Gespeeld: Hitman 2 – Na een speelsessie van Hitman 2 in het Miami-level op de gamescom, kregen we recentelijk de mogelijkheid om nog eens aan de slag te gaan met Agent 47. Dit keer konden we met de bekende kale huurmoordenaar Colombia verkennen. Tegelijkertijd met ons verblijf daar zagen we ook de kans om een paar belangrijke mensen uit de weg te ruimen om zo ons contract te vervullen. Een andere omgeving met andere middelen tot het vermoorden van doelwitten, was het net zo leuk als toen in Miami? We vertellen het je graag.

Man met een missie

Ons avontuur vond plaats in het dorpje Santa Fortuna, een plek vol tropische bebossing en tevens de thuisbasis van het Delgado kartel. Ons doel was om drie specifieke doelwitten van het kartel uit te schakelen. Om dit doel te bereiken konden we natuurlijk kiezen voor de minst subtiele weg en dat is iedereen omleggen met de diverse wapens dat het level te bieden heeft. Of we konden natuurlijk onze eigen weg in het Colombiaanse dorpje zoeken om leukere moord-mogelijkheden te ontdekken. We kozen voor het laatste en terwijl we door het dorpje slenterden, waren er bepaalde ‘opportunities’ oftewel kansen, die zich– zoals je gewend bent van de eerste Hitman – aan ons presenteerden.

Wat in die zin wel ‘nieuw’ is, is het feit dat deze kansen beter uitgewerkt lijken te zijn. Net zoals in het vorige deel is een opportunity ook nu weer een manier om naar je doelwit te komen en hem uit te schakelen. Natuurlijk moet je daarna wel ongezien weg proberen te komen. In die zin is het vergelijkbaar, maar wat we tijdens het spelen merkten was dat het allemaal veel gepolijster aanvoelde en ook logischer in elkaar stak. Het lijkt ook meer toe te voegen aan het level dan dat het enkel een simpele methode is. Zie een opportunity als een mogelijkheid tot het vervullen van je contract gecombineerd met een klein scenario in de enorme speeltuin dat een Hitman-level is. En eerlijk is eerlijk: het is een heerlijk gevoel als alles samenkomt zoals gepland.

Beautiful Colombia

Het level in Colombia was ook gelijk een mooie kans om een paar nieuwe toevoegingen aan Hitman 2 te testen. Bijvoorbeeld het verstoppen in bosjes. Dit kwam in het begin wat onwennig over, al was het maar omdat het verstoppen in Hitman 2 een stuk realistischer is dan in menig andere game. Ben je verstopt in de bosjes en lopen de bewakers richting jou terwijl ze je zoeken? Dan word je toch vaak gezien en is de missie voorbij. Dit voorbeeld illustreert ook gelijk een andere verbetering, het werd namelijk direct duidelijk dat de AI van je tegenstanders en de omgeving een stuk beter is ten opzichte van het vorige deel. Je kan het je in Hitman 2 gewoonweg niet langer veroorloven om slordig te zijn.

De wereld in het Colombia-level zelf is, net zoals in het eerdere Miami-level, prachtig opgebouwd met veel leven – en daarmee ook gelijk veel extra ogen die op je letten – op de straten, veel sfeer en ook nog eens enorm veel mogelijkheden om niet alleen bij je doelwitten te komen, maar ook om informatie over deze doelwitten te verzamelen. Hiermee kan je vervolgens weer je eigen plan trekken om de moord uit te voeren. Het is duidelijk dat IO Interactive de eerste Hitman in alle opzichten wil overtreffen door het grootser en beter aan te pakken. Elk level oogt als een grote speeltuin waarin bijna alles mogelijk is om jouw contract te vervullen.

Loopt een kale man een bar binnen…

We gingen, dankzij een opportunity, een bar binnen om iemands identiteit aan te nemen met als doel te infiltreren in de reusachtige villa van het criminele doelwit. Soepel ging het niet, want bij het proberen te overmeesteren ging het al fout. Zoals al eerder aangehaald, let heel de omgeving op je wanneer je iets verdachts doet. Wij probeerden een drankje te vergiftigen om op deze manier ons slachtoffer van zijn leven – en kleren – te kunnen beroven en dat op een stille en beschutte plek. We werden door een toevallige voorbijganger echter meerdere keren gezien. Dit op zijn beurt zorgde weer voor algehele paniek en resulteerde in een gefaalde missie dankzij het ingrijpen van de plaatselijke kartelleden.

Cementmachine

Maar oefening baart kunst en eenmaal gelukt konden we, in onze vermomming, moeiteloos voorbij de beveiliging glippen om uiteindelijk af te rekenen met doelwit nummer één. Door naar het tweede slachtoffer. Ook hiervoor kozen we om de vermomming van iemand aan te nemen en ook hier draaide het weer om afleiding en een perfecte timing. Dat ging zonder al te veel moeite, maar ons geduld raakte echter een beetje op en dus kozen we voor een allesbehalve subtiele, maar wel erg effectieve manier. Het tweede doelwit kwam namelijk vrij gruwelijk om zijn leven, doordat we gebruik maakten van een gat op een bouwplaats die we vol hebben gestort met cement… samen met ons doelwit.

Dit is natuurlijk een vrij spectaculair geheel en dat werd erg mooi in beeld gebracht door het nieuwe ‘picture-in-picture’ systeem. Vanzelfsprekend was de aanwezige beveiliging hier niet van gediend en onze vluchtpoging lukte vervolgens niet echt, omdat we hopeloos in de minderheid waren. Dit toonde eens te meer aan dat, hoewel snipen en run-en-gun mogelijk zijn in deze game, het niet de meest praktische manier is om het spel te spelen. Stealth en ongezien blijven zijn in Hitman 2 eigenlijk een must, zoals je van de franchise gewend bent. Geduld is in deze dus absoluut een schone zaak.

Voorlopige conclusie

Alles is mogelijk in Hitman 2 om jouw missie te voltooien. Hoewel je natuurlijk ook als een eenmansleger te werk kan gaan, zijn strategie en stealth enorm belangrijk. Waar we in de eerdere hands-on preview bang waren dat Hitman 2 eerder een Hitman 1.5 zou worden, is deze zorg dankzij een nieuwe (uitgebreidere) speelsessie enigszins afgenomen. Vanzelfsprekend borduurt Hitman 2 voort op de basis die is gelegd in de eerste Hitman, maar met alle nieuwe moord-mogelijkheden, meer kansen om de missie te voltooien en alle verbeteringen, probeert IO Interactive Hitman 2 fris genoeg te houden. Hierdoor zal de game straks zowel nieuwe als oude spelers genoeg te bieden hebben.