Gespeeld: Fallout 76 – De laatste gamingtrend is natuurlijk het Battle Royale genre. Elke ontwikkelaar wil een graantje meepikken van het succes van Fortnite en PUBG. Ook de grote jongens doen hier aan mee, zoals Activision met de nieuwste telg in de Call of Duty-serie en EA met hun aankomende Battlefield game. En Bethesda? Die besluit om in te haken op een trend van drie jaar terug met een coöp survival game, maar dan wel zonder zombies. Hoewel Fallout 76 misschien voor een wat uitgekauwd ‘genre’ gekozen heeft, wil dat niet zeggen dat we er tot nog toe geen plezier mee gehad hebben. Maar we hebben er ook het één en ander op aan te merken.

De eerste stapjes in West-Virginia

Nadat je ontwaakt in Vault 76 krijg je een korte introductie in een verlaten vault. Jouw taak? West-Virginia na de nucleaire apocalypse weer bewoonbaar maken samen met andere Vault 76 verlaters. Zoals Bethesda al eerder duidelijk heeft gemaakt, gaat het hier dus alleen om andere spelers van vlees en bloed. Er is geen NPC te bekennen in deze wereld, wat een verandering is ten op zichte van de voorgaande games. De enige ‘gesprekken’ die je voert is met robots en je ‘communiceert’ door middel van terminals waar je holotapes kunt afluisteren. Deze tapes bevatten opnames van mensen die in deze streek geleefd hebben, maar die helaas niet meer onder ons zijn.

Het gebrek aan, computergestuurde, mensen komt het verhaal niet ten goede. De tijd die we hebben doorgebracht in de B.E.T.A. van Fallout 76 waren we welgeteld met één hoofdopdracht bezig. En dat was het lokaliseren van de Overseer van Vault 76. Voor de rest krijg je wat zij-missies in je schoot geworpen die in sommige gevallen wat toevoegen aan het verhaal en in andere gevallen helemaal los staan van het hoofddoel. De Fallout-games zijn juist zeer geliefd door de opbouw van de karakters van de diverse personages die je tegenkomt en het maken van keuzes, die jouw persoonlijke verhaal beïnvloeden. Hier is niets van terug te zien in Fallout 76, maar dat komt omdat deze game los staat van de rest.

Even voor de duidelijkheid

Mocht het de Fallout-fans nog niet duidelijk zijn; dit is géén hoofddeel in de Fallout-serie. Wij zouden het eerder bestempelen als een spin-off. Het Fallout universum leent zich an sich prima voor een survival game. Honger, dorst en ziektes zijn immers allerlei factoren waar je rekening mee dient te houden in een verlaten landschap. Je kan koken, jouw eigen uitrusting in elkaar knutselen en natuurlijk alles looten wat je tegenkomt. Door het ontbreken van NPC’s is samen spelen met een paar vrienden eigenlijk wel een must, want zonder wat kameraden aan je zijde ben je erg eenzaam. Té eenzaam.

Wat maakt het dan nog wel tot een Fallout game? Allereerst natuurlijk de post-apocalyptische setting, het S.P.E.C.I.A.L. talent-systeem en ook VATS, wat wederom gebruikt kan worden. Gezien we nu met een online game te maken hebben, bevriest de wereld natuurlijk niet zodra je V.A.T.S. activeert. Het dient nu meer als een soort richtassistent als je ergens een vijand hebt staan die moeilijk te raken is. Ook is het bouwen van een basis weer terug in de vorm van jouw eigen C.A.M.P., die je ergens in de wereld mag plaatsen. Begin je het daar een beetje beu te worden, dan kun je jouw C.A.M.P. ook weer ergens anders mee naartoe nemen. Doordat de B.E.T.A. sessies niet op de meest gunstige tijden plaatsvonden, hebben we hier nog niet veel mee kunnen experimenteren, maar er lijken zat opties te zijn.

Bergafwaarts

En dan nu het moment waarop wij geërgerd raakten. Toegegeven, we hebben hier te maken met de B.E.T.A. dus er kan nog van alles veranderen, maar de release duurt niet lang meer en we maken ons wat zorgen over de staat waarin de game nu verkeert. Op technisch vlak is het echt een zooitje. De framerate was ronduit slecht op de normale PlayStation 4 waarop we de B.E.T.A. hebben gespeeld. Op de meest onverklaarbare momenten zakte deze gewoonweg in. Je verwacht misschien wat framerate drops wanneer er bijvoorbeeld veel explosies of weerseffecten in beeld zijn, maar dat was niet per se altijd het geval. De framerate daalde gewoon op de meest willekeurige momenten, soms zelfs naar onspeelbare niveaus.

En dan nog het ding wat zowaar een kenmerk is van Bethesda Game Studios, bugs. En geloof ons wanneer we zeggen dat die er in overvloed waren. De hitboxes van vijanden zijn nog altijd een ramp, waardoor je een vijand vaak niet raakt terwijl je zeker weet dat je raak geschoten hebt. We zijn zelfs een paar vijanden tegengekomen die gewoonweg géén hitboxes hadden, waardoor zij ons rustig konden aanvallen terwijl wij niks konden beginnen. Tel daar rare physics bij op, vast komen te zitten in de omgeving waardoor je moet fast-travellen om vrij te kunnen komen en nog wat vreemde grafische glitches en het is duidelijk dat er technisch nog wat werk aan de winkel is.

Voorlopige conclusie

Natuurlijk, deze preview is gebaseerd op basis van een beta, maar de release is al snel. We zijn heel erg benieuwd of Bethesda dit nog allemaal klaargestoomd krijgt voor de release. Gisteren heeft de ontwikkelaar een patch uitgebracht voor de B.E.T.A. en die heeft ons lijstje met problemen wel wat in weten te korten. Maar ze zijn er absoluut nog niet, dus het is hopen dat Bethesda dit op korte termijn rechttrekt. Een day-one patch zal ongetwijfeld veel voor de game doen. Ondanks alle kritiek hebben we wel echt veel lol gehad tijdens onze speelsessies. Bethesda weet hier en daar z’n eigen draai aan het survival-genre te geven wat de game toch wel ietwat origineel maakt. Tegelijkertijd wist Fallout 76 in de beta nog niet het ‘hoogtepunt’ te bereiken wat de hoofdserie wel voor elkaar krijgt. In z’n huidige staat is Fallout 76 gewoonweg nog niet goed, maar wel erg leuk. We hopen dus van harte dat de uiteindelijke versie technisch een stuk beter is, maar op dit moment zijn we er nog niet van overtuigd dat het een top titel wordt. Binnenkort zullen we je er meer over vertellen.