De verkopen van Call of Duty: Black Ops 4 vallen in de categorie, “we hebben goed nieuws en slecht nieuws”. Laten we beginnen met het goede nieuws, althans voor Activision. De game heeft alle records verbroken van eerdere lanceringen van de uitgever wat betreft digitale verkopen. De day-one sales waren digitaal gigantisch goed en zelfs meer dan die van vorige delen en Destiny 2.

Het blijft niet alleen bij dit record, zo heeft Black Ops 4 ook de sterkste day-one digital sales voor een volledige game in de PlayStation Store ooit. Dit zijn stevige records en dus verkopen waar Activision trots op mag zijn.

Tegelijkertijd is er ook slecht nieuws, want de fysieke exemplaren hebben het nog nooit zo slecht gedaan als nu voor de franchise. Het aantal verkochte fysieke games ligt lager dan dat het ooit is geweest in de afgelopen 11 jaar voor de franchise. Zo zijn de fysieke verkopen bijna 50% lager dan die van WWII en zelfs 59% lager dan die van Black Ops II. Dit meldt GameIndustry.biz op basis van de laatste cijfers omtrent de verkopen van de game.

Deze trend gaan we ongetwijfeld nog veel meer tegenkomen in de komende jaren. Digitaal games verkopen is de toekomst, of verzamelaars dit nu willen of niet. Alle cijfers wijzen ernaar dat het grote publiek liever hun games digitaal heeft dan fysiek. Dit wordt ook nog eens bevorderd door het aanbieden van gigantische day-one patches voor fysieke exemplaren.

De voordelen van een fysiek exemplaar zijn bijvoorbeeld bij Call of Duty: Black Ops 4 niet meer aanwezig. Je moet immers net zo lang wachten als de eigenaar van een digitaal exemplaar op de download.