Review: GRIP: Combat Racing – Er zijn veel arcade racers verkrijgbaar, maar echt goede zijn helaas in de minderheid. Twee console generaties geleden was dat echter een ander verhaal, want toen verscheen de ene goede arcade racer na de ander. Nu anno 2018 is een echt goede arcade racer dus meer dan welkom en GRIP: Combat Racing heeft daartoe de potentie. We mogen wel stellen dat deze game de spirituele opvolger is van het in 1999 uitgekomen Rollcage. Rollcage stond erom bekend dat je auto altijd door kon blijven rijden, ook al was je ondersteboven terecht gekomen. Dat is in GRIP niet anders en na eerdere veelbelovende hands-on sessies, hebben we de racer nu in z’n volledigheid kunnen uitproberen. Haalt GRIP de finishlijn of knalt het frontaal tegen een muur?

Boordevol content

De game bestaat uit een aantal modi die direct aan je gepresenteerd worden. Zo kun je aan de slag in een campagne, de gewone singleplayer, online of in split-screen. Laten we beginnen bij de gewone singleplayer, die eigenlijk gelijk staat aan een quick race optie. Hierin kun je elke gewenste soort race spelen en dat zijn er behoorlijk wat, wat onderverdeeld is in 3 tabjes: Race, Arena en Carkour. Onder Race vind je dan weer verschillende subtypen, zoals Classic Race, Ultimate Race, Elimination Race, Speed Demon en Time Trial. Zoals de naam al doet vermoeden, is de Classic Race een normale race waarin je gewoon als eerste over de finish moet komen om te winnen. In Ultimate Race dien je met power-ups zoveel mogelijk schade bij je tegenstanders aan te richten om te kunnen winnen. Deze power-ups variëren van raketten en een snelheidsboost tot een ‘Assassin Rocket’, die de koploper het leven zuur maakt en zo zijn er nog wel meer leuke speeltjes.

Elimination spreekt ook voor zich, want hierin wordt de auto die op de laatste plek rijdt uitgeschakeld zodra de timer is afgelopen, die nadien opnieuw begint. Als enige overblijven betekent de overwinning. Time Trial behoeft verder geen uitleg en in Speed Demon draait het puur om de snelheid. Alleen in dat segment tref je dus al genoeg verschillende submodi om je mee te vermaken, maar we hebben ook Arena en Carkour nog. Onder Arena is momenteel enkel Deathmatch beschikbaar die als modi voor zichzelf spreekt. De andere twee sub-modi – ‘Steal the Stash’ en ‘Time Bomb’ – zijn nog niet beschikbaar, die worden later aan de game toegevoegd. Dit past in het plan van de ontwikkelaar om de game langdurig te blijven ondersteunen met extra content.

Gekke capriolen

Carkour is een geheel eigen onderdeel binnen de singleplayer. In deze modus kan je uitdagende banen vinden die de meest bizarre vormen hebben aangenomen. Dit loopt uiteen van hele smalle banen tot hoge snelheidsbanen of banen met gebouwen, half-pipes en meer. Op deze banen krijg je verschillende doelstellingen voor je kiezen en ondertussen loopt er een timer, dus het is ook nog eens de bedoeling dat je alles zo snel mogelijk voltooid. De banen zijn onderverdeeld in de traditionele moeilijkheidsgraden van gemakkelijk, normaal en moeilijk. De echte waaghalzen kunnen zich echter wagen aan de zogenaamde ‘Nightmare’ banen. Ook dit onderdeel van de game is rijkelijk voorzien van content en het enige wat eigenlijk jammer is, is dat je niet zelf van dit soort bizarre banen kunt maken. Misschien dat dit later volgt als uitbreiding, want zelf uitdagende tracks in elkaar knutselen zien we wel zitten.

Tot zover de singleplayer, die dus propvol met content zit, maar daar blijft het niet bij. Ook kan je nog in de Campagne aan de slag en die is opgedeeld in 11 Tiers. Elke Tier bestaat weer uit drie of vier kleine toernooien en die bestaan weer uit een paar races die je met succes moet zien te behalen. De eerste Tier is uiteraard erg makkelijk, maar naarmate de Tiers hoger worden zal het steeds lastiger worden, mede omdat de snelheid zal toenemen. Het spelen van de campagne zorgt voor genoeg afwisseling en dat maakt het voor ons het leukste onderdeel. Als laatste heb je nog de multiplayer functionaliteiten en hoewel er op het moment van schrijven nog nauwelijks iemand online was (de game moet nog verschijnen), hebben we wel een indruk van de gameplay gekregen door in split-screen te racen wat min of meer dezelfde multiplayerervaring oplevert. Daarover kunnen we kort zijn, het zorgt voor ontzettend veel plezier.

Soms missen we grip

Het is natuurlijk fantastisch dat GRIP zoveel content te bieden heeft, maar is dat uiteindelijk genoeg om een aankoop te rechtvaardigen? De races kunnen behoorlijk uitdagend zijn en leveren de nodige spanning op. GRIP is namelijk genadeloos, want één klein foutje kan je al de kop kosten. Dit houdt de game echter interessant en het gros van de tijd zijn foutjes ook echt jouw schuld. Toch kunnen de uitdagende races soms frustrerend worden door wat technische oneffenheden. Zo kan een onopgemerkt hobbeltje op de baan er voor zorgen dat je de lucht in gelanceerd wordt of dat je hevig gaat rondtollen op een buitenproportionele snelheid. Ook wil het wel eens voorkomen dat je spontaan in de lucht gaat spinnen of dat je crasht zonder een daadwerkelijke aanleiding.

Verder kan het voorkomen dat je door objecten heen gaat waarvan je dacht dat het als schans of iets dergelijks zou dienen. Ook in Carkour hebben we een paar keer gehad dat we door de half-pipe heen gingen, terwijl dat natuurlijk niet de bedoeling was. De banen in GRIP: Combat Racing hebben vaak een bepaalde flow, dus als je een mooie lijn volgt zou je in principe een snelle en soepele ervaring op de baan moeten hebben. Dit soort racecapriolen, alsook in de Carkour modus zorgen dus soms voor wat vervelende situaties. Je dient races perfect te rijden, maar als het dan misgaat buiten jouw schuld, dan is dat natuurlijk erg vervelend. Wel kun je je auto in de lucht lichtjes bijsturen mocht dat nodig zijn, maar dat is vrij minimaal. Dit kan bij gewone jumps best handig zijn, maar wanneer je auto spontaan de lucht invliegt is het soms oncontroleerbaar.

Vat het niet verkeerd op, negen van de tien keer gaat het gewoon goed en hetgeen omschreven komt slechts zelden voor. Buiten deze onhandigheden zijn de banen ook allemaal stuk voor stuk leuk en goed vormgegeven en ze bieden volop diversiteit. Sommige banen zijn ook beduidend moeilijker dan de andere, dus aan uitdaging geen gebrek. Sowieso niet in de Campagne modus, want per Tier bouw je een rivaliteit op met een ander, die niet zo van jouw acties is gecharmeerd. Die rivaal zal uiteindelijk het doel zijn om te verslaan in het ‘Rival’ onderdeel van de Tier. Wat ons betreft een leuke en eens te meer uitdagende toevoeging. Jammer is hierbij wel dat de technische oneffenheden vooral in dit soort spannende races de kop op kunnen steken.

Er is meer

Met alle content die we tot nu toe behandeld hebben zijn we er nog niet, want je hebt ook nog een Garage onderdeel in de game. Naarmate je races voltooid in welk onderdeel van de game dan ook, krijg je ervaringspunten en daarmee kan je nieuwe auto’s, banden, velgen en stickers vrijspelen. Alles is hierbinnen cosmetisch, behalve de auto’s die allemaal hun eigen specificaties hebben. Daarmee is duidelijk dat GRIP: Combat Racing en erg complete game is en dat wordt afgemaakt met een geweldige soundtrack. De drum ’n bass past perfect bij de stijl van de game en klinkt geweldig door je speakers. Ook de geluiden van de auto’s klinken lekker rauw, wat het qua audio compleet maakt. Grafisch is de game geen hoogvlieger, maar het doet gewoon netjes wat het doen moet. Niet onbelangrijk, we speelden de game op een PS4 Pro en daar haalden we een stabiele framerate van 60 frames per seconde wat voor een soepele ervaring zorgde.

Met GRIP: Combat Racing haal je een volledig race pakket in huis dat op termijn nog verder uitgebreid zal worden. Het zit boordevol leuke en uitdagende content waar je wel even zoet mee bent. De banen zijn leuk, de soundtrack is goed en vooral de campagne en Carkour modi wisten ons uitermate goed te vermaken. Grafisch is het prima en op de PS4 Pro kan je genieten van gameplay op 60 frames per seconde. Helaas heeft de game soms last van wat design en technische oneffenheden. Hoewel het niet heel regelmatig voorkomt, kan het op cruciale momenten wel de kop op steken en dat is storend. Hopelijk wordt dit snel opgelost. Afsluitend kunnen we stellen dat GRIP: Combat Racing een voortreffelijke arcade racer is waar we lang op hebben gewacht en met het zachte prijskaartje kunnen we deze game iedereen aanraden.

• Boordevol content
  • Soundtrack
  • Diverse banen