoen. Dat zit hem een beetje in het feit dat jij als hoofdpersoon nu wel heel erg wordt neergezet als een Spartaanse huurling die elke vijand openlijk op een slagveld of ergens anders moet afslachten.
Zoals je normaal gesproken gewend was van de serie, moest je veelal sneaky te werk gaan. Alles was er op gericht om zoveel mogelijk ongezien slachtoffers te maken. Gevechten kwamen absoluut ook voor, maar de gameplay had veel meer de focus op het ontwijken daarvan. Dat was vorig jaar al minder het geval en dat is nu eigenlijk helemaal niet meer aan de orde en dat is ergens toch wat jammer. Vorig jaar werd het verhaal zo verteld dat je uiteindelijk zag hoe The Brotherhood werd opgericht door Bayek. Ditmaal ben je een notoire huurling die gewoon geld krijgt om mensen te doden, ongeacht de manier waarop je dat doet. Als excuus voor dit uitgangspunt valt weliswaar aan te voeren dat dit verhaal zich ver voor dat van Assassin’s Creed: Odyssey afspeelt. Er was toen dus nog geen sprake van een Brotherhood of iets dergelijks.
Het hele gevoel van sluipmoordenaar zijn schuift hierdoor wel steeds meer naar de achtergrond. Dat wordt nog eens versterkt door het feit dat het in deze Assassin’s Creed niet alleen meer om politieke moorden gaat. Sluipmoordenaars vermoorden normaal gesproken voornamelijk (politieke) personen die binnen een systeem voor corruptie of onderdrukking verantwoordelijk zijn. Op die manier geloven de sluipmoordenaars erin dat er meer veiligheid komt voor de minder bedeelden in de samenleving en natuurlijk moeten de grootste vijanden – de Tempeliers – gestopt worden. Daar is in Assassin’s Creed: Odyssey totaal geen sprake van.
Het gehele hoofdavontuur is er nu meer op gericht om gerechtigheid voor jouw familie te krijgen en niet om moreel gezien de samenleving te helpen, zoals dat in vorige delen wel het geval was. Daarin vocht je natuurlijk tegen de eerder aangehaalde Tempeliers en die hebben nu min of meer plaatsgemaakt voor de leden van The Cult of Kosmos. Er is dus verhaaltechnisch wat voor te zeggen dat je nu niet als sluipmoordenaar speelt. Maar was het niet verstandiger geweest om dit als een losstaande game of een spin-off neer te zetten, waarin het draait om het zijn van een huurling? Nu is het gekoppeld aan de ‘Assassin’s’, zonder dat je daadwerkelijk een sluipmoordenaar bent.
Tegelijkertijd schetst dit ook een wat onzeker beeld voor de toekomst. De basis die Ubisoft heeft gelegd met Origins is uitstekend en mag wat ons betreft voorlopig aangehouden worden, maar raken ze niet de kern van wat Assassin’s Creed ooit was een beetje kwijt? Het was ook één van de minpunten in onze review, afgezien van het feit dat het verder een dijk van een game is. Toch hoort het gevoelsmatig niet helemaal bij de serie als je het puur vanuit het perspectief van de sluipmoordenaars bekijkt. Of denk je daar toch wat anders over en vind je de meer actiegerichte gameplay juist heel erg vet en lig je er niet wakker van dat het stealth element nu het ondergeschoven kindje is?
Vanaf hier dragen we het stokje aan jullie over, want daar gaat het immers om in deze rubriek. Wij zijn benieuwd naar hoe jullie hier tegenaan kijken. Voel jij je tijdens het spelen ook niet langer meer als een sluipmoordenaar of zijn er genoeg tegenargumenten te verzinnen, waardoor dit voor jou totaal geen probleem is? Linksom of rechtsom, wij horen graag jouw mening hierover!
Helemaal niet jammer genoeg ze moeten weg van deze combat vind hem eigenlijk best wat saai weinig moves laat staan de skills….
Dit gevoel ben ik al een tijdje kwijt, mede doordat de tombes gewoon simpele grotten zijn geworden, in de eerste paar delen was het een uitdaging om de tombes te doorlopen omdat dit echt parcours was en soms op tijd. Nu ga je een tombe in, moet je een paar slangen killen en een paar potten kapotslaan om een doorgang te vinden en that’s IT! Vind het ook erg jammer dat je geen aanwijzingen meer kan vinden in het hele spel met eagle vision op de manier zoals in de verhalen met Ezio. Dit is voorlopig de laatste ac die ik gekocht heb.
Uurtje gespeeld via shareplay van een vriend en ik vind m een beetje tegenvallen.
Je kunt 3 van die paden kiezen voor upgrades: assassin, combat ofzo en nog iets. Hij heeft volledig alle upgrades in assassin gestopt en alsnog komt het er 90% van de tijd op neer dat ik alsnog moet vechten. Had dan beter alles in combat kunnen stoppen.
Vind het ook jammer dat je ontzetten veel over de grond moet rennen en vrij weinig gebouwen hebt. Misschien was dat precies het stukje wat ik speelde maar dat viel me wel op in ieder geval.
Ik heb al heel wat delen overgeslagen van ac, en moet zeggen had ik dat ook maar bij deze gedaan. De wereld voelt niet echt levend en ik heb t gevoel alsof ze te veel in de game wouden doen maar dat het gwn niet lekker werkt
Ik mis de connecties met het heden en de First Civ heel erg. Vond het in AC2 en Brotherhood heel vet om al die dingen te vinden zoals puzzels en bijv die telefoongesprekken die over Tempelier gingen en hoe ze ons in de tegenwoordig tijd onderdrukken, manipuleren en in de gaten houden. Juno is toch vrijgelaten? Moet die niet nog gestopt worden??? Desmond heeft zn leven gegeven zodat de aarde niet vernietigd werd, maar heeft daardoor Juno vrijgelaten wat een grote bedreiging is. Doen we daar nog wat mee??? Ook is het leuk dat er steeds pieces of Eden gevonden worden, maar de bedoeling was toch ook dat die in de tegenwoordige tijd gebruikt zouden worden om de Tempeliers voor eens en voor altijd te stoppen?
Er wordt gwn 0 gedaan met de vette storylines en mythologie van de serie…. zelfs de Animus is niet meer logisch of consequent (keuzes in dialoog zouden niet mogelijk moeten zijn, je zou bij veel dingen moeten desychroniseren etc) maar das allemaal de deur uit gegooid voor in hun ogen ‘betere gameplay’…
Also: de wereld is veel te groot, open en leeg. Je kan wel steeds grotere werelden maken in een spel, maar ik wordt gwn moe van het 100000 uur moeten reizen naar elke locatie en de gestrekte gebieden zijn leeg en levenloos. Maak de map gwn wat kleiner en vul hem beter in. 10000 side quests maken een game ook niet goed. Feit dat je gwn de main story niet kan uitspelen zonder goed te levelen is ook jammer omdat je verplicht wordt al die sidequests in de middle of nowhere te gaan doen en dus weer 10000 uur bezig bent alles te ontdekken en te reizen. Ik wil gwn over daken rennen en mensen assassinaten zoals de titel van het spel suggereerd…
Tip van flip. Als jij of je maatje dit spel digitaal hebt gekocht, laat dan de koper bij de ander een keer inloggen, maak die PS4 primairy.
Nu kan de ander altijd op zijn eigen account op deze ps4 spelen zonder te betalen, dus je kan 50 50 doen.
Dit werkt alleen als hij geen andere thuis heeft met een eigen account. Ik share met mijn broer. Niks illegaal en werkt maar met 1 maatje.
Ik mis het niet ik vond die missies met sluipen en als je gezien wordt game over zoiezo het stomste in die games (ja ik weet dat je een sluipmoordenaar bent)
Ik vindt die complete vrijheid juist leuk en heb nu eindelijk weer eens een leuke assassins creed game
Laatste leuke voor mij was unity (ik had ook bijna geen last van bugs)
sorry dat ik zeg maar na Assassin Creed untiy is de reeks uitgemolken te groot aan worden.
mvg
Nog nooit een echte sluipmoordenaar gevoeld in een AC game. Simpelweg omdat de games het vaak toestaan om ook gewoon aan te vallen/moorden. Ook vaak genoeg gebeurd dat ik moest wegvluchten voor gealarmeerde wachters direct na de moord terwijl ik zo sluiperig mogelijk aan het doen was.
@ellnsbv: Ik heb een hekel aan iets op tijd voltooien. Geef een moeilijke puzzel maar stop met dat afjagen. Ik heb door de week al genoeg taken die op tijd af moeten.
Ik voel mij geen assassin in dit spel meer een huurling huurmoordenaar en gevaarlijke soldaat
In hoeverre? 100%. Ik kan nog steeds in mijn eentje een compleet fort uitmoorden zonder dat iemand ook maar iets doorheeft. In mijn ogen ben je dan gewoon een Assassin.
Ik vind het echt een heel goede game alle niet echt een Assassin’s maar meer het gevoel van The Witcher wat niet slecht . Wel vind ik dat hij een beetje aan de lange kant is mijn mening en na van tijd gaat vervelen .
Zeker een aanrader voor mensen die houden van een open wereld .
Niete voor mij heb al lang geen assasin meer aangeraakt dus kan mijn mening hier niet over geven maar denk inderdaad wel dat als je hier een andere naam op plakt de mensen het ook zouden kopen…
Dit gevoel had ik ook al met Origins. Een Assassin hoort uberhaupt niet eens een schild te dragen. Moorden met werpmessen (al heel lang uit de serie, echt zonde), pijlen, hidden blade en als het echt niet anders kan 1 lichtgewicht zwaard is hoe het zou moeten. Ubisoft gebruikt nu gewoon de AC naam om een historische action adventure te verkopen. Van het sluipmoorden is al heel wat delen geen sprake meer.
Wat mij betreft was Revelations de laatste echt goede AC. Nadat het verhaal van Ezio was afgelopen heeft de serie of wel matige/slechte games voortgebracht of games die niet echte ACs zijn zoals Black Flag, Origins en nu ook Oddysee
Fantastische game. De open wereld is prima gevuld. Reizen valt allemaal wel mee ivm een hoop fast travel punten. Sluip is het nog steeds en dat hele tempeliers gedoe was ik toch al zat
Ben het er wel deels mee eens maar gok dat dit een eenmalig uitstapje is.
We zien het wel.
Ik vind het in de essentie wel AC, The Cult Of Cosmos gaat uit van het zelfde principe als de tempeliers, de voorlopers zeg maar, en jij bent op de hoogte van hun bestaan en probeert ze te stoppen, ik focus persoonlijk heel erg op stealth en neem bij elke missie en fort veel tijd en moet nauwelijks vechten, je moet het zelf een beetje doen maar het voelt voor mij als een volwaardige AC game
Na dit bericht gelezen te hebben moey ik jullie daar inderdaad ook gelijk in geven. In de vorige edities was het inderdaad meer de bedoeling ongemerkt te handelen. Daar is nu weinig van te merken. Het mooiste zou zijn geweest als het verhaal van Bayek door zou gaan net zoals de verhaallijn van Ezio. Want Bayek heeft inderdaad een brotherhood opgericht en het zou mooi zijn als die brotherhood ook verder door zou opereren samen met Aya.
Ik hoop dat ze weer terugvallen op het zijn van een echte assasijn
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat assassin sluipmoordenaar betekent.
Het betekent namelijk ook moordenaar en dat is een huurling.
Anderzijds begrijp ik wel dat de ac series steeds meer beginnen af te wijken van de eerdere, maar ik hou van variatie.
Daarnaast kun je zelf zo veel mogelijk in stealth doen.
Weet ik niet. Ik heb de game niet gekocht. Ik voelde ‘m al aan komen: een grind festijn of boosters kopen. En dat blijkt het te zijn na het bekijken van een drietal reviews. Jammer. En zeker het feit dat ze terug gaan in de tijd voordat de creed bestond maar ze laten je wel de jump of faith maken… dat vind ik erg jammer. De game schijnt er erg goed uit te zien en de combat is in orde. Maar je bent een legende die constant karweitjes voor anderen doet. Als je weigert kun je niet zo snel levelen… Damn you Ubisoft! Kappen met die zooi!
Gekocht omdat het de Assassin’s Creed naam draagt. Maar net zoals in Origins voelt dit weer niet aan als een Assassin’s Creed game. Neemt niet weg dat het mooi is. Maar deze game is weeral geen Assassin’s Creed game. Zelfs wanneer je stealth probeert te spelen, merk je dat de game hier niet voor gemaakt is. Ik geef het een 8/10 als gamer, maar als Assassin’s Creed fan geef ik het een 6,5/10. Gelukkig krijgen we een remaster van AC3 en liberation. Ik heb het gevoel dat hoe meer oppervlakte er is in de game, hoe minder stealth je speelt. Komt er nog bij dat het niet dichtbevolkt is. Dus daken lopen, achter muren verstoppen is hier veel minder aanwezig.
@143.176.68.xxx: het is zoals je zegt als je de game niet volledig speelt, dan duurt het veel langer. Ik heb niks van grinding gemerkt, maar ik ben dan ook een 100% speler. Op 57uur was het uitgespeeld. Wat wel serieus tegenviel was het rpg element in gesprekken. Ben gesprekken beginnen overslaan, ze brachten mijn tempo nogal hard tot een stop. Wel jammer.
Het volledig ontbreken van de assassin sfeer is voor mij de reden dat ik deze game niet koop. Origins viel mij al erg tegen vanwege dit. Erg jammer dat ze op deze lijn door gaan, want de vorige delen vond ik geweldig.
Wat je vergeet is; Assassin’s creed is de naam van de gameserie. Maar het spel zelf is Odyssey. Dit zijn pre verhalen die goed aansluiten op wat er komen gaat. Maar mensen moeten. Die naam gewoon even loslaten en het als Odyssey zien.
Ik hou juist van stealth en sneaking. Mooi baaln dat t btje weg is nu. Waar t met stealth kan gebruik ik t zoveel mogelijk dus jammer.
Mee eens met de andere reactie. plak er een andere naam op en de mensen zijn al tevreden heb het spel zelf ook maar vind het niks aan na 1 minuut gestopt en het cdtje kapot gemaakt..
Ja en nee het is dubbelzijdig.
Nee het is niet meer de stijl van ze ouder delen, daar zaten nog genoeg mogelijkheden in maar is het toepasselijk?
Ja al heeft het nu een andere stijl de basis blijft inprincipe hetzelfde, je bepaald zelf hoe je het spel speelt. Maar Ubisoft had ook geen andere keus dan van stijl te veranderen, er werd gevraagd om het oude Egypte, het mystieke Griekenland en Dynastie Azië dat kon gewoon niet in de oude stijl dus ze moesten het wel om gooien om deze tijd toe te passen.
Persoonlijk mis ik zelf wel de grotere puzzel elementen. Het voelt nog steeds als een Assassins game alleen de stijl is veranderd (met een idee er achter)
Nee, vind ik niet. Ik ben erg blij met de weg die ze zijn ingeslagen sinds Origins
Ze hadden mijns inziens beter een nieuwe franchise kunnen maken met het nieuwe stramien van Origins en Odyssey. Het zijn nu meer games ala The Witcher 3, structureel gezien. Vind het leuke games hoor, maar ik mis wel dat echte AC gevoel, en de grote uitgebreide steden. Vind het ook jammer dat je werkelijk overal op kunt klimmen. zelfs op aalgladde oppervlaktes. Vroeger moest je zoeken naar handhelds en ramingen etc.. maakte het wat uitdagender en realistischer.
Ik speel assassins creed sinds altair op de ps3 en ik vind dit totaal niet meer met de assassins creed verhaal lijn te maken hebben het heb een eigen verhaal gekregen as creed orgins waar is aya gebleven en de hidden blades zijn er ook niet meer het is een grote game met veel mogelijk heden ga het uitspelen maar voor mij mag het geen assassins creed heten.
Stealth is misschien niet meer de core mechanic maar het is wel een must als je een fortress of wat dan ook wil voltooien. Op nightmare moet je wel redelijk methodisch en gecalculeerd te werk gaan, anders wordt je overspoeld door vijanden en dan wordt het echt lastig.
Vind het wel vet dat de focus ietsje meer naar open combat gaat, wat ook veel lastiger blijkt te zijn dan in Origins.
Het vechten bij afgronden maakt dit dan wel weer een lachertje want je kunt iedereen er vanaf boksen. Heb al vele (te) sterke enemies zo weten te strikken… AI is niet erg snugger.
Net als ik het ermee eens was dat Timesplitters vet is dat het terug gaat komen ( mijn grootste wens ooit) is dit ook een goede opinie poll, Ik voel me geen asssassins meer sinds syndicate.
Mijn eerste spel was AC Unity. Vanaf het begin was het een meeslepend spel. Je kon de sfeer in Parijs echt voelen. De map was groot genoeg, en je kon in elk straatje wel enkele huisjes naar binnen.
Syndicate gaf me dat gevoel, dat ik er midden in stond, niet meer. De gebouwen waren bijna niet meer toegankelijk. Het waren nu echt obstakels geworden, waar je over- of omheen moest. Het spel was enkel grafisch nog mooi.
Origin’s was voor mij de grootste tegenvaller. Het was nog maar een spel met enkele grafische hoogstandjes.
Voordat ik Odyssey zou gaan kopen, wilde ik eerst op YouTube kijken of het nog de moeite waard was. Ik vond dit spel een vervolg op Origin’s met een klein beetje Black Flag. En echt in alle opzichten. De tijd waar het spel nu in afspeelt raakt mij niet. Ik heb er niks mee. Daarom laat ik hem liggen.
Het spel laat je zelf bepalen hoe je wilt spelen. Stealth is alsnog goed te doen maar als jij er vollop voor wil gaan is dat ook goed. Voor ieder wat wils. Ik speel moeilijkst niveau en dan merk je dat stealth een must is een fort binnenvallen en iedereen neer hakken is bijna niet te doen.
Deze Assassin’s Creed game heeft zo’n beetje alle aspecten uit een Assassin’s Creed game. Klimmen, klauteren, vechten, open wereld, paardrijden en meer. Wat de game anders maakt is het verhaal, je begint niet als een Assassin en je komt niet in aanraking met de Creed.
De Cult of Kosmos is echter wel een soort Templars, overal alles regeren en jij bent danwel geen Assassin, het werk dat je uitvoert is in zekere zin hetzelfde. Dus het is in de basis zeker een Assassin’s Creed game.
Het is ook al genoemd maar een Assassin is niet perse een sluipmoordenaar. In Assassin’s Creed II was het ook goed mogelijk om een “kamp” binnen te rennen en met iedereen te gaan vechten al was het vechten toen eigenlijk niet meer dan blocken en aanvallen, daarom verbaas ik me wellicht over het feit dat deze combat saai wordt gevonden 😛
Persoonlijk vind ik het een erg toffe game met ontzettend veel activiteiten om te doen. Wellicht is het soms wat herhaling maar dat is eigenlijk in elk deel zo geweest dus daar maak ik me niet heel erg druk over.
Dit is een echte Assassin’s game
Heb al 300 sluipmoorden op mijn geweten
Incluis de jagers
Persoonlijk was ik na de verschijning van AC Origins best wel teleurgesteld in hoe ubisoft het spel veranderd heeft. Na dat ik hier eindelijk eens aan gewend was keek ik overigens wel heel erg uit naar Odyssee die mij gelukkig zo goed bevallen is dat het voor mij zeker een top 3 Assassins Creed game is. Je kan volledig zelf kiezen of je voor de brute aanval gaat of in stealth mode zover mogelijk probeerd te komen en dat is een uitdaging maar niet onmogelijk. Ik vind het dus zeker nog een sluipmoordenaars game met mooie open gevechten erin!
Groetjes 🙂
Ik kan mij helemaal vinden in de belevenis die jullie omschrijven. Ik mis de Brotherhood, alle mysterische raadsel en puzzels en de Assasins in het algemeen. Het voelt niet als Assasins Creed maar gewoon als een RPG die afspeeld in het oude griekenland.
Bij origins werd de brotherhood al naar de achtergrond vervaagd maar bij oddesy is deze compleet verdwenen. Al zou het speel geen AC heten dan zou ik niet eens doorhebben dat dit een AC game is.
Het veels te veel reizen voor kleine kut quests en 1000 xp vind ik ook te overdreven. Ik snap dat de game relevant moet blijven en dat je moet levelen zodat je niet te snel klaar bent. Maar alsof dit de enige optie is…
Ook zijn de maps teveel uitgerekt met te weinig inhoud waardoor het meestal een saai bos ritje of berg ritje word. Dit is de eerste “AC” game waar ik het paard gewoon de weg laat volgen en niet eens kijk.
Ik vind het absoluut geen flop en zeker een vette rpg maar absoluut niet Assasins Creed!
De volgende AC hoop ik een sluipmoordende samurai te zijn in de oude japanse ninja tijd 😉