Fallout 76 wordt de eerste multiplayer game in het Fallout universum en is daarmee toonaangevend voor de mogelijke toekomst van de multiplayer opties in Bethesdaland.

Eerder deze maand nodigde Bethesda bekende YouTubers uit om de game alvast te testen en na deze korte, maar krachtige speelsessie deden zij een boekje open over wat zij van de game vonden. Sommigen noemden het chaotisch, maar volgens Bethesda Game Studios’ Jeff Cardiner lag dat voornamelijk aan het feit dat wat ze deden nog niet écht invloed had op hun personage.

Degene die de game speelden wisten dat na drie uur hun personage weer gewist zou worden en er werd dus met van alles geëxperimenteerd wat overleven in de volledige release van de game enorm veel moeilijker maakt.

“Remember it is a survival game. So we found early in play-testing that people were like, his character’s going to go away in three hours, so I’m going to use all my Stimpaks and ammo,’ but when you’re playing ‘for real’, you’ll make very different decisions. Do I really want to kill this guy with my one Fatman shell, or do I want to save it for the Scorch Beast, because it took me hours to get it. You do make different decisions when your characters are ‘real’.”

Je zult uiteindelijk veel zorgvuldiger met de spullen die je zult vinden omgaan en zelfs met het oppikken van quests kun je zowaar in benarde situaties verstrengeld raken, die je wellicht beter uit de weg kunt gaan. Alles wat je doet kan zowel goede als nadelige consequenties hebben.

“You play this game 30 hours, 300 hours; sometimes you’ll play in a group, sometimes you’ll focus on certain activities but sometimes you’ll play solo. And those are the times when you’ll have time to delve into the fiction and listen to the holotapes and read all the monitors and really get into the story. But there is more of a tension there, you can’t pause the game to read a terminal. When you’re reading a terminal something could sneak up behind you and eat you. And it often does. The more we’ve play-tested, the more we’ve realised how viable that is, and it supports the idea of how dangerous and how lonely it is out there.”

De beta, die voor de PlayStation 4 vanaf 30 oktober speelbaar is, behoudt wel de voortgang en alles wat je vergaard hebt tijdens de beta periode zul je meenemen naar de uiteindelijke game, zodat je op 14 november gewoon verder kunt waar je was gebleven. Schroom dus niet om je tijdens de early access periode al volledig op alle mogelijke quests te storten, zodat je dit kunt gebruiken als voorsprong op de rest.

Er is geen level cap voor de beta en er zit geen restrictie op de content. Maak je borst dus maar nat voor zo’n 150+ uren aan gameplay die voor je in het verschiet liggen, met daarnaast wekelijkse en maandelijkse content updates die zowel gratis als betaald kunnen zijn, afhankelijk van de inhoud. De uiteindelijke release bevat ook micro-transacties, maar dit is slechts voor esthetisch genot.