Review: SoulCalibur VI – SoulCalibur VI is het nieuwste deel in de inmiddels langlopende SoulCalibur-serie. Ongeveer twintig jaar na het verschijnen van de eerste SoulCalibur op de Dreamcast, is het nu tijd dat de serie de PlayStation 4 gaat veroveren. SoulCalibur VI is een reboot van het eerste deel en ook in deze game draait het om het ultieme wapen, de ‘Soul Calibur’ en de kwaadaardige ‘Soul Edge’. Of dit deel in het rijtje past van de eerdere succesdelen in de serie, lees je in onze review hieronder.

Reboot met nieuwe personages

SoulCalibur VI vertelt de gebeurtenissen van het eerste deel opnieuw. Deze reboot biedt een nieuw perspectief op het verhaal rondom de Soul Edge en Soul Calibur en hoe dit allemaal is begonnen. Bandai Namco heeft voor de reboot gekozen om personages uit de gehele SoulCalibur-reeks te gebruiken en niet alleen bekenden uit het eerste deel. Ook zijn er een paar nieuwe personages toegevoegd, zoals Grøh en Azwel, met allemaal hun eigen rol in het grotere plaatje. SoulCalibur VI bevat als gastkarakter Geralt, die je wellicht kent van The Witcher 3, en hij past moeiteloos tussen alle bestaande vechtersbazen zonder de balans te verstoren.

Elk personage vecht met zijn of haar eigen stijl en daarbij behorende wapen, waardoor er eigenlijk altijd een vechtersbaas aanwezig is die met jouw persoonlijk favoriete speelstijl overeenkomt. Daarnaast heeft iedereen iets speciaals en unieks, wat hem of haar onderscheidt van de rest, zoals Killik die kan transformeren, Siegfried die een extra power-boost krijgt wanneer zijn health laag is of Grøh, die zowel met zijn zwaarden aan elkaar of los van elkaar kan vechten. Deze unieke vaardigheden zijn zeker niet overpowered, maar eerder te zien als een leuke toevoeging op de gameplay.

Op grafisch gebied is SoulCalibur VI een beetje wisselvallig te noemen. De personages en alle actie dat zich op de voorgrond – en dus tijdens een gevecht – afspeelt, zijn tot in detail uitgewerkt. De achtergrond van- en de omgeving rondom een arena is visueel echter vrij karig vormgegeven, waardoor het geheel een beetje kaal oogt. Het is een gemiste kans dat er op sommige momenten, zoals tijdens een gevecht tussen piratenschepen, niet meer activiteit op de achtergrond plaatsvindt, want dat zou het geheel nog meer sfeer geven. Het zorgt er namelijk voor dat de arenakeuze niet heel veel toevoegt aan een match.

Vier knoppen

Het vechtsysteem van SoulCalibur VI is gebaseerd op een vier-knoppen systeem en is daarmee anders dan de zes-knoppen systemen die de meeste vechtspellen hanteren. Dit systeem betekent dat elke knop op je controller gelinkt is aan een beweging. Je kan blokken, schoppen, horizontaal of verticaal aanvallen. Aan jou als speler de taak om de diverse bewegingen aan elkaar te rijgen om zo tot combo’s te komen. Het vierknoppensysteem zorgt voor een lage instapdrempel, maar door alle combo’s die mogelijk zijn biedt het ook veel diepgang en mogelijkheden. Dit betekent ook dat er veel tijd in het ‘echt leren’ van een personage gaat zitten.

Timing is alles

Behalve terugkerende moves, zoals Critical Edge, een supermove die werkt aan de hand van een metertje genaamd ‘Soul Gauge’ en de Soul Charge, bevat SoulCalibur VI ook nieuwe moves. Nieuw in dit deel is de zogeheten ‘Reversal Edge’. De Reversal Edge is een counter-move die afhangt van timing. De move is gebaseerd op het steen-papier-schaar principe waardoor er altijd een winnaar zal zijn. De toevoeging van de Reversal Edge zorgt er ook voor dat een nieuwkomer tijdens een gevecht kan meekomen, omdat het niet te voorspellen is welke knop de speler indrukt.

Ook nieuw in de game is de ‘Lethal Hit’. Deze move is een sterke aanval die echter alleen effectief is onder bepaalde omstandigheden en wat leidt tot enorme schade aan de tegenstander. Waar de Reversal Edge ook een move is voor de beginnende vechter, is de Lethal Hit vrijwel alleen bestemd voor de spelers die het personage waarmee ze spelen door en door kennen. Wat in ieder geval van belang is om te onthouden, is dat – voor maximale effectiviteit – elke move in SoulCalibur VI om timing draait.

Een verhaal van zwaarden en zielen

Naast dat je tegen een vriend of vriendin kan vechten of aan de slag kan gaan in de Arcade modus, bevat SoulCalibur VI twee verhalende modi. Dit zijn ‘Soul Chronicle’ en ‘Libra of Souls’. Soul Chronicle is de ‘standaard’ verhalende modus die draait om de personages waar de serie bekend mee is geworden. Behalve een algemeen verhaal, heeft elke vechtersbaas ook zijn eigen kleine verhaal, dat de opzet heeft van een handjevol gevechten. Deze spelen zich af in de 16e eeuw en draaien allemaal om het kwaadaardige zwaard dat Soul Edge genoemd wordt.

Libra of Souls is echter een compleet nieuw verhaal. Deze verhalende modus is te vergelijken met een simpele RPG die verpakt is als fighter. Je creëert je eigen personage compleet met vechtstijl en wapen, wat afgeleid is van de bestaande speelbare personages en daarmee betreed je dan de wereld van SoulCalibur om aan jouw eigen avontuur te beginnen. Het verhaal in Libra of Souls wordt gepresenteerd door middel van ingesproken tekst en plaatjes. Op sommige momenten tijdens het avontuur moet je bepaalde beslissingen nemen die jouw karakter schapen. Of jouw krijger als slechterik of als held eindigt, is dus geheel aan jouw.

Libra of Souls heeft vooral een toegevoegde waarde, omdat het meer als jouw eigen avontuur met jouw eigen keuzes gezien mag worden. Het is een leuke variant op de standaard verhalende modus die je in veel fighting games ziet en dat zorgt er voor dat de game ook genoeg content bevat wanneer je offline wilt spelen. Wat echter wel mist in deze game, is een losse Survival-modus. Dat is eigenlijk best gek, want zowel in Libra of Souls als in Soul Chronicle komen er op sommige momenten gevechten voorbij die een Survival-modus karakter kennen. Namelijk vechten tegen meerdere vijanden achter elkaar zonder dat jouw health zich aanvult.

Punten

Tijdens elk gevecht verdien je Soul Points (SP) en die kan je uitgeven om de bestaande personages aan te passen of om jouw eigen gecreëerde personage items te geven, waardoor deze er in Libra of Souls of online net iets toffer uitziet. SP verdien je alleen door het spel te spelen, waarbij vrijwel elke modus je zal belonen met SP, dus van micro-transacties is in SoulCalibur VI (gelukkig) geen sprake. SoulCalibur VI kent echter wel een Season Pass, waaronder op een later moment verschillende pakketten met content naar de game zullen komen. Hierin tref je in ieder geval items en extra speelbare personages aan, zoals de oude bekende Tira. Hierdoor kan het bestaande roster wel wat incompleet aanvoelen.

Jij tegen de wereld

Online kan je aan de slag in casual- en ranked matches. Casual matches werken door middel van rooms. Deze rooms kan je zoeken en betreden of zelf aanmaken en in deze modus vecht je tegen tegenstanders zonder enige consequenties voor jouw plek op de wereldranglijst. Bij ranked matches vecht je natuurlijk om punten, zodat je – bij winst – je rang verbetert en in level stijgt. Het online netwerk is stabiel, met nagenoeg geen lag of vertraging, maar helaas ontbreekt bij ranked matchmaking wel een bepaalde filter, waarmee je kan instellen of je tegen tegenstanders van jouw eigen niveau vecht. Dat betekent helaas dat je soms moet vechten tegen tegenstanders die veel meer punten bezitten en ook veel meer ervaring hebben. Het resultaat daarvan is dat een gevecht soms al voorbij is voordat het überhaupt begonnen is.

SoulCalibur VI mag een zeer geslaagde fightinggame genoemd geworden. De game biedt meer dan genoeg offline content door, naast de bekende modi als Arcade en Versus, de RPG-achtige Libra of Souls modus aan te bieden. Online kan je, naast de casual matches, vanzelfsprekend vechten voor je plek op de ranglijst en het gevecht blijft hier eeuwig doorgaan. Jammer genoeg ontbreekt wel de filter om matchmaking wat eerlijker te laten verlopen. Hoewel er op visueel vlak misschien weinig rondom een arena gebeurt, valt niet te ontkennen dat de actie zelf prachtig wordt weergegeven. Wellicht het belangrijkste is dat de gameplay van SoulCalibur VI als een huis staat. Het vier-knoppen systeem en de toevoeging van de Reversal Edge zorgen voor een lage instapdrempel, maar de game biedt genoeg diepgang. Naast dat je veel plezier zult hebben in de actie, kun je ook veel tijd spenderen aan het 'leren' van het personage dat het beste bij jouw speelstijl past. Voor liefhebbers van de franchise én nieuwkomers, is SoulCalibur VI een uitstekende aanschaf.

• Solide gameplay
  • Nieuwe gameplay toevoegingen zoals Reversal Edge
  • Libra of Souls