Review: Tetris Effect (PS4/PS VR) – Gamer of niet, vrijwel iedereen op deze planeet heeft ooit wel eens Tetris gespeeld. Het is de meest verkochte game ooit en het gaat nu al decennia lang mee. Door de jaren heen hebben we diverse variaties van het bekende spelletje gezien en nu heeft ook Tetsuya Mizuguchi (bekend van Lumines, Child of Eden en meer) zich aan een iteratie gewaagd. Tetris Effect is het resultaat en die tilt de visuele beleving van het klassieke spelletje naar een geheel nieuw niveau, zeker als je over een PlayStation VR headset beschikt.

Speel in virtual reality

Tetris Effect kan je op twee manieren spelen. Zo kun je de gewone versie spelen op je tv, maar als je over PlayStation VR beschikt kan je de game ook ervaren in virtual reality. Nu lijkt dat misschien een wat overbodige feature, want afgezien van de naar beneden zakkende blokken, beweegt er niet veel in een Tetris game. Toch voegt virtual reality wel degelijk wat toe, want de game beschikt over een brede variatie van visueel prachtige levels die er juist heel erg uitspringen in virtual reality, dankzij de particle effecten. Het ene moment speel je Tetris met als achtergrond de maan, het andere moment zweeft er zand voorbij in de woestijn en weer even later is de omgeving geheel in het thema van radartjes.

Dat het spelen van Tetris op zichzelf niet heel bijzonder is staat buiten kijf, maar de ontwikkelaar gaat ontzettend creatief met de beperkte aanvullende middelen om. Zo kunnen de blokken ineens van een ander uiterlijk zijn, wat aansluit op de achtergrond. Ook beweegt er van alles en nog wat om het speelveld heen en keer op keer weet de game je weer te verrassen. Dat samen met uitstekende muziek die echt bij momenten heerlijk klinkt op het tempo van de game, zorgt ervoor dat het audiovisueel echt een spektakel is. Het is niet per se de allermooiste game voor PlayStation VR, want je ziet hier en daar de ruwe randjes, maar de ontwikkelaar weet je wel telkens te verrassen met een heerlijk samenspel van kleurrijke graphics en lekkere muziek.

Ga op reis

Al die kleurrijke levels kun je ontdekken op twee manieren. Zo is er een Journey modus en een Effect modus. De Journey modus neemt je mee op een reis door het heelal en keer op keer doe je een reeks van nieuwe Tetris levels aan, waarbij het de bedoeling is dat je een x-aantal lijnen weet te ‘clearen’. Lukt dat? Dan ga je in één flow door naar het volgende level en dat herhaalt zich totdat je alle levels in de betreffende reeks gedaan hebt. Klinkt oersimpel en dat is het in concept ook, zij het niet dat de levels zelf een flinke uitdaging kunnen vormen. Natuurlijk, het basisspelletje is niets anders dan je gewend bent, want dat is gewoon blokken op de juiste manier plaatsen en dat is het.

De game speelt echter op een creatieve manier met de muziek, waarbij de beat kan toenemen en dat heeft een effect op de snelheid waarop de blokken naar beneden komen. Zo kan je bijvoorbeeld het merendeel van de tijd lekker op snelheid 3 bezig zijn, waarna de game plots overschakelt naar snelheid 10 of hoger. Dat is vele malen sneller en dus word je reactievermogen behoorlijk op de proef gesteld. Lukt het niet? Dan kan je het betreffende level opnieuw spelen, maar je comboscore gaat dan wel verloren. Die score telt weer mee voor je uiteindelijke beoordeling, dus zo lang mogelijk proberen te overleven is van belang. Tenzij je niets om die beoordeling geeft natuurlijk.

Het spelen van de Journey modus is zowel ontspannend als uitdagend, want door de heerlijke muziek en de gevarieerde levels blijf je maar spelen en zonder dat je het doorhebt ben je rustig zo een paar uur verder. De Journey modus is overigens niet extreem lang, want met een uur of drie tot vier ben je er wel doorheen. Maar als je graag overal de beste beoordeling wilt hebben, dan zul je al snel terugkeren om het toch weer even opnieuw te proberen. Op een gegeven moment zul je het echter voor gezien houden, maar dat is niet waar het Tetris spelen stopt. In de Effect modus tref je namelijk nog een flinke hoeveelheid extra manieren aan om Tetris te spelen en dat zorgt voor nog meer leuke en uitdagende gameplay.

Zo kun je Tetris op de gebruikelijke manier spelen, maar met daarbij wel speciale effecten of doelstellingen. Dat loopt erg uiteen, want zo kan je in het ene potje tegen beperkte tijd spelen en in het andere potje krijg je plotseling enorm grote blokken die het je lastiger maken. Of wat te denken van vaste lijnen waar je nog één set blokken in moet plaatsen? Dat is oersimpel, maar je moet wel heel snel zijn met het draaien van de blokken in de juiste richting en het plaatsen ervan, want de tijd loopt rap af. Bij ieder geplaatst blok krijg je wat extra tijd, dus het is zaak om zoveel mogelijk te plaatsen totdat de timer echt op nul staat. Ook kan je potjes spelen waarbij er plotseling willekeurig blokken bijkomen, of waarbij je punten krijgt als je specifieke blokken laat verdwijnen en ga zo maar door.

Een stapje terug

De game bevat volop content, waardoor je een lange tijd vooruit kunt. Mede dankzij de variatie in modi en het unlocken van nieuwe content aan de hand van je level – je vergaart XP door te blijven spelen – blijf je telkens terugkeren. Wat deze game de daadwerkelijke meerwaarde geeft is de audiovisuele invulling van het geheel, wat het echt tot een unieke Tetris game maakt. Als je met PlayStation VR speelt, dan is het echt genieten, omdat je dan middenin de beleving van de effecten zit. Daardoor is het spelen zonder VR-headset een flinke stap terug, want dan zijn de effecten ineens een heel stuk minder indrukwekkend. Dat verandert overigens niets aan de algehele kwaliteit van de game, want het is en blijft qua gameplay uitstekend.

Noot van de redactie: We hebben de review van Tetris Effect oorspronkelijk afgelopen zaterdag gepubliceerd. Maar hier was een fout ingeslopen waar we terecht op gewezen werden in de reacties. Naar aanleiding daarvan hebben we de review offline gehaald, zijn we nogmaals in de game gedoken en hebben we deze review gerectificeerd op basis van feiten. Slordig, had niet mogen gebeuren en excuses.

Tetris Effect is veruit de meest kleurrijke Tetris game die we ooit gespeeld hebben. Met name in virtual reality is het echt genieten door de brede variatie van levels, kleureffecten en rondvliegende particles. De soundtrack sluit daar uitstekend op aan en het is leuk gevonden dat het tempo van het spelletje kan veranderen op basis van de beat. Het zorgt voor meer uitdaging en de beleving kan bij vlagen erg intens zijn. De Effect modus biedt bovendien genoeg extra modi en opties om je zowel kort als lang mee te vermaken. En wat het effect van de titel is, is dat het verslavend werkt. Je zult met enige regelmaat Tetris Effect weer even opstarten om een paar (uitdagende) potjes Tetris te spelen. Een aanrader, zeker voor liefhebbers van Tetris die ook nog eens over een PlayStation VR headset beschikken.

• Kleurrijk
  • Heerlijke soundtrack
  • Effect modus