Review God of War III – De gloriedagen van de PlayStation 2 werden afgesloten met een knaller. Uit het niets kwam daar een titel die alle verwachtingen verpletterde. De God of War reeks had al snel een grote aanhang en werd bestempeld als het parade paardje van Sony. De verwachtingen voor het derde en laatste deel in de trilogie zijn zo hoog als Olympus zelf. Maakt God of War III de verwachtingen waar of kon Kratos beter op de PS2 blijven? Je leest het in deze review!

Op naar de top

Het verhaal van God of War III begint precies waar het tweede deel ophield. Jij speelt nog steeds als de Spartaan Kratos. Hij en de titanen beklimmen de berg Olympus om een eind te maken aan de heerschappij van de goden en hun honger naar wraak te stillen. De oppergod Zeus laat dit natuurlijk niet toe en samen met een groepje van andere goden proberen ze Olympus nog te redden. Je zal constant je weg moeten vinden naar de top om daar uiteindelijk de definitieve confrontatie aan te gaan.

Het verhaal is net zo goed geschreven als in de eerste twee delen. Alle losse eindjes worden aan elkaar geknoopt en elke vraag die je nog had over de God of War reeks zal beantwoord worden in dit finale deel. Verwacht echter geen plotwendingen zoals in de eerdere delen, het is dit keer een rechte lijn naar de top.

Voelt als van ouds

Als je ook maar één van de God of War spellen gespeeld hebt zal God of War III erg bekend aanvoelen. Aan het vechtsysteem is namelijk niks verandert. Het vechten is nog steeds erg gefocust op offensieve aanvallen en de moves die je kan uitvoeren met de bekende wapens van Kratos zijn ook nog steeds aanwezig. De aanvallen die je gebruikt zijn opgedeeld in lichte snelle aanvallen en krachtige slome.

In totaal zal Kratos, naast zijn vertrouwde zwaarden, nog drie andere wapens bemachtigen. De Nemean Cestus, Claws of Hades en de Nemesis Whip wel te verstaan. Elk van deze wapens heeft weer zijn eigen lijst aan moves en specialiteiten. Ook heeft elk wapen zijn eigen speciale aanval die magie gebruikt uit je magie meter. Uiteindelijk zal je een flinke lijst aan moves hebben om inspiratie uit te putten. Naast de offensieve aanvallen kan je ook nog steeds vijandelijk aanvallen blokken, maar dat zal je nauwelijks gebruiken mede doordat wegrollen met de rechter analoge stick vaak genoeg is om aanvallen te ontwijken. Het vechtsysteem voelt nog steeds heerlijk aan en zal geen moment vervelen.

Hoe meer doden hoe beter

Terwijl Kratos zich omhoog werkt naar de top van Olympus, gooien de goden uiteraard flink wat monsters naar je toe om je te stoppen. Leef je lekker uit en geniet van het uitproberen van elk wapen. Bij elk monster dat je op brute wijze dood maakt zal je beloond worden met rode orbs. Met deze orbs kan je de wapens die je eerder hebt verkregen upgraden. Ook het upgrade systeem werkt nog steeds zoals in de eerdere God of War titels. Verzamel orbs, vul de meter van het wapen dat je wilt upgraden en voila; een krachtiger wapen en nieuwe moves staan tot je beschikking.

Naast je wapens vragen je levens, magie en special meters uiteraard ook om uitbreiding. Deze kan je upgraden door kisten te vinden die verspreid staan in de game. Gorgon ogen zorgen dat je levensbalk langer wordt, Phoenix veren voor magie en Minotaur horens voor de special balk. Je special balk dient voor de speciale items die je vindt, zoals het afgerukte hoofd van de god Helios waarmee je je vijanden kan verblinden.

Frustratie momentje

Naast het vechten zijn er natuurlijk ook nog genoeg rust momenten in God of War III waarin je grijze massa aan de slag mag. De puzzels zijn erg simpel en zijn van het ‘trek aan een hendel en schuif dit blok hier naar toe’ kaliber. De puzzels vergen niet veel moeite en we hadden ze daarom wel iets pittiger willen zien.

Ook zijn er nog verschillende platform momenten aanwezig. Springen, klimmen en zwaaien aan kettingen zijn aan de dagelijkse orde. Hier komt echter het enige frustratie moment in God of War III naar boven drijven. Vaak laat de camera niet goed zien waar je naar toe moet bij de platform momenten en zal je onnodig in het diepe vallen. Dat je de camera niet kan besturen helpt hier niet aan mee. Gelukkig komen deze momenten te weinig voor om het speel plezier te bederven.

Kijk je ogen uit

We hadden het al gedacht, maar toen we de uiteindelijke versie mochten spelen werd het nog eens duidelijk, God of War III ziet er prachtig uit. De omgevingen zijn gevarieerd, de character models zijn ongelofelijk gedetailleerd, huid scheurt, ingewanden spuiten uit open gereten buiken, God of War III is een genot om naar te kijken. Het is duidelijk dat God of War het de PS3 moeilijk maakt aangezien deze pracht non stop zonder laadtijden in constante 60 frames per seconde op je beeld verschijnt. We konden de game maar twee keer betrappen op een lichte framerate drop, maar daar blijft het ook bij.

Ook de voice-overs en muziek zijn van het hoogste niveau en ook de wapens klinken heerlijk. Een speciale vermelding voor de titanen die je beeld zullen vullen en je mond zullen doen openvallen. Jammer dat ze maar een klein deel uitmaken van de game, maar wat we te zien krijgen is simpel weg om bij te kwijlen.

Aan de korte kant

God of War III speelt zo lekker dat je hem voor dat je het weet hebt uitgespeeld. We waren dan ook verrast toen we de credits voorbij zagen rollen terwijl we nog maar acht uur in de game hadden zitten. Ook was de game niet erg moeilijk en we raden veteranen dan ook aan om meteen op hard te beginnen. Nadat je de verhaallijn hebt uitgespeeld speel je een nieuwe moeilijkheidsgraad vrij en challenge modes. Voor de echte doorzetters zijn deze zeker de moeite waard en zullen zeker nog wat gameplay uurtjes toevoegen.

God of War III moest onmenselijke verwachtingen waar maken. Heeft ze deze waar gemaakt? Ja zeker! Ondanks dat er weinig tot geen vernieuwingen op gameplay vlak in de game zitten zal je van elk moment genieten. God of War III speelt heerlijk weg en ondanks dat het allemaal wat langer had gemogen en de platform momenten je af en toe op je lippen kunnen laten bijten is God of War III een waanzinnig eindproduct geworden. God of War III is een bruut van een game en verdient een plekje in elke PS3 collectie.

• Speelt heerlijk weg
  • Ongelooflijke schaal en graphics
  • Variatie in wapens