Review: Déraciné (PS VR) – From Software, bekend van Dark Souls en Bloodborne, heeft zich gewaagd aan een uitstapje naar PlayStation VR. Geen vreselijk moeilijke eindbazen, geen duistere kerkers en geen kapotte controllers. Déraciné is iets totaal anders, namelijk een verhalende game die draait om het leven en de invloed die jij daar op uit kan oefenen als elfje zijnde. Voor het eerst stapten we in virtual reality in de rol van een elf met de kracht om leven te geven en te nemen. Dat klinkt als een gevaarlijk middel en dat is het ook, dus bedachtzaam omgaan met de middelen die je hebt is van groot belang. Maar is het spelen als een elf ook leuk?

Bezoek de kostschool

In Déraciné neem je de rol aan van een goed elfje die zich onzichtbaar kan voortbewegen in het universum van de game. Je bezoekt een kostschool waar een meisje hoopt ooit een elfje te mogen ontvangen. Jij komt dus als geroepen, maar jouw komst is niet zonder consequenties. Hoe goed je bedoelingen ook zijn, van het één komt het ander en al snel ontstaat er een situatie waar alle leerlingen op de kostschool de dupe van zijn. Het is aan jou om te ontdekken wat de problemen precies zijn en om te voorkomen dat het slecht afloopt. Met de mogelijkheid om leven te nemen en te geven, alsook met tijdreizen zul je gaandeweg zoeken naar de beste manier om het verhaal tot een goed einde te brengen.

Déraciné moet het heel erg van het verhaal hebben en pas in het laatste half uurtje wordt alles goed duidelijk. In eerste instantie hop je van moment naar moment wat in feite verschillende levels zijn en waarin je diverse dingen moet doen om te kunnen tijdreizen naar het volgende moment. De levels op zichzelf schetsen telkens een andere situatie en dat voelt aanvankelijk wat onsamenhangend aan. Maar From Software weet wat het doet en brengt het verhaal tegen het einde tot een mooie conclusie. Je krijgt pas erg laat door hoe de vork in de steel zit en dat maakt het verhaal van deze game best wel boeiend. Met name omdat je na afloop nog even na zit te denken over je acties en consequenties, die best heftig zijn geweest.

Alles van dichtbij bekijken

Het kunnen nemen en geven van leven is een interessant element, want als je iets neemt en het aan een ander geeft, dan valt dus één van de twee weg. Hoe kan je dit voorkomen? Dat is waar het tijdreizen bij komt kijken, want dat stelt je in staat om situaties te veranderen met vervolgens andere consequenties. Als elfje ben je de enige die hierover beschikt, dus personages in de game zullen het niet bewust meemaken. Wel weten ze dat je er bent en dat geeft je ook de mogelijkheid om een beetje met ze te spelen. Dat is ook belangrijk, want op die manier krijg je veel meer van het verhaal mee.

Doordat je vrij in virtual reality kunt rondlopen in de kostschool, laat de game je best vrij in de ontdekking van het verhaal. De eerste keer dat je Déraciné speelt ben je al snel een kleine vijf uur bezig, omdat je echt aan het uitzoeken bent wat je moet doen. Gelukkig kun je wel altijd een hint opvragen via de tijdreisklok, want tijdreizen zelf werkt pas zodra je alles in het level gedaan hebt. En wat je voornamelijk aan het doen bent is de personages bezoeken. Vrijwel ieder personage heeft een object bij zich dat je op kunt pakken en daar kun je informatie over opvragen. Soms voegt het niets toe, soms is het relevant. Belangrijker is nog dat er bij een dergelijke actie een orb verschijnt, die je kunt aanraken met als gevolg een stukje context.

Dat kan in de vorm van dialogen zijn, maar ook hersenspinsels die je te horen krijgt. Tevens kunnen de objecten nodig zijn om iets te triggeren in de meer grote puzzel wat ieder level op zichzelf eigenlijk is. Doordat je alles in virtual reality beleeft, kun je de personages, de objecten en omgeving van erg dichtbij bekijken en dat is het voornaamste wat je doet. Je wilt over iedereen alles te weten komen en je moet zoeken naar de items die je nodig hebt om verder in het level te komen. Doordat de game er grafisch erg netjes uitziet en het qua besturing uitstekend werkt, is het prima vertoeven in de kostschool. Je zult je geen moment vervelen dankzij de gameplay en de audiovisuele kwaliteit.

Van hot naar her

Het is echter niet de gameplay die heel bijzonder is, want je bent gedurende het avontuur vooral van persoon naar persoon aan het gaan om de objecten te zoeken en te verplaatsen. De gameplay krijgt echter waarde dankzij het verhaal, waardoor je je zult vermaken. Tegelijkertijd heeft From Software zich wat bescheiden opgesteld als het gaat om variatie, want het hele avontuur door ben je hetzelfde aan het doen. Dat is informatie over de personages verkrijgen, het algehele verhaal ontdekken en objecten onderzoeken en wegbrengen. Sporadisch mag je met de kracht van het geven en nemen van leven spelen, maar dat kan alleen op vastgestelde momenten. De gameplay is dus enigszins beperkt en het is jammer dat de ontwikkelaar hier niet iets meer variatie in aan heeft gebracht.

Een tweede playthrough is daardoor niet echt de moeite waard, omdat er qua manier van spelen en de volgorde van acties die je moet verrichten niets zal veranderen. Het enige wat een tweede speelbeurt wel de moeite waard maakt, is als je nog wat beter op onderzoek uitgaat en zo dus wat meer leert over de personages. Een nadeel dat hier gelijk bij komt kijken is dat deze game niet over een hoofdstukselectie beschikt. Dus als je in hoofdstuk tien na afloop nog iets nader wilt verkennen of bekijken, dan moet je de hele game opnieuw spelen. Dat is natuurlijk een beetje inefficiënt, aangezien dat onnodig veel tijd kost. Verder is de gevraagde prijs van €29,99 voor een avontuur dat je waarschijnlijk slechts één keer speelt wat aan de hoge kant, zeker omdat je binnen vijf uur klaar bent.

Déraciné vertelt een interessant verhaal dat pas tegen het einde duidelijk wordt en dat maakt het doorspelen van het avontuur de moeite waard. De game kent interessante personages en dankzij goede stemacteurs worden hun rollen goed vertolkt. Grafisch is het uitstekend vertoeven in de kostschool en de omgeving, want het ziet er erg mooi uit. De gameplay is leuk, maar wel wat beperkt. Dit omdat je eigenlijk alleen maar spullen heen en weer moet brengen en de juiste volgorde uitzoeken is daarin de puzzel. Toch had wat meer variatie niet misstaan, want je voelt je na verloop van tijd een beetje een boodschappenjongen. Ook missen we een hoofdstuk selectie, want nu moet je de gehele game opnieuw doorlopen als je iets specifieks nader wilt onderzoeken. Een beetje onhandig dus, maar desalniettemin mag Déraciné als een prima titel beschouwd worden.

• Grafisch netjes
  • Goede voice-acting
  • Interessant verhaal