In een interview met eindbaas Dan Houser van Rockstar Games is eindelijk bekendgemaakt hoeveel uur je ongeveer kwijt bent aan de verhaallijn van Red Dead Redemption 2. Dit kwam naar voren toen hij vertelde dat er zo’n 5 uur aan story content gedumpt is en er dus zo’n 60 uur is overgebleven. Uiteraard is dit een schatting en kunnen sommige mensen een paar uur eerder of later klaar zijn, maar dit is ruwweg wat je kunt verwachten van de verhalende modus in de game.

Hiermee is wel duidelijk dat er een gigantische focus heeft gelegen op het verhaal in Red Dead Redemption 2. Waar Grand Theft Auto V zo’n 12 uur lang was buiten zijmissies om, gooit Red Dead Redemption 2 het over een hele andere boeg.

Uiteindelijk is er story content geknipt waarin Arthur Morgan twee romantische avonturen aan het beleven was. Eén hiervan hebben ze afgebroken omdat het uiteindelijk toch niet bleek te werken. Hetzelfde geldt voor sommige missies, het is dan ook een kwestie van naderhand kritisch kijken wat blijft en wat niet, aldus Dan Houser.

Het volledige interview met Dan Houser kun je terug lezen op Vulture.

The acting for Red Dead Redemption 2’s story mode is now complete, but as release day approaches, five hours of the 65-hour game are dumped. At one point, protagonist Arthur Morgan had two love interests, but “we decided one of them didn’t work,” says Dan. And whole missions were removed because “they were never going to work technically or be quite slick enough, or they felt superfluous. We removed a mission on a train where you had to deal with bounty hunters, because it was fun at first, but then it wasn’t. This part of the process is always about compromise and horse trading. Everyone always loses bits of the game they love.”