Review: Call of Duty: Black Ops 4 – Call of Duty is al heel lang een franchise die zich binnen onze samenleving heeft genesteld als een jaarlijks terugkerende gewoonte. We kennen het systeem van de drie verschillende ontwikkelaars die om het jaar hun steentje bijdragen. Dit jaar is het de beurt aan misschien wel de beste ontwikkelaar binnen deze serie. Treyarch heeft met de Black Ops sub-franchise hoge ogen gegooid en deze ontwikkelaar stond ook aan de wieg van de Zombies modus. De implementatie van deze modus was destijds een gewaagde keuze die verrassend goed uitpakte. Voor Call of Duty: Black Ops 4 is de keuze die gemaakt is zo mogelijk nog gewaagder. Men introduceert met Blackout namelijk voor het eerst een Battle Royale modus binnen de franchise en de singleplayermodus is geschrapt. Reden te meer om deze game volledig door te spitten om te kijken of het zich als totaalpakket weer staande kan houden.
Oude bekenden
Te beginnen met het onderdeel dat de serie groot heeft gemaakt en dan bedoelen we natuurlijk de multiplayer. In totaal zijn er veertien maps waarop je de strijd aanbindt met elkaar. Van die veertien maps zijn er vier (Firing Range, Summit, Jungle en Slums) gerecycleerd. Deze vier maps zijn afkomstig uit Black Ops en Black Ops II. Nuketown zal daar overigens ook nog bijkomen. Dit is echt een kwestie van perceptie, want je kan natuurlijk zeggen dat het feitelijke aantal van tien nieuwe maps wat weinig is. Anderzijds zijn de genoemde maps een feest van herkenning voor de fans. Bovendien steken ze qua opzet prima in elkaar en dat geldt in zekere zin ook voor de andere maps. Al zullen die je ondanks het zeer kleurrijke leveldesign niet bijblijven. Ze kennen nu eenmaal niet zo’n inspirerend ontwerp, al doen ze wel hun werk.
Dat is namelijk als geleider dienen voor de nog steeds erg vlot aanvoelende gameplay. Binnen de multiplayermodus ligt het tempo wat lager dan die van de vorige Black Ops, maar tegelijkertijd ligt het weer wat hoger dan het tempo van Black Ops II. De reden daartoe zit hem voornamelijk in het feit dat je als speler nu gedwongen wordt om een meer tactische aanpak te hanteren. Belangrijk hierin zijn onder andere de verschillende Specialisten, die elk hun eigen speciale acties en wapens hebben. Je kan wanneer je met vijf tegen vijf speelt binnen hetzelfde team niet met twee dezelfde Specialisten spelen. Wanneer je met zes tegen zes speelt, kan een team maximum twee dezelfde Specialisten bevatten. Deze restrictie zorgt voor een betere balans en dat komt door de verschillende eigenschappen die deze personages hebben. Dat maakt de gameplay ook dynamischer, omdat elk van hen op zijn of haar manier een stempel kan drukken op de match.
Meer tactiek
Hier zijn tig voorbeelden van te geven. Zo kan je een belangrijke route op de map blokkeren door er een rol prikkeldraad neer te leggen. Of je stuurt je agressieve hond erop uit ter verkenning, of je zorgt ervoor dat al je teamleden weer een volle gezondheidsmeter krijgen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Om daarnaast het gemis van een verhaal enigszins op te vangen, hebben alle Specialisten nu hun eigen achtergrondverhaal meegekregen. Deze korte verhalen worden allemaal begeleid met tussenfilmpjes van zeer hoge kwaliteit. Het zijn veredelde tutorials waarin je zoutloze potjes tegen bots speelt, wat op den duur gaat vervelen. Als alternatief voor de singleplayercampagne stelt dit eigenlijk amper wat voor en daar hoef je het dus niet voor te doen.
Terugkomend op je gezondheidsmeter: je gezondheid vult zich tijdens een potje niet automatisch meer aan. Dat moet je nu zelf doen. Om dit te doen kan je een flinke drugspuit in je lichaam knallen en je bent weer helemaal bij. Deze optie haalt het tempo van de actie iets omlaag en het laat je tijdens bepaalde situaties meer nadenken. Bijvoorbeeld wanneer je na een gevecht halfdood bent en er nog twee vijanden zijn. Die kan je gelijk proberen af te maken, maar je kan jezelf ook eerst verschuilen om jezelf te genezen. Door de onderwerpen die al zijn aangehaald, ben je geneigd om automatisch meer als een teamspeler te gaan denken over je manier van spelen. Plus dat tactiek centraal staat; soms denk je gewoon even na welke Specialist je bijvoorbeeld voor een bepaald potje kiest.
‘Control’ en ‘Heist’ als twee nieuwe modi zijn hierin goede voorbeelden. De eerstgenoemde is een beetje een kruising tussen Search & Destroy en Domination. Je speelt in twee teams van vijf tegen elkaar, waarbij je als team de ene ronde twee zones die opgedeeld zijn in drie delen, moet zien te verdedigen of veroveren. Weet je één zone te veroveren, dan is deze ook gelijk weg en blijft er nog één andere zone over. Tegelijkertijd heb je als team maar een beperkt aantal levens. Het resultaat is dat je over een rolverdeling moet nadenken wil je effectief te werk kunnen gaan. Want met spelers in de juiste rol, kom je een heel stuk verder, omdat de Specialisten elkaar in bepaalde mate aanvullen.
Control brengt het beste van andere modi samen en het is bij uitstek geschikt voor liefhebbers van tactiek en teamspel. Dat laatste is ook van toepassing op Heist waarin hetzelfde geldt qua levens. Sterker nog, je kan ‘down’ gaan, maar wanneer je eenmaal bent kapotgeschoten, moet je tot de volgende ronde wachten om weer mee te mogen doen. Het doel is hier om een tas met geld te vervoeren en die op een bepaalde plek te droppen. Aan het begin van een potje begin je echter met niets en je kan dan enkel een pistool kiezen. Naarmate je als team meer kills maakt of wanneer je vijanden überhaupt raakt, krijg je er geld bij. Met dat geld kan je weer wapens, attachments en perks kopen om de volgende ronde door te komen. Heist is een leuke toevoeging voor spelers die houden van met elkaar samenwerken.
Maar het kan nóg tactischer
We hebben het al veelvuldig gehad over dat je tactisch te werk moet gaan binnen de multiplayer en dat geldt nog meer voor Blackout. Dit is de nieuwe Battle Royale modus die Treyarch introduceert. Het principe is simpel: je moet namelijk alleen, in teams van twee of in teams van vier man als laatste zien over te blijven. Daarbij dien je af te rekenen met maximum 99 spelers. Met hoeveel spelers je in de werkelijk gigantisch map zit, hangt af van of je alleen of in een team speelt. Naast dat de map zelf dus heel erg groot is naar Call of Duty begrippen, voelt het echter niet té groot aan. Eigenlijk precies goed zelfs voor het totale aantal spelers. Leuk is dat de map van Blackout bol staat van de duidelijke verwijzingen naar andere multiplayer maps.
Als extra uitdaging doen ook de zombies hier hun intrede en die kunnen je af en toe zomaar onverwacht te grazen nemen. Als een kip zonder kop over de map rennen heeft hier geen zin. Nadat je een plek hebt gekozen om te landen, moet je direct een gebouw binnendringen om op zoek te gaan naar wapens. Ook is het handig om items te zoeken waarmee je jezelf kunt verbinden, alsook armour of attachments voor je wapens en perks. Het oppakken van items kan nog wel beter; op het moment van schrijven lichten de items niet heel goed op. Plus dat het onhandig is om vanuit een backpack dat ergens ligt de items op te pakken. Het was gemakkelijker geweest wanneer die items uit een backpack direct verspreid over de grond zouden liggen. In plaats daarvan moet je nu eerst met je pijltjestoets gaan navigeren tussen de spullen die je uit zo’n tas haalt, maar daar heb je op sommige momenten gewoon de tijd niet voor.
Het geluid kan beter
Wat ook niet helemaal in orde is, is het audiodesign. Dan hebben we het met name over het volume van de geluiden die je hoort. Die kloppen regelmatig niet met de afstand van waar je iemand ziet. Zo kan het zijn dat je heel dichtbij voetstappen hoort, maar dat wanneer je opkijkt je constateert dat de vijand een flink eind van je verwijderd is. Bovendien is het ook lastig om bijvoorbeeld te horen of iemand boven, rechts, links of achter je loopt. Dat zijn tot zover de verbeterpunten waarvan we hopen dat die met toekomstige updates nog zullen worden aangepakt. Waard om te benoemen zijn verder nog de drie voertuigen. Je kan met een buggy, een boot of een helikopter de map doorkruisen. Het zorgt voor meer dynamiek binnen de gameplay en het verandert de manier waarop je gewend bent om Call of Duty te spelen.
Zombies doden is nu werkelijk voor iedereen
De Zombies modus is al lang niet meer het ondergeschoven kindje en ditmaal trekt deze modus werkelijk alle aandacht. Ten eerste omdat je nu aan het begin gelijk al drie maps met elk een eigen verhaallijn kunt spelen. Dat is er zelfs nog één extra wanneer je bezitter bent van de Black Ops Pass. De maps IX en Voyage of Despair introduceren daarnaast ook hilarische nieuwe personages. In IX komt een viertal terecht in een Egyptische gladiatorenarena met verschillende mythologieën. Deze map kenmerkt zich doordat thema’s van Noorse, Keltische en Egyptische mythologieën hier veelvuldig afwisselend voorbij komen. Mede daarom is deze map verrassend gevarieerd en prachtig vormgegeven.
Voyage of Despair is een meer traditionele Zombies map, waar je je op een zinkend schip bevindt dat op de Titanic lijkt. Hier krijg je natuurlijk ook te maken met de zombieplaag en binnen het gigantische schip heb je de neiging om je te vergapen aan de eveneens prachtige en tot in detail opgetrokken omgevingen. Daar heb je eigenlijk geen tijd voor, want tegen deze prachtige achtergrond moet je ouderwets zombies afschieten. Deze map voegt zelfs nieuwe gameplay elementen toe doordat je als speler ook onderwatersegmenten moet doorkruisen waarbij je zelfs zwemmende zombies te lijf moet gaan. Voor oudgedienden is er nog Blood of the Dead; dit is een remake van Mob of the Dead uit Black Ops II. Hierin moet je het met bekende personages als Richtofen, Dempsey, Takeo en Nikolai opnemen tegen de stroom van ondoden.
Nog véél meer
Binnen de Zombies modus zijn er nu allerlei opties die je in staat stellen om de gameplay te tweaken, zodat je het verhaal letterlijk kan beleven op de manier zoals jij dat wil. Allereerst kun je oefenen in een tutorial. Ben je daar klaar mee, dan kan je als ongeoefende speler kiezen voor de optie ‘Beginner.’ Daarnaast heb je nog de klassieke manier van spelen waarbinnen je weer kan kiezen uit vier aparte moeilijkheidsgraden. Plus dat je in ‘Rush’ de kans krijgt om alles sneller te doorlopen waardoor de actie nog veel intenser overkomt. Dan ben je er nog niet, want je hebt tevens de mogelijkheid om zoals gezegd veel verschillende opties te tweaken. Dat gaat echt behoorlijk diep. Of je wel of niet bepaalde wapens mag gebruiken, vanaf welke wave je wilt beginnen, of zombies op je af komen lopen of rennen, of er barricades zijn ja of nee. Het zijn slechts een aantal voorbeelden van alles wat je kunt aanpassen en omdat er zoveel mogelijkheden zijn, komt dit in het begin wellicht wat overweldigend over. Desalniettemin is het echt ontzettend fijn dat je de gameplay in deze modus zo diep kunt customizen.
Toch het gemis van
Tot slot komen we nog even terug op het onderdeel wat nu juist mist en dan hebben we het natuurlijk over de singleplayer. Gevoelsmatig is het toch jammer dat deze modus juist nu ontbreekt. Natuurlijk heb je als solo speler nog genoeg om te doen, maar een lekker knallende campagne had zeker niet misstaan. Te meer niet omdat het verhaal van Black Ops en Black Ops II juist zo sterk was. In Black Ops III was dit verhaal weer veel te complex en daardoor moeilijk om te volgen. Juist met deel vier had Treyarch de kans om met een knallend en goed te volgen verhaal dit weer recht te zetten. Dat had ongetwijfeld nog meer goodwill opgeleverd en het had van Call of Duty: Black Ops 4 een nóg completer totaalpakket kunnen maken dan het nu al is.
Conclusie
Call of Duty: Black Ops 4 vindt het wiel niet opnieuw uit, maar het voert genoeg innovatie op diverse vlakken door om de ervaring vers te houden. De multiplayer modus voelt nog meer solide aan dan anders en het is leuk dat er nu meer nadruk ligt op tactiek. De Specialisten met verschillende eigenschappen zijn hierin een prima toevoeging. Datzelfde geldt voor andere aanpassingen, zoals de gezondheidsmeter die zich niet zomaar meer aanvult. De maps zien er gemiddeld genomen een beetje inspiratieloos uit, maar ze passen wel prima binnen de multiplayer modus. Op audiovisueel vlak merk je wel duidelijk dat Black Ops 4 wat steekjes laat vallen, dit komt met name naar voren in het ambitieuze Blackout wat op zichzelf weer een waardevolle toevoeging voor de franchise is. De Zombies modus is tot slot waanzinnig uitgebreid en door alle opties die je naar je hand kan zetten heel toegankelijk voor nieuwkomers. Ondanks het gemis van een singleplayer campagne maakt de aanwezige content Call of Duty: Black Ops 4 tot een game waar je weer vele uren aan kwijt zult zijn.
Pluspunten
- Specialisten zorgen voor meer tactische aanpak
- Het zelf aanvullen van je gezondheidsmeter
- Het tempo in de multiplayer is precies goed
- Blackout is een waardevolle toevoeging
- Verwijzingen naar multiplayer maps in Blackout
- Zombies modus volledig te customizen
Minpunten
- Maps zien er wat inspiratieloos uit
- Audiovisueel kan het beter...
- ...zeker de audio in Blackout
- Achtergrondverhalen van de Specialisten voegen niets toe
8.5
Laat hem mooi links liggen
@83.81.158.xxx: Daar denk ik dan het zelfde over, maar dan voor BattleFail 5.
troep
@83.81.158.xxx: Ik laat hem rechts liggen.
@70.39.246.xxx: ik laat hem in het midden liggen
Momenteel geen tijd voor bo4 maar koop het zeker een keer.
8,5 voor copy paste….. Met net n ander lettertype.
goodbye call of duty and battlefield. Hello red dead redemption 2!
Amuseer me rot met Blackout,na War in WW2 weer een reden om Cod te spelen…
mooie review, nu ff wc papier gebruiken voor het schoonvegen van je mond. ben benieuwd wat jullie krijgen van treyarch. en dit stuk bij de pluspunt:Het tempo in de multiplayer is precies goed…..trieste goodie hunters.
“Call of Duty is al heel lang een franchise die zich binnen onze samenleving heeft genesteld als een jaarlijks terugkerende gewoonte.” Huh wat? Is het niet een beetje overdreven om Call of Duty een gewoonte in onze samenleving te noemen (net als Sinterklaas en Koningsdag)?
Heb hem 2 dagen na de release gekocht, inspiratie loze mappen ben ik het zeker mee eens. Er is geen 1 map dat ik zeg die is wel dik, en de multiplayer lijkt te veel op Black Ops 3 multiplayer.
Ik speel daarom.ook alleen maar zombies, vermaak mijzelf prima met 3 zombie mappen.
Audio heb ik geen last van is prima.
Vind het een goede game en een terechte score, mooi is het nu ook weer niet, maar het speelt goed. Gwn jammer van het geluid dat niet duidelijk is bij black out, en bij zombies moet ik altijd hopen dat het niet crasht of connectie verbinding is verbroken! Nog veel werk aan de winkel.
Top spel, al heeft de black ops serie mij nooit teleurgesteld. Cijfer past er prima bij. Jammer van die losers die jaarlijks bashen op een game die ze waarschijnlijk niet eens gespeeld hebben.
@89.205.132..xxx: Ze zijn allebei complete troep. Enige wat BO4 leuk maakt zijn de zombies en Blackout. Multiplayer is weer klaargestoomd voor mensen die te dom zijn om te poepen en veels te kleine aandachtspan hebben. Veels te kleine maps, wapens die niet lekker klinken en die er jiet uitzien, veels te veel domme gadgets en andere troep die kills voor je maken, veels te weinig tactiek in de layout van de maps. Het is gewoon puur gemaakt om je hersenen op 0 te zetten en maar rond te rennen. COD4 draait zich om in zijn graf en BFBC2 draait zich om in haar graf voor BFV.
Alleen Titanfall 2, DOOM en Wolfenstein zijn waardige AAA shooters. Er komt overigens een spel uit (naam kwijt) die héél erg op Battlefield lijkt, maar dan veel en veel vetter. Doet alles wat een BF game hoort te doen maar de ballen er niet voor heeft. Hopen dat die snel uit komt!
Heb hem gekocht en een paar dagen gespeeld.
Black out vind ik een prima vervanging voor de singleplayer, maar kan me tot nu toe niet genoeg bekoren, ik heb niet zoveel met het battle royal gebeuren(op de film “Battle royal na dan 😉 ).
De game voelt incompleet aan(multiplayer) érg veel oude maps als standaard map, spawn points moet echt snel een fix voor komen Ik betrap mezelf te vaak dat ik UFC3 maar snel aanzet ipv Black ops IIII om snel een potje online te gamen. Hopelijk komt er snel een (gratis) update waardoor dit meer tot zijn recht komt. Zo niet dan heb ik volgende week iig “Rootin tootin cowboy shootin 2”
@193.178.224..xxx: Bedankt voor je nette en vooral heel goed onderbouwde reactie. Even serieus, nu even jezelf een tik tegen het hoofd geven om nog eens na te denken voordat je reageert.
@2001:1c04:2300:5a00:a163:c4fb:71ff:6.xxx: Til er vooral niet te zwaar aan he, het gaat maar om een figuurlijke vergelijking 🙂
@Nasislike: Ik speel juist graag mp met cod, dus indirect vind je mij dus dom. Het feit dat je zoiets schrijft zegt al genoeg over jouw niveau.
Laat mensen gewoon in hun waarde als ze iets leuk vinden. Bo4 en Bfv is dus niks voor jouw, is duidelijk genoeg gemaakt door jouw in verschillende nieuws topics.
@82.74.166.xxx:
Ik laat hem in de winkel liggen 😉
@Nasislike: het is maar een spelletje jij game nerd.
@Nasislike: Je zegt een hele hoop, maar ik ben nu zo benieuwd ‘waarom’ jij dat allemaal vindt? Als je goed gefundamenteerde argumenten hebt, dan verneem ik ze graag!
Ik heb voor het eerst sinds MW3 weer een cod gekocht, eigenlijk alleen voor blackout, wat ik echt heel vet vind. Ik wilde al lang een BR game proberen die ik op mn PS4 kan doen en niet Fortnite heet. Het zou echter wel zo mooi en eerlijk zijn, als je niet de hele game hoefde te kopen, want ik vind de standaard MP zoals standaard bij cod echt ruk. Ze hadden bijvoorbeeld 20€ voor een gamemode kunnen vragen.
Ik speel de game nu een week en vind hem persoonlijk overrated. 7,5 is genoeg.
Teveel herhaling in mp, zombies op zich wel vet, blackout ver van volwassen.
@82.74.166.xxx: ik laat het voor wat het is
Kriebels, elke keer weer. Dat heb je als COD de game is die je in je jongere jaren dag en nacht heb geleefd, als eerste prestige willen zijn van al je klasgenoten in groep 8 ( WaW) en aansluitend de
Modernwarfare 2, black ops, mw3 op het middelbare… na MW3 afgelopen jaar ww2 gekocht met het idee de nostalgie van world at war te voelen. Maar helaas.. niet eens EEN fucking sniper toren om in te gaan zitten met je bolt action om de nazi’s kogels door het hart te jagen om maar een voorbeeld te noemen. Helaas is cod voor mij verleden tijd. Ik zal je missen oude vriend.
Deze ga ik halen, grapje.
@taart0001: @fraggernl: Ik zeg het dus als oude COD fan. Ten eerste, ik heb BO4 en geniet van Blackout en Zombies, maar dat is niet waarom ik ooit een fan was van de franchise. Multiplayer was de reden. Vergelijk nou even de MW2 en COD4 maps met de nieuwere COD’s. Het is alsof je echte plekken op aarde vergelijkt met echte een doolhof. Niet eens een echte doolhof, maar een uit de krant. Zo klein dus.
Volgestopt met random blokken, auto’s, debris, Standbeelden en lekker camphoekjes. Sterker nog, elk hoekje is een camphoekje in de nieuwe COD maps. Alles is ziet er zo nep en zielloos uit. Geen een map heeft sfeer zoals bijvoorbeeld Bloc, Pipeline of elk ander COD4 map. Nee, alles is streamlined en shiny en “cool” en identiteitloos. Het voelt als een game. Letterlijk een map die maakt in Mariomaker ofzo. Niet als een plek wat echt bestaat.
Ze zijn puur gemaakt om spelers sneller kills te laten maken of dood te gaan.
De pace is veel hoger omdat ze bang zijn dat hun “fans” het anders saai gaan vinden. Tactiek is en lol is niet meer front & center in COD. Kills, gadgets, killstreaks en mini killstreaks wél. Het voelt allemaal zo belachelijk zielloos aan.
Oke, vergelijk dat allemaal met COD4, waar alles grounded is. De locaties, de stilte, geluid van je voetstappen, geluid van je Gear die ratelt als je gaat rennen, geluid in de verte, geluid van wapens, de iconische wapens zelf, tactische en uitgebreide maps, customization die je letterlijk een voorsprong geeft zoals camo of je pak als een sniper bijvoorbeeld. Dat is nou een spel gemaakt door mensen die weten wat ze aan het doen zijn. Mensen die het gewoon snappen. Geen wonder dat de Titanfall games alles zijn wat de COD willen zijn (behalve het gebrek aan succes natuurlijk lol).
M’n punt is, COD heeft z’n identiteit verloren en ze weten zelf ook niet meer wat ze willen. Ze doen maar wat ze denken dat de fans willen, maar ik denk niet dat COD fans dat zelf weten. Mainstream gamers (niks mis met ze) spelen maar wat. Of ze nou gave COD4 achtige maps stoppen in een nieuwe COD of een veels te kleine doolhof in stoppen. Ze blijven het spelen. Treyarch heeft de verantwoordelijkheid om de maps normaal te designen, maar ik denk dat Activision er te veel mee bemoeit, waardoor het allemaal zo zielloos uit komt te zien. Maar goed, als je de groundedness en iconische maps van COD niet mist dan kan je vast wel van BO4 genieten, maar ik vind het belachelijk zonde. Ze komen elk jaar hun potentieel niet na imo.
Ps. Last of Us is zo’n spel met goednuitbedachte en instant klassieke maps en een van de grootste redenen dat ik met veel plezier honderdenn en honderden uren in de MP van dat spel heb gestoken. Tactisch, overzichtelijk, leuk. That’s it.
@Jason28: Nou beste Jason het is niet allemaal rozengeur en maneschijn geweest altijd. En kritiek doet niemand kwaad dan blijven tenminste gefocust. En er zijn voor mij genoeg delen geweest dat ik dacht laat maar. Je kan het ook omdraaien mensen die altijd blindelings alles goed vinden van een serie dat is ook vrij kansloos. Maar ieder mag zijn eigen mening hebben net zo goed als jij. 😛
Zombies wave 31, heel veel tijd verder iig, wat denk je, crash. Blue screen. Fucking rommel jonguh!!
@20style [20]:
Ik heb het 2 keer mee gemaakt solo met 1 bot. Bij ronde 84 blauw scherm en bij ronde 91 blauw scherm.
Toen was ik wel pissed wilde namelijk ronde 100 halen.
Ps4
Dat je geen geluid van boven hoort in de game is logisch. De ps4 ondersteund geen dolby atmos hahaha
@Flaming_Kaiser: Als het een mening is respecteer ik dat, maar waarschijnlijk zijn het grotendeels vooroordelen. Niet alle cod’s zijn inderdaad goed, ghosts en IW waren verschrikkelijk imo, maar je moet het wel eerst gespeeld hebben om daar achter te komen lijkt me? Er worden reviewers uitgescholden door lui die bij voorbaat cod al haten, user reviews op meta zijn niet serieus te nemen, want het zijn geeneens users!
Blijft een leuke.game om effe snel uurtje te gamen.Niks mis mee,alleen ze zij wel erg lui daar bij activision.Al jaren dezelfde game engine,cod4 ziet er zelfs mooier uit.
4 voertuigen. Cargo truck ook nog
Ivm de audio. In infinity warfare kon je op de millimeter nauwkeurig horen van waar de enemy komt. Een zware teleurstelling deze cod qua audio. Ben precies rainbow six aan het spelen.
Leuke game voor ff tussendoor. Niet geweldig maar wel de beste COD sinds tijden.
@143.179.63..xxx:
Dus 60 a 70 euro voor zombies.
Waarom wordt er niks gezegd over het feit dat deze game zogenaamd BOOTS ON THE GROUND zou zijn, maar iedereen als een kikkertje rond springt in de multiplayer…. Dat is echt het enige ding wat mij zwaar irriteert aan de game. Ze hadden jumpen het zelfde moeten laten als bij Black Ops 1 & 2. Daar gebeurde dat niet
@82.176.180.xxx: Jij speelt zeker Fifa? /s
@2001:1c04:2300:5a00:a163:c4fb:71ff:6.xxx:
Hahaha, dit moet je met een grote korrel zout nemen. De reviewer leeft waarschijnlijk iets te veel in zijn gamewereld en denkt dat iedereen gamet. Valt behoorlijk tegen in de ‘echte’ wereld. Toegegeven het is wel wat populairder bij 30+ vergeleken met 10 jaar geleden, maar dan nog… zodra men gaat settelen/kinderen krijgen of gewoon te druk zijn met hun werk dan zakt het aantal uren aan gamen al behoorlijk. En een grote groep mensen die uberhaupt nog nooit interesse heeft gehad in gamen of gewoon te oud zijn en er niet mee opgegroeid zijn.
@fraggernl: Precies dit!
Die nasislike is een triest mannetje ging ie mij een keer belachelijk maken enkel omdat mijn Nederlands en mijn manier van correct schrijven in zijn ogen een wereld probleem was.
Ik heb heel erg veel moeite met correct schrijven en daarin ging ie mij belachelijk maken triest ventje!
Inderdaad laat iedereen in zijn waarde!
Rotzooi
@Nasislike: gast ga niet domme kut tekst wat toch niemand gaat pezne want het veel te kort
@replika:
Inprinciepe wel ja 57 bij Mediamarkt.
8.5 voor een spel dat aanvoelt als een uitbreiding van bop3 en dat zonder sp voor de volle prijs met een kromme season pass. Netjes
@Nasislike:” Het is gewoon puur gemaakt om je hersenen op 0 te zetten en maar rond te rennen. COD4 draait zich om in zijn graf en BFBC2 draait zich om in haar graf voor BFV.” Ik vraag me echt altijd af wat hier mis mee is bij een shooter. Ik speel juist een shooter voor het schieten en snelheid. Fuck tactiek.
Ik laat hem in de winkel liggen.
Geen singleplayer is niet kopen, dit geld bij mij voor elke game.
Inhoudelijk wordt het gemis van de singleplayer veel benoemd, maar in de minpunten zie ik dat niet terug. Heeft dat geen invloed gehad op de score?
@143.179.63..xxx: wooow gast zo hoog geraakt bij mij crasht die altijd rond de 30, ja ma ik speel matchmaking,. En soms zijn er zo debielen die gwn weg gaan en die zijn dan de host en dan is het game over voor iedereen ook hatelijk. Ja blauw scherm heb ik echt veel gehad. Lang geleden dat ik zo veel fout meldingen heb gekregen sinds ac black flag!
@20style [20]:
Ja klopt ik had dat altijd met bo3 zombies op pc, totdat er een update kwam die de gene met de beste verbinding host maakt. Toen was ik de host 9 van de 10 keer, rond ronde 40 45 was iedereen geleaved toen kon ik hem mooi op pauze zetten. En had ik 4 bogen in Eisendrachen voor het kiezen haha mooi was dat.
@54.221.40.xxx:
Kijk jij begrijpt het verpest die hele mp dat gejump…. Echt heel erg zonde. Als je gaat dropshoten kun je even een paar seconden niet schieten waarom doe je dat met jumpen ook niet aangezien dat er bij hoort tegenwoordig? Nee MW2, MW3 én BO1 worden nooit meer overtroffen. Had je ook allemaal al die gekleurde pakjes etc
Wat mis ik Modern Warfare 2 toch.. die tijden komen nooit meer terug ;'(
@89.205.132..xxx: spoken like a true kleuter
@145.129.86..xxx: da was de beste ooit
@Nasislike:
Gelukkig verkondig jij een mening die geheel persoonlijk is. Blijkt ook wel uit de verkoopcijfers van de games die jij noemt en die van de BF en CoD reeks.
Black-out is heerlijk. De rest niet. 7,0
@143.179.48..xxx: Ik denk dat hij bedoelt dat daar niet veel mis mee is, maar dat het de kwaliteit van de franchise naar beneden haalt, zeker als je al speelt sinds COD4 en BFBC2. Dat het in vergelijking met die spellen erg simpel opgezet voelt. Persoonlijk ben ik het wel eens met Nasislike,ik vind de meeste AAA shooters weinig uitdagend. Veel mensen vinden tactiek en samenwerken juist wel leuker dan simpel poef poef. Ook een van de redenen dat games als Counterstrike, Rainbow Six Siege, Day of Infamy en Insurgency Sandstorm relevant blijven.
@143.179.43..xxx: nice!
@2001:1c05:2202:c700:7817:7098:3ae7:c.xxx: Oh the irony…
Hij vroeg er toch echt zelf naar, dus ik weet wtf jij zelf hier nou dom zit te lullen?
call of duty is een game dat minderjarigen promoot en voor de rest zijn het er die geen leven hebben.
Miscchien moeten we het er ook eens over hebben dat tijdens de beta de servers op 60Hz draaiden en nu na de launch terug gedraaid zijn naar 20Hz. Alleen daarom zou je je geld terug moeten krijgen!
Tuig van een game! Ga m dan ook niet halen. Iedereen die dat wel doet is gewoon een mainstream meeloop gekkie of een downie fanboy.