Review: NBA 2K Playgrounds 2 – In mei 2017 werd NBA Playgrounds gelanceerd op onder andere de PlayStation 4. Het moest een moderne variant zijn op het waanzinnig leuke NBA Jam, dat ik in de jaren negentig helemaal kapot heb gespeeld. Het eerste deel werd eigenlijk pas na een paar flinke updates echt een goede game. Door de samenwerking met 2K, die ook dit jaar weer een prima NBA 2K-game heeft afgeleverd – die we recent nog een mooie score hebben gegeven – ga ik ervan uit dat de game nu wel vanaf de release goed speelbaar is. Hieronder kunnen jullie mijn bevindingen van deze knotsgekke basketbalgame lezen.

Oh nee, niet weer

Laat ik gelijk met het grootste minpunt beginnen. Er is niets veranderd aan de menumuziek van de game, wat inhoudt dat je, zodra je het menu betreedt, weer dat hele irritante achtergrondmuziekje hoort. Dit muziekje is een soort vergelijkbaar deuntje met dat van het Carnaval festival uit Nederlands bekendste pretpark, wat net zo lang blijft hangen als het liedje van juffrouw Ank uit de populaire serie De Luizenmoeder. Tergend en vervelend dus, zeker omdat je vrij vaak in het menu terecht komt, al is het alleen maar om pakketjes te kunnen openen en je spelers aan te kunnen passen, waarover later meer.

Om de game te kunnen spelen zul je gelijk aan het begin drie pakketjes moeten openen. Verwacht hier geen bijzonderheden uit, maar je hebt nu eenmaal spelers nodig om de game te kunnen starten. Wat nieuw is in dit deel is het kunnen aanpassen van jouw spelers. Dit is zeer grappig bedacht. Hier zijn aparte pakketjes voor te verkrijgen in de game. Er zijn verschillende opties om jouw speler een nieuwe look te geven. Hoe leuk is het bijvoorbeeld om het veld te betreden als Stephen Curry met een koksmuts op en een clownsbroek aan? Het is net als de gehele game een stuk minder serieus dan de grote broer NBA 2K19 en dat maakt het alleen maar leuker.

Belachelijke dunks zijn heerlijk

Het gaat in deze game natuurlijk om het basketballen. Je doet dit in een twee-tegen-twee-principe op verschillende locaties over de wereld. Als je de Exhibition modus speelt, dan kan je alleen de spelers van de teams selecteren die je zojuist hebt gekregen vanuit je pakketjes. Het is een ideale modus om te wennen aan de game en je kan hier ook de regels aanpassen. Als je bijvoorbeeld geen zin hebt om vijf minuten te spelen, dan kan je dit terugzetten naar twee minuten. Of je past het zo aan dat je vijftien punten nodig hebt om te winnen. Je kan ook de locatie kiezen waar je wilt basketballen. Zo kan je onder andere kiezen uit de Santa Monica pier (inclusief schaars geklede dames en heren), Washington DC of verschillende locaties in Azië en andere delen op de wereld.

Hoe dan ook, het blijft ook nu weer heel erg gaaf om belachelijke dunks uit te voeren. Je springt letterlijk een gat in de lucht, je zet je af via je schoenen op de ring van de basket en met een salto knal je de bal in het net. Voor dit soort over-the-top acties krijg je XP, die jouw spelers omhoog brengt qua voortgang. Elke speler begint als bronzen kracht, maar door het spelen van wedstrijden zul je via zilver en goud uiteindelijk een diamanten speler kunnen worden. Om deze status te verdienen, zul je uitdagingen met jouw speler moeten voltooien. Veel spelen betekent ook veel omhoog in spelerslevel. Hoe hoger dit level, hoe meer beloningen je ontvangt. Door het spelen van wedstrijden verdien je tevens in-game geld, wat je later weer uit dient te geven aan nieuwe pakketjes en spelers.

NBA seizoen spelen

Nieuw in deze game is de optie om een NBA seizoen te spelen. Om dit te kunnen doen moet je echter wel over een team beschikken wat al twee spelers heeft, anders zit er niks anders op dan veel oefenwedstrijden spelen, veel geld verdienen en hiermee pakketjes kopen en openen in de hoop dat je een team krijgt met minimaal twee spelers. Een andere optie is natuurlijk, zoals we bij veel andere games zien, door met echt geld pakketten te kopen om zo je ideale team samen te stellen. Dit zal een waanzinnig dure aangelegenheid zijn, want de dertig NBA teams zijn allemaal aanwezig, sommige zelfs met meer dan vijf spelers en ook extra teams als de Seattle Supersonics zitten in de game.

Ik had het geluk dat ik twee spelers van Minnesota kreeg, want zo kon ik met de Timberwolves aan een seizoen beginnen. Je kiest het niveau van de tegenstander en daarna zie je wat jouw beloning zal zijn als je het seizoen winnend afsluit. Mijn beloning was Karl Anthony Towns, één van mijn vele favoriete NBA sterren. Je speelt in deze modus zowel uit als thuis, daar waar je bij andere games in dit speltype weleens alleen in je eigen stadion speelt. Je bezoekt nu dus ook andere locaties en dat geeft aan dat aan elk klein detail is gedacht. Dat gaat verder, want speel je bijvoorbeeld bij de Golden State Warriors, dan zie je regelmatig de slogan van deze club – “Strength in Numbers” – voorbij komen op de reclameborden. Je speelt veertien wedstrijden en eindig je bij de eerste acht, dan volgen de play-offs. Win je deze ook, dan mag je je uiteindelijk tot NBA kampioen kronen en je bent een NBA sterspeler en een hoop in-game munten rijker.

Zieke geest en bevroren ringen

De Lottery Picks zijn gelukkig ook weer van de partij. Deze speciale acties kan je gedurende een wedstrijd verdienen. Maak je bijvoorbeeld twee spectaculaire dunks op rij, of als je twee keer achter elkaar scoort zonder dat jouw tegenstander de bal door het netje weet te krijgen, dan vult jouw speciale Lottery Pick meter zich. Als deze vol is, ontstaat de loterij en zal jij een power-up krijgen, of leuker nog; in sommige gevallen krijgt jouw opponent een gigantische downgrade. De mooiste is toch wel die van de bevroren ring. Jouw basket is bevroren en de tegenstander moet met driepunters of spectaculaire dunks het ijs zien te breken. Na twee pogingen is dit vaak gelukt, maar als je net iets slimmer speelt rond de basket, dan levert het je vast meer voordeel op. Een andere leuke toevoeging is de hekserij downgrade. Jouw tegenstanders krijgen een toxische gloed over zich heen en de meest simpele lay-ups zullen nu niet meer in het netje verdwijnen, plus een klein duwtje laat hen de bal al loslaten.

Sommige van deze Lottery Picks zijn teruggekomen uit het vorige deel, zoals het versnellen van de shotclock van jouw tegenstander, of het niet te missen driepuntschot waardoor je zelfs vanaf je eigen basket feilloos de bal door het netje weet te mikken. De meest krachtige toevoeging is echter de ‘Power mode’. Met deze word je ongelooflijk snel, krachtig en bijna alle pogingen van net buiten de driepunt lijn zullen er in vliegen, alsof je in een ketel met energiedrank gevallen bent. Het is leuk om de power-ups aan jouw zijde te hebben, maar uiteraard kan de tegenstander het jou ook knap lastig maken om je met dit soort power-ups om de oren te slaan.

Buiten de eerder genoemde Exhibition en NBA Season modi, is er ook nog een 3-point contest waarbij je in een 1 op 1 opzet probeert de meeste ballen raak te schieten. Dit kan zowel offline als online tegen een vriend of een willekeurige andere speler ergens op de wereld. Tegen de computer is ook nog een optie, maar dat is wel minder leuk omdat je in principe dan zelf de speler tegen wie je het moet opnemen kan selecteren. Als dit een speler is zonder driepunt skills en je gooit bijvoorbeeld met iemand die dit wel in zich heeft, dan valt de uitdaging al snel weg.

Tegelijk levert het je wel weer munten op die je later kunt spenderen aan mooie pakketjes. Uiteraard kan je ook nog gewone wedstrijden online spelen, maar in ons geval was het vooral zonder glorie. Zo heb ik een pot gespeeld tegen iemand die zowel Kobe Bryant als LeBron James in één team had en dat is natuurlijk wel een hele grote overmacht. Die heeft of heel veel geluk gehad met het openen van de pakketjes, of die heeft er heel veel centen tegenaan gegooid. Net als bij bijvoorbeeld FIFA zal je ook hier niet snel de absolute sterren uit de pakketjes krijgen, althans zoveel ‘pack-luck’ heb ik in ieder geval nog niet gehad.

NBA 2K Playgrounds 2 borduurt verder op waar het eerste deel gebleven is. Met meer modi om te spelen is deze game een stuk uitgebreider dan zijn voorganger. Alle grote NBA sterren zijn weer van de partij, maar je dient wel een flink portie geluk te hebben - of er extreem veel geld in te pompen - om absolute toppers als Lebron James, Stephen Curry of James Harden uit een pakketje te krijgen. Verder kan je de NBA Season modus helaas pas spelen als je meer dan één speler van een NBA team hebt en dat betekent haast wel dat je veel zal moeten spelen in de Exhibition modus om in-game centen te verdienen die je weer kan uitgeven aan pakketjes. Online is het nog niet helemaal stabiel en het duurt even voor je iemand gevonden hebt. Mocht die speler beschikken over een sterren team, dan zal je van het kastje naar de muur gestuurd worden. De Lottery Picks zijn weer om van te smullen en het blijft een genot om van die absurde dunks te maken bij je tegenstander. Wil je een serieuze basketbal game? Ga dan voor NBA 2K19. Wil je lachen en een paar snelle potjes spelen? Dan is deze game een aanrader voor elke basketbal fan.

• Veel uitgebreider dan zijn voorganger
  • Lottery Picks zijn geweldig
  • Heerlijke dunks maken blijft leuk